LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acceptabele kosten Woekerpolis?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door particulier »

Stel je hebt kunnen bepalen hoeveel aan kosten wordt ingehouden op een belegginspolis door een verzekeraar. (verzekeringspremies zoals OVR e.d. even niet meegerekend). Te denken valt aan polis-, administratie, aan/verkoop- en beheerkosten. Wat zouden acceptabele kostenniveaus zijn?

Eveneens, als er een tussenpersoon is geraadpleegd, hoe duur mag financieel advies zijn? Te denken valt aan hypotheek- of pensioenadvies.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door peewee »

Er bestaat in Nederland geen prijsregulering van verzekeringen en dus ook niet van de kostenonderdelen. Het is maar wat de gek er voor geeft .

Mij lijkt het een belangrijkere vraag die je jezelf dient te stellen is: Had ik deze beleggingsverzekering ook afgesloten als ik vooraf volledig geínformeerd was over al deze (verborgen) kosten. Is het antwoord nee, en sloot je deze verzekering af na 1 juli 1994, dan is er sprake van dwaling en kun je in beginsel je overeenkomst vernietigen(en alle betaalde premie + de wettelijke rente erover terugvorderen !). Zie artikel 228 boek 6 Burgerlijk Wetboek (te raadplegen op www.wetten.nl)

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Ik denk dat je wel wat kunt doen als de polis van voor 1994 is.

Als over kosten nergens is gerept in brochures, offertes en polissen, dan lijkt het mij dat het recht gewoon recht blijft en je als klant bent getild.

Ik heb in mijn geval van AEGON bericht gekregen wat de hoogte is van de belegde waarde is. Ik kan jullie melden dat ik ondanks de kosten een bevredigend bedrag ga ontvangen. Dat is voor mij het punt niet.
De kosten zijn inderdaad onaanvaardbaar hoog. Het blijkt nu dat van mijn maandelijks ingelegde €90,- rond de €70,- is belegd. Er is dus €20,- aan de strijkstok blijven hangen, dat is 23%
Ik heb AEGON laten weten dat ik dat niet accepteer en hen ook niet vrijwaar van verplichtingen jegens mij en mij het recht voorbehoud om op de berekende kosten terug te komen.
Ik denk toch een punt te hebben, omdat deze kosten nergens staan vermeld in de brochure, offerte of polis.
Als zij mij niet tegemoet gaan komen, ga ik toch echt te rade bij mijn rechtsbijstandsverzekering.
Maar nogmaals, ik heb over de hoogte van de uitkering niet te klagen, maar deze had een stuk hoger moeten liggen als AEGON niet eerst de zakken had gevuld.

Marijn
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 okt 2003 20:57

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Marijn »

De Stichting Woekerpolis Claim (WPC) zegt dat beleggingsverzekeringen gesloten in de periode 1994-2002 in aanmerking komen voor behandeling.

Mijn studieverzekering is van 1992.

Weet iemand of ik hier ook mee bij deze stichting terecht kan?
Waarom zouden producten van voor 1994 niet in aanmerking komen?

mvg

Marijn

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door bolleke »

kokopelli,

je krijgt een bevredigend bedrag en toch je lopen klagen. Ik snap dat dit niet. Leg mij eens uit.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Janny »

Als over kosten nergens is gerept in brochures, offertes en polissen, dan lijkt het mij dat het recht gewoon recht blijft en je als klant bent getild.
Waarom? moet er precies vermeld worden welke kosten welke arbeid dekken?
Wie maakt er zich druk over de kosten van een ei.?
Wie maakt zich druk over de kosten van zijn kostuum?
Wie zoekt er naar het kosten plaatje van je broodje ham?
Wie maakt zich druk over de excacte fabricage kosten van de auto?
Zoekt u het uit van de persoon aan de lopende band, tot aan de directeur, en elk moertje en boutje, moet alles verantwoord worden.? en de kosten van de bouw van een fabriek.?

Nee, niemand, maar wel over alles wat met verzekeren te maken heeft!
Waarom?
Omdat men een onzekere omstandigheid verzekerd. en dus niet presies vooraf weet ,of, en zo ja, wanneer men de uitkomst nodig heeft.

Waarom je ruit verzekeren, als hij toch nooit breekt.
Waarom je huis tegen brand verzekeren als je voorzichtig bent met vuur?
Dan is alle premie voor niets geweest, en dat steekt.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door RalphL »

Janny,

Het ei wat ik bij de ene winkel kan kopen kan ik vergelijken met het ei wat ik bij de andere winkel kan kopen. Ik kan de prijs vergelijken en ik kan de kwaliteit vergelijken. Iedereen kan de verschillen tussen de twee eieren duidelijk zien. Als de winkelier ziet dat iedereen het ei bij de concurrent gaat kopen gaat hij de prijs of kwaliteit aanpassen.

Hoe anders is het bij beleggingspolissen! De consument heeft totaal geen inzicht, kan niets met elkaar vergelijken en wil nu o.a. het kosten-aspect boven water krijgen, en terecht, want dit kan het eind-resultaat behoorlijk drukken. Ik denk dat de informatie door verzekeraars bewust wordt achtergehouden om zo het concurrentie-mechanisme tegen te houden, waardoor er meer verdiend kan worden.

Zie ook:
http://home.hetnet.nl/~rlmlooymans/Reke ... Fortis.xls

Voor meer info zie ook forum\verzekeraars\kostenoverzicht Fortis Variabel Investeringsplan

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Janny »

Iedereen kan de verschillen tussen de twee eieren duidelijk zien. Als de winkelier ziet dat iedereen het ei bij de concurrent gaat kopen gaat hij de prijs of kwaliteit aanpassen.

Is dat zo?
WEET U HOEVEEL PRODUCTIEKOSTEN ER GEMAAKT WORDEN VOORDAT HET EI VERKOOPBAAR IS? DAT IS DE VRAAG, niet hoeveel ik ervoor in winkel A, of B betaal.
Een beleggingspolis kan ik ook vergelijken bij Assurantiekantoor A of B,
Maar zegt evenseens niets over de ontwikkelings en onkosten die erin verdisconteerd zijn.
Dat was de kern van mijn opmerking.
Het verkoopbedrag is de optelsom van de ontwikkelings.en personeelskosten.alles erbij inbegrepen, tot aan de uitbetaling aan toe. loop voor de aardigheid maar eens de stappen na die daarvoor ondernomen moeten worden.
Wel zeg ik dat het verkeerd is dat men niet weet wat er presies verkocht wordt zoals het bij de beleggingspolis gebeurt is. dat er onderdelen inzitten die niet helder en duidelijk aangegeven worden.Waardoor men meerdere soorten verzekeringen krijgt en er niet duidelijk over is gecommuniseerd. dus voor mij is er een verschil in
A: wat is het product ( zijn in dit geval dus verschillende producten)
B: wat zijn de ontwikkel en arbeids kosten gaande het proces.(onkosten en winst)
Janny

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door peewee »

Janny,

Noem mij een geldige reden waarom de productie kosten die een producent maakt voor een consument van belang zijn?
Laatst gewijzigd door peewee op 10 feb 2007 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Janny »

de productie kosten zijn van belang omdat het een deel van de kosten uitmaakt.De verkoopprijs!
evenzo zijn er in de beleggingspolis productiekosten verdisconteerd in de prijs die men betaald. en waar men nu van zegt dat het allemaal te veel is.
Ik weet niet of u een tijdje geleden de cirkel heeft gezien waarin de bepaalde onderdelen werden getoond. zoveel % hiervoor en verder uitgesplitst.
Laat het voor iedereen duidelijk zijn, als ik een brood koop ,koop ik er niet automatisch in de zelfde winkel beleg . overgezet naar de beleggingspolis:
het is niet vanzelfsprekend dat men aandelen koopt en er zonder argument en duidelijkheid ook een overlijdens polis aan vast knoopt.
Wel dat men. zich bewust moet zijn dat er kosten gemaakt en verdisconteerd worden in de verkoopprijs.
Janny

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door peewee »

de productiekosten zijn voor de producent van belang, maar heel goed denkbaar is dat een producent, vanuit een marketingstrategie of concurrentieoverwegingen zijn product (tijdelijk) beneden de kostprijs verkoopt. Dit is in feite een non-discussie. Waar het in werkelijkheid om gaat is de presentatie van de kostenonderdelen naar de consument toe. Zodat de consument weet wat hij waar voor betaalt en daardoor in de gaten kan krijgen dat de totale kosteninhoudingen zijn kansen op een aanvaardbaar productrendement sterk minimaliseren.
Dat de premie voor de ingebakken overlijdensrisicoverzekering bij een flink deel van beleggingspolissen (met name spaarplannen zoals het ABC Spaarplan of het KoersPlan of ToekomstPlan) in belangrijke mate een sigaar uit eigen doos is en vrijwel geen wezenlijk doel dient(afgezien van de kas spekken van de verzekeraar !)

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Janny »

. Dit is in feite een non-discussie
OKÉ

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door santygo »

Beste Peewee,
en sloot je deze verzekering af na 1 juli 1994
Ooit gehoord van het prospectus NVBS 1985?

Daarin hebben de betrokken partijen zichzelf in het kader van de zelfregulering verplicht om alle kosteninhoudingen op de verstrekte polissen te specificeren en met naam en toenaam te benoemen. Ondanks het ondertekenen van dat prospectus hebben de meesten dat niet gedaan.
Pas bij latere wetgeving (1994 en 1998) is dat mondjesmaat doorgevoerd.

Het ondertekenen van dat prospectus NVBS 1985 moeten we dus zien als een reclamefolder, waarvan de inhoud niet werd toegepast.

Inzake Folders:

De verstrekte informatie moet in ieder geval inhoudelijk een juist beeld blijven schetsen, ook al is er sprake van materiaal dat meer wervend van aard is. Laatstgenoemde situatie wordt aangemerkt als reclame en biedt meer ruimte voor aanprijzingen, waarbij de verstrekte informatie niet volledig hoeft te zijn, maar wél juist.

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door harry77 »

Je moet NOOIT-NEVER spaar-enz........... dingen doen bij verzekeraars. Eens leren we wel, in 2065 lol.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door peewee »

Santygo,

Dat NVBS prospectus betreft alleen spaarkasovereenkomsten (tontines) volgens mij. De naam NVBS is immers een afkorting van:
Nederlandse Vereniging ter Bevordering van het Spaarkasbedrijf.

Weliswaar zijn spaarkasovereenkomsten vrijwel altijd ook beleggingsverzekeringen, maar het omgekeerde geldt niet: niet alle beleggingsverzekeringen ziijn spaarkasovereenkomsten.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door santygo »

Peewee,

Koersplan is een spaarkasproduct, maar valt wel degelijk onder de noemer beleggingsverzekering. Kijk naar je eigen eerdere berichten waar ook Koersplan door jou zelf zo genoemd wordt.

Door steeds maar te hameren op de datum 1 juli 1994 zet je erg veel mensen op het verkeerde spoor.

Die datum is totaal niet van toepassing op het product Koersplan, en nog wel wat andere "plannen". ik wil je dan ook vragen iets genuanceerder om te gaan met je berichtgeving.


@harry77: Inmiddels weten we allemaal wel dat je NOOIT-NEVER...enz.
Alleen wisten we dat ruim 15 jaar geleden nog niet, net als enkele miljoenen anderen. Zoals ik je berichten lees kom je om in leedvermaak, weet je moeder wel wat je aan het doen bent?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door roland48 »

Vergelijk het eens met als je zelf aan de gang gaat met aandelen of beleggingsfondsen.

Voorbeeld: Aankoop fonds, inleg 2000. Kosten: 10 euro (0,5%)
Beheersvergoeding fonds: 1-1,5% van de waarde (1,5%)
Beheersvergoeding internetbroker: 0,2%
Kosten 1e jaar: 2,2%
Kosten 2e jaar: 1,7%

Wat mag een verzekeraar nu nog aan administratieve (kantoor)kosten rekenen? Hoe lang zijn zij bezig om voor jou te beleggen en brieven te versturen? 1 uur a 70 euro? Dat is dan 3,5% bij een waarde van 2000 euro...

Houd liever die 3,5% in eigen zak.

Heleen16
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 13:04

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Heleen16 »

In 2001 een Polis met Grip via ING bij de Nationale Nederlanden afgesloten, voor mijn toen 1-jarige dochter. Ik was op zoek naar een belegging/spaarrekening waarover ik na haar 18e jaar nog de zeggenschap zou houden.
In de polis (en tevens met de adviseur) hebben we gesproken over de 0,5% beheerskosten welke in de polis worden vermeld.
Er staat uiteraard ook in de polis dat er nog wat doorlopende kosten zijn maar hier staat geen percentage vermeld.
Uiteraard achteraf wijzer nu blijkt dat 46,5% van onze maandelijkse inleg bedoeld is om de kosten van NN te dekken.
Niet slecht, ik dacht dat ik de polis goed had gelezen alvorens te tekenen maar heb echt nooit gedacht dat zulke percentages bij de maatschappij blijven hangen.
Een aantal medewerkers van de ING hebben mij verteld dat zij voor zichzelf ook dit soort polissen hebben afgesloten en echt nooit hebben geweten wat bij NN zou blijven hangen, en ik geloof ze.
De waarde in de polis is vandaag nog steeds Euro 500,00 minder dan de inleg maar dan puur omdat 50% van de aandelen waarvoor wij hebben gekozen na de laatste beursval van 2000/2001 ruim 60% in waarde zijn gestegen. De andere 50% (obligaties) is gelijk gebleven.
Als de beurs weer naar beneden zou gaan ....... dan is het verhaal dus weer anders.
Wij zijn niet in deze vorm van beleggen/sparen gestapt om heel veel rijker te worden maar om er zeker van te zijn dat onze dochter na haar 18e verjaardag niet over alle gespaarde tegoeden zou kunnen beschikken zonder onze handtekening.

Echte misleiding van de NN dus.

Voorbeeld: Euro 100,00 inleg = Euro 46,50 voor NN en Euro 53,50 voor onze dochter.

Zou wil ik ook wel een handeltje beginnen

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Zelf een beleggingsrekening openen is ook mogelijk!

Diverse banken hebben beleggingsfondsen waar je dus maandelijks kunt kiezen welk fonds deze keer, de aankoopkosten zijn bekend, en de rendementen kun je vergelijken!

Het voordeel van een belegginsfonds is dat je als je krap zit een maand kunt overslaan, of als meevaller extra kunt storten, en het geld blijft berijkbaar voor noodgevallen.

Door Fortis, Postbank, ABN AMRO en Robeco (rabo) alle 4 te nemen kun je nog meer kiezen, en krijgt de beste jou geld, en welke kosten en rendement, en later kun je de slechtste opzeggen, wil je een algemeen fond, onroerend goed, (betrouwbaar) of china met hoge risico en rendementen?

Doe Het Zelven is goedkoper en flexibeler, dus waarom deze onduidelijke contracten waar je moet inleggen?

Bijna alle beleggingsfondsen van de genoemde banken halen ruim het dubbele van wat U nu krijgt!

Als er geen percentage of kosten genoemd word, gewoon vragen ,en dan hard weglopen!

Een tevreden doe het zelster!
Anastasia.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Acceptabele kosten Woekerpolis?

Ongelezen bericht door particulier »

Anastasia,

Ik zou inderdaad ook geen polis meer afsluiten, maar zelf dingen gaan regelen. Maar dit kan natuurlijk niet als iemand al een polis heeft.

Stel iemand heeft een Kapitaalverzekering-Eigen-Woning (KEW) om zijn hypotheek af te lossen. In de eerste jaren wordt het grootste deel van de kosten van een dergelijke polis ingehouden. Zou je de polis nu afkopen, dan ben je die kosten zowieso kwijt.

Ten tweede, de polis valt in Box 1. Dit betekent dat je aanspraak kunt maken op een extra vrijstelling bij uitkering, die gebruikt moet worden voor aflossing van de hypotheek. Zo ben je geen vermogensrendementheffing verschuldigd in Box 3.

Zou je de polis nu afkopen, dan betaal je over het rendement (afkoopwaarde - inleg) belasting in Box 1.

Kortom, afkopen is een zeer dure grap. Vandaar dat veel mensen hopen op een collectieve schadevergoeding door zich aan te sluiten bij een in het leven geroepen woekerpolisstichting.
Laatst gewijzigd door particulier op 15 feb 2007 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten