LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon spaarbeleg

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
grummel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2007 16:32

aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door grummel »


graag zou ik willen weten hoe het gaat met aegon spaarbeleg ik ben er 10 jaar geleden ingestapt.
heeft er al eens iemand de gehele periode afgemaakt en viel het te ontvangen bedrag mee?
ik heb we wel lid gemaakt bij de stichting woekerpolis maar hoe dit afloopt?

ook weet ik niet hoe hoog de kosten voor mij zijn ik spaar hierin met de spaarloon regeling.

wie weet hier meer vanaf????


groeten grummel












henny1959
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2007 18:53

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door henny1959 »

hallo,allemaal,ik heb het volgende probleem. ik ben op 01-12--1993
ingestapt bij koersplan van aegon. ik heb naar aanleiding van alle commotie ,aegon mijn aankopenschema laten uittellen en wat blijkt tot mijn verbazing,ik heb 2 polissen ,1 van 15 jaar en een van 20 jaar.
bij die van 15 jaar was de eerste aankoop van participaties op 01-08-1994 en bij die van 20 jaar op 01-11-1994.ik heb aegon omeen opheldering gevraaqd en die zeidenen ik citeer HET EENMALIGE BEDRAG
AAN ADMINISTRATIEKOSTEN BEDRAAGT 4% OVER DE TOTALE INLEG EN WORDT AAN HET BEGIN VAN DE LOOPTIJD INEENS VERREKEND MET DE MAANDELIJKSE SPAARSTORTING OOK BIJ EEN VERHOGING VAN DE TERMIJNINLEG WORDT 4% ADMINISTRATIELOON IN REKENING GEBRACHT OVER DE VERHOOGDE INLEG. heeft iemand van jullie dat in zijn polisvoorwaarden staan want dan heb ik een belangrijke stukje niet in mijn polisvoorwaarden staan alvast bedankt voor jullie reactie

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door santygo »

@ henny1959,

Kijk eens in de Algemene Voorwaarden 93.01
pagina 2 onder het kopje Kosten en Belastingen punt 1:

Een eenmalig bedrag aan administratiekosten ter grootte van 4% van de inleg (inleg: als bedoeld in artikel 1 sub k) te voldoen uit de eerste spaarstortingen.

Kijk ook eens op

www.koersplandewegkwijt.nl

anneke veninga
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2007 19:43

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door anneke veninga »

hallo net je bericht gelezen,mijn man heeft ook een regeling van zijn spaarloon en wij zitten eigenlijk ook in onzekerheid sorry ik kan je ook niet verder helpen misschien is er iemand anders die weet hoe het in elkaar steekt. cookie.

henny1959
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2007 18:53

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door henny1959 »

beste santyago en anderen zijn er nog meer mensen die anderhalf jaar premie hebben betaald en waarbij geen enkel aandeel is gekocht???

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door santygo »

Ja, vrijwel iedereen die een Koersplan van Spaarbeleg/Aegon heeft aangeschaft, heeft het eerste half tot anderhalf jaar premie betaald zonder dat er zelfs maar één participatie in het beleggingsfonds Aegon Equity Fund werd aangekocht.

Alle eerste stortingen werden gebruikt (na aftrek van de ORV-premie want die werd wel vanaf de eerste maand ingehouden) om de administratiekosten (4% over de totaal te betalen inleg gedurende de gehele looptijd) te voldoen.

Voorbeeld:

Looptijd 25 jaar, inleg 100 per maand. De totale inleg is dus 30.000.
De administratiekosten zijn 4% van 30.000, dus 1.200.
Gezien de looptijd en de inleg zal de ORV-premie ongeveer 25% zijn geweest. De feitelijke inleg is dan 75 per maand.

Om die 1.200 administratiekosten te betalen heb je dus 16 maanden nodig. Gedurende die eerste 16 maanden blijft de waarde van de polis nul.

De Stichting Koersplandewegkwijt heeft Spaarbeleg/Aegon gedagvaard vanwege dit soort dwaze percentages. Het onlangs uitgesproken tussenvonnis stemt hoopvol.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door four-eyes »

Net zoals Grummel hierboven zou ik ook wel eens willen weten of iemand de hele periode afgemaakt heeft en wat hij of zij toen ontving. Mijn man is ook met een spaarloonregeling in februari 1995 erin gestapt. We hebben in de tussentijd herhaalde malen lopen dubben of we er uit zouden stappen ja of nee. Dat hebben we niet gedaan. De eindddatum is bij ons februari 2010. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Misschien een heel klein winstje of misschien dat zelfs niet. Maar we durven er niet uit te stappen i.v.m. problemen met de belasting.

KingCobra
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2008 17:41

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door KingCobra »

Ik heb een koersplan uitgediend. Vanaf 31-dec-1991 15 jaar lang maandelijks € 45,38 gestort (= totaal € 8.168,40).
De uitkering was in jan-2007 € 11.831,72; dus nog een rendement van meer dan 5% gamaakt. Weliswaar niet de in overeenkomst genoemde indicaties, maar toch beter dan dat ik hier op het forum allemaal lees.
Ik heb er nog één lopen van 25 jaar en die zit tot op heden ook op bovengemoed rendement.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door four-eyes »

Oké. Bedankt voor de informatie. Misschien was de expiratiedatum gunstig? Ik denk dat als de expiratiedatum iets later was geweest dat u veel minder had gekregen i.v.m. de koersdalingen die in januari jl. inzetten? Of vergis ik me?

Jeanie47
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:55

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door Jeanie47 »

Net zoals KingCobra Spaarbeleg Koersplan dezelde periode uitgediend.
Dwz van 31 december 1991 tot 31 december 2006. Uitbetaling februari 2007. Met dit grote verschil: maandelijks ingelegd 56, 72 euro. Totaal over 15 jaar 10209,60 euro. Echter uitbetaald 10.142,08 inclusief zgn overlevingswinst ad. 291,24 en rendementsuitkering ad. 1551,37.
Kan iemand dit verklaren?
Kees46

Jeanie47
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2008 13:55

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door Jeanie47 »

Foutje in vorige bericht. Rendementsuitkering moet zijn 151,37 euro.
Weet iemand of je nog aktie kan ondernemen als het bedrag vorig jaar al is uitbetaald?

achtermans
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2008 17:08

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door achtermans »

ook wij hebben 15 jaar koersplan uitgediend (verleden jaar uitgekeerd)nog geen 3% gehaald op totale inleg. vreselijk arrogante reactie Aegon op verschil 2 overlijdensrisicoverzekeringen etc. blij dat ik ervan af ben. één voordeel met zo'n verzekering is dat je er niet zo snel aankomt i.p.v. spaargeld o.i.d. Nu nog van Fortis ABC af

cugel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008 16:12

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door cugel »

Volgend jaar in de herfst wordt 15 jaar SPAARBELEG van honderd ouderwetse guldens per maand uitbetaald hoorde ik recentelijk. Daarom maar eens de prognose gevraagd. Oorspronkelijk was me f40.000 voorgespiegeld, hoewel het ook nog veel hoger uit kon komen. Nu blijkt dat ik daar de helft op zijn hoogst van krijg. Ik krijg min of meer mijn inleg terug zonder enige verhoging. Daarvoor hebben zij jaren lang over mijn geld kunnen beschikken.
Omdat er aandelen gekocht zijn zou je kunnen zeggen: dat is logisch door de koersval van de afgelopen tijd. Maar een beetje beheerder ziet daar toch iets van aankomen en onderneemt actie. Nu denk ik dat ze bij SPAARBELEG zich alleen voor hun eigen winst interesseren, dus het kan best dat ik volgend jaar een fors verlies blijk te hebben geleden.

SPAARBELEG heeft natuurlijk zelf nauwlijks financieel geleden. Bij andere producten van Aegon is er wel een schikking getroffen.

Weet iemand of er ook voor SPAARBELEG een vereniging van gedupeerden bestaat?

Merel123
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2005 17:19

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door Merel123 »


peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door peewee »

Bij andere producten van Aegon is er wel een schikking getroffen.
Lijkt me toch niet. Er lopen tegen Aegon/Spaarbeleg nog rechtszaken over:

HET SPRINTPLAN (is een aandelenleaseproduct). Zie : www.sprintplanclaim.nl (betreft circa 120.000 contracten)

Over de verschillende varianten van de VLIEGWIELCONTRACTEN ( zie www.platformaandelenlease.nl) (betreft: enkele duizenden contracten)

Over het Koersplan (zie www.koersplandewegkwijt.nl) (betreft: 650.000 contracten)

Over ALLE ANDERE woekerpolisproducten van AEGON ( betreft zo'n 700.000 contracten, waarover weliswaar NOG geen gestarte rechtszaken, maar worden de Stichting Woekerpolislclaim en de Stichting Verliespolis geacht zich sterk te maken voor Aegon woekerpolisgedupeerden).

Persoonlijk vrees ik overigens dat AEGON achter de schermen in zeer zwaar weer verkeert (zie ook zeer scherpe koersdaling van het aandeel Aegon) en dat -zonder dat hier ruchtbaarheid aan wordt gegeven door Wouter Bos of Noud Wellink- de 20 miljard staatsteun en de 200 miljard garantieregeling VOORAL bedoeld is om AEGON overeind te houden.

Duimen dus dat het financiele stelsel uberhaupt overleeft en er over een jaartje nog een bedrijf met de naam Aegon bestaat (of een solvabele rechtsopvolger !). Zo niet dan zijn alle verzekeringsvorderingen, beleggingsvorderingen, schadeclaims etc in rook opgegaan.

cugel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008 16:12

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door cugel »

voor de reacties, merel123 en peewee.
Ik had de site zelf ook al gevonden en ga me inderdaad aanmelden: 75 euri is de moeite waard, als er kans is dat we onze positie iets verbeteren.
En peewee heeft gelijk: we moeten zien wat er van Aegon over blijft anders zijn ik en mijn ex ons volledig ingelegde bedrag zo nog kwijt: ze komen net op het verkeerde moment beschikbaar.

cugel
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2008 16:12

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door cugel »

Het woordje "Bedankt" was als eerste woord in de bovenstaande reactie weg gevallen omdat ik het in de onderwerpregel had getypt. Sorry.

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door Elias »

Uit de Parlementaire Nieuwsbrief 28.10.2008:
Aegon krijgt 3 miljard euro van de overheid

De Nederlandse staat steekt 3 miljoen euro in verzekeraar Aegon. De overheid zal twee commissarissen bij Aegon benoemen. Dat maakten het ministerie van Financiën en Aegon dinsdag bekend. Aegon is de tweede financiële instelling die een beroep doet op het steunfonds dat het ministerie van Financiën heeft ingesteld voor banken en verzekeraars die door de kredietcrisis in de problemen zijn gekomen. Eerder kreeg ING 10 miljard euro uit het fonds. In ruil voor het kapitaal krijgt de Nederlandse staat aandelen in Aegon. Aan de kapitaalinjectie hangt een rente van 8,5 %. Aegon kan tot 10 oktober volgend jaar eenderde van de aandelen terugkopen tegen de uitgifteprijs van 4 euro tot 4,52 euro per stuk. De resterende aandelen kan de verzekeraar op elk moment terugkopen tegen 150 % van de uitgifteprijs.

Hoe kan in 's hemels naam:
- Bij Aegon ooit nog een betere compensatie voor haar woekerpolissen kunnen worden afgedwongen;
- een rechter ooit nog onafhankelijk overgaan tot vaststelling dat er sprake is geweest van dwaling, misleiding, grove overtreding van de regelgeving etc. en tot harde uitspraken met pijnlijke financiele gevolgen komen tegen Aegon en haar dochters/wanproducten;
- uiteindelijk het vertrouwen van miljoenen woeker- en verliespolishouders nog worden herwonnen in het bankwezen en aandelenbeurs;
- wij onder deze crisis ooit nog die aandacht van de overheid krijgen waar we, gezien de totstandkoming van die wanproducten, recht op hebben.

In Belgie komt in ieder geval nog een strafrechtelijk onderzoek tegen Fortis van de grond.
In Nederland zal nimmer een strafrechtelijk onderzoek van de grond komen, in het "algemeen" belang van de hier heersende maffia.....

Dhr. E. van Schuylenburch
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2009 00:08

Re: aegon spaarbeleg

Ongelezen bericht door Dhr. E. van Schuylenburch »

----------------------W A A R S C H U W I N G--------------------------------

Ik wil iedereen waarschuwen die deze vorm van "sparen" nog bezit.
Het resultaat van mijn Aegon Spaarbeleg is minder dan 40% van het oorspronkelijke pessimistisch rendement. Toen ik de overeenkomst wilde beeindigen, moest ik nog een maand wachten op de benodigde papieren. In deze maand is de waarde van de spaarovereenkomst nog eens met 400 euro gedaald.
Ik wil niemand slapeloze nachten bezorgen, maar dit wilde ik toch wel even kwijt.
Met andere woorden: "STOP MET AEGON VOOR HET TE LAAT IS"

Dhr. Van Schuylenburch

Gesloten