LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DELL Garantie van 90 dagen....?? Mag dat???

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
XP-PC
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2005 15:02

DELL Garantie van 90 dagen....?? Mag dat???

Ongelezen bericht door XP-PC »

Bij DELL hebben ze nu de aktie dat je een korting krijg als je maar 90 dagen garantie neem (o.a. bij een DELL 2400) vreemd ik dacht dat leveranciers ivm europeesche wetgeving 2 jaar garantie moesten geven....... en ze dus daar niet onderuit kunnen komen??? iemand juridisch op de hoogte hoe dit zit??????/

Thanks

MAXIEM

Re: DELL Garantie van 90 dagen....?? Mag dat???

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag xp-pc,



Volgens de richtijn 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad zou er in het Burgelijk Wetboek (boek 7) inderdaad moeten staan dat de garantieperiode die de fabrikant en/of verkoper geeft, twee jaar moet zijn. Echter, in de nieuwe wet Koop en Garantie die op 1 mei 2003 is ingegaan is deze specifieke richtlijn niet overgenomen door de Nederlandse wetgever. Wel zijn de rechten van de consument op wettelijke garantie overgenomen (artikel 17* van boek 7). De wettelijke garantie (dus niet de fabrieksgarantie) omvat de periode van levensduur die de consument in redelijkheid van het produkt mag verwachten. Die periode kan enkele jaren (bijv. een waterkoker), vijf of tien jaar (bijv. bij een wasmachine) of zelfs levenslang zijn (bijvoorbeeld een verrekijker). De fabrikant is nog steeds vrij om bijvoorbeeld één jaar fabrieksgarantie te hanteren. In principe zelfs 0 jaar, maar dat zou erg dom zijn want dan verkoopt hij zijn produkt niet. Gelukkig geven steeds meer fabrikanten en/of verkopers de laatste tijd twee jaar fabrieksgarantie. De fabrikant en/of de verkoper kan dus de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke garantierechten. Een garantiebewijs van de fabrikant kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als het garantiebewijs bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende slechts één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om reparatie of vervanging van het product te eisen nadat dat jaar verstreken is en de verwachte levensduur van het produkt redelijkerwijs bijv. drie jaar is.
Wat hieraan nog kan worden toegevoegd is het minimum wettelijke garantierecht van de consument sinds 1-5-03. Als zich in de eerste zes maanden na de aankoop van het produkt een defekt voordoet, dan is de fabrikant en/of de verkoper gehouden aan het kosteloos repareren van dat produkt of als dat niet kan het produkt te vervangen. De wetgever gaat er vanuit dat als een produkt kapot gaat binnen zes maanden, het defect al bij de aankoop aanwezig was. Als consument hoef je dan niets te bewijzen. De verkoper en/of fabrikant moet zelf bewijzen dat het tegendeel het geval is.

*) Een produkt moet volgens artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek die kwaliteiten hebben die je ervan mag verwachten en alle reclame-uitingen en/of beweringen van een verkoper met betrekking tot dat produkt tellen wat dat betreft mee. Gaat het produkt dat volgens de verkoper minimaal 5 jaar moet meegaan dus na 3 jaar kapot, dan kun je altijd verhaal halen bij de leverancier (= verkoper). Werkt de verkoper niet mee, dan rest nog een gerechtelijke procedure, maar die drempel is natuurlijk wel erg hoog.

Zie ook:
http://wetten.overheid.nl/

vink aan: wetten
zoek onder: Burgerlijk Wetboek Boek 7

Groeten, Paula.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: DELL Garantie van 90 dagen....?? Mag dat???

Ongelezen bericht door Prikker »

Het probleem zit 'm niet zozeer in dat wat je afspreekt met Dell of dat wat de wet garandeert, maar in het feit dat Dell zich niet houdt aan afspraken of wettelijke afspraken. Dit betekent dat ongeacht de afspraak of wet Dell zich niet aan de afspraken zal houden en alle kosten bij eventuele problemen af zal wentelen op de consument.

Leuk als je sowieso geen problemen hebt met je bestelling, maar wel veel duurder als welke concurrent dan ook als er ook maar iets fout gaat in de levering of met de bestelde hardware.

Dell heeft namelijk de tussenhandel uitgeschakeld en dat levert Dell veel kostenbesparingen op. Die kostenbesparingen komen nu voor rekening van de klant en vervoerskosten naar IERLAND komen dus voor rekening van diezelfde consument.

Service kent Dell niet, dus hier kan je als klant het beste niet op rekenen. Mocht je het toch nodig hebben, probeer het dan niet zelf, maar schakel gelijk een rechtsbijstandverzekering in en wees er op voorbereid dat je lang gaat wachten tot er iets gebeurd/laat staan dat je je geld terugkrijgt wanneer je hier recht op hebt.

Gesloten