LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom POSITIEF over MLM?

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Tegenstanders, zo worden we genoemd, Maarschalk, Student26, ondergetekende, en nog een paar mensen, die gefundeerde argumenten gebruiken om aan te tonen dat MLM niet deugt.

Dat MLM er alleen maar is voor een handjevol mensen dat over de rug van anderen, die wel willen werken voor hun geld, rijk willen worden. Goedgelovigen, die zich op besloten presentaties laten overrompelen door gladde praatjes, komen er al snel achter dat het helemaal niet de bedoeling is om spullen daadwerkelijk zelf te verkopen, je krijgt te horen dat je dat beter door anderen kunt laten doen.

Gehersenspoeld door gladde presentaties (ja, ik heb eerder aangegeven er een paar te hebben meegemaakt), willen ze de mensen wijsmaken dat HUN systeem het beste werkt, het eerlijkste is, en noem maar op.

Ik haak echter af, ik heb namelijk een eigen mening, ik laat me niet lekker maken door de voorgehouden vette worst, die slechts voor een enkeling weggelegd is. En ja: ik ben er trots op dat ik mijn inkomen verdien met een reguliere baan. Ik heb dus ook al aangegeven dat ik die overdreven luxe niet hoef, de overdreven luxe waar de gladde internetsites van de divere MLM-systemen vol van staan.

Hap maar, MLM-verkopers.

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

Ja happen, zo kun je het ook zien, maar sta je ook werkelijk open voor een discussie of heb je zin om iemand eens flink de grond in te boren??
Discussie vind ik leuk en hoor graag andermans ideeen, voor elkaar afbekken etc ben ik niet zo in...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb genoeg gezien en meegemaakt om uit eigen ervaring te weten dat dit systeem niet deugt. En dat zeg ik zonder wonderformules die voorstanders van het systeem tevoorschijn toveren, om te ''bewijzen'' dat het systeem wel werkt.

Er is in diverse topics al aangetoond, waarom een pyramidesysteem op den duur altijd vast zal lopen. Dit wordt weerlegd, door te zeggen, dat die verkopers er dan niet genoeg moeite voor doen. Vervolgens wordt verzuimd, om aan te tonen, waarom het systeem wel in orde is.

Ik boor niemand de grond in. Laat maar eens zien waar ik dat schrijf. Ik gebruik slechts mijn gezond verstand, en dat zegt, dat je, hoe verder je van de bron zit (lees: de bedenker van de pyramide), hoe meer tijd en geld je erin moet investeren, om steeds minder rendement te krijgen. Als ik alle topics over MLM bekijk, en naast elkaar leg, staat nergens de gouden formule genoemd, die mij ervan kan overtuigen met het systeem in zee te gaan. Ik zal het dan ook NOOIT doen, ik laat me namelijk niet hersenspoelen.

Veel simpeler kan ik het niet zeggen.

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

Hoi Bodejosm43,

Nee ik zeg ook niet dat je iem. de grond in boort vroeg me alleen af of het de moeite was een serieus antwoord te beginnen. Ik heb ook geen gouden formules, ik wil helemaal niets weerleggen,en ik wil ook niet rijk worden over de rug van anderen. Heel toevallig ben ik via een vriendin(Orthomoluculair therapeut) in aanraking gekomen met een bepaald product. Dit product heeft mij geholpen lichamelijk gezien. Dus mijn vriendinnen en familie die dit meemaakten waren geinteresseerd. Dat is de basis van mijn MLM ervaring. Ook ik heb mee gekeken bij die gladde praatjes, heb echter nooit iemand daarmee naar toe gebracht en zelfs ruzie gekregen met mijn zogenaamde upline omdat ik het een slechte presentatie durfde te noemen.
Ik ben niet van plan(of ooit geweest) om er geld op toe te leggen of te investeren. Als dit systeem werkt zou het zichzelf moeten bewijzen was mijn motto. Het bewijst niet de mooie beloften die al die gekken en agressieve distributeurs doen, ik heb dus enkele van mijn vrienden en familie ingeschreven zodat ze ook konden profiteren van de inkoopprijs(Die kregen ze bij mij ook, ook iets waar ik van mijn upline op mijn kop over kreeg, ik haalde hun markt overhoop door onder hun prijs te gaan zitten....)Maar vooral zodat ik niet steeds bezig was met hun bestellingen voorschieten en rondbrengen. Vooral ook omdat zij het ook weer doorvertelde en mensen enthousiast werden over het product en dus steeds meer bestellingen/distributeurs kregen.(Op een aantal jaren is dit zeer langzaam gegroeid) Er was echter een dame in mijn kring die reeds bij Herbalife zat en een kans rook(Een van de vele) Zij is wel actief(lees agressief) met het concept aan de gang gegaan, zij groeit echter net zo gestaag als de andere die ik heb ingeschreven en die het puur prive gebruiken. Wat mij bewijst dat het basis principe achter MLM wel lijkt werken, maar de mooie roze wolk die eromheen(lees hersenspoelen)wordt gemaakt puur fantasie is en inderdaad alleen weggelegt voor enkele. Maar die enkele die er wel in slagen, hadden mijns inziens ook in ieder ander (Niet MLM)bedrijf succes kunnen hebben.
Ik heb in een van mijn eerste stukjes al eens geschreven hoe ik over de manier waarop MLMérs propaganda maken denk(Inderdaad is propaganda dan op zijn plek.) helaas hebben velen dat stukje maar half gelezen en om wat voor reden dan ook aangenomen dat omdat ik wel distributeur ben ook alle denken en doen van de gemiddelde distributeurs hanteer en me zo ook benaderd. Wat natuurlijk mijn reactie beinvloedde. Maar dit is dus geenszins het geval, sterker nog ik besteed er niet eens 5 minuten per dag aan. Ook ik heb een gewone reguliere baan naast mijn rol als huisvrouw en moeder en stief-moeder, en studie die ik er nog naast doe, daar heb ik het druk genoeg mee.

mrtelecom

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Beste Gabbedoos, over een tijdje word je uitgescholden. Standaard procedure hier. Als je hun standpunt niet inneemt ben je gewoon 'lid van een sekte achtige organisatie'. Concentreer je liever op mensen die wel openminded zijn en geniet van hun succes.

Geloof me, ik heb ook lang gedacht dat de mensen die hier MLM de grond in proberen te boren een echte discussie wensten te voeren. Helaas heb ik moeten concluderen dat het enige dat ze willen hun gelijk krijgen is (en dat ze dat niet hebben stoort hen niet).

Ze gaan straks rekensommetjes doen die aan geen kanten kloppen maar om dat euvel te overkomen maken ze een fors aantal aannames die niet kloppen en dan krijgen ze wel gelijk.

Doe je zelf een plezier en concentreer je op mensen die niet continue 'maar' zeggen maar 'hoezo'.

Succes. En keep on smiling.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Gabbedoos:


Ha, eindelijk eens iemand die ronduit toegeeft dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is bij MLM.

Inderdaad: Herbalife werkt agressief, ik heb er mijn portie van meegekregen. Ik was eens coordinator van een groepje bezorgers van een wijkblad, en de vader van een van de bezorgsters was distributeur van herbalife. Hij probeerde allereerst de vergoeding voor de wijk van zijn dochter flink op te schroeven (wijk die de helft besloeg van de andere wijken, daar moest zij ineens het dubbele voor hebben van wat de anderen kregen, maar dit terzijde.)

Later begon hij mij te benaderen over herbalife. Ik heb steeds gezegd geen belangstelling te hebben, maar met ieder NEE werd de benadering agressiever. Ik HOEF die troep niet, het is veel te duur, als je het vergelijkt met kwalitatief gelijkwaardig meteriaal van bijvoorbeel ETOS of het Kruidvat. Ik heb het argument van het forse prijsverschil ook al vaker aangehaald, ik ben tenslotte baas over mijn eigen portemonnee.

Een ander dient niet te bepalen hoe ik mijn geld verdien, dat wil ik zelf kunnen (blijven) bepalen.

Ik ben blij om te lezen dat er MLM-mensen zijn die toegeven dat het niet allemaal zo gemakkelijk verloopt als ze je via die demonstraties willen doen geloven. En DAT is de reden van dit topic. Ik vind namelijk de term TEGENSTANDERS in dit verband zeer kwetsend. Ik ben iemand die zijn gezond verstand gebruikt, en het woord tegenstanders is in dit geval echt niet op zijn plaats. Ik zet kritische kanttekeningen bij het systeem, en gebruik daarbij mijn persoonlijke ervaringen die ik met MLM heb gehad, en helaas zijn die nou eenmaal zeer negatief.

Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 06 jul 2005 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

Wauw, dat kon ik niet nalaten te zeggen. Complimenten voor deze duidelijke uiteenzetting. Mijn smile was gelukkig nog nergens heen gevlogen, maar ben bezig met een onderzoek voor mijn studie maatschappelijkwerk. Erg leuk om mee te maken en te lezen, vooral als er dan reacties als die van jou tussendoor komen. mrtelecom. Ook een MLM er zeker? :-)
Nou jij ook succes in ieder geval!!

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Henrice »

Maatschappelijk werk. Nu weet ik waar het vandaan komt,Het geraffineerd aanpraten van problemen en vervolgens de heilige Madonna spelen dat het allemaal aan een ander ligt.Ik meende de methodiek al ergens te herkennen.Niet om het een of ander mevrouw maar past u goed op u zelf.

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

@ bodejosm43

Kijk dit is een reactie met gezond verstand, en hier kunnen mensen wat mee. Blij dat je mijn stuk ook zo opgevat hebt zoals het bedoelt was. Methodiek of niet, blijkt dat er toch inderdaad sfeer gecreert wordt op dit soort fora door mensen die andere bedoelingen hebben dan de meeste. jammer voor de eerlijke gebruiker, die wordt hier ook al het slachtoffer van de grove meerderheid.
Maar jij bent een van de weinige die op een respectvolle manier kritische kanttekeningen zet zonder daarmee iemand of iets te veroordelen. je bent duidelijk en eerlijk, daar kunnen eerlijke mensen wat mee.
Omgekeerd vind ik het dus ook niet terecht om alle voorstanders onder een paraplu te laten schuilen. Tuurlijk heeft iedere voor ook weer een tegen, dat is overal zo.

En Henrice, knap dat je die methodiek wel herkent, met andere dingen heb je blijkbaar nog wat moeite. overigens denk ik dat er hier wel meerdere mensen zijn die op zichzelf moeten passen.....

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Henrice »

Daar ben ik het helemaal mee eens .Het is niet echt gezond om met zoveel veren rond te lopen als jij iemand in z'n achterste weet te stoppen om de lachers op je hand te krijgen.En dat is precies wat mij nou tegenstaat bij de mlm verkoop truckjes.Geen antwoord geven op vragen van mensen, gekijk in de aanval gaan en mensen van alles noemen.Ik denk dat het met de integriteit die je hier predikt wel meevalt.Ik ben niet echt gevoelig voor je methodieken want ik ken ze van binnen en buiten.Waar je nu zelf voor studeerd daar ben ik al jaren geleden voor afgestudeerd.Stop met manipuleren daar is dit forum niet voor bedoeld.Op dit forum wordt inhoudelijk ingegaan op suggesties zonder eerst mensen die niet dezelfde mening hebben eerst te schofferen en daarna net doen of je neus bloed.Het weerleggen van veronderstellingen met kennis of wetenschap is vrij normaal hierbij.Maar goed als je alleen op zoek bent naar geestverwanten en weigert mijn vragen bij de andere topic te beantwoorden omdat je opeens bent beledigd en je er zo wel heel makkelijk vanaf doet .

De zendtijd is geheel aan mlm Ze worden agressief.Het is treurig gesteld met de maatschappij.Toch mevrouw.

mrtelecom

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door mrtelecom »

Hahaha, Henrice, het ene moment heb je het over de hand in eigen boezem steken om vervolgens over de MLM'ers te zeggen dat ze aggressief worden terwijl het wederom de tegenstanders van MLM zijn die uit onmacht beginnen te schelden.

Ohoh, de splinter in het oog van een ander maar de balk in die van jezelf zie je niet.

Het is nog altijd even komisch als altijd.
Blij dat jullie jezelf serieus nemen. Anders zou helemaal niemand je serieus nemen.

Goed, ik ga lekker weer mijn kennissen helpen meer geld over te houden.

Toedeloe (oeps, dat is een zinnetje van een leugenaar die voor een traditioneel bedrijf werkt in zijn onderbroek).

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

Het spijt me geweldig henrice, ik ben alles behalve beledigt zelfs terwijl ik niet degene ben die manipuleert, verkoop truukjes hanteer, weigert antwoord te geven, etc etc. Het spijt me maar geestverwanten heb ik voldoende in mijn omgeving, ik was juist op zoek naar die kritische noot of lekker discussie. Maar wel eentje met een beetje gezond verstand en respect. En sorry, de manier waarop onder andere jij die bezigt staat mij persoonlijk niet aan en daar heb ik wat van gezegd. Gelukkig vond ik toch een paar mensen die wel een fatsoenlijke discussie konden voeren.
Want hoe je mij ook blijft beschuldigen van draaien of methodieken of manipuleren. Je overtuigd maar weinigen van je gelijk, eerder wakker je de twijfel over je gezonde verstand nog verder aan, en dat zou zonde zijn.
Misschien is een beetje zweven over deze aardbol toch zo gek nog niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Onderbroeken dragen we allemaal, hoop ik. Het zijn er slechts weinigen die daarmee kunnen volstaan, en er een vette boterham mee verdienen.

@mrtelecom: dit is niet onaardig bedoeld, het slaat op die Scarlet-reclame.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door E-nergetix »

@boddejosm43:

als je alle topics gelezen had, had je gezien dat er meerdere hier op dit geweldig forum zijn geweest en nog steeds zijn, die zeggen dat MLM geen snel rijk systeem is. Dan had je bemerkt - en dat geld ook voor Henrice - dat niet iedere MLM'er agressieve "verkoopmethodes" er op na houdt om zijn klanten of downline te "ronselen".

Jullie spreken er over dat jullie over 1 kam geschoren worden. Ik heb tot nu toe niks anders gezien van jullie sinds Grabbedoos medoet met discussieren.

1 Iemand heeft ervaring met hoe iemand hem benaderd heeft voor Herbalife en meteen heeft hij/zij de conclusie getrokken dat iedereen bij Herbalife deze methode gebruikt!?!? Hij is maar door 1 persoon Benaderd! Of dat alle MLM'ers deze methodes gebruiken! Er zijn nog meerdere geweest die zulke ervaringen hebben gedaan - lezend uit hun eigen verhalen - en zij hebben ook meteen hun conclusie paraat. Doordat is niemand hier meer objectief, De "tegenstanders" en de "voorstanders" hebben hun eigen beeld gevormd over Het systeem MLM.

GreetZ,

Alex van Breemen

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Henrice »

We moeten er maar over ophouden mevrouw gabberdoos en allen onze conclusies trekken.Ieder op zijn manier.Mijn standpnt heb ik reeds eerder duidelijk gemaakt in een post en ik hoop dat mlm dit advies in het achterhoofd houdt.Ook ik heb mensen hun laatste paar centen en hoop zien opmaken aan mlm constructies.Die mensen waren wel gevoelig voor de warme praatjes en wilde slechts wat maatschappelijke status.Uiteindelijk zijn ze verder in de afgrond terecht gekomen.Ze predikten hetzelfde geloof als dat ik doorgaans hier tegen kom,Ik herkende ze niet meer terug.Mijn hetze is niet presoonlijk mevrouw gabberdoos.Ik probeer mensen slechts te bewegen een beetje rekening met de situatie van een ander te laten houden.Dar had duidelijk geweest als u zelf eerst de stukjes gelezen had.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik heb alle topics erover gelezen, ik heb mijn mening echter op mijn eigen ervaringen gebaseerd. Ik heb maandenlang min of meer noodgedwongen als gast ingelogd, maar heb de discussie erover dus wel gevolgd.

Ik zeg dus nu in dit topic dat ik de term TEGENSTANDER kwetsend vind. Het is soms op het beledigende af hoe veel MLM-verkopers mensen hier benaderen, die een kritische (en weldoordachte) mening durven te hebben. Alsof ik de bedoeling heb die verkopers hun speeltje af te pakken. Ik wil dat helemaal niet.

Maar leg jij mij nou eens uit, ik noem maar een eenvoudig voorbeeld, dat ik ook al vaker gebruikt heb: waarom moet een flacon ruitenreiniger, die bij het Kruidvat bij mij om de hoek 1,79 kost, bij Kleeneze of Amway 5,95 kosten? Ik heb het over dezelfde hoeveelheid, dezelfde kwaliteit.

Zolang daar slechts een wazig antwoord op komt zoals voor niets gaat de zon op, of iedereen moet eraan verdienen, trap ik er niet in. Dat zijn namelijk flauwekul-argumenten. Wanneer ik een produkt kan krijgen voor 1,79, ga ik niet voor hetzelfde produkt bijna 6 euro betalen. Ik heb deze vraag door de maanden heen diverse keren gesteld, maar na al die tijd is er geen antwoord op gekomen.

Zoals gezegd: het prijs-aspect is 1 van de argumenten om me niet in te laten met MLM. De agressieve benadering (en het is echt niet alleen herbalife geweest, hoor, het is ook die wijnboer Raymond Smeets geweest, die me met een thuisdemonstratie probeerde te dwingen om 112 flessen wijn van 1 soort te kopen, en toen ik vroeg of het niet met kleinere aantallen kon, omdat ik in mijn woning geen plaats heb voor 112 flessen wijn, lachte hij me in mijn gezicht uit.) Ik heb gezegd: ik wil kleinere aantallen, en ook van meerdere soorten. Dat kon volgens Smeets niet, waarop ik hem heb gezegd: wanneer ik niet de bestelling kan doen die ik wil, is de demonstratie nu ten einde.

Heer Smeets was er niet blij mee, en ik wacht na al die jaren nog steeds op het beloofde handdoekenpakket, dat ik als dank voor de demonstratie zou krijgen. Dat was 1 van de twee thuisdemonstraties die ik heb gehad, en gezien het feit dat beide verkopers erg vervelend werden toen ik niet bestelde wat zij wilden, heb ik het bij die twee gelaten. Ik zei al: louter negatieve ervaringen met MLM.

Oh ja, ik heb dit topic zelf geopend, en ik heb nog 1 boodschap voor de mensen die met niet aflatende energie proberen anderen ervan te overtuigen dat mlm zo geweldig is: ik zal niet meer in dit topic reageren. De enkele uitzonderingen onder de mlm-verkopers, die mensen die kritiek durven te hebben op dit systeem in hun waarde laten, daargelaten, maar de rest moet eens in de spiegel kijken.

Ik wacht nog steeds op een antwoord op mijn vraag over het absurde prijsverschil bij de meeste produkten. Zolang ik dat niet krijg, neem ik het mlm-systeem niet serieus. Een reaktie op de uitleg, als die al komt, zal ik dus niet meer geven.

Gabbedoos
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jul 2005 13:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Gabbedoos »

Beste Bodejosm 43

kan me voorstellen dat als je nog steeds geen duidelijk antwoord op die vraag hebt gekregen en je zulke negatieve ervaringen hebt, je niet snel meer open staat voor alles wat met MLM te maken heeft. Helaas kan ik je vraag ook niet beantwoorden aangezien ik deze producten niet ken. Ik kan alleen over mijn eigen producten iets vertellen en dan nog val ik terug op de kennis van mijn artsen en orthomoleculaire therapeut. Kortom als jij niet tevreden bent over een product om wat voor reden dan ook, kan niemand jou verplichten het te kopen, het kruiktvat niet of MLM niet. Ieder die dat wel doet is irritant en onbeschoft bezig!!

Succes

mrtelecom

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door mrtelecom »

De meeste productgerichte MLM organisaties die goed zijn hebben sowieso een 'unconditional' niet goed-geld terug garantie.
Dus als jij het ZELFDE product goedkoper ergens anders kunt krijgen moet je dat vooral doen. Hetzelfde is echter niet alleen op de prijs letten.

Noni bijvoorbeeld heeft een 3 maanden niet goed-geld terug garantie. Ik ben het beslist niet eens met sommige claims die sommige distributeurs maken en het bedrijf ook niet. Dat is reden om direct geroyeerd te worden.
Maar ik ken wel mensen die er bij zweren en die echt menen dat hun klachten duidelijk minder zijn. Of dat nou wetenschappelijk te verantwoorden is interesseert me niet, of dat nou een placebo-effect is interesseert me ook niet; als het die mensen helpt helpt het die mensen.

De aarde was ooit wetenschappelijk verantwoord plat.

En mensen die financieel de afgrond ingaan door MLM?! onzin!!

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Henrice »

Ben blij dat ik maandag gewoon weer aan het werk mag na nijn welverdiende vacantie.Weer tussen het normale volk.Helaas niet voor iedereen weggelegd.

De aarde was ook ooit wetenschappelijk plat verantwoord.Ongelooflijk waar het vandaan moet komen.

Geen commentaar verder het is mij duidelijk.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Waarom POSITIEF over MLM?

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Noni bijvoorbeeld heeft een 3 maanden niet goed-geld terug garantie. Ik ben het beslist niet eens met sommige claims die sommige distributeurs maken en het bedrijf ook niet. Dat is reden om direct geroyeerd te worden.

Maar ik ken wel mensen die er bij zweren en die echt menen dat hun klachten duidelijk minder zijn. Of dat nou wetenschappelijk te verantwoorden is interesseert me niet, of dat nou een placebo-effect is interesseert me ook niet; als het die mensen helpt helpt het die mensen.

De aarde was ooit wetenschappelijk verantwoord plat.
Als iemand er baat bij heeft, prima. Maar dit is geen verkoopargument wat stand houdt als mensen kritisch worden, en willen waarom het werkt.
En helaas wordt het meestal gebracht in de trant van "het werkt, want ik heb er baat bij, dus iedereen heeft er baat bij". Wat mij dus tegenstaat aan mlm. Omdat de controle ontbreekt leent de methodiek zich ideaal voor misbruik. En zeker in zulke gevallen.

Gesloten