LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID banen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

ID banen

Ongelezen bericht door stekel »

Wie heeft er een uitgesproken mening over mensen die in een verpleeghuis regulier werk verrichten, maar daar net het minimumloon mee verdienen? Ik hoor graag jullie reaktie! Groetjes.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: ID banen

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als je het minimum loon verdiend is het toch goed? Wat zou je nog meer willen dan?

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: ID banen

Ongelezen bericht door Dutchy »

Die ID banen zijn heel lucratief voor werkgevers in het onderwijs, zorg- en welzijnssector en andere non-profit organisaties. Ik heb zelf als administratief/secretarieel medewerker gewerkt op het secretariaat van een scholenverening in het basisonderwijs. Ik was zo'n "Melketier". Door omstandigheden van psychische aard was ik in de kaartenbak van de ID-regeling beland.

Met een MEAO-diploma, aardig wat werkervaring en een behoorlijke technische kennis van computers kwam ik voor een vetbetaalde bovenschools manager te werken. Die manager had het mooi bekeken. Een gratis secretaresse, denktank en ICT-er die veel oude 486 bakken weer aan de praat kreeg en Kennisnet netwerken op de computers op de scholen installeerde.

Het kostte die scholenvereniging geen cent aan loonkosten, want die kregen zij jaarlijks overgemaakt door de organisatie die in onze gemeente de ID-regeling uitvoert. De scholenvereniging kreeg zelfs geld toe voor mij en de andere concièrges. Voor scholing was dat potje geld bedoeld. Nou nee, die centen verdwenen mooi in de boekhouding van de vereniging en kwamen ons Melketiers niet ten goede.

Twee jaar heb ik het daar volgehouden. Ik was tot besef gekomen hoe ik werd uitgebuit. Ik had van alle ID-werknemers het laagste loon maar ik rende de hele dag totdat ik psychisch weer in de problemen kwam.

Na mijn gedwongen vertrek door een verstoorde arbeidsverhouding met die vetbetaalde bovenschools manager, kwam er helaas voor hem geen nieuwe gratis ID-er die hij weer kon uitzuigen. Hij kreeg iemand die betaald moest worden naar het werkelijke niveau van de functie (een MBO functie). Je kunt wel raden dat die nieuwe madam in een aanzienlijk hogere loonschool op mijn bureaustoel kwam te zitten dan ik. Ik zat in loonschaal 1 en was daar voor de rest van mijn loopbaan ook in blijven zitten!

Intussen werk ik in de zorg als thuishulp A. Het is hard werken maar ik ben tevreden. De CAO is goed en ik ben tenminste een schaal omhoog gegaan na een jaar dienstverband. Een kantoorfunctie zit er niet meer in voor mij, maar ik ben er om eerlijk te zijn niet treurig om. Ik hoef die stress niet meer.
De ID-regeling volg niet meer, maar ik ben nog steeds van mening dat werkgevers er op hele grote schaal misbruik van maken. Of de ID-ers er zelf iets mee opschieten? Ach, ze zijn aan het werk, maar dan heb je het ook wel gezegd.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: ID banen

Ongelezen bericht door stekel »

beste dilbert, het gaat erover dat het regulier werkt betreft en een collega, wel in een normaal dienstverband, in een loongroep zit die zeker € 500 hoger is!

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: ID banen

Ongelezen bericht door Dutchy »

Het is een feit dat gesubsidieerde ID-ers regelmatig hetzelfde werk doen als hun collega's, die veel loonschalen hoger zitten. Dat mag natuurlijk niet.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: ID banen

Ongelezen bericht door S. »

Heb toen ik in een verzorgingshuis werkte ook meerdere collega's gehad die via ID/Melkert regeling binnen waren gekomen.
Ze mochten licht, begeleidend werk verrichten, dus niet het reguliere werk wat ik als verzorgende deed. Meer assisteren bij de zorg, bv helpen maaltijden ronddelen en mensen begeleiden met eten.
Voorbehouden ( medische) handelingen mogen niet door hun gedaan worden. Ook niet de verantwoording over een afdeling dragen, dus niet 1 van hen er zelfstandig laten werken.
De meesten hadden psychische problemen en waren veelal niet in staat om de meeste werkzaamheden te doen, ( Ik spreek nog van de goede tijd dat de banen nog voor het oprapen lagen) en verdwenen vaak na enige weken/maanden weer.
Eén bleek heel goed te kunnen werken en heeft op kosten via die Melkert-regeling (zoals het toen nog heette) een opleiding gevolgd en werkt nu nog als gediplomeerde kracht in datzelfde huis.

Ik vond het vaak nog best moeilijk om werk voor hen te vinden. Je wilt ze ook niet constant hetzelfde laten doen of laten schoonmaken.
Sommigen werden dan bv aangenomen als ' medewerker mobiliteit' dus allerlei karren of bewoners verplaatsen. En dat 36 uur per week.
Op een gegeven moment ben je dan wel uitgemobiliseerd. :D

Maar Stekel, de regel is dat ze jou een opleiding behoren aan te bieden, zodat je daar evt. als verzorgende kunt integreren. Want daar is die regeling in beginsel voor bedoelt.

Kortom: ZET JE STEKELS OP!!!:idea:
Doen hoor.

Succes.

Horace
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2005 00:27

Re: ID banen

Ongelezen bericht door Horace »

De bedoeling van die regeling is denk ook dat mensen niet meer jarenlang thuis zitten te niksen.
Op het moment dat je een tijdje die Melkertbaan hebt gehad, is het de bedoeling dat jezelf achter ander (soortgelijk) werk aangaat. Je hebt inmiddels dan ervaring en het is dan dus aantrekkelijker voor een werkgever om jou aan te nemen, dan wanneer je al die tijd thuis had gezeten.
Wat ik ook wel eens heb gehoord, en dat vind ik echt verrot, is dat vuilnismannen/stratenvegers in Rotterdam op een gegeven moment werden ontslagen wegens bezuinigingen en toen ze een jaar werkeloos waren "mochten" ze voor veel minder geld weer vuilnisman via een banenpool worden. Daar klopt dus echt niets van.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ID banen

Ongelezen bericht door SJZ »

Er klopt ook niks van die ID banen. ID betekent Instroom/Doorstroom (naar een reguliere baan). Er stroomt zowat niemand door (1% per jaar of zo heb ik gelezen) en mensen zitten jarenlang normaal en goed werk te doen, maar dan op een lekker veel lager loon. Ziekteverzuim is dan ook dramatisch hoog (in sommige plaatsen wel 25%).

Hartstikke goed dus dat dit kabinet de ID banen wil afschaffen en omzetten in gewone banen. Er zijn al ergens tussen de 10 en 20.000 ID-banen omgezet in gewone banen. Kost wel een hoop geld, maar men krijgt dan ook eerlijk betaald. Een arbeider is zijn loon waard.

conan
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2005 19:28

Re: ID banen

Ongelezen bericht door conan »

Er is momenteel een assessment bezig in rotterdam voor id-medewerkers. Wordt verzorgt door het uwv en valkenbosch consultancy. Mensen die een id-baan hebben worden uitgenodigd om mee te doen aan toetsen etc. Aan de hand daarvan wordt er gekeken wat mensen in huis hebben en gaat Consolid uizendbureau samen met de andere 2 instanties kijken voor iets anders voor die mensen.

Maar wat loon betreft. Het is niets voor niets een id-baan. Als ze maar minimaal het minimumloon krijgen. Als je meer krijgt is het meegenomen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: ID banen

Ongelezen bericht door NAK »

Er is momenteel een assessment bezig in rotterdam voor id-medewerkers. Wordt verzorgt door het uwv en valkenbosch consultancy
.
Prachtig mooi gevonden.
Maar nu in het Nederlands voor hen die dit niet snappen.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: ID banen

Ongelezen bericht door stekel »

in rotterdam is het testen van id'ers in de zorg uitgesteld tot maart 2006. en wat betreft opleiding of een cursus, die heb ik in de 4,5 jaar nog nooit gehad! wel meer werk! ik ben logistiek medewerker in de ruimste zin van het woord! hoop op een reactie! groetjes.

wvs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2005 13:09

Re: ID banen

Ongelezen bericht door wvs »

@kind255 ik heb het opgezocht in de dikke van dale (dus toch nederlands)

as·sess·ment (het ~, ~s)
1 beoordeling van een sollicitant of werknemer op geschiktheid voor een functie

as·sess·ment·cen·ter (het ~)
1 organisatie waar sollicitanten en werknemers worden onderzocht op geschiktheid voor hun functie

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: ID banen

Ongelezen bericht door S. »

Beste Stekel,

Zou goed zijn wanneer je meer achtergrondinfo gaf, zodat wij de gelegenheid hebben om meer gerichte tips te geven.
Bv; wat is je vooropleiding?
Waar heb je ervaring mee?
Welke afspraken zijn er gemaakt met je werkgever toen je begon in je ID baan?
Heb je geen begeleiding/ aanspreekpunt vanuit de sociale dienst?
Ook ben ik benieuwd wat je taken nu eigenlijk zijn.
Logistiek medewerker; dan zit je toch merendeels in een magazijn?
Of biedt je ook een helpend handje bij de verzorging?

Wat een vragen he, maar zo maak je alles meer concreet, zodat we meer aanknopingspunten hebben.

S.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: ID banen

Ongelezen bericht door NAK »

@kind255 ik heb het opgezocht in de dikke van dale (dus toch nederlands)
Vreemd dat het dan niet op het Van Dale taalweb te vinden is.

Maar waarom kan het dan niet gewoon in het Nederlands geschreven worden????

wvs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2005 13:09

Re: ID banen

Ongelezen bericht door wvs »

@kind255 het is inderdaad vreemd dat je dit woord niet kon vinden.
Probeer deze link eens. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenb ... ekwoord=%s

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: ID banen

Ongelezen bericht door NAK »

Hiermee blijft mijn laatste vraag nog steeds onbeantwoord...... :lol:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ID banen

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, er zijn nou eenmaal Engelse woorden die wij in het Nederlands gebruiken. Een computer kun je ook gewoon een rekenaar noemen.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: ID banen

Ongelezen bericht door NAK »

Laten we er maar over stoppen, anders raken we te ver van de topic af. :lol: :lol: :lol:

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: ID banen

Ongelezen bericht door stekel »

het gaat er niet om of het woord in het woordenboek staat of niet! ik werk in een verpleeghuis en doe eigenlijk alle transport werkzaamheden, zoals de schone was, die s'morgens door de wasserij bezorgd word, naar boven brengen. ook het brood en de havermout en het beleg! ook zorgen mijn collega's en ik voor de afvoer van het huisvuil en de vuile was! ook ontvangen we via de dienstingang de leveranciers en brengen de inkomende goederen naar het magazijn. we doen ook het transport van de maaltijden, en na het eten halen we alles weer op! ook doen we zalen klaarzetten voor diverse activiteiten, dus sjouwen met stoelen en tafels! in de zomer in de tuin alles klaarzetten met stoelen en tafels. ook maken we de containers van het huisvuil schoon met een hogedrukspuit. en tussendoor wordt er gebeld voor de afwasmachine of de po reiniger machine. en op jouw vraag S ik ben nu bijna 55 en niet meer in staat om nog wat te ondernemen in mijn verdere werkzame leven! groetjes stekel. ps. deze maand kreeg ik €1177,19 op mijn rekening gestort en dat is inclusief 2 zondagdiensten! wat een geld he?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: ID banen

Ongelezen bericht door S. »

Ik verdien iets meer dan de helft, maar werk dan ook maar 12 uur per week. Hoeveel uren jij werkt is mij niet bekend, dus kan ik geen oordeel over de hoogte van je salaris geven.

En helaas, vaak wordt lichamelijke arbeid stukken slechter beloond dan een
echte denk-baan.
Wanneer je persé beter wenst te verdienen kom je er niet onderuit om cursussen/opleidingen te gaan doen.

Aangezien je aangeeft dit niet meer te kunnen/willen zou ik niet weten wat voor tips ik nog kan geven.
Misschien was het al prettig voor je om hier te spuien.


Groet, S.

Gesloten