LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Independer onafhankelijk?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.

is Independer echt onafhankelijk?

ja zij helpen de consument
5
26%
Nee, zij zijn een commerciele organisatie
14
74%
 
Totaal aantal stemmen: 19

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door topery »

Ik lees op de site van de independer het volgende:

Waaruit bestaan de inkomsten van Independer?

Wanneer de consument op de site een productkeuze heeft gemaakt en informatie aanvraagt bij de aanbieder, vraagt Independer een vaste vergoeding van de aanbieder aan wie zij een klant doorverwijst voor bemiddeling.

en:

Deze website is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van Robin Hood N.V., gevestigd te Hilversum. Independer is het belangrijkste initiatief van Robin Hood NV en in 1999 opgericht door ondernemers met jarenlange ervaring in de financiële wereld. Financiële adviezen en adviezen ter zake van financiële producten worden steeds naar beste vermogen gegeven op basis van de beschikbare informatie. Deze adviezen houden uiteraard geen garantie in dat het door de klant beoogde resultaat wordt bereikt.


Ik heb dus mijn twijfels.....alhoewel Tros Radar er bijna mee getrouwd lijkt te zijn

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door particulier »

Echt onafhankelijk is het natuurlijk nooit. Ze krijgen echter een vaste vergoeding voor het afsluiten van een produkt. Perverse prikkels ontbreken dus.

Je kunt zelfs een hypotheek afsluiten tegen een vast bedrag (1500 euro) Bovendien kun je via het Internet produkten vergelijken. Dat zie ik ook niet vaak: Meestal moet je als je een offerte wilt, een afspraak maken met een adviseur. Weer een afspraak, weer minimaal een half uur kwijt. Doe dit eens met 5 adviseurs....

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door Simon »

Het is inderdaad wel mogelijk om hypotheken te vergelijken. Maar echte tussenpersonen kunnen vaak lagere rentes bedingen. Ik heb een voorbeeld gezien dat een hypotheek via een echte tussenpersoon 0,6% goedkoper was dan bij Independer.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door topery »

Op de website staat vermeld dat zij werken met de gegevens van de bedrijven die de gegevens willen verstrekken.

5 keer een afspraak maken voor een hypotheek offerte lijkt veel, maar het gaat dan ook over een substantieel deel van het inkomen, die afspraken meer dan waard lijkt me.

Ik ben met mijn autoverzekering via Independer niet uitgekomen bij de ANWB, terwijl ik via hun eigenwebsite bij de berekening stukken goedkoper uit was.

Tros Radar maakt veel gebruik van Independer, de woordvoerder is ook regelmatig in de uitzending. Toch vind ik dat Radar de consument moet wijzen op de informatie welke ik bij het starten van de topic op de website heb gekopieerd.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door S. »

Nee, ik denk niet dat 'de independer' volledig afhankelijk is in hun adviezen, aangezien ze inkomsten verdienen in het doorschuiven van klanten naar aanbieders.

Aanbieders die hier niet aan mee willen doen vallen bij hun buiten de boot terwijl ze misschien best een goed product kunnen leveren.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door particulier »

Kijk ook eens op een column van Kape Breukelaar: http://www.independer.nl/thema/persarch ... pender.pdf

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Wel een heel erg sympathiek artikel voor een kritisch man als Kapé Breukelaar.

Wellicht omdat de directeur van de eigenaar van Independer en Kapé saampjes wat vrije tijd doorbrengen?

ASGrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2004 13:26

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door ASGrand »

Heb een tijd geleden via Radar een autoverzekering bij Independer afgesloten en ben daar superenthousiast over. Ging razend snel en erg veel geld bespaart. Wat mij betreft dus alleen maar top! :D :D :D

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door simmetje »

Bezwaar is dat niet alle verzekeraars en hypotheekverstrekkers worden meegenomen. Ook willen de tarieven weleens in werkelijkheid lager uitpakken.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Independer onafhankelijk?

Ongelezen bericht door JaFO »

Och ... je wilt niet weten hoe lastig de diverse hypotheekverstrekkers het maken om hun producten te vergelijken.

Als ze al een gelijksoortig product hebben dan zijn het al minimaal de verschillende rentesoorten die afwijken. Om over de randvoorwaarden (tellen we flexwerk mee, in hoe verre tellen doorlopende kredieten mee voor de maximale te lenen hypotheek, etc.) nog maar te zwijgen.

Zelfs met de beste bedoelingen kan Independer geen onpartijdige vergelijking bieden. Al is het maar omdat ze van een geldverstrekker toestemming moeten hebben. En reken maar dat zo'n geldverstrekker eisen zich gaat bedenken als er niet genoeg hypotheken worden afgesloten ... (of kortingen gaat geven als ie genoeg toegeschoven krijgt).

Bij verzekeringen idem dito. Je kunt op premie/verzekerd bedrag kiezen, maar gegarandeerd dat als je ook maar enigszins afwijkt van de 'gemiddelde gezonde nederlander' dat je ook daar de kleine lettertjes tegen zult komen die een 'goedkope' verzekering verdomd duur maken als de nood het hoogst is.

Gesloten