LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie bepaald regio thuiszorg?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ee ex-client

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door ee ex-client »

top van je pluisje om ook kritiek te willen aanhoren,alleen is het nog altijd o heb je een team van 10 personen en er loopt een rote appel tussen dan gaat de werksfeer na verloop van tijd naar beneden zolang de rote appel ertussen blijft hangen.Ik heb nog altijd diepe respect voor mensen die hun "roeping" uitdragen,want het moet een roeping zijn anders kan je het werk niet met overtuiging volhouden.Je hebt er nog steeds van die rare figuren rond lopen die als motivatie aandragen waarom ze bij de thuiszorg werken;ik werk graag "met" mensen,waarop ik dan altijd zeg ga op de markt appels en peren verkopen want dan tref je meer mensen.Als je in de thuiszorg werkt dien je "voor"mensen te werken en die mensen zijn op zekere hoogte jou baas want ze zorgen voor jet inkomen van de verzorgend personeel.En pluisje,ik respecteer nog altijd de personeelsleden van de thuiszorg zolang ze maar doen waar ze voor komen en al is dat niet altijd even makelijk maar met de juiste instelling,overleg en een portie doorzettingsvermogen slaan jullie als verzorgers de spijker op zijn kop.
Alleen ik heb nog een vraagje aan je wat betreft pauze's;hoe is het met de pauze bij jullie geregeld,welke pauze is voor de client en welke niet,want hier in de regio zeggen ze dat alle pauze's die genoten worden in de client zijn/haar tijd zijn.Dat wil dus zeggen als ze van 09.00 tot 14.00 bij een en dezelfde zijn dat deze client voor ¾uur moet betalen en hier niets voor terug krijgt.Als je me hierop antwoord wil geven is dat voor sommige mensen die ik hier mee kan helpen en nog steeds bij sta een verhelderd antwoord zijn want er zijn maar weinig bedrijven die hun personeel hun pauzetijd zien als werktijd

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

als je drie uur bij een client bent zit daar vaak wel tien min bij om een kopje koffie te drinken.
maar pauze"s om je brood te eten of wat dan ook te doen is voor je eigen rekening.
maar ik luister vaak naar wat de client wil de een wil graag dat je voor de tijd wat drink de ander na de tijd.
ik zorg altijd dat ze dat krijgen waar ze recht op hebben en als het werk niet af is blijf ik wel wat langer tot het af is.
bij ons is het zo dat je wel recht hebt om even een kopje koffie te drinken in de client zu"N tijd en in de meeste gevallen vinden clienten dat ook geen probleem zolang je de afspraken maar na kom en de dingen klaar hebt die een client graag wil.
ik heb er ook een die het niet nodig vind om koffie te drinken en dat respecteer ik ook dan drink ik na werk tijd nog wat dus in mijn eigen tijd.
als je ergens de hele dag bent dan ligt het aan de situatie als ik daar ben om voor de kinderen te zorgen en samen met die kinderen eet dan is het voor de client.
als ik in die tijd niets doe dan is het voor mij .
maar of daar echt een regel voor is dat weet ik niet, zal het deze week eens aan mijn baas vragen.
vind het een goede vraag wand dat zal ook wel voor elke persoon anders zijn.
mijn werk is even iets anders ik doe vaak situatie"s die erg veel achterstallig onderhoud hebben ,waar geen overzicht is .
in deze situatie"s is het zaak om de boel weer opgeruimd te krijgen en dan te zorgen dat de client het zelf weer gaat bij houden.
dan doe ik de wgv verzorging of hand en span diensten bv boodschappen,afwassen. was ophangen enz enz....
ik ga mijn best voor je doen om er achter te komen hoe het bij ons op papier staat en zal het je dan laten weten...

:wink: pluisje

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

Beste allemaal,

Heb de tijd genomen alles eens goed door te lezen, maar een aantal dingen verbaast mij en krijg ik niet duidelijk. Dus vandaar hier mijn gedachtenspinsels verdeeld over een aantal hoofdstukjes. :D
Parkkie: succes met het PGB en nog een goede tijd gewenst met prettige zorg in het vooruitzicht.

Regio- indeling,
Alleen krijg ik maar niet te horen welke ambtelijkeinstelling verantwoordelijk is voor de regioindeling van de reguliere thuiszorg.
Dit kan ik ook nergens vinden, maar wellicht zoek ik op de verkeerde plaatsen. Misschien dat een andere lezer dit weet?
Er is mij wel een geval bekent dat bij een faillissement van een thuiszorgburo een andere thuiszorginstelling deze kan overnemen en zo
zijn regio vergroot.
Zorg buiten de regioverlenen kan ook bij een samenwerkingsverband of fusie van twee thuiszorgaanbieders.

CiZ,
Maar ik heb vandaag kontakt gehad met de betrefende ciz afdeling en deze persoon komt vrijdag a.s. op huisbezoek om te bekijken hoe de problemen opgelost kunnen worden en evt. een PGB een oplossing is en dan ook een deskundige PGB-er wil zoeken en een klachten brief naar savant wil sturen omdat hij ook vind dat er teveel van deze klachten hem bereiken en dat de zorg meer op de persoon gericht moet worden en niet alleen in het voordeel van savant.
Het verbaast mij dat de CiZ dit soort zaken afhandeld.
Bij mijn weten kijken ze enkel of iemand recht heeft op zorg en zo ja, welke soort + hoeveel tijd hiervoor nodig is. Nadat de indicatie is afgegeven hebben ze geen kontakt meer met de cliënt.
Wanneer zij zich met klachten bezig gaan houden en zich uitspreken over het functioneren van een zorg-aanbieder (al dan niet terecht) verliezen ze toch hun onafhankelijkheid?
Of zie ik dat verkeerd.
Het is niet mijn bedoeling om iemands woorden in twijfel te trekken, maar deze werkwijze verbaast mij.

Klachten,
Dus kan iemand met problemen zich dan ook anoniem melden bij een thuiszorg organisatie?
Savant is een grote organisatie, dus zal vast wel een klachten-functionaris hebben waar je je klacht al dan niet anoniem kunt melden.

Maar zijn er geen tussen- en eindevaluatieformulieren?
Daar kun je toch ook een klacht op kwijt, wanneer je dit om wat voor reden dan ook niet bij de eerst verantwoordelijke verzorgende kunt/durft aan te kaarten.

Pauze's,
Bij ons is het zo dat wanneer een cliënt zelf een kop thee of wat dan ook aanbiedt, de tijd die je dan neemt om het op te drinken voor rekening van de cliënt komt.
Het is wel verstandig om dit dan te melden, zodat men niet achteraf voor onaangename verrassingen komt.
De korte pauze's s'morgens en s'middags zijn voor rekening van de baas. De lunchpauze is in eigen tijd. De meesten gaan dan naar huis of op kantoor zitten.
De pauze's staan beschreven in het arbeidstijdenbesluit, voor wie de moed heeft deze taaie kost te lezen :wink:

Zo, allen een rustige week gewenst.
Ik ga tv kijken.

Vriendelijke groet, S.

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

weet eigenlijk iemand het antwoord op mijn vraag,wie bepaalt de regio indeling van de reguliere gezinszorg?

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

Ik meen ergens gelezen te hebben door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en als ik dit fout heb mogen jullie mij slaan. :P
Wist degene van het CiZ het ook niet?

Vr. groet,
S.

Frederik Fluweel

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door Frederik Fluweel »

beste parkkie

ik zag je vraag en ben even op zoek gegaan. Ik werk zelf bij Zuidzorg en weet helaas niet het exacte antwoord op jouw vraag.
Wel kun je je vraag stellen op diverse sites: www.minwvs.nl dan zit je in de hoogste boom: het ministerie van Volksgezondheid. Als die het niet meer weten dan is er iets vreemds aan de hand.
Wat ik wel zeker weet is dat wanneer je met het Zorgkantoor van de regio belt waar je woont, zeker een antwoord moet krijgen op je vraag. Het Zorgkantoor heeft namelijk de verantwoordelijkheid om te zorgen voor passende hulp als die door het CIZ geindiceerd is. Als je niet tevreden bent met de huidige aanbieder moet het Zorgkantoor je zeker kunnen adviseren over de klachtenprocedure en wat je daarvan kunt verwachten.
Ook weet ik zeker dat een zorgaanbieder die grenzen niet voor niets trekt omdat medewerkers niet onbegrensd mogen en kunnen reizen naar clienten. Maar ook daar zijn afspraken over te maken, zeker als je een PGB hebt en een zorgaanbieder bereidwillig is.
Hoe dan ook, veel succes met het vinden van een antwoord. Ik zal morgen op mijn werk navraag doen bij een beleidsmedewerkster die hier meer van moet weten. Als ik het ei van Columbus heb dan keer ik terug naar dit forum om het aan iedereen te laten zien :wink:
groeten, Wim.

Gesloten