LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie bepaald regio thuiszorg?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
parkkie

wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

Ik heb een vraag en krijg hier maar geen antwoord op gevonden.We zijn enkele maanden geleden verhuisd naar een andere gemeente en zijn toen buiten de regio van de thuiszorg Zuidzorg naar de regio van Savant verhuisd.De thuiszorg van Zuidzorg was perfect en zijn nu overleverd aan Savant die er werkelijke een sooitje van maken en weinig professioneel zijn,hun afspraken niet nakomen en de medewerkers de baas uithangen en zelf doen waar ze zin inhebben en regelmatig dat er gewoon niemand komt en dan pas in de loop van de middag telefonisch bericht krijgen dat er zieken zijn er niemand beschikbaar is(en de zorg die ik dan ben misgelopen wordt ook niet op een ander tijdstip ingehaald)Mijn vraag is dan ook,kan ik op een of andere manier toch weer gebruik maken van de service van Zuidzorg,de oude zorgaanbieder,want bij Zuidzorg blijven ze me het antwoord schuldig

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

nou dat is ook wat, als ik u was zou ik een gesprek aanvragen met hun om uw probleem duidelijk te maken.
als het dan niet beter word of men bijft de baas spelen(wat echt niet kan) kunt u aangeven dat u hulp wenst van de thuiszorg waar alles wel naar wens ging.
echter moet er wel iemand zijn die dat wil doen, ik weet niet hoe ver het is .
maar die mogelijkheid bestaat volgens mij wel .
toch moet u vroeg of laat over naar de thuiszorg in u plaats dat is nu een maal zo.
het is wel erg vervelend dat het zo verloopt en zou dan ook echt een gesprek aan gaan dat is u recht..


pluisje

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

pluisje,dit gesprek heeft al plaats gevonden maar het haalt allemaal niets uit,je krijgt als excuus dat de werkdruk voor de verzorgende te groot is,maar als er iemand tot 12.30 uur dient te blijven is het toch niet normaal dat deze om 11.45 vertrekt om op tijd bij de volgende te zijn.
En het kantoor personeel schuift het probleem maar terzijde met de mededeling dat ze met een reorganisatie bezig zijn en met de roosters en de indeling bezig zijn om deze zo functioneel mogelijk te laten zijn en dat ze aan overheidsregels gebonden zijn.
Ik hoor iedere keer weer dat mag ik niet,dat is niet toegestaan en boodschappen mag ik maar een keer in de week voor je halen.Ik heb al enkele jaren gevochten om niet naar een verzorgingshuis te gaan,maar als het zo door gaat ben ik daar volgens mij nog beter af dan de verzorging die ik nu heb.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

nou dat vind ik super triest ben zelf verzorgende en heb behoorlijk veel clienten waar ik heel veel voor doe.
ik probeer alles om ze zelfstandig te houden en ben er eerder te lang als te kort.
ik doe dat wat nodig is en krijg hierbij vaak ondersteuning van o.b teams die doen dan de dingen waar ik echt geen tijd voor heb.
voor u vind ik het heel vervelend dat die mogelijk heden daar niet zijn.
als ik u was zou ik eens vragen of er voor u geen ondersteunende begeleiding is.
dit zijn prima mensen en kunnen ook heel veel voor u doen zodat u toch zelfstandig kunt blijven wonen.

hopelijk komt het toch nog goed...

pluisje

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

We zijn enkele maanden geleden verhuisd naar een andere gemeente en zijn toen buiten de regio van de thuiszorg Zuidzorg naar de regio van Savant verhuisd
Bij mij in de regio is veel concurrentie binnen de thuiszorgaanbieders, dus mijn advies: ga je eens oriënteren bij een concurrent.
Wie weet hebben zij betere zorg te bieden.

Succes

S.

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

beste S.,dat er concurrentie is,is me bekend maar ik was voorheen client bij Zuidzorg.Ik ben er altijd gewardeerd en in me waarde gelaten en een afspraak is ook een afspraak en die wordt ook nagekomen ,maar Zuidzorg maar hier in de gemeente niet de zorg leveren die ik van hun gewoon ben.En daarom was mijn vraag ook wie deelt die regio's in waar welke organisatie hun zorg aan mag bieden

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

de regio,'s worden binnen de organisatie in gedeeld.
maar er zijn ook veel particuliere organisatie"s.
bij ons heb je noord zuid enz enz.
om liggende plaatsen daar zit ook thuiszorg net als elke gemeente zijn eigen politie korps heeft.
u kunt ook kiezen om zelf iemand in te huren en daarvoor kunt u weer aan kloppen bij u ziekten kosten verzekering dit heet p.b.


l
pluisje

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

parkkie schreef:Mijn vraag is dan ook,kan ik op een of andere manier toch weer gebruik maken van de service van Zuidzorg,de oude zorgaanbieder,want bij Zuidzorg blijven ze me het antwoord schuldig
Beste parkkie,

Je hebt dus geen duidelijk antwoord gehad van ZuidZorg? Of bedoel je dat Savant je het antwoord schuldig blijft?


Wat pluisje schreef klopt; de organisatie bepaald de grenzen van hun regio, maar volgens mij is er geen wet die voorschrijft dat ze niet buiten hun regio zorg mogen verlenen.
Het is meer de vraag of dit rendabel voor ze is, omdat een medewerker mogelijk een flink eind moet reizen om bij de cliënt te komen. Op deze manier lopen de reiskosten flink op, nog afgezien de reistijden die ook voor rekening van de organisatie komt.
Wanneer je vlak buiten hun regio woont zijn ze misschien bereid om de grotere afstand voor lief te nemen.
U bent ook niet gebonden aan uw regio en mag gerust zorgaanbieders buiten uw regio benaderen
Bovenstaande quote heb ik van deze site:http://www.zorgkantoordwo.nl/_AWBZ_ZorgInNatura.aspx
Dus het mag blijkbaar.


Via zorgloket kun je ook met vragen omtrent thuiszorg terecht.
Ik vond ze hier:
Zorgloketten

Het is misschien wel veel info in één keer, he?
Succes met alles uitzoeken en hoop voor je dat alles nu duidelijker wordt en de zorg die je nodig hebt zal verbeteren.

S.

M.vd W.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door M.vd W. »

savant,breek me de bek niet open,het is zo'n waardeloze bijelkaar geraapt zooitje.Ze zijn aan het bezuinigen en dat gaat over de ruggen van de klanten,alles gaat sinds kort in de tijd van hun klanten,maarja zolang dat de leiding in handen blijft van een stelletje niets snappende kantoorpikkies en de vriendjespolitiek gehandhaaft blijft en dat sommige uitvoerende werkneemsters zelf hun wetten bepalen en zeer creatief zijn met een urenroosters zie ik geen oplossing voor de enorme verliezen die ze maken in bepaalde regio's van hun verzorgingsgebied.
Ik heb het daar allemaal ondervonden in de vier jaar dat ik het daar heb mee gemaakt bij die knullige bende,maar nu sinds enkele maanden ben ik van werkgever overgestapt en heb nu weer plezier in het werk omdat ik nu kan doen waar de thuiszorg voor is"mensen in hun eigen omgeving verzorgen"
En nu nog een goed bericht voor parkie,je staat niet alleen met je ongenoegen en er zijn toch al enkele klanten overgstapt naar andere buro's de wel kwalitatieve zorg verlenen aan de hulpbehoevende maar let wel op er zijn ook enekele maliviede bedrijfjes.
Ik wens je veel succes voor de komende tijd

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

Nou, heb de site's van beide aanbieders (Zuidzorg en Savant), bekeken en als ik het goed heb is Zuidzorg van oudsher een thuiszorg- aanbieder en Savant een organisatie met verzorgingshuizen/ woonvormen die zich breder in de markt wil zetten door ook thuiszorg in hun dienstenpakket op te nemen.

Als cliënt zou ik zelf een lichte voorkeur hebben voor een echte thuiszorg- aanbieder met ruime ervaring.
Kijk uit met de kleine particuliere bureautjes, bij hun ontbreekt vaak de kennis en mankracht.

Is er al wat duidelijkheid parkkie?

S.

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

Beste S. fijn dat je de moeite genomen hebt om de twee even te vergelijken,en je hebt gelijk.Zuidzorg is een grote organisatie wat betreft thuiszorg en het lijkt of bij savant de thuiszorg er niet helemaal bijhoort en dat instellingen en verzorgingstehuizen hun hoofddoel is en daar hun preoriteit ligt.Maar ik heb vanmiddag nog eens kontakt gehad met Zuidzorg en als er meerdere belangstellende zijn hun in overweging willen nemen om hier ook zorg tegaan leveren om de redene dat ik niet de enigste ben die graag diensten van hun af wil nemen,maar dat zal niet ok korte termijn zijn en dachte ergens aan eind 2005. En wat betreft die kleinere zorgaanbieders ben ik ook huiverig omdat dat meestal met negatieve berichten in het nieuws komen,maar hier in de regio helmond zijn er ook maar weinig van dat soort bebrijfjes en die er zijn hebben er verschillende hun accreditatie verloren en dat zegt al voldoende

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

het is me ontussen duidelijk geworden dat de overheid de regio's indeeld waar de reguliere gezinszorg hum diensten aan mag bieden.Het is dan ook verboden om zich buiten deze gebieden zorg te leveren en op deze regel zijn geen uitzonderingen van toepassing

S.

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door S. »

Nou, Parkkie, je hebt gelijk wat betreft de toewijzing van de regio's.
Ik heb het nu ook nagevraagd en inderdaad, je laaste bericht klopt.
Zo leer ik ook weer bij, ben dit probleem- verhuizing naar andere regio en onvrede over nieuwe aanbieder- nog niet tegengekomen.
Wel interressant dus.

Alleen kan ik dit nu niet meer plaatsen:
parkkie schreef:Maar ik heb vanmiddag nog eens kontakt gehad met Zuidzorg en als er meerdere belangstellende zijn hun in overweging willen nemen om hier ook zorg tegaan leveren om de redene dat ik niet de enigste ben die graag diensten van hun af wil nemen,maar dat zal niet ok korte termijn zijn en dachte ergens aan eind 2005.
Maar misschien is hier ontheffing op toepassing.
Nederland zou Nederland niet zijn wanneer niet overal een regeltje( en uitzondering) voor is. :P
parkkie schreef:je krijgt als excuus dat de werkdruk voor de verzorgende te groot is,maar als er iemand tot 12.30 uur dient te blijven is het toch niet normaal dat deze om 11.45 vertrekt om op tijd bij de volgende te zijn.
Een handig hulpmiddel om contrôle te houden over de te werken uren is om degene die werkt een aanwezigheidslijst te laten tekenen.
Hij/zij schrijft het volgende op:
- aanvangstijd werkzaamheden (b.v 9.00 uur)
- stoptijd (12.30 uur)
- haar/zijn naam en daarachter paraaf.
Is wel een verzakelijking van de zorg die men geeft, maar tevens een stok achter de deur om wél de geïndiceerde tijd vol te maken, waar jij gewoon recht op hebt.

Succes.

S.

parkkie

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door parkkie »

Beste S. fijn dat er toch iemand denkt zoals ik want ik krijg het gevoel dat savant me een zeurdoos begint te vinden.De verzakelijking vind ik helemaal geen probleem want hiermee voorkom je een heleboel ellende die ik nu ondervind.De persoon die gaat over de communicatie naar buiten van zuidzorg heeft meerdere van deze vragen ontvangen en wil gaan bekijken of er een uitweg is te vinden om hun zorggebied uit te breiden,maar heeft er duidelijk te kennen gegeven dat er maar een kleine kans op is dat dit te realiseren omdat de regioindelingen een heet hangijzer is voor sommige thuiszorg organisaties.Alleen krijg ik maar niet te horen welke ambtelijkeinstelling verantwoordelijk is voor de regioindeling van de reguliere thuiszorg.Maar ik heb vandaag kontakt gehad met de betrefende ciz afdeling en deze persoon komt vrijdag a.s. op huisbezoek om te bekijken hoe de problemen opgelost kunnen worden en evt. een PGB een oplossing is en dan ook een deskundige PGB-er wil zoeken en een klachten brief naar savant wil sturen omdat hij ook vind dat er teveel van deze klachten hem bereiken en dat de zorg meer op de persoon gericht moet worden en niet alleen in het voordeel van savant.Ik heb de ciz ook duidelijk gemaakt dat ik geen oproerkraaier wil zijn maar de zorg wil ontvangen die mij toekomt,niet meer en niet minder

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

heel goed parkkie dan komt het allemaal wel goed :wink:

wheeler

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door wheeler »

Ik heb een vraag,want ik zit met hetzelfde probleem,is er een vertrouwenspersoon bij de thuiszorg van savant want de machtspositie die ze gebruiken of misschien wel misbruiken gaat mij te ver.Ik kan me mondje nog wel roeren maar er zijn mensen in mijn omgeving die gebruik maken van de thuiszorg die alleen maar moeten slikken en hun leven moeten aanpassen aan de thuiszorg terwijl er door de thuiszorg zo hard wordt geroepen dat er zorg op maat geleverd wordt,alleen die maat is alleen tengunste van de thuiszorg
Dus kan iemand met problemen zich dan ook anoniem melden bij een thuiszorg organisatie?

Gast

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door Gast »

de thuiszorg(en meerdere medischeinstellingen) is en blijft het meest rare bedrijfstak van Nederland,de klant moet gewoon betalen en hun bepalen wat er geleverd wordt.er is geen een commercieelbedrijf in nederland die dat jaren vol kan houden zonder de deuren te moeten sluiten.dus zolang er niet marktgericht gewerkt gaat worden en dat ze hun oogkleppen ophouden blijft er een stortvloed van klachten.thuiszorgbureau's die dat al wel doen hebben duidelijk minder klachten en een prettigere werksfeer en zeker niet te vergeten een positief resultaat in de boeken staan.alleen dit werkt nog niet overal zo en het zal nog jaren duren voor ze het allemaal inzien en blijven ze maar aanmodderen met centen van iemand anders.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

o jee u heeft duidelijk geen hoge pet op van thuiszorg ik denk dat de oorzaak ligt in dat het niet geheel duidelijk is wat wij doen..

nu ik zal proberen uit te leggen wat wij doen...

als je zelf zorg tekorten krijgt dan word er vaak een beroep gedaan op een zorg instelling met de vraag of zij kunnen helpen.
dan word er eerst gekeken welke hulp nodig is.
wat kan men zelf wel.
wat is ons doel en in welke tijd is dat haal baar.
wat wil de client.
dan komt er een zorgplan waar een werkwijze in staat ,het doel, in welke tijd.
het is de bedoeling dat wij er voor zorgen dat men weer zo snel mogelijk zelfstandig verder kan.
ook in de huishoudelijke ondersteuning werk dit zo.
ik snap best dat men het vervelend vind dat wij niet alles doen en dat er dan gedacht word dat wij de kantjes er van af lopen echter dat is niet de bedoeling.
klant gericht werken is niet maar alles doen voor een client maar goed kijken wat nodig is, overleggen, en dat wat ze zelf kunnen ook zelf laten doen.
tuurlijk zijn wij gast bij een ander in huis en moeten er rekening mee houden om zoveel mogelijk naar de client en wensen van de client te luisteren.
maar wij werken nu een maal met een doel en dat kan heel verschillend zijn per zorgvrager.
ook word er vaak gedacht dat wij allen voor het werk zijn, ook dat is een verkeerde gedachte wij hebben ook de taak om te opserveren en waar te nemen als er problemen ontstaan en dat moeten wij weer rapporteren van daar het zorgplan.
ook wij moeren onze uren verandwoorden en deze alleen geven als het echt nodig is.
hopelijk is het nu duidelijk ,er zullen altijd wel mensen blijven die het nooit met ons eens zullen zijn.
maar ook wij werken voor een baas en hebben regels waar wij ons aan moeten houden.

pluisje

een ex-client

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door een ex-client »

en die regels die de bazen van de thuiszorg en het uitvoerrende personeel worden meestal na eigen goeddenken uitgevoerd.Ik hebben enkele maanden in een clientenraad van een thuiszorgburo gezetten en ben uit opgestapt omdat ik het woord voerdde voor de clienten en zelf client ben/was.Ik heb het ooit hoog moeten spelen om gelijk te krijgen n.a.v een indicatie van een meervoudige alleenstaande moeder die van tafel werd geschoven omdat daar zorg verleend moest worden op uren dat er geen personeel beschikbaar was omdat het personeel niet flexibel genoeg is wat betreft in roosteren.En als je werkzaam bent als uitvoerend personeel dien je beschikbaar te zijn tussen 07.30uur en 18.00uur volgens de regels.Ik ben door deze vrouw gemachtigd om als woordvoerder op te treden en heb me gelijk gehaald wat ik een grote overwinnig vond voor mij maar nog meer voor mevrouw.Alleen ik ben dubbel en dik terug gepakt omdat ze getreiderd met arboregels en wat men maar kon verzinnen en ben er ook met veel verdriet vertokken omdat ik niet tegen machtsmisbreuk kan.En zo zijn er meerdere kleine rare dingen bij de thuiszorgburo's.Als er pauze wordt gehouden is dat bij sommige buro's in de tijd van de client en dient deze tijd betaald te worden en bij andere buro's is het weer eigentijd van het personeel,bij sommige buro's is een huisbezoek van een leidinggevende heel normaal en bij een ander is dat weer niet bespreekbaar,bij het ene buo heb je wel enige inspraak in de uurverdeling van je indicatie en bij de andere niet.Maar pluisje ik wil je absolut niet persoonlijk aanvallen en er zijn zeker en zonder twijfel zeer goede verzorgende maar er is nog steeds heel wat mis in deze tak van zorg en dat er nog steeds heel veel moet veranderen en dat er doelmatiger gewerkt moet worden weet iedereen alleen het duurt maar voort voordat het bij sommige maar niet kan lukken

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: wie bepaald regio thuiszorg?

Ongelezen bericht door pluisje »

ja ik weet dat je je gelijkt hebt en dat het gebeurt maar voor mij werkt het niet zo.
ik zal alles doen om het voor de client zo te regelen zoals deze dit graag wil.
en hopelijk gaat het over al zo werken, ik vind het zo vervelend dat mensen zo"n slechte ervaring hebben met deze zorg instellingen.
daar hebben de mensen die het wel goed doen enorm onder te lijden.
wand slechte ervaringen verspreiden zich sneller dan goede.....
ik werk met mijn hart en kom soms ook wel laat thuis omdat het niet anders kan, er zijn ook mensen die maar een paar uurtjes werken.
en van 8 tot 4 nee dat werkt niet er komt soms van alles en nog wat tussen en voor je het weet is het weer laat.............
toch vind ik het fijn dat mensen dit vertellen zo kan ik ook eens kijken of ik soms dingen doe doe die mensen niet prettig vinden,kritiek is ook niet altijd negatief en je kunt er veel van leren...........

pluisje

Gesloten