LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] thuiszorg nog te betalen of niet?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

dank je wel b.olsen

by the way, sjauffie
heb je geen eerstverantwoordelijke en werken ze bij jou of U niet met een zorgdossier of planning?
ongeacht of je dan al een elftal aan verzorgsters hebt horen ze zich altijd aan het dossier of planning te houden

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

een eerstverantwoordelijke heb ik wel ooit aangewezen gekregen maar die is hier maar zelden,en een zorgdossier ligt hier op de plank alleen maar stof te happen want ik krijg iedere keer het antwoord;doe ikde volgende keer wel,met als gevolg dat als er weer iemand anders komt niet weet want er wel en niet gedaan is en ik kan het niet onthouden wat we wel of niet gedaan hebben.en de plannning wordt na mijn indruk gemaakt op een kladje,maar er zit geen enkel structuur in en je hebt als client daar weinig of geen inspraak in enjuist omdat er geen enkele samenspraak is
en pluisje,ik heb nooit de thuiszorg medewerkers in discrediet willen brengen of beledigen,maar het probleem zit hem meestal in het kantootpersoneel die de verzorgende ooit moetwillig opzetten tegen de clienten omzelf hun straatje schoon te houden,maar de verzorgende krijt wel de eerste kritiek overzig heen

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Ik wijk misschien nu een beetje van het onderwerp af, maar aangezien er veel kritiek is op de leidinggevenden en zogenaamde regelaars op het kantoor wil ik hier ook mijn ervaringen over melden.
Heb zelf het idee dat dit een soort 'wegwerpbanen' aan het worden zijn. Klinkt wel cru, maar heb in de 4 jaar dat ik bij de thuiszorg werk al verschillende leidinggevenden zien komen en gaan.
En wanneer ze kennis kwamen maken met het team waren het allemaal stuk voor stuk leuke, gemotiveerde mensen. Vol goede ideeën.
Tot er een half jaar voorbij was.
Dan kon je duidelijk merken dat de zware verantwoording hun tol begon te eisen en kregen een aantal heel vreemd gedrag met soms heel onredelijke eisen naar het personeel toe, wat ook weer de nodige weerstand gaf.

Toen ik 4 jaar geleden begon was er een leuke, jonge teamleider met goede ideeën. Aantal teamleden hadden moeite met haar en de vernieuwingen kregen geen kans dus na 1,5 jaar hield deze persoon het voor gezien.
Was niet gunstig, want we kregen nu van het hoofdkantoor het stempel 'probleemteam' en er kwam een ad- interim manager die als opdracht kreeg met harde hand een aantal 'doelstellingen' erdoor te drukken.
O.a verbeterde communicatie, motivatie en verlagen van ziekteverzuim.

Al dit moois binnen een half jaar te behalen.
Dit moest zo rigoreus dat het een averechts effect had, dus ziekteverzuim nog hoger, motivatie nog lager.
Ad-interim ook exit na driekwart jaar.
En nu weet ik ff niet wie /wat we toen gehad hebben, maar goed, nu hebben we weer een nieuwe met veel ervaring.
Ook deze persoon heeft al een burn-out of overspannenheid overleefd.
Ik werk meestal s'avonds, dus merk weinig wat er overdag allemaal speelt.
Kan zelf wel goed met de teamleider overweg, maar heb het idee dat er een onredelijke druk van bovenaf op de teamleiders wordt gelegd.
Er moet een bepaalde productie behaald worden met behoud van goede kwaliteit van zorg die m.i gewoon niet mogelijk is. En wanneer zo'n leidinggevende hart voor de zaak heeft zal dit ook aan hem/ haar vreten. De 1 schuift het mogelijk af naar de uitvoerenden, de ander werkt zichzelf over de kop om alles maar zo goed mogelijk te laten verlopen en iedereen tevreden te houden.
Ik weet het niet precies hoor, maar in m'n eerste baan heb ik +/- 8 jaar dezelfde teamleidster gehad, totdat er een forse bezuinigingsgolf kwam en zij aangaf niet meer zo te willen werken en binnen een andere instelling een baan beneden nivo gevonden heeft.

Gelukkig heb ik - nog wel- plezier in mijn werk, maar zou voor geen goud zo'n bureau functie willen hebben, echt niet.
Zo, heb m'n hartje weer gelucht Bedankt voor jullie aandacht.. :P
Sjauffie, wijsheid toegewenst met het oplosssen van je problemen/ keuze PGB.
Pluisje en Bitchy nog veel werkplezier toegewenst.
Ga nu slapen :wink:

S.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

hoi S.

er zijn ook best goede teamhoofden bij hoor
mijn vorige was een topmens dat altijd al op kantoor was voor onze diensten begonnen en echt heel de dag door werkte en zat te plannen
ze laste ook optijd functioneringsgesprekken in en soms tussen door nog een gesprek onder 4 oogjes ( ze was er natuurlijk niet in het weekend maar wij werkte altijd met zijn viertjes in het weekend en er was nog een achterwacht + zorglijn )

die ik nu heb zal met haar 3 dagen niet snel overspannen raken hoor
en dan is er zeker 1 middag bij dat ze ''visites'' rijden is, terwijl alleen enkele probleemgezinnen weten wie ze is

natuurlijk komt er een steeds zwaardere druk op een teamhoofd te liggen
het moet allemaal zo efficient mogelijk wat zij door wil werken in haar team en het team geeft weerstand terug
dan heb je nog van die pipo's (collega's) die een opleiding hebben gehad maar weigeren om savonds of in het weekend te werken
die opleidingen en diploma's zijn vaak in de ''goede'' tijd behaald, en nu het tijd is voor bezuinigingen en efficient werken komen ze er van bovenaf ineens achter dat die gediplomeerde vrouwen die van half 9 tot half 1 willen werken toch wel errug duur zijn
en ineens moet het rooster van deze mensen omgezet worden in av/we dienst.
weer protest allom natuurlijk!
ze zijn met hun diploma toch ook TE duur om enkel overdag te werken
affijn
er zijn al wat arbeidsovereenkomsten onder de loep gegaan om te kijken of er onderuit te komen is


en Sjauffie,

Laat je zorgdossier van de kast halen
Afstoffen
Bijwerken
En leg het ergens neer waar jij het zelf kan pakken en op de tafel kan leggen wanneer de hulp komt
Desnoods, wanneer ze haar kopje koffie krijgt zeg je dat ze meteen kan lezen!!!
DOEN!

ook van de gekke natuurlijk
hele cursussen zijn er gegeven om het dossier bij te houden+ te werken
e.v.ers kregen speciale opdrachten om de boel bij te houden :evil: :evil: :x het moet met 1 oogopslag overzichtelijk zijn
weer een foutje van het teamhoofd daar die moet zorgen dat de eerstverantwoordelijke regelmatig bij haar client langskomt


zo
ik ben op dreef
ik ga nu maar lekker met de 4-voeters wandelen

prettig weekend allemaal

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

bitchy

super oplossing .

maar goed hoop toch dat deze zorgvrager eindelijk de zorg gaat krijgen en dat het weer rustig word..

succes pluisje

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Hallo Bitchy,


Over de teamleiders, de meeste zijn aardig hoor, en van goede wil.
Ben er maar ooit 1 tegengekomen die echt vervelend gedrag had.
Maar toch blijf ik erbij dat het een soort wegwerpbanen beginnen te worden. Ze blijven allemaal zo kort. Vaak een paar jaar en dan is er weer een volgende.

De gediplomeerden, vooral de verpleegkundigen zitten ongunstig. Vergoeding van zorg vanuit de AWBZ dekt niet het salaris van de verpleegkundige, welke dienst ze ook doen. Dit is mij verteld, om welke bedragen het gaat weet ik ook niet precies.
Omdat mijn werkgever het belangrijk vind dat er in sommige situaties een gediplomeerde een cliënt helpt legt deze er een bedrag op toe om zo een goede kwaliteit te kunnen bieden.

Reactie op Sjauffie,

Vind de oplossing van Bitchy wel de moeite waard, als u het nog niet geprobeerd hebt.
Heb het idee dat u al een hele tijd bezig bent met dat zorgplan en u te verweren. Heb wel met u te doen. Wie weet helpt het wanneer een familielid eens een gesprek aanvraagt met de teamleider. Vanuit een wat meer onafhankelijke positie. Moet eigenlijk niet mogelijk zijn. Heb dit zelf nog nooit bij de hand gehad. Bij iedere werkgever waarvoor ik gewerkt heb; altijd was er een gesprek mogelijk waar dan een oplossing uit voortkwam.

Waar ik nu benieuwd naar ben; kent u soms meer mensen die zorg krijgen vanuit deze thuiszorgaanbieder?
En wat zijn hun ervaringen?
Zijn zij tevreden, of lopen ze tegen dezelfde problemen aan als u?

Voor Pluisje,
Soms is het wel eens goed om bepaalde zaken goed door te spreken, daarna kan de rust weerkeren. :wink:
Als iedereen maar in z'n waarde gelaten wordt.

Groetjes, S 8)

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

voor s

als je allemaal de zelfde taal spreekt dan komt het wel goed...
het probleem echter is we praten allemaal nederlands iedereen hoort wel wat je zegt maar echt luisteren ho maar.
en daar zit vaak het probleem.


pluisje :wink:

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door b.olsen »

heb ik toch even een vraagje. als je in de thuiszorg werkt dan wordt je gecontroleert door de leidinggevende van de desbetreffende instantie. maar wie controleert de leidinggevende dan?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Daar zit ook weer iemand boven.
Bij de ene instelling heet dit rayonmanager of unit-manager, maar het is in ieder geval zo dat de leidinggevende ook weer verantwoording moet afleggen aan personen die hoger geplaatst zijn.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

en onze rayonmanager is een goede vriendin van ons teamhoofd, samen met de vertrouwenspersoon die we hier hebben :lol:
ze zijn met zijn drietjes van een andere instelling gekomen
en m.a.w. wij kunnen praten als brugman, die vrouwen houden zich de hand boven het hoofd!

maar dat is hier he S.
ik heb echt 4 goede leidinggevende/teamhoofden gehad
alleen deze is zwaar k*t

:x

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Soms denk ik.......
personeel heeft geen leiding nodig, maar begeleiding.
De meeste mensen kunnen prima verantwoording aan wanneer ze het vertrouwen krijgen om dit te mogen dragen.

Dat team waarin jij werkt Bitchy, klinkt mij niet erg als een sterk, zelfsturend team, met de pipo's die bepaalde voorrechten genieten en al die leidinggevenden die de noodzaak zien om elkaar de hand boven het hoofd te houden......
Jammer.....volgens mij verdien jij veel beter dan dat enge team...

Gelukkig heb je plezier in je cliënten.
Houwen zo.

S.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

:lol: pipo"s die zal ik onthouden , daar zit wel een kern van waarheid in s wat je zegt wand zij blijven aan de touwtjes trekken :wink:

pluisje

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

als je geen hart voor de mensen hebt kan je dit beroep niet uitoefenen

wat jammer dat we niets van sjauffie horen

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door woman4life »

zoals het nu allemaal gaat moet je wel een heel groot hart hebben.
en gelukkig heb ik dat voor de mensen.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door b.olsen »

ik ben in ieder geval blij dat er nog mensen zijn zoals jullie die wel om het zorgen voor de medemens geven.ondanks het miserabele beleid van de regering. :)

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

ja en wij hebben een hele groote zorg ,dat is de zorg menselijk houden,
das niet gemakkelijk hoor met al die bezuinigingen .

ik hoop dat sjauffie nog maals zal reageren ben zeer benieuwd hoe het afloopt...

pluisje

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

een late reactie maar toch nog want me toetsenbord had de geest gegeven.als ik zo de laatste reacties lees is het uitvoerend personeel ookniet zo tevreden met de leiding,en blijkt wel weer wie het dichts bij het vuur zit warmt zich het best.het is toch te gek voor woorden dat zowat drie vriendinnen een team moeten leiden en elkaar ook dan nooit eens een keer heftig corrigeren.ik heb op advies het zorgdossier op tafel gelegd en vriendelijk verzocht het in tevullen,af te tekenen en te werken zoals er in beschreven staat,NEE was het antwoord omdat er veel dingen niet meer actueel waren en dat ik zelf soms dingen doe die geindisreerd staan(er zijn momenten dat ik soms meer kans als andere momenten en op help dan uiteraard mee)de medicatie is totaal anders en ik heb minder mantelzorg,en daarop heb ik vriendelijk noch driengend verzocht om dit dan te actualiseren,NEE was het antwoord want ik doe niets onder dreigementen(snappen jullie die reactie)ik heb haar gevraagd hoe dan wel ach bel het kantoor maar,die geven wel uitleg,dit gedaan en heb het verhaal uitgelegd en toen kreeg ik een reactie waar me klomp van brak;als U de verzorgende bedreigd heeft wil ik haar terstond aan de telefoon en zal haar verzoeken de zorg direct te staken(weer een gevalletje eenzijde conclusie's)ik heb haar geantwoord dat ik dat zelf wel meedeel en dat dit het laatste gesprek was wat plaats heeft gevonden en dat ik het met hen voor gezien houd
(eigenlijk wel een opluchting)ik heb het de verzorgende medegedeeld en toen kwam er een tranenpartij want nu vreesde ze plots voor haar baan want nu zijn er weer minder uren voor het team beschikbaar en de reorganisatie draait op volle kracht en haar vriendelijk verzocht om maar op hun kantoor staan te gaan brullen.ik heb me ingeschreven bij persaldo en het CIZ om een pgb gevragen en dit is meteen gedaan want de zorg in natura is omgezet in pgb.ik heb al enkele reacties gehad op een advertentie en heb twee dames die 1 aug. beginnen en tot die tijd neemt het kruiswerk de verzorging voor hun rekening en me zus voor een gedeelte het huishouden.met andere woorden,die mensen die het beste met hun clienten voor hebben worden nu weer de dupe voor die ik maar omschrijf als niksnutten die het niet waard om in de zorg te werken

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door Shareena »

--------------------------------------------------------------------------------

bitchy,je hebt voor een groot gedeelte gelijk dat iedere client van de thuiszorg anders benadert dient te worden,alleen het probleem is dat de thuiszorg volgens mij steeds minder over vakbekwame personeelsleden kan beschikken en dat jongere medewerkers eerder hun beklag doen dan de personeelsleden van de oude stempel.toen ik twintig jaar geleden als chauffeur begon wist ik ook dat ik meer als 50 uur moets werken om een mooi salaris bij te verdienen,maar de jongere personeelsleden klagen als als ze in de avond en weekenden worden ingepland,en terwijl de oudere het gewoon vinden om de ze weten dat zorg niet alleen tussen 08.00 en 17.00 geleverd wordt.
Waar heb je deze waanzin vandaan? Ik ervaar het eerder anders... [/b]

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

sjauffie

heel goed van u om het zo aan te pakken,ze hadden nu echt genoeg kansen gehad om het recht te zetten.
wie dan nog niet horen wil moet maar voelen :lol:
maar uit eindelijk is het toch goed gekomen en kunt u verder.

heel veel succes in de toekomst en laat ons eens weten hoe u dit bevalt als het zo ver is...

:wink: pluisje

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

hoi sjauffie,
hartstikke goed van je om PGB aan te vragen!
de administratie zal niet opwegen tegen de ellende die je hebt ontvangen van de thuiszorg (helaas)
ik kan er ook niet bij dat jou zorgdossier niet up-to-date wordt gehouden :shock: dat is zoooo belangrijk :?

kan je soms bij een andere thuiszorg instelling hulp kopen?
vergeet niet dat als je het via een advertentie doet, en je hulp breekt een been dat je dan zonder zit

mijn zus heeft met haar pgb ook bij een particuliere instelling hulp ''gekocht''

succes ermee
en laat t.z.t. eens horen hoe het gaat

Gesloten