LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] thuiszorg nog te betalen of niet?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

ik denk dat wij samen moeten zorgen dat goede zorg blijft bestaan ,samen kiezen welke partij daar het beste mee om gaat,
wij kunnen proberen goede verantwoorde zorg te leveren, verder kunnen wij alleen maar blijven hopen dat alles goed komt...

en dat is ook wat s bedoeld denk ik dus hoezo laf :roll:


pluisje

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Ja Pluisje, je zegt het helemaal goed. :D
Ik moet zeggen, omgaan met bezuinigingen went ook wel. Je gaat de uitdaging aan om je werk en tijd slimmer in te delen om zo toch dezelfde kwaliteit te bieden.
Zou leuk zijn als er ook wat cliënten op dit topic reageren zodat wij hiervan kunnen leren; wat hun wensen zijn en hoe zij tegen de zorg aankijken.

collegiale groet,
S.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

He, Satellite,
Hoe haal je het in je hoofd om deze topic de al gestart is op 24 mrt en waarop zeer betrokken thuiszorgmedewerkers hun zorgen kenbaar maken en hoe dan ook het beste met hun klanten voor hebben, op deze manier te benaderen?
Het lijkt me niet dat dit jouw specialicatie is... :!:

Satellite
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 aug 2004 21:57

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door Satellite »

Zonnetje (of moet ik zeggen regenbuitje?) s begint zelf over op de goeie partijen stemmen.
Dan moet ze ook zeggen wat de goeie partijen zijn.
Dat weet ze echter niet.
Dus loopt ze uit haar nek te kletsen en moet ze zo'n onderwerp dus niet aanhalen.
Simpel.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Ligt er maar net aan wat volgens jou de juiste partijen zijn.
Ik heb sterk het gevoel dat dat juist de zeer foute partijen zijn..
satelliet/gast,

Blijkbaar heb je voor jezelf het antwoord al bepaald.
Op zo'n manier ga ik dus geen discussie voeren.
Zonder respect voor elkaar. Nee, dank u.
Duidelijk?

S.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

s

laten wij maar gewoon ons werk doen en hopen dat dit alles goed gaat komen..


:wink: pluisje

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

ik ben ook een client van de thuis/gezinszorg,ik ben van mening dat bezuinigingen niet nodig zijn,maar efficient werken en een degelijke planning zouden de kosten al een heel stuk beheersbaar kunnen maken en ook dat medewerkers hun werkbriejes naar eer en geweten eerlijk invullen,want als een verzorger koffie drinkt of de middagmaaltijd gebruikt dient de verzorgende dat voor eigen tijd te beschouwen en dat is geen arbeidstijd (5×koffie,5×maaltijd per week is 3.75 uur)en zo krijg ik het verwijt dat ik over me normuren ga,maar als ik de pauze tijd eraf trek ik onder deze uren blijf.
maar toch krijgen de verzorgende een pluim voor het werk dat er verricht wordt

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Beste Sjauffie,

Kunt u me vertellen wat precies de afspraken zijn met uw verzorgende over de pauze's?



S.

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

als een verzorgende twee uur heeft gewerkt dien ik haar een pauze te te laten nemen van minimaal een kwartier,en deze tijd is voor de client,en met de middagmaaltijd is het zo dat recht hebben op minimaal een half uur pauze en dit is voor de verzorgende eigen tijd,mits ze onafgebroken de pauze kan genieten,maar het probleem is dat ze altijd iets onredelijks verzinnen om in dat half uur iets te doen wat eigenlijk niet nodig is(bijv. mijn tabletten pakken,deze kunnen ze ook voor de maaltijd klaar leggen) en zo dat half uur kunnen tellen als werktijd.maar nu wordt ik konstant met de arboregels om me oren geslagen en dat het huis en hulpmiddelen aan moet voldoen,maar nu ging ik de arboregelgeving eens na lezen en kwam erachter dat pauzetijd geen arbeidstijd is.dit staat beschreven in de arbeidstijdenwet en dat is een onderdeel van de arbowet,het zorgkantoor hierover om opheldering gevraagd en kwamen met het antwoord dat ze hier een uitzondering op hebben gemaakt.dit is niet volgens de wet want ik heb hiervoor nooit een apart formulier voor ontvangen en dienen zich gewoon hieraan te houden,maarja ik ben nog altijd een client de zorgafhankelijk is en hier in de regio geldrop bijna geen particulieren zorgburo's zijn

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Sjauffie,

Ik heb uw reactie uitgesplitst in quotes wat het antwoorden makkelijker maakt;
met de middagmaaltijd is het zo dat recht hebben op minimaal een half uur pauze en dit is voor de verzorgende eigen tijd
Ja, dit klopt, maar de verzorgende is dan niet verplicht om te blijven. Mag dan ook voor zichzelf b.v boodschappen gaan doen.
maar het probleem is dat ze altijd iets onredelijks verzinnen om in dat half uur iets te doen wat eigenlijk niet nodig is(bijv. mijn tabletten pakken,deze kunnen ze ook voor de maaltijd klaar leggen) en zo dat half uur kunnen tellen als werktijd
Nee, dit lijkt me niet reeël en onnodig van hun kant.
Weet het, is heel moeilijk, maar ik zou ze erop wijzen, zo van:'wil je vast m'n tablet klaarleggen , dan kun jij nu je half uur pauze nemen'.
Zo hou je er zelf de regie over.
het zorgkantoor hierover om opheldering gevraagd en kwamen met het antwoord dat ze hier een uitzondering op hebben gemaakt
Die uitzondering lijkt me op u niet van toepassing omdat u tijdens hun pauze blijkbaar niet afhankelijk van zorg bent.
Zoals ik begrijp hebt u ook geen 24 uurs zorg nodig. Als de werkdag van de verzorgende erop zit gaat ze naar huis en redt u zichzelf, al dan niet met behulp van anderen, maar blijkbaar is de hulp van een verzorgende dan niet nodig.
Ben niet exact op de hoogte van de inhoud van het arbeidstijdenbesluit, maar die uitzonderingspositie lijkt mij dus in uw geval niet van toepassing.
maarja ik ben nog altijd een client de zorgafhankelijk is en hier in de regio geldrop bijna geen particulieren zorgburo's zijn
U hoeft zich niet te afhankelijk te voelen hoor. Het betreft hier gewoon de naleving van een wetsartikel waar beide partijen zich aan te houden hebben. Uw verzorgende dient dit als een zakelijk aspect te benaderen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zich van geen kwaad bewust is, maar de regels niet goed kent.

S.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Misschien niet zo netjes, 2 berichtjes van mijzelf onder elkaar, maar ben toch beetje nieuwsgierig.


Sjauffie,

Ben u nog af en toe online hier?
Al wat duidelijkheid in de afspraken met de verzorgende?

Groet, S.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

sjauffi

een ding snap ik echt niet van u.
wij zijn veelal hard werkende mensen gaan van zorgvrager naar zorgvrager u betaalt voor ons een eigen bijdrage en als u minder uren nodig heeft dan de hoogte van de eigen bijdrage 11.80 per uur...
u heeft zorg nodig vraagt ons die te leveren dan krijgt u een leverings voorwaarde waar mee u accoord gaat....
wat maakt dan dat kopje koffie uit als wij ons werk goed doen.
u werkt toch ook geen 3 uur achter elkaar door.
waarom vraagt u dan geen pbg aan kunt u u eigen mensen in huren met uw eigen regels....
soms vraag ik mij wel eens af of mensen wel weten hoe zwaar ons werk is hoeveel verdriet en ellende wij mee maken ,hoe zwaar wij soms belast worden en dan toch met alle liefde ons werk blijven doen.
als mensen dan echt alleen mensen voor de schoonmaak willen neem dan iemand die je zelf betaald daar kun je mee regelen wat je zelf wilt.
echt hoor met alle respect maar wij zijn verzorgenden en geen robotten wij moeten hard werken voor ons loon en dat krijgen wij niet zomaar...
en als ik ergens de hele dag naar toe moet kan ik toch slechts iedere keer buiten gaan zitten omdat men vind als je iets eet of drinkt dat je dat maar in eigen tijd moet doen :roll:

pluisje

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

pluisje,je hebt gelijk dat jullie hard werken,maar waarom zou ik een pgb moeten nemen en een berg administratie op me hals gaan halen wat ik niet meer kan,terwijl er inderdaad een contract is voorgelegd waarin bepaalde dingen staan war ik me aan dien te houden en waar het zorgkatoor zich aan moet houden.maar om dat ik enkele malen ben aan gesproken door een teamcoach dat ik agressief gedrag zou vertonen(ik heb een zeer zware stem en omdat ik soms de zinnen niet goed kan verwoorden zeg ik zinnen fout en te vlug en dit komt inderdaad agressief over volgens mij familie,maar dit is ook beschreven in het zorgdossier)en dat ik een luiaard zou zijn(ik heb een lichte hersenbeschadiging als gevolg van een arbeidsongeval,spierdistofie in me beide benen en een vast gezette pols) ik heb hier vijf jaar over moeten doen om dit te aanvaarden en ben ook zeer blij met de hulp van de thuiszorg dat ik nog steeds in me eigen woning kan vertoeven.
maar omdat sommige mensen niet eerlijk kunnen of willen zijn omtrent mij gedrag cq.problemen en hier niet proffesioneel mee om kunnen gaan heb ik zo ook me eigen opvattingen.iemand die in een fabriek werkt heeft meestal ook een zware baan en heeft ook alleen maar pauze's die door de werkgever vastgesteld zijn en zijn voor eigen rekening en die tijd wordt ook niet door betaald.ik ben de medewerkers van de thuiszorg nog steeds dankbaar en erken ook dat er mensen bij zijn die bergen werk verzetten,maar die enkele rotte appel die een team kan verziekt het gewoon voor de rest.en mij is bij het evaluatie gesprek ook op het hard gedrukt dat ik baas in eigen huis ben en problemen direkt dien uit te spreken,maar als ik dan plots geconforteerd wordt dat ik agressief zou zijn dat wordt je ineens heel erg gekleineerd en als je het de teamcoach dan ook verteld dat het allemaal beschreven staat en dat zij dan de verzorgsters erop aanspreekt en dat ze het hadden kunnen weten en die verzorgende dan eigenlijk bot vangen en dit op mij proberen af te reageren dan zeg ik ook tot hier en niet verder en dan moeten de goeie en maar bekopen voor de slechte en dat ze inzien dat ze mensen hier heel erg mee kwetsen en zeer veel verdriet doen.
het is onderussen een heel verhaal geworden,maar als iedereen goed zijn/haar werk doet en dan duurt eerlijkheid nog altijd het langst

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

sjauffie

heel eerlijk van u .
tuurlijk moeten wij respect hebben voor onze zorgvragers.
je moet iedereen in zijn waarde laten ook u .
zoals u zelf al zegt vind men uw gedrag soms moeilijk en daar kan niet iedereen mee om gaan.
ik heb ook het gevoel dat u dit doet uit onmacht, zo van oke jullie doen niet wat ik wil, doe ik ook niet wat jullie willen.
dit is heel jammer het zou beter zijn om iemand te zoeken die bij u past en die met uw gedrag om kan gaan..
als je samen er uit kunt komen en er word aan u wensen voldaan zal de zorg ook een stuk beter lopen.
en ja het is u huis en wij zijn uiteindelijk te gast daar hebt u helemaal gelijk in.
naar mijn idee zijn ook de aandoeningen die u hebt de oorzaak van u gedrag.
er is namelijk niets erger als afhankelijk zijn.
toch hoop ik dat u in de toekomst een team krijgt dat wel met uw gedrag en problemen om kan gaan wand dan zult u zien dat het helemaal niet om dat kopje koffie gaat.
maar om het gedrag dat zij u tonen..
en niemand heeft het recht om te zeggen dat u een luiaard bent zei kunnen nie in u kijken .
dat u geketst ben en hier verdriet van heeft dat begrijp ik wel.
maar probeer ook eens naar de andere kant te kijken zij hebben het ook niet gemakkelijk,als u iedereen over een kamp scheerd gaan zij dat ook doen, dat heet actie op een reactie.

ik wens u het aller beste voor de toekomst :wink:

pluisje......

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door S. »

Weet je, vaak blijven zaken ook onuitgesproken tussen beide partijen en gaat het een eigen leven leiden binnen een roddelcirquit.
Hou me ten goede, als het niet op u van toepassing is, hoeft u zich niet aangesproken te voelen, maar weet de zogenaamde 'rotte appel' wel dat ze wordt gezien als 'rotte appel'.
Dit kom ik namelijk ook vaak tegen, dat er tegen mij geklaagd wordt over een onervaren collega en wanneer je deze zaken met hem/haar doorspreekt weet de persoon nergens van; is zich van geen kwaad bewust en denkt dat ze de zaken goed afhandelt.
Ik denk dat u iemand bent die je beter moet leren kennen om goed mee om te kunnen gaan. Veel wisselende verzorgenden zou dan voor beide partijen niet prettig werken.
Enne......je te afhankelijk te voelen is ook niet goed hoor, u mankeert niets aan uw verstand, dus kunt goed uw grenzen bepalen en aangeven. ( wat best moeilijk zal zijn, je wilt vaak de ander niet voor 't hoofd stoten).
Je moet je wel prettig kunnen voelen in je eigen huis.

Ook van mij het beste voor de toekomst toegewenst....

S.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

ik vraag me af wat voor instelling dat is
een teamhoofd of hoe je het ook moet noemen zal nooit recht door zee zeggen dat iemand een luiaard is
misschien met een omweg maar niet direct

en over het personeel moet ik ook even goed nadenken
als er iets een pre is in de zorg dan is het wel dat je zo flexibel en vindingrijk moet zijn als wat
je moet elke client anders benaderen ze hebben allemaal een ander ziektebeeld en allemaal gaan ze er anders mee om
de 1 accepteert het
de ander is er boos of verdrietig onder
aan jou de taak om daar doorheen te prikken en de juiste woorden ( of niet ) te vinden

en laten we niet gaan zeuren over een bakkie koffie
als het tussen beide partijen lekker loopt vindt je het juist heel gezellig als je even met je hulp kan babbelen
kan je gewoon niet met haar overweg, dan vraag je om een andere hulp
en als het je echt een doorn in het oog is, dan toch maar de administratie, die ook niet zo overdreven veel is, en PGB aanvragen

sjauffie
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:49

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door sjauffie »

bitchy,je hebt voor een groot gedeelte gelijk dat iedere client van de thuiszorg anders benadert dient te worden,alleen het probleem is dat de thuiszorg volgens mij steeds minder over vakbekwame personeelsleden kan beschikken en dat jongere medewerkers eerder hun beklag doen dan de personeelsleden van de oude stempel.toen ik twintig jaar geleden als chauffeur begon wist ik ook dat ik meer als 50 uur moets werken om een mooi salaris bij te verdienen,maar de jongere personeelsleden klagen als als ze in de avond en weekenden worden ingepland,en terwijl de oudere het gewoon vinden om de ze weten dat zorg niet alleen tussen 08.00 en 17.00 geleverd wordt.
en nog een reactie op S.dat er dingen besproken en uitgesproken dienen te worden weten de verzorg(st)ers en de clienten,maar de leidinggevende schijnen het volgens mij niet belangrijk te vinden wat als er ooit iets is dan moet wer maar tot tien geteld worden en maar een keertje meer slikken en als je doorop reageerd dat het niet de juiste gang van zaken is dat wordt je afgewimpeld dat er geen tijd voor is om eens een keer een goed evaluatie gesprek te voeren en als er een geschil is met een mederwerk(st)er die de zorg verleend dien je dat maar samen te bespreken en krijg ook de makelijkste oplossing aangeboden dat ik maar een pgb moet nemen want dan kun je percies doen wat er verlangt wordt,en zo'n uitsprak maakt me boos,want als er iets voorhanden is wat goed kan zijn is het toch ookniet moeilijk om het goed uit te voeren,maar het grootste probleem is volgens mij de communicatie tussen het kantoorpersoneel en de clienten toe,want deze is bijna nul en als je er iets over zegt dan is het antwoord van dat de communicatie loopt tussen de vaste verzogerster en de client,alleen heb ik geen vaste verzorgster want ik heb hier bijna een elftal aan verzorgende over de vloer en zo ontstaat nog al eens vlug miscommunicatie en iedereen hanteerd eigen regels en wetten en past ze na eigen inziens toe wat ooit ook wel eens verkeerd uitpakt en terwijl de verzorgende denkt juist te handelen.en dit vloeid grote deels uit dat je geen enkele invloed hebt op invullen van tijden en verzorgende met het gevold dat je tijden krijgt toegewezen die absoluut onaanvaardbaar zijn en verzorgende waar je liever niet mee in een kamer wil zitten .
het is ondertussen weer een heel verhaal geworden maar mijn mening blijft dan ook;werken in de thuiszorg kan een mooi "vak" zijn maar laat de clienten in hun waarde en luister naar de clienten want ze zorgen nog steeds voor hun boterham en samen kan je een heel eind komen

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door bitchy »

goedemorgen

je hebt gelijk
het inzettingsvermogen en aandacht/begrip voor de client is bij de jonge vaak nog ongediplomeerde meisjes/vrouwen vaak ver te zoeken
je weet het
ongediplomeerd en zo jong mogelijk zijn de goedkoopste oplossingen in deze tijd van bezuinigingen

waar ik met dit weer de mensen savonds snel een beetje opfris en een droog hemd aantrek hoor ik de meisjes die met me meelopen om te leren opmerkingen zeggen als ''jou dienst loopt altijd uit zeker'' + ''goh, ik wilde vanavond nog uit''
tijdens het werkoverleg wordt er niet respectvol over de zieke client gesproken
toen ik dat aangekaart heb was dat mijn eigen probleem omdat ik toch al niet met die collega overweg kan.... :roll:
met mijn teamhoofd, dat er maar 3 dagen per week is en verder een vervangster regelt kan ik ook niet door 1 deur omdat ik van mening ben dat er GEEN leiding is en iedereen een beetje zijn eigen gang kan gaan zij ziet dat helaas anders
waarom ik niet ergens anders ga werken?
omdat ik gewoon hele leuke lieve clienten heb die ook ik af&toe wel achter het behang kan plakken
maar we zitten allemaal weleens niet lekker in ons vel
het belangrijkste is dat
we lachen en huilen
en met hen heb ik vaker te maken dan met mijn teamhoofd



de PGB is wel een oplossing als je je zo irriteert aan de verzorgende die bij je langskomen
je hebt altijd hulp nodig dus zou je nog jaaaaren zo verder tobben
dat kan natuurlijk niet
als je bij jou in de buurt net zo'n teamhoofd treft als ik hier heb
dan is een oplossing ook ver te zoeken en dan is PGB niet zo verkeerd
alleen moet je pgb ook vaak via een stichting invullen
maar dat kan dan ook via een andere thuiszorginstantie zijn
dan ben je niet zo afhankelijk van de instelling die je nu hebt
je moet namelijk niet vergeten dat je met PGB wel iemand in dienst kan nemen maar als diegene ziek is of met vakantie gaat moet je wel vervanging hebben

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door b.olsen »

bitchy , je hebt gelijk als je zegt dat je meer met de mensen te maken hebt dan met het teamhoofd. mijn moeder heeft 25 jaar in de bejaardenverzorging gezeten waarvan de eerste 13 jaar demente bejaarden . ontzettend zwaar maar heel dankbaar werk zei ze altijd. ze heeft in die jaren met verschillende teamhoofden te maken gehad waarvan twee goeie. en ook zij bleef het zeggen . als je er maar voor die mensen bent , en je moet nooit vergeten waarom je voor dit beroep gekozen hebt .

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: thuiszorg nog te betalen of niet?

Ongelezen bericht door pluisje »

sjauffie

als ik nu zo met u mee lees zie ik al een hele verandering in u uitleg over de problemen die er zijn..
en dat kan ik alleen maar waarderen....

pluisje :wink:

Gesloten