LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste doemdenker, kun je mij dan misschien ook uit de droom helpen?
Ik verdien 25000 bruto, mijn vrouw 21000 samen 46000, dus net teveel
Geen kinderen.
Kun je mij voorrekenen wat ik extra kwijt ben volgend jaar?
Alvast bedankt!
Dat kan ik, indien ik uw verzamelinkomen weet. Echter... dit gegeven mis ik om te kunnen bepalen of u in aanmerking komt voor zorgtoeslag. Daarnaast mis ik het bedrag van aanvullende verzekering.

Moet ik even wat meer vertellen over AWBZ voordeel. Het AWBZ voordeel van 0,9% is vervangen door voordelen in de eerste en tweede belastingtariefschijf. Vandaar dat ik post B10 heb aangepast in de formule. Bent u echter van mening dat post B10 in de formule niet bij de zorgverzekeringswet hoort, dan dient u hier gewoonweg 0 te zetten.

Laat ik even ervan uitgaan, dat u geen recht heeft op zorgtoeslag.
Indien uw verzamelinkomen lager is dan 40.000 daarentegen, heeft u er wel recht op, let daar goed op, de voorbeelden van de overheid gaan ten onrechte alleen van de opgetelde lonen uit. Daarbij kunt u zelf de gegevens in de formule veranderen, indien ik die onjuist heb ingevuld.

We gaan rekenen:
Eerst de formule voor werknemers
© 2005, Doemdenker
B1 --> Bruto jaarloon gezinslid 1
B2 --> Bruto jaarloon gezinslid 2
B3 --> Verzamelinkomen box 1,2 & 3
B4 --> Premie aanvullende verzekering per jaar
B5 --> Percentage inkomensafhankelijke bijdrage
B6 --> Nominale premie per jaar
B7 --> Maximale zorgtoeslag
B8 --> Zorgtoeslag
B9 --> Maximum AWBZ
B10 --> AWBZ voordeel -->Veranderd door overheid
B11 --> Bruto inkomensafhankelijke bijdrage gezinslid 1
B12 --> Bruto inkomensafhankelijke bijdrage gezinslid 2
B13 --> 52% heffings grens
B14 --> Nettobedrag inkomensafhankelijke bijdrage gezinslid 1
B15 --> Nettobedrag inkomensafhankelijke bijdrage gezinslid 2
B16 --> Totale premie per jaar

Nu de excel formules (Wederom voor Engelstalige versie ALS door IF vervangen)
B1 --> Vul bruto jaarloon gezinslid 1 in
B2 --> Vul bruto jaarloon gezinslid 2 in
B3 --> Vul verzamelinkomen box 1,2 & 3 in
B4 --> Vul premie aanvullende verzekering per jaar in
B5 --> 6,5%
B6 --> 2200
B7 --> 1150
B8 --> =ALS(B3>=40000;0;(MIN(B7;MAX(0;2000 - 5%*(B3)))))
B9 --> 30357
B10 --> =MIN(16893;B1)*0,25%+MIN(16893;B2)*0,25%+MIN(13464 ;MAX(0;B1-16893))*0,5%+MIN(13464;MAX(0;B2-16893))*0,5%
B11 --> =(MIN(30000;B1) *B5)
B12 --> =(MIN(30000;B2) *B5)
B13 --> 51762
B14 --> =ALS(B1>=B13;52%*B11;ALS(B1+B11<B13;42%*B11;(42%*(B13-B1) + 52%*(B11-(B13-B1)))))
B15 --> =ALS(B2>=B13;52%*B12;ALS(B2+B12<B13;42%*B12;(42%*(B13-B2) + 52%*(B12-(B13-B2)))))
B16 --> = ((B6- B8 ) +(B14+ B15 + B4)) -B10


We gaan invullen, B1 = 25000, B2=21000, B3=46000, B4= 0
We zien dat u geen recht heeft op zorgtoeslag (Dit komt vanwege het geschatte verzamelinkomen, dat ik niet weet).

Nu zien we dat dit betekent dat men volgend jaar ongeveer €3.310,- euro kwijt is. Een en ander hangt uiteraard af van bepaalde zaken, die mij momenteel niet bekend zijn.

brok
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2005 23:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door brok »

Bedankt Doemdenker voor de reactie.
Ons verzamelinkomen komt op 45000 bruto per jaar, dus ik neem aan dat ik er van uit kan gaan dat ik 2000 euro per jaar meer ga betalen.....??
We betalen nu samen in het ziekenfonds voor het Top pakket 100 euro per maand, dus 1200 per jaar.
En dan zeggen ze dat we er op vooruit gaan? Ik weet niet waar ik die 2000 euro vandaan moet halen, dit is echt ongelooflijk.... :(

brok
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2005 23:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door brok »

Hoe komen ze er dan bij dat men in het slechtste geval maximaal 340 euro per jaar meer kwijt is?
Is hier een uitleg voor?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Brok, volgens mij vergeet u dat u niet alleen een nominale premie van 1,45% betaalt voor het ziekenfonds. Jullie werkgevers betalen dragen namelijk 6,75% af namens jullie.

U geeft aan dat u momenteel 100 euro per maand kwijt bent voor een top hypotheek, om eerlijk te vergelijken moet ik echter gaan vergelijken met een basisverzekering en dan schatten wat de aanvullende verzekering volgend jaar gaat kosten. En daar knelt hem onder andere de schoen, daar blijven de verzekeraars in zwijgen. Dat zal ik derhalve met een heel natte vinger moeten schatten.

Dat jullie niet merken dat jullie werkgevers ook nog eens 6,75% afdragen, is vanwege het feit dat dit niet op de loonstrook zichtbaar is. Hoeveel het verschil werkelijk is ten opzichte van volgend jaar, kan ik niet direct aangeven, daar ikzelf particulier verzekerd ben en me daarom niet verdiept heb in de huidige situatie van ziekenfonds patiënten.

Ik merk echter dat velen met u niet weten hoeveel premie ze kwijt zijn voor ziekenfonds, derhalve zal ik onderzoeken hoe dat te berekenen is en zodra ik het weet daarvoor een formule maken. Ik vraag u derhalve even geduld te hebben, zodra ik het weet, laat ik u wel iets weten, zodat u het wel kunt bepalen.

In ieder geval zal het verschil in uw geval minder dan 2.000 euro per jaar zijn, maar of u erop vooruit of achteruit gaat, kan ik niet direct bepalen.

Met vriendelijke groet,

Doemdenker

jannetje
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2005 19:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door jannetje »

Beste doemdenker,

Op de jaaropgave die ziekenfondsverzkerden van hun werkgever krijgen, staan de bedragen die door de werkgever zijn ingehouden, 1,45% van het loon, genomed: Ingehouden werknemersaandeel premie ZKV.

Het deel wat door de werkgever aan het ziekenfonds wordt bijgedragen staat onder de noemer: Beslastbaar werkgeversaandeel premie ZKV.
Dat is die 6,75%.

Iemand die ziekenfondsverzekerd is betaalt dus:

1,45% over loon, wordt ingehouden door werkgever.
Belasting over 6,75% van loon, reken dit uit naar hoogste belastingschijf waar men in valt.
Wettelijke bijdragen, ook wel genoemd nominale premie: dat is ongeveer €30 per maand, maar verschilt per ziekenfonds.
Deze bijdrage wordt door het ziekenfonds geind samen met de aanvullende verzekering, en is te vinden op de polis.

Ik hoop dat dit voldoende is?
Janneke

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Zoals sommigen wellicht hebben gezien, heb ik op het consumentenbond een voorzet gegeven van een formule voor ziekenfondsverzekerden. Echter wacht ik nog even alvorens ik hier de formule ga toepassen voor Brok. Ik wil eerst verifiëren dat mijn formule juist is en of ik niet een aantal zaken vergeet mee te nemen.

Bedankt Jannetje.

brok
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2005 23:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door brok »

Bedankt Obelix en Jannetje, ik wacht met spanning af.....

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Vanavond Netwerk TV, interview met de visionair Hoogervorst.

De interviewer vertelde en toonde een aantal voorbeelden van hoe dingen fout kunnen gaan. Het standaard antwoord van Hoogervorst was: "Maar dit is een zeldzame situatie, die komt bijna nooit voor." En bij aandringen door de interviewer: "als dit inderdaad voorkomt dan zal er naar gekeken worden." Kortom, nietszeggende, vage antwoorden waar je als bezorgde burger niets aan hebt. Maar goed, dat hoefde ook niet, al die honderden schrijnende gevallen die bij de redactie aangemeld waren komen toch bijna nooit voor.

Maar de uitsmijter was wel deze opmerking van Hoogervorst: "U moet één ding goed beseffen. Als er één instelling is die GEEN winst wil maken, dan zijn het wel de zorgverzekeraars. Dat zijn geen commerciële bedrijven, dus die hoeven geen winst te maken."

Pardon? Leeft deze meneer wel in hetzelfde Nederland als ik? Tegen dit soors nonsens kun je je toch gewoon niet verdedigen?

Ict

brok
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 sep 2005 23:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door brok »

Mag ik hierop reageren met het bekende vingertje in de keel? :wink:

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Dat is nog zoiets. In het redactioneel op de voorpagina van de Leeuwarder Courant werd heel treffend gesteld dat dit niet gezien moet worden als een gebaar naar Bos, die op dat moment de zwakken van onze samenleving stond te verdedigen, maar eigenlijk naar de burger toe. Het hele land maakt zich zorgen over een ingrijpende wijziging waarbij niemand weet waar hij straks aan toe zal zijn.

En wat is de reactie van de verantwoordelijke persoon? Degene die toch het beste met ons voor zou moeten hebben?

Juist, die beruchte vinger!

En niemand neemt er aanstoot aan.

Ongelooflijk... eigenlijk verdienen we die mensen gewoon als we zo over ons heen laten zeuren.

Ict

frantic
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2005 23:19

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door frantic »

Het is niet alleen de premie voor de basisverzekering dat omhoog gaat maar via je salaris betaal je ook nog eens 7,5% ziektekostenpremie tot een max van 30.000 euro..dat hakt er dus lekker in allemaal!!! dus verdien je bijvoorbeeld 1800 bruto dan gaat daar 7,5% van af!!! Eerder dit jaar werd er belooft door de minister dat het netto salaris iets zou stijgen omdat het werknemersdeel er af zou gaan!! Niets is minder waar dus..

oilcorner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2005 10:31

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door oilcorner »

Minister Hogervorst moest van Dhr Weisglas zijn excuses maken aan Dhr Marijnissen en de 2e kamer voor zijn kotsbeweging.Maar ik vind dat hij het volk zijn excuses moet maken,want dit was een directe arrogantie naar ons toe,zo van,bek dicht en betalen,want jullie hebben mij gekozen en daar moet je het mee doen.

Rene046
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 sep 2005 01:20

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Rene046 »

Ik snap er nog sdteeds niks van. maar ja hopelijk komt er snel wat meer informatie binnen.

Wel weet ik dat er niks eerlijks aan is.
Want de mensen met een hoog inkomen zullen er minder last van hebben dan de mensen met een minimum inkomen.
de basis verzekering ok die zal wel mischien gaan, maar die extra aanvullingen .... iemand met veel geld pakt zich gewoon alles.
en met weinig geld moeten echt gaan rekenen of ze uitkomen..

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

@Frantic,

het is 6,25%, niet 7,5. Maar het blijft idd een addertje onder het gras.

Overigens, hier http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=191470 meer over het interview met Hoogervorst, en morgen kun je waarschijnlijk de uitzending online bekijken.

Ict

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Mis, het is 6,5% en niet 6,25%

frantic
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2005 23:19

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door frantic »

En iedereen slikt dit maar als zoete koek??? of beter gezegd letterlijk en figuurlijk als een bittere pil

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Een ieder die deze nieuwe zorgverzekering niet ziet zitten, zou zich de moeite kunnen nemen de site van de SP op te zoeken, en de actie NOODREM kunnen ondertekenen.

vvseverine
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 feb 2005 15:43

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vvseverine »

Bedankt Sprokkel dat hebben mijn man en ik meteen gedaan. Gewoon even http://www.sp.nl/ en hier je naam invullen. Zou iedereen moeten doen want zoveel acties ken ik niet. Wie er nog een weet graag. Daar zal ik me van harte bij aansluiten.

frantic
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2005 23:19

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door frantic »

Allemaal even invullen!

Annet
Berichten: 192
Lid geworden op: 01 aug 2003 19:33

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Annet »

Mis, het is 6,5% en niet 6,25%
Maar dit gedeelte krijg je van je werkgever terug. Per saldo sta je dan weer op nul dus. Maar over dat deel wat je van je werkgever krijgt moet je wel belasting betalen. Is nu ook zo dus dat gezeur over dat de werkgever meebetaald is onzin, zand-in-de-ogen-strooierij. Niks anders dan nu.
Het werknemersdeel, nu 1,45%, komt wel te vervallen. Das een voordeeltje (kleintje dan he).

Annet

Gesloten