LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
kiwimaniac

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door kiwimaniac »

Mensen,

Een paar dingetjes:

We zijn afhankelijk van de zorg, sommigen tenminste. Artsen weten dat en buiten dit uit door enorm te verdienen. Ook artsen hebben een baasje en die denkt dat ie nog meer moet verdienen met zijn heao-be. Dit zie je ook bij de woningbouw en zo. Hij heeft niet veel te doen dus gaat ie mensen aan nemen die van alles bijhouden. Hieromheen is een brij van grootverdienende zorgverzekeraars die nul komma nul toevoegen aan het product zorg. Deze verzekeringen zijn zo lucratief dat miljoenen uitgegeven worden aan wederom niets aan de zorg toevoegende reclame.

Het wordt nu ingewikkeld dus gaat de overheid zich er mee bemoeien. Ook dit kost klauwen met geld en voegt wederom niets toe aan het product. Over een paar jaar komt er weer een nieuw kabinet gaan de regels weer 180 graden om, worden de regeltjes weer ingewikkelder, de computersystemen ook en ik bouw ze dus weet dat ze heel duur zijn. Oh ja dit voegt natuurijk niets toe aan de zorg. Even voor de duidelijkheid, al die sociale partijen zorgen ervoor dat het leven zo duur wordt, zij bedenken voor ieder zielig geval (gezondheidszorg, studiefinanciering)een uitzondering en om dat te automatiseren is schreeuwend duur.

Hiernaast is de zorg de afgelopen jaren zoveel slimmer geworden dat ze veel meer kunnen. De consument, en u ook merk ik wel, vindt dat ie hier recht op heeft. De consument is dan ook zwaar verontwaardigd als iets te duur wordt.

En het geld is er niet om dit logge systeem drraaiende te houden en iedereen alles te geven wat ie wil. En waarom niet?

We leven met zo'n 17 miljoen mensen op een schiereiland, omringt met het nog net houdende dijken. Reizen van A naar B is verschrikkelijk duur, zeer tijdrovend en zwaar vervuilend. Onze zee hebben we leeggevist, ons vruchtbare land volgebouwd met flats en snelwegen. Onze natuurgebieden vernietigd, ons drinkwater kan nog net aangeleverd worden, de olie waar we zo afhankelijk van zijn wordt duurder enzovoort enzovoort.

Er is niet veel meer om geld mee te verdienen. Wat hebben wij onszelf of het buitenland nog te bieden en geld mee te verdienen?

En als je geen geld hebt houdt het op... Hoe je het systeem ook inricht. Zeker als een onzinnige straaljager belangrijker is dan je eigen bevolking. Onze enige vijanden zijn misschien een paar terroristen en die hebben we in al in Nederland zitten en die kunnen we echt niet aan met straaljagers. En als ze ons echt willen pakken blaas je gewoon de dijk op, want land dat 6 meter onder NAP ligt loopt dan echt wel onder water....

Ik denk dat je het best kunt emigreren... 8)

Kiwiman

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

iemand schreef in een bericht dat de basispremie per 1-1-2006 ongeveer 1100 euro per jaar zal bedragen . dit is dus afhankelijk van waar je verzekerd bent , het bedrag kan dus hoger uitvallen. en deze bedragen zijn per volwassenne. wij betalen nu voor de basispremie 480 euro per jaar met zijn tweeen. voor ons wordt dat per 1-1-2006 minimaal 2200 euro per jaar. je kan maximaal van de belastingen 300 euro per jaar terugkrijgen verdeeld over 12 maanden . is er over voor ons te betalen 1900 euro per jaar . is 158,33 euro per maand zonder av. kan iemand ons uitleggen waar wij dat geld vandaan moeten halen , want dat hebben wij dus niet. voor ons dus geen zorg meer per 1-1-2006. :evil:

Margerietje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Margerietje »

In Den Haag Denken ze dat heel Nederland net zo'n groot inkomen heeft als zijzelf. We kunnen maar een ding doen en dat is in 2007 geen VVD/CDA/D66/LPF/Geert Wilders kiezen. Al deze partijen zijn voor de dure basisverzekering.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Ja,dan is al het al ingevoerd.

Hendrik 1950

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Hendrik 1950 »

Het heeft mij veel tijd gekost,om alle reactie,s te lezen,en in mij op te nemen.Het heeft mij tot een eindconclusie gebracht.
Wij Nederlanders zijn zo tollerant dat je nooit collectief iets ondernemen kunt tegen deze vorm van terrorisme van regeringswege.
Massaal naar Den Haag gaan,zorgt alleen voor overuren voor de media en zorgt voor een interesant journaal.

Vluchten kunnen alleen de rijken,als je ziek bent,en wel chronisch zou dat niet verstandig zijn.
Mijn vrouw en ik zijn beide invalide en afgekeurd van 80 tot 100%,maar pas van af ons 41e jaar,nooit gebruik gemaakt van de ziektewet,ook geen sociale-dienst uitkering gebruikt.Als wij ziek waren werkten wij welliswaar gewoon door met enige moeite,wij waren niet bekent bij instantie,s als het voorheen GAK en Cadans (uitkerings-instanties) maar zoals het in het leven nu eenmaal gebeuren kan trof ons noodlottige zaken als een ernstig ongeval en ernstige ziekte,s en we vallen ineens onder chronische zieken,met de gevolgen dat voor ons geen plek meer is in ons geboorteland.De eigen bijdragen voor gepaste zorg wordt onbetaalbaar.Dus rest ons de zorg op te zeggen en ons spaargeld op te maken als we echt niet verder kunnen.Wij zijn geen mensen die medelijden willen hebben,maar als je vanaf je veertiende jaar gewerkt hebt en daarnaast studie,s gedaan hebt om aan het werk te blijven.Dan zijn we toch best wel goede burgers,geweest.Onze niet gekozen misdadige regering verziekt ons land en verrijkt andere landen.Kijk eens op een wereldbol,en zie dan eens hoe klein Holland is,en die willen om interesant te doen de hele wereld redden.Goed er moet hulp geboden worden aan getroffen landen,doch naar draagkracht van de EU,waar Nederland voor op wil lopen,met alle gevolgen van een staatstekort welke een gigantische schuld met rente,s ten gevolge heeft.
Zelf geven wij naar draagkracht,aan diverse instellingen als IFA/ dierenbescherming/en dieren-ambulance-diensten etc.

Zelf hebben mijn vrouw en ik een goed EUTHANASIE-PLAN geregistreerd.
Als wij geen geld meer hebben voor de noodzakelijke hulp,dan gaan wij uit het leven stappen.Overgens was ik een ambulance-broeder en mijn vrouw ziekenverzorgerster bij het rodekruis,en had veel vrijwilligerswerk verricht in vele sectoren als op het schip De Henrie Dunant,etc.
In dit land is geen plaats meer voor de echte zieke mensen.

Wel nu,als er geen oplossing komt voor de zorgproblemen dan moeten wij gebruik maken van een zeer drastische oplossing,als het moment aanbreekt,dat wij geen geld meer hebben om verder te leven dan kunnen wij via een internetbestelling beschikken over de benodige medicatie om waardig te sterven,en voor diegeen die denkt onze begrafenis te moeten betalen,wij zijn goed verzekerd.

Sterkte voor een ieder,die deze ellende voorgeschodeld krijgt.

Wij laten het leven uitsterven,zoals onze regering het bedoelt heeft!![/b]

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

dan wens ik u toch iets anders nl. heel veel geluk in de toekomst . en ik hoop dat de regering de eerste zal zijn die met uitsterven bedreigd wordt.

Hendrik 1950

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Hendrik 1950 »

Dank u voor de eerste reactie,
Er is geen keuze,je bent gezond of niet,ben je ziek dan heb je pech.
Wij zijn van 80 tot 100 % afgekeurd.Je bestaat niet meer,in de maatschappij,waar alleen plaats is voor gezonde mensen.
We moeten op z,n minst afgeschoten worden,want dat doet men wel met zieke dieren,die hebben ten minste dat (recht voor het genot),zelfs voor de koninklijke familie .
Geef ons de pil van DION,dan is de maatschappij van ons af,ons overgebleven geld gaat naar goede doelen als de dierenbescherming en de Kankerstichting.
Een belastende groepering moet klaarblijkelijk geruimd worden.
Jammer dat het zo moet gaan, gv.....

8)

Hendrik 1950

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Hendrik 1950 »

Precies wat ik bedoel,je kunt een paaltje punten op de kop v/d gemiddelde nederlander zonder dat ze wat zeggen.

Echt,in Nederland kan de regering zich alles permiteren,we mopperen wat,en het is over,ondertussen gaat de wereld ten onder voor zieke en vooral chronisch zieke medemensen.
Mooi he dat je daar als weldenkend gezond mens overkan beslissen.
Ik gun dat zooitje in Den Haag allemaal een gigantische pl.........!

Als ik de kracht zou hebben dan ......... laat maar.

Is het zo moeilijk,betalen naar draagkracht,dat is toch normaal.
Men krijgt toch ook loonsverhoging in procenten,dat wil zeggen krijg je 6% van een maandsalaris van € 1200,- of van 12.000,-,of meer,daar is niets op tegen????

Margerietje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Margerietje »

Hoi Hendrik,

Ik heb gelezen wat je geschreven hebt, en wat kan ik zeggen? Ik ben er heel erg van geschrokken en als het aan mij ligt komt deze regering niet meer terug. Helaas kunnen heel veel mensen zich niet verplaatsen in een ander en zeker niet in een ziek mens. Pas als ze zelf iets krijgen hebben ze spijt van hun verkeerde keuzes, maar dan is het te laat. Ik steun je door deze regering niet meer te kiezen in 2007 en hoop dat vele anderen ons voorbeeld zullen volgen, en wie weet, misschien kan een volgend kabinet nog wat herstellen van de enorme ellende waar mensen nu tegenaan lopen.

Veel liefs,

Margerietje.

Marloes1980

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Marloes1980 »

Naar aanleiding van een gesprek over dit topic heb ik zojuist de belastingdienst gebeld om te vragen of het premieverschil inderdaad niet met de Voorlopige Teruggave verrekend maandelijks kan worden maar alleen op jaarbasis. De man die ik aan de lijn kreeg wist hier niets van; hij heeft niets gehoord over wetswijzigingen die deze maandelijkse teruggave onmogelijk zouden maken. Aangezien je nu ook ziektekosten kunt aftrekken en maandelijks kunt terugkrijgen verwacht hij dat dit volgend jaar ook blijft gelden.

Vind ik niet gek

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Vind ik niet gek »

Verwacht nu niet dat iedereen die bij de belastingdienst werkt ook alles weet van belastingen. Helaas zijn er daar maar een paar die echt verstand van zaken hebben, de rest heeft alleen wat oppervlakkige kennis. Zodra je specifieke vragen stelt, weten de meesten van hen van toeten noch blazen.

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Ik ben blij met de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel.
Mijn grote angst is echter dat sommige groepen in de samenleving,
met de verzekeringsmaatschappijen voorop, al het het mogelijke zullen doen om dit stelsel te torpederen.
Waarom ben ik blij ? Wat te denken van de groep AOW ’ers met een klein pensioen, die een inkomen van “ 21001 ” euro per jaar hebben.
Deze groep is nu veroordeeld tot de zogeheten “standaard pakket polis”
en betaald nu per jaar, inclusief een eenvoudige aanvullende verzekering, 4028 euro premie. Met een verplicht eigen risico van 500 euro per jaar. Dit eigen risico gaat op deze leeftijd snel op aan medicijnen. Dat brengt hun totale premie op 4528 euro per jaar. ( dat is 21,5 % van het inkomen). Het is goed om te weten is dat daar geen enkele bijdrage, van wie dan ook, tegenoverstaat.
Deze groep ouderen zal met bloemen het nieuwe zorgstelsel welkom heten, want van 21,5 naar 5% premie zoals beloofd is geen geringe verbetering van inkomen.
( Zonder aanvullende verzekering 4115 euro per jaar = 19,6%)
De verzekeringsmaatschappijen willen deze groep het liefst niet in hun pakket hebben, omdat zij nu behalve het risico van de aanvullende verzekering geen geld aan deze groep kwijt zijn.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Met een verplicht eigen risico van 500 euro per jaar.
Elders staat een bijdrage, waarin vermeld wordt dat aan mensen aangeraden wordt de polis te splitsen, zodat een eigen risico van 2x 250 euro ontstaat. Dit is namelijk voordeliger. Ik denk zelf dat het niet lukt om te splitsen, maar ik vind het wel heel onredelijk dat een vrijgezel 250 euro eigen risico heeft, en een echtpaar 500. Ik zou niet weten bij wie je hierover moet klagen. Bij het ministerie van VWS?, bij de consumentenbond?, bij Ziektekostenverzekeraars Nederland?

els g.

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door els g. »

Naar aanleiding van een gesprek over dit topic heb ik zojuist de belastingdienst gebeld om te vragen of het premieverschil inderdaad niet met de Voorlopige Teruggave verrekend maandelijks kan worden maar alleen op jaarbasis.
De teruggave gaat niet via de normale belasting maar via een nieuw op te richten onderdeel. Zoek voor meer info op www.postbus51.nl (info overheid). Daar staat meer over de basisverzekering.

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Ik zou niet weten bij wie je hierover moet klagen. Bij het ministerie van VWS?, bij de consumentenbond?, bij Ziektekostenverzekeraars Nederland?
Dat weet ik ook niet, maar ik weet wel dat er op het internet weinig over
deze polis bekend is (zeker over de premiehoogte). Ik vermoed dat men dit met opzet stil houd, omdat het natuurlijk een schande is dat het rijk op deze manier minimaal 26% van de uitgekeerde AOW terughaald.
Daarom HULDE voor DIT kabinet dat aan deze misstand een einde gaat maken.
Al realiseer ik mij dat we er nog niet zijn, er kunnen nog altijd lieden met een commissariaat bij een ziektekostenverzekeraar roet in het eten gaan gooien. (en uitstel van de nieuwe regeling afdwingen)

margerietje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door margerietje »

Hoezo hulde aan het kabinet? Ik zeg WEG MET DIT KABINET! U bent zeker particulier verzekerd en gaat er fors op vooruit. Mensen die in het verplichte ziekenfonds zitten gaan er allemaal op achteruit. Alle werkende mensen met een laag inkomen gaan er op achteruit. En deze groep mensen heeft al zoveel moeten inleveren dat ze nog maar amper kunnen rondkomen. Nogmaals: WEG MET DIT KABINET!

Ik vertrouw onderstaande getallen eigenlijk niet. Ik ken mensen in de AOW die er in het nieuwe stelsel op achteruit zullen gaan. Waar komen die getallen van u vandaan?

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Ik vertrouw onderstaande getallen eigenlijk niet. Ik ken mensen in de AOW die er in het nieuwe stelsel op achteruit zullen gaan. Waar komen die getallen van u vandaan?
Dat is wat ik bedoel, je kunt over de premie hoogte van de SSP weinig vinden. Maar ik weet waar ik over praat want ik heb mijn polis voor mij liggen. Ik moet elk kwartaal 1007 euro overmaken naar Delta lloyd.
Tevens moeten wij, mijn vrouw en ik, ook nog 500 euro zelf bijdragen aan medicijn of dokterskosten.
Ik zou best particulier verzekerd willen zijn maar dat is helaas niet mogelijk. Ziekenfonds is ook niet mogelijk want ik heb ook een beetje pensioen. Maar dat is mijn eigen schuld ! Had in maar geen 45 jaar moeten werken!
Wanneer ik voor de duidelijkheid uitga van mijn (onze) persoonlijke situatie dan kan ik u het volgende voorrekenen.
Premie SSP -----------3408,00 .... Premie aanvullend----414,24
Wetttelijke bijdrage ----207,36 ... Eigen risico ------------500,00
Totaal altijd kwijt ---- 4529,60 .... Te ontvangen aow -----15960.00
Dit is ruim 28 % van de uitbetaalde AOW! :(
Maar het is nog meer: :D
Brillen 100,00 .Thuiszorg premie 16,00. 50% van reisverzekering 40,00
Eenvoudige geneesmiddelen 50,00. Maakt ook samen 206 euro.
Grappig hé, 15960 ontvangen. 4735 ziektekosten. T.W 29,6% pleite !! :(
Deze regeling is trouwens door de pvda (Ritzen) op poten gezet en
door D66 (Borst) voortgezet.
Ik ben blij met mijn pensioentje :D
.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

u bent zeker een kleine zelfstandige geweest?
de meeste mensen gaan er op achteruit met het nieuwe stelsel.
alleen meer verdieners (2maal modaal)gaan erop vooruit als ze kinderen hebben onder de 18 jaar dus ik zou me nog maar eens laten informeren Model 52-2

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

[
quote]u bent zeker een kleine zelfstandige geweest?
de meeste mensen gaan er op achteruit met het nieuwe stelsel.
alleen meer verdieners (2maal modaal)gaan erop vooruit als ze kinderen hebben onder de 18 jaar dus ik zou me nog maar eens laten informeren Model 52-2
Beste gast.
Ik was gewoon werknemer in de metaalindustrie en ik ben heel goed geinformeerd. Ik heb u zelfs mijn huidige situatie geschetst. :(
De huidige regeling voor 65+'s met een klein pensioen is zo slecht, dat maar weinigen het geloven. Maar ook is het voor velen moeilijk te verteren dat dit kabinet met goede zaken bezig is. :D

Margerietje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Margerietje »

Hoi Model,

Nu ben je toch een beetje scheef aan het rekenen, hoor! Je berekent je totale uitgaven aan zorgkosten en presenteert dat als percentage van je AOW, terwijl die AOW toch maar een deel van je inkomsten vormt. Eerlijker zou zijn om het als percentage van je totale inkomen (dus inclusief pensioen) te geven. Het huidige stelsel is namelijk zodanig dat men naar draagkracht betaalt. Uw pensioen is blijkbaar riant genoeg om de ziekenfondsgrens te overstijgen. Dat is voor weinig mensen weggelegd - mijn ouders hebben ook een aanvullend pensioen, maar zij zitten gewoon in het ziekenfonds.

Juist dat betalen naar draagkracht verdwijnt met het nieuwe stelsel in veel gevallen, waardoor een miljonair net zoveel betaalt als een putjesschepper. En is dat rechtvaardig? Ik vind van niet. Ik vind dat iedereen recht heeft op een goede gezondheidszorg, en met dit nieuwe stelsel zullen velen - en in het bijzonder degenen die al aan een ernstige ziekte lijden - moeite hebben zich voldoende te verzekeren. Ik ben blij voor u dat u zich kunt verrijken over de ruggen van deze mensen, maar ik vind het erg kortzichtig om ervan uit te gaan dat de grote meerderheid in het zelfde schuitje zit als u.

Margerietje.

Gesloten