LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
reactief
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2005 16:04

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door reactief »

Wat een indianen verhalen allemaal !
Hoezo voorschieten ? iemand wel eens gehoord van de zorgtoeslag?
Die wordt straks maandelijks overgemaakt door de belastingdienst met ingang van december 2005 (op basis van je gezinsopbouw en inkomen)



Waarom gaan we niet naar de kern van het verhaal? als wij als nederlanders steeds verder gaan met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de gezondheidszorg dan moeten we ook bereid zijn daar de prijs voor te betalen.
Los daarvan zijn de oproepen om die zogenaamde zelfmoordpil wel van een bedenkelijk niveau.
Ga er bovendien maar vanuit dat niet allleen ziekenfondspatienten straks de dupe zijn; als particulier verzekerde waarvan de premie grotendeels door de werkgever betaald wordt zal ook ik fors meer gaan betalen.
Zolang niemand nog weet wat de zorgtoeslag wordt (er zijn nog niet eens echte cijfers voorhanden evenmin als er al vasstaat wat de nominale premie en het percentage werkgeversbijdrage wordt) kunnen we beter even wachten met collectieve zelfmoord.

Tot slot dit;
hoe ver denk je dat je moet reizen om mensen uit de vuilnisbakken te moeten zien eten? hebben we het hier dan zo slecht ????

48609
Berichten: 385
Lid geworden op: 11 jun 2005 18:57

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door 48609 »

Los van de open eindjes die nog niet bekend zijn is de nieuwe regeling voor een aantal groepen wel positief. De verzekeraar mag bijvoorbeeld een client niet meer weigeren. Iets wat heden ten dage nog regelmatig gebeurt bij ouderen in het algemeen en chronisch zieken in het bijzonder.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Geplaatst op: 12 Jun 2005 16:09 Onderwerp: basisverzekering 2006

Wat een indianen verhalen allemaal !
Hoezo voorschieten ? iemand wel eens gehoord van de zorgtoeslag?
Die wordt straks maandelijks overgemaakt door de belastingdienst met ingang van december 2005 (op basis van je gezinsopbouw en inkomen)
---------------------------------------------------------------------------------

En dan wetend dat dit €400.000 per jaar gaat kosten, plus 6 duizend ambtenaren, tel uit de winst die de overheid bespaard.
Nu kan de belastingdienst de normale belasting aangifte al niet op tijd behandelen, er zijn mensen die zelfs nog wachten op de eindafrekening van 2003, en dan dit erbij ik moet nog maar zien hoe het afloopt.
Zelfs een administrative puinhoop bij de verzekeraars behoort tot de mogenlijkheden, zie onlangs de energiemaatschappijen (waar het trouwens nog steeds chaos is).
Nee echt veel vertrouwen heb ik er niet in.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

hoezo wordt er met de zorg toeslag gekeken naar de inkomens ? mijn ouders hebben al een folder gehad van de trias . kost ze inclusief teruggave van de belastindienst 1200 euro netto meer per jaar om verzekerd te kunnen blijven . wij zijn dan dus niet meer verzekerd per 2006

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Geplaatst op 12 Jun 2005 16:09 door reactief
--------------------------------------------------------------------------------
Wat een indianen verhalen allemaal !
Hoezo voorschieten ? iemand wel eens gehoord van de zorgtoeslag?
Die wordt straks maandelijks overgemaakt door de belastingdienst met ingang van december 2005 (op basis van je gezinsopbouw en inkomen)

---------------------------------------------------------------------------------

Fors hogere premies door nieuwe basispolis

Gepubliceerd op dinsdag 14 juni 2005

Ziekenfondsverzekerden met een laag inkomen en veel particulier verzekerden zijn na 1 januari in het nieuwe ziektekostenselsel fors duurder uit, voorspelt Delta Lloyd op basis van enkele indicatieve berekeningen.
Iedere volwassene betaalt na 1 januari tussen de duizend en 1200 euro premie voor de verplichte nieuwe basisverzekering. Dat is dus exclusief de premie voor de vrijwillige aanvullende verzekering. Kinderen tot achttien jaar zijn gratis meeverzekerd.

Volgens Delta Lloyd zullen huishoudens met een laag inkomen die nu nog in het ziekenfonds zitten straks duurder uit zijn. Een gezin met een bruto inkomen van 28.000 euro zit nu in het ziekenfonds en betaalt 1317 euro aan premie. Dat wordt straks 2400 euro, een stijging van tachtig procent, meldt het weekblad VVP op basis van de cijfers van Delta Lloyd.

Zij krijgen weliswaar een zorgtoeslag van 870 euro via de Belastingdienst retour, maar dan nog resteert een stijging van 16 procent.

Ed Linssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2005 07:45

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ed Linssen »

Vanaf 1 januari 2006 gaat onze premie behoorlijk om hoog. Ik ga dan van 80 euro naar + 200.00 euro per mnd betalen met mijn gezin. Heel veel sociale mensen die leven van een uitkering, kunnen dit onmogelijk betalen. Ik ga vanaf 1 januari uit het ziekefonds verzekering en ga dus geen premie meer betalen. Is het niet zo dat de gezondheid in Nederland, dat zij altijd moeten helpen als iemand aan de deur komt.
Ik denk dat iedereen geen premie moet betalen en de regering verplichten om het ziekenfonds premie terug te nemen om weer naar het oude cysteem te gaan. Wij Nederlanders hoeven niet alles te pikken van deze regering. Als wij met ze allen een blok vormen dat kan de resultaten ook goed uitwerken. Net als het stemmen op de europeesse grondwet met nee. Wij zijn niet tegen europees samenwerking, wij zijn tegen deze regering en dat moet duidelijk worden. Deze regering doet maar op onze ruggen en houden totaal geen rekening met onze situaties. Dit noemt met een siociale beleid en het is goed wat wij voor de burgers doen. De rijke worden rijker en de armen worden armen. Maar dit is geen sociale beleid meer. Ik ben erg boos op deze regering en ze voeren een asociale beleid. Dit wordt alleen nog maar erger met deze bal.....ken......ellende aan het bewind.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Ed, een deel van uw berekening is juist, uw gezin gaat ±200 euro per maand betalen, echter.... u vergeet wel rekening ermee te houden dat er een zorgtoeslag is die men middels maandelijkse voorschotten kan terugkrijgen via de belastingdienst.

Ik weet niet of u zich hier reeds in verdiept heeft, maar een en ander kunt u hier nalezen.

Met andere woorden, u houdt geen rekening met de maximale zorgtoeslag (920,- euro per gezin) die men kan terugkrijgen.

Dan praten we niet meer over 200 euro, maar over 123 euro. Ik wil niet zeggen dat dit geen forse stijging is (43 euro extra per maand), maar wat u beweert is ook niet juist.

Ik heb nog geeneens rekening gehouden met de NO CLAIM regeling van 255 euro per volwassene die men kan terugkrijgen, als men niet of nauwelijks gebruik maakt van de zorg. Als we even uitgaan van de meest gunstige situatie, dan betaalt u 123 euro per maand en kunt u nog eens 510 euro aan het eind van het jaar terugkrijgen (dit wordt jammer genoeg niet voorgeschoten). In het meest gunstige geval betekent het dat u 970 euro per jaar moet betalen!!!

Maar daar men niet van tevoren kan weten of men veel of weinig gebruik moet maken van de zorg, tel ik die 255 euro maar niet mee.

Beste Ed, ik geef u de tip de link die ik hier aangeef eens te volgen en u op de hoogte te stellen van de feiten, alvorens u probeert mensen over te halen onverzekerd te gaan rondlopen. Dat is namelijk nergens voor nodig.

moi85
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2005 15:32

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door moi85 »

Voordat iedereen zich zorgen gaat maken, meer informatie over de zorgtoeslag kun je vinden op http://www.toeslagen.nl
De Belastingdienst heeft/gaat een heel nieuwe unit oprichten voor de behandeling van alle toeslagen (dus ook huursubsidie etc), zodat het beter voor elkaar is dan nu bij de 'reguliere' belastingdienst.
Daarnaast is het nooit een goed plan om onverzekerd rond te gaan lopen! En al helemaal niet omdat vanaf 2006 iedereen verplicht verzekerd moet zijn en er anders een boeteregeling van kracht zal zijn.

Wil je nog meer informatie over de basisverzekering dan kun je altijd kijken op http://www.allesoverdebasisverzekering.nl of op http://www.zorgaanzet.nl

HMT
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2005 08:49

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door HMT »

Veel ouderen lopen deel van hun zorgtoeslag mis

DEN HAAG | Enkele honderdduizenden ouderen lopen een deel van de nieuwe zorgtoeslag mis. Het nadeel voor de ouderen, die veelal van AOW moeten rondkomen, bedraagt tientallen euro's per jaar.

De ouderen waren al gedupeerd omdat zij vanwege de administratieve rompslomp geen gebruik hebben gemaakt van een speciale belastingteruggave.

Op 1 januari volgend jaar wordt de nieuwe basisverzekering ingevoerd. Hiermee vervalt het onderscheid tussen particulier en verplicht verzekerden. De premie gaat per volwassene waarschijnlijk 1100 euro per jaar kosten, tegen 400 euro nu.

Ter compensatie van de stijgende kosten komen zo'n zeven miljoen Nederlanders in aanmerking voor een zorgtoeslag. Die teruggave loopt via de belastingdienst. De ouderenbond Unie KBO ontdekte deze week een weeffout in de nieuwe wet.

Volgens de bond heeft de politiek geen rekening gehouden met de grote groep 65-plussers die uit onwetendheid of angst voor papieren rompslomp geen gebruik maken van de mogelijkheid op extra belastingteruggave. Die regeling is dit jaar ingevoerd ter compensatie van de dalende koopkracht.

De Unie KBO schat dat zo'n 300.000 ouderen dit jaar geen gebruik heeft gemaakt van die extra aftrekposten. Hierdoor lopen zij gemiddeld al honderd euro belastingteruggave mis.

Daar komt nu nog bij dat de belastingdienst hun inkomen (omdat geen teruggave is gevraagd) hoger inschat dan die in werkelijkheid is. Daardoor valt de zorgtoeslag die zij ontvangen enkele tientallen euro's per jaar lager uit. | GPD



Bovenstaand artikel is geschreven voor ouderen, maar geldt ongetwijveld ook voor veel minima.
Indien u nog geen belastingaangifte doet, denk er eens over om het wel te doen. U kunt heel gemakkelijk het programma downloaden via www.belastingdienst.nl. U krijgt eerder geld terug dan u denkt. Vooral bij de aftrekpost ziektekosten laten veel mensen geld liggen. Bovendien wordt het belastbaar inkomen voor de zorgtoeslag EN de huursubsidie heel belangrijk !
Hoe hoger u belastbaar inkomen, hoe minder zorgtoeslag en/of huursubsidie.
Een aftrekpost als ziektekosten verlaagt uw belastbaar inkomen.

Concluderend: Geen aangifte doen kan u veel geld gaan kosten !

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

dan toch maar onverzekerd
Laatst gewijzigd door b.olsen op 21 jun 2005 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door HvdB »

Weet je wat een hartoperatie tegenwoordig kost? Het is beter om je te verzekeren.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

en dat is het hem nu juist. wij kunnen dat niet meer opbrengen per 2006 omdat wij na alle teruggaven nog 500 euro tekortkomen. en dat hebben wij dus niet . en natuurlijk zijn wij hier niet blij mee want ook ik ben van de zorg afhankelijk .

Cable Guy
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2004 13:07

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Cable Guy »

Waarom wordt die premie die we moeten gaan betalen niet rechtstreeks van ons inkomen ingehouden als het toch verplicht is?
Juist ja, om ons nog meer kosten in rekening te kunnen brengen wanneer we niet of niet op tijd (kunnen) betalen!

U kunt het niet betalen?? Mooi, dan krijgt u een vette boete!
:D

overdevest53
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2004 09:39

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door overdevest53 »

Als je alles wilt weten over de basisverzekering, dan kan je ook naar de startpagina http://basisverzekering.jouwpagina.nl gaan, daar staat alles bij elkaar op 1 site

els g.
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2005 22:04

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door els g. »

Ik weet het antwoord op de vraag over de aanvullende verzekering (per persoon of per gezin?) niet. Op de site : http://www.kiesbeter.nl/ is dit misschien te vinden. Verder geef ik als advies: BEDENK GOED WAT DE AANVULLENDE VERZEKERING NU EIGENLIJK BIEDT!!!. DE BASISVERZEKERING BEVAT HET BELANGRIJKSTE!!. JE KUNT TOCH ZELF WEL HET RISICO DRAGEN VOOR EEN PAAR FYSIO-BEHANDELINGEN PER JAAR? VERDER ZIT ER HEEL WEINIG IN, DUS WEEG KRITISCH DE PRIJS AF TEGEN DE GEVRAAGDE PREMIE. Laten we met z'n allen niet zo panisch doen over die aanvullende verzekering! Het stelt bijna niets voor!.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

Hallo,
Ik wil toch even wat zeggen ik werk bij een zorgverzekeraar en heb gisteren een uitleg gekregen over de basisverzekering. De feiten zijn dat de mensen die particulier verzekerd zijn er op vooruitgaan. De mensen die in het ziekenfonds er op achteruit wat kan oplopen tot over de 100 euro per maand!!!!!!!de premie's zijn ook nog niet bekend kan per verzekeraar verschillen. Men zegt dat als je niet verzekerd bent je een boete krijgt(hoogte nog niet bekend)
Wat zorgtoeslag betreft je kan maandelijks een teruggave krijgen alleen komen de modaal inkomens ongeveer 30.000 euro in het jaar (zit ook die 5 % bij die de werkgever inhoudt!!! km je dus snel aan. Deze mensen krijgen geen zorgtoeslag!!!!!!!alleen mensen die bijstand hebben en als je onder dat bedrag van ongeveer 30.000 zit, denk dan niet dat je veel krijgt zal tot 450 euro zijn op jaarbasis voor de mensen die bijstand hebben. Dus soms nog een stijging van ongeveer 60 euro in de maand!!!
Het is een feit dat de rijken rijker worden in dit land. Maar ja kan niet anders he door het vvd verzonnen allemaal.
De "rijken"kunnen zich beter aanvullend verzekeren en hebben geen eigen risico dus beter verzekerd.
Denk hier maar eens over na

Balkenende en zijn vrienden betalen net zoveel premie als iemand die rond de 30.000 euro zitten is dat eerlijk???

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Muta, Onder het forum "Overheid en regelgeving" bevindt zich het topic "WELKE BELEIDSREGELS TREFFEN U ECHT IN DE KNIP". Daarin kun je zien hoe een en ander daadwerkelijk in zijn werk gaat.

Jouw verhaal klopt in ieder geval slechts gedeeltelijk.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

de no claim is 255 euro. Het is een feit dat de rijken er beter van worden. Jij vindt het wel eerlijk dat balkenende net zoveel betaal als ik??want als je 30.000 euro verdient heb je geen!!!!zorgtoeslag

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

rest mij niks anders dan me bij muta aansluiten
diegene die behoorlijk verdient kan alle aanvullende verzekeringen makkelijk betalen

petersuper7
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2005 12:30

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door petersuper7 »

Ben particulier verzekert alleenverdiener,getrouwd en 5 dochters in de leeftijd van 4 tot 16 jaar.
Ik betaal nu 6700 euro per jaar aan ziektekosten waarvan mijn werkgever gelukkig 3000 euro voor zijn rekening neemt.
Kom ik toch nog op 3700 euro + 226 euro eigenrisico is toch nog 3326 euro per jaar.
Dus als het echt waar is dat ik er op vooruit ga omdat ik dan niet meer voor de kinderen hoef te betalen (bruto 2649 euro/netto1500 euro)
Hang ik de vlag uit

Gesloten