LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Hallo Margerietje

Ik doe nog één keer mee. Wat ik wil aangeven is dat de huidige regeling niet juist is. Wanneer nu iemand een pensioen van 421 euro per maand heeft dan wordt het gezins inkomen van twee 65+'ers 21012 euro.
Daarmee vallen zij onder de "verplichte" Standaard Pakket Polis.
de kosten daarvan zijn ongeveer 4528 euro, ofwel 377 euro per maand.
Zij zijn dus 89 % van hun opgebouwde pensioen kwijt aan een ziektekosten verzekering. ( is gelijk aan 21,5% van het totaal inkomen) En dat vindt u dus prima ? Zo u ziet gaan deze mensen zich in de toekomst niet verrijken, maar worden zij minder arm. Dus nogmaals HULDE voor Hogervorst. :D

PS. Al geloof ik niet dat, in het nieuwe stelsel, de totaal premie maximaal 5% van het gezinsinkomen zal gaan worden. Dat is echt te mooi om waar te zijn. Maar ik zal met 10% al dik tevreden zijn :(

Margerietje

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Margerietje »

Nogmaals: voor u en anderen in een vergelijkbare situatie gaat het er mooier uit zien, maar dat gaat ten koste van vele anderen - juist de mensen die al geen geld meer kunnen inleveren omdat hun vaste lasten zo hoog zijn in vergelijking met hun inkomen. En juist degenen die nu al met een chronische ziekte zitten. Is het u dat waard? Denkt u echt alleen maar aan uzelf?

Margerietje.

The Wizard
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 apr 2005 15:46

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door The Wizard »

Gast schreef: En dat idiote verschils ZF en particulier gaat nu eens verdwijnen. Daar wordt al tientallen jaren over gesproken, maar eindelijk een kabinet dat het DOET!

En dat is wat mij betreft prima. Alleen zal dit voor hele bevolkingsgroepen een forse premieverhoging betekenen, en daar is niets prima aan.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

De bedoeling was met het nieuwe systeem om te betalen naar draag kracht, nu word het voor vele een financiele ondergang en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende polisen.
Even een voorbeeld;
een polis in natura waarbij je verplicht ben die zorgverlener te nemen die jouw verzekering kiest.
met het gevolg dat je in brabant woont, je geholpen kan worden in groningen.
een polis met eigen keuze betekend;
dat je de rekeningen voor moet schieten, en wie met een klein loon kan dat dan.
Nee mensen sta maar niet te vroeg te juichen over de nieuwe ziekte systeem het kon wel eens een ziek systeem zijn.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Ja ik heb ook zoiets gelezen bij de trias verzekering, het moet niet gekker worden.
Men vermoed zelfs dat het net zo een chaos word als met het vrij geven van de energie markt.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

en dan mag jij drie keer raden wie daar de dupe van worden. :evil:

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Alleen zal dit voor hele bevolkingsgroepen een forse premieverhoging betekenen, en daar is niets prima aan
Geef mij 1 voorbeeld van mensen die meer premie gaan betalen, en ik zal voor je uitrekenen dat je je vergist.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

vertel

pluisje

els gissing

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door els gissing »

Ik heb interessante informatie gevonden bij het ministerie van VWS: http://www.zorgaanzet.nl/ZorgAanZet/Sta ... erslag.htm
Ook is er een brochure beschikbaar voor de gevolgen van de Zvw voor Nederlanders die in het buitenland wonen:zoek op "uw+ziektekostenverzekeringZ-257".

WVS

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door WVS »

Geef mij 1 voorbeeld van mensen die meer premie gaan betalen, en ik zal voor je uitrekenen dat je je vergist.
Mensen die Chronische klachten hebben
Mensen die een slecht gebid hebben waar ze niks aan kunnen doen.
Mensen die regelmatig naar het ziekenhuis moeten.
Mensen die veel medicijnen nodig hebben.
Mensen die altijd doctorale hulp nodig hebben.

Etc Etc

The Wizard
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 apr 2005 15:46

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door The Wizard »

Met mijn huidige particuliere verzekering en dekking is het praktisch onmogelijk dat de jaarlijkse last niet stijgt. Deze bedraagt nu om en nabij de 1100 euro (premie en wettelijke bijdragen) + 300 euro (eigen kosten) = 1400 euro op jaarbasis. De nieuwe nominale premie schijnt rond de 1000 à 1100 euro te liggen. Dan mag de over het door de werkgever te vergoeden inkomensafhankelijke deel af te dragen inkomstenbelasting maar een paar honderd euro bedragen. En dan neem ik nog niet eens mee dat de standaarddekking in het nieuwe systeem een stuk kariger zal zijn dan mijn huidige dekking. Ik zie uw rekenvoorbeeld graag tegemoet. Mijn voorzichtige schatting is dat mijn last vanaf komend jaar minstens 50% hoger zal zijn.

Overigens vind ik elk systeem waarin de premie afhangt van het inkomen onrechtvaardig. Burgers betalen reeds inkomstenbelasting en zijn dus reeds gedwongen solidair. Waarom dit dan vervolgens opnieuw terugkomt bij, bijvoorbeeld, ziektekosten, is mij onduidelijk. Tenzij mensen met een hoger inkomen meer beroep zouden doen op medische hulp dan mensen met een lager inkomen. Maar dat is nooit aangetoond. Het lijkt eerder aannemelijk dat het andersom is - maar dat terzijde.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

Zeg beste wizard, heb je wel meegerekend dat je volgend jaar nooit meer dan 5% van je inkomen kwijt bent aan ziektekosten? Als de lasten daarboven stijgen dan krijg je een zorgtoeslag om je weer onder die 5% te laten dalen.

The Wizard
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 apr 2005 15:46

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door The Wizard »

heb je wel meegerekend dat je volgend jaar nooit meer dan 5% van je inkomen kwijt bent aan ziektekosten

Vind je dat zelf dan ook niet belachelijk veel, 5%, zeker als je nauwelijks beroep doet op zorg? Maar dat verandert mijn schatting niet nee.

Trouwens, het lijkt haast wel alsof het de bedoeling is dat we die 5% uitspraak als een belofte interpreteren. Mooi toch, je bent maar 5% kwijt. Want wat is nou 5%, niks toch? Maar niet heus, maar dat ziet het gros toch pas veel later, net zoals met de euro. En ik blijf de 1-op-1 relatie met het inkomen een verwerpelijke zaak vinden, aangezien ik geen enkele correlatie tussen inkomen en zorgbehoefte zie, of althans geen positieve correlatie.

Gast

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Gast »

we gaan weer terug naar heel vroeger!
we lopen weer met gaten in ins gebit ,want een kroon is niet te betalen,nu al niet en volgend jaar al helemaal niet meer.
mensen liggen thuis gewoon dood te gaan aan longontstekingen,want ze zijn niet meer verzekerd!let maar op ...die kant gaan we uit..
het is schandalig hoe er met ons omgegaan wordt,mensen die knoerthard werken voor hun geld,met een modaal inkomen hebben het het slechtst,je kan soms maar beter werkeloos zijn en alles ontvangen van de staat.(ook niet leuk),maar al je geld gaat naar verzekeringen en rekeningen,tis niet leuk meer in ons nederlandje.. :?

Verzekerd Collectief

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Verzekerd Collectief »

Verzekerd Collectief is al vroeg ingesprongen op dit zeer grote probleem. Het achteraf terugontvangen is voor minima een onoverkomenlijk probleem. Desalniettemin is dit niet meer achteruit te draaien en zal het nieuwe zorgstelsel gewoon doorgaan vinden.

De minima worden daarnaast nog eens extra benadeeld omdat ze veelal geen 'onderdeel' uitmaken van een collectief (werkgevers). Dus lopen ze ook nog eens collectiviteitskorting mis.

Voor deze doelgroep is Verzekerd Collectief opgericht. Iedereen kan lid worden en meteen aanspraak maken op de collectief bedongen korting. Dat is een korting die men direct in zijn of haar zak kan steken.

Groet,

Mark van Rosmalen

PS: Graag werk ik mee aan Radar om de ernst van de situatie toe te lichten. U kunt hierover contact met mij opnemen via [email protected]

moi80

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door moi80 »

De zorgtoeslag wordt helemaal niet achteraf uitbetaald. Als de nieuwe basisverzekering in januari 2006 ingaat dan wordt de zorgtoeslag al in december 2005 uitbetaald!
Ik baal er ook van dat verzekeren duurder zal worden, maar ik weet wel dat nieuwe technieken (die we allemaal willen!) in de gezondheidszorg duur zijn, de groep oudere en vaak duurdere patienten steeds groter wordt, mensen vaak niet bewust zijn hoeveel zorg echt kost (aangezien de meeste mensen ziekenfonds verzekerd zijn en haast nooit rekeningen onder ogen krijgen). Als het zorgstelsel nu niet hervomd wordt dan zullen de premies anders in de toekomst ook de pan uit stijgen.
Helaas voor dit kabinet dat zij dit nu allemaal moeten uitvoeren, met bezuinigingen en andere dergelijke hervormingen maak je je nooit populair.

RS

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door RS »

Dat het systeem op de schop moet is maar de vraag.
Er moeten nu zoveel extra kosten worden gemaakt door de verschillende zorgverzekeraars, dat het vanzelfsprekend is, dat de de premie's fors zullen stijgen.

Dit heeft niets met onderzoekmethodes e.d. te maken.

Dit heeft te maken met extra mankracht die moet worden ingehuurd, aanpassing in de automatisering.

De extra kosten worden dus niet gemaakt door de stijgende medische kosten, maar door de stijgende bureaucratie.

Daar zullen we met zijn allen een behoorlijke prijs moeten gaan betalen !

Ik ben bang, dat dhr. Hoogervorst in zijn eentje de grootste sociale ramp wordt die Nederland ooit heeft meegemaakt !

moi80

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door moi80 »

Deze hele verandering in het systeem is niet bedacht door de zorgverzekeraars! Aan hen wordt het ook opgelegd hoor!
Maar goed jouw reactie geeft wel aan dat veel mensen niet doorhebben dat de zorg nou eenmaal ontzettend duur is.
Het gaat niet eens om de bureaucratie, het is niet voor niets dat er ook aanpassingen worden doorgevoerd in bijvoorbeeld de vergoedingen aan huisartsen.

RS

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door RS »

Het klopt, dat de zorgverzekeraars de basisverzekering krijgen opgelegt.
Maar de opmerking betreffende de huisartsen volg ik niet helemaal.

De huisartsen zorgen ervoor, dat de zorgkosten juist niet uit de hand lopen. 90 % van de klachten in Nederland worden opgelost door de huisartsen.
Deze mensen worden dus niet doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Als de huisartsen er niet meer zijn, dan krijg je een situatie zoals in Duitsland, waarbij men direct naar het ziekenhuis gaat met een klacht.

Het probleem is, dat minister Hoogervorst denk, dat hij met commercie de kosten omlaag kan halen.

Maar wat is tot nu toe het resultaat van deze commercie ?

Zorgverzekeraars geven miljoenen euro's uit aan reclame !

Als deze uitgaven waren uitgegeven aan de zorg en de premie's, dan waren de kosten een stuk lager geweest in Nederland.

Commercie is goed, maar niet aan de Zorg !
Mensen in de Zorg moeten doen, waar ze goed in zijn en dat is Zorg verlenen aan degenen die dit nodig hebben.
Nu moeten ze ook nog commercieel gaan denken !

FS

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door FS »

Het is eigenlijk te gek voor woorden, wij kunnen de premie gelukkig betalen, de premie is nu € 450,- per maand(bijna HFL 13.000per jaar)
, straks hoeven we alleen voor ons beide te betalen gezien de kinderen vrij van premie worden gesteld, en wij hebben er drie. Na bij-verzekeren zal deze premie op hetzelfde niveau komen te liggen, dat hangt natuurlijk af van de keuze van het pakket.

Wat ons zo betreurd is dat de ouderen die dit land hebben opgebouwd en nu in een verzorgtehuis zitten, of thuis zorg nodig hebben dezelfde nominale premie betalen per persoon, echter er is geen geld voor om ze in bad te doen of thuis een goede wasbeurt te kunnen geven.

Vraagje
Ons gezin bestaat uit Man Vrouw en drie kinderen, kan ik per persoon een extra pakket kiezen of telt dit extra pakket dan voor het hele gezin???

Groetjes FS

Gesloten