LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft welke vergunning nodig?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

CRIMINELEN EN DERIVATEN: GROTE ZORGEN VOOR DNB

Derivaten

Steeds vaker dekken ondernemers zich in tegen prijs-, koers- en renterisico's. Daarbij maken zij gebruik van zogeheten derivaten: financiële instrumenten die zijn gebaseerd op bepaalde producten (aandelen, obligaties, grondstoffen en dergelijke). Derivaten worden onderscheiden in derivaten die op beurzen worden verhandeld (exchange traded) en in over the counter (OTC) derivaten. Deze laatste zijn door een bank speciaal op de wensen van een cliënt toegesneden contracten. Voorbeelden van derivaten die op beurzen worden verhandeld zijn opties en contracten op termijnmarkten.

http://www.petervansteen.nl/html/topic_15_85.htm
Verschenen in: Actuarieel Genootschap (1993)

T. de Swaan, lid van de directie van De Nederlandsche Bank (1993)

Criminelen en derivaten: grote zorgen voor DNB
.
Vier-ogen-principe


"GEEN TOEZICHTWETGEVING KAN ZICH OVERIGENS WAPENEN TEGEN FRAUDE,"

zo voegt De Swaan eraan toe. ….

"Wij zijn afhankelijk van de boeken van de banken. We controleren die nauwkeurig en we gaan af op gesprekken[??] met de interne accountantsdienst, externe accountants en op lange gesprekken[??] met de leiding van de banken. We geven verder voorschriften voor de interne controle en ook voor de administratieve organisatie. Wij vinden bijvoorbeeld dat er een vier-ogen-principe moet zijn.

Maar als wij het voorschrift geven dat elke transactie op basis van het vier-ogen-principe moet geschieden, en dat gebeurt niet en er vindt fraude plaats, of er vindt samenspanning plaats,

DAN KUN JE DAAR MET GEEN ENKELE REGEL IETS AAN DOEN!"

"Wij willen een toezicht houden," zo besluit De Swaan, "dat zo flexibel mogelijk inspeelt op de mogelijkheden in de markt. Daarbij staat telkenmale de gezondheid van de financiële instelling in het bijzonder en van het financiële bestel in het algemeen voorop. Het feit dat men Nederland beschouwt als een land waar het goed bankieren is, daar hebben DNB, de individuele instellingen en heel Nederland evenveel baat bij!"
Werk aan de winkel minister Donner. Vindt u ook niet? Klein invalletje of zo om een en ander te onderzoeken met de uw beschikbare middelen.

Zou het toezicht van DNB inmiddels verbeterd zijn?
En bij Labouchere Legio-Lease / Dexia ? Wat denkt u?


Okerene :?:
Laatst gewijzigd door Okerene op 03 mar 2005 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

Nieuwe aandelen KPN: verwatering van weinig belang (2000)

Aanstaande maandag, 20 november [2000], brengt KPN een pakket nieuwe aandelen naar de beurs. Dit gebeurt bij een bijzonder lage koers. Zit het bedrijf zo om geld te springen dat het niet op betere tijden kan wachten?

In 1994 verkocht de staat de eerste aandelen KPN. Het bedrijf bestond toen nog uit een telecom- en een postbedrijf (het huidige TPG). Het aandeel kostte destijds 49,75 gulden, exclusief een korting van 2,50 voor particulieren. In 1995 verkocht de staat een tweede pakket aandelen. Deze keer kostten ze 55 gulden per stuk en opnieuw kregen particulieren een rijksdaalder korting. Nu, vijf jaar later, brengt niet de staat, maar KPN zelf - nieuwe - aandelen uit. De prijs ervan is nog onbekend, maar momenteel is een aandeel KPN voor nog geen 20 euro te koop. Dat is heel wat minder dan een maand of acht geleden, toen er nog bijna 75 euro voor moest worden betaald.

Alle zeilen bijzetten
"Het is evident dat het management liever aandelen uitgeeft bij een hoge dan bij een lage koers," zegt Wijnand Heineken, analist bij Bank Labouchere[?????],

Speciaal ter aanvulling van de stelling van S. Willems dacht ik, elder op dit forum. Dit was het begin van bijna het eind. En er is meer op deze site. Kijk er eens naar.

http://www.petervansteen.nl/html/topic_41_469.htm

Okerene :wink:


Lees ook:

A.W.H. Docters van Leeuwen, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (2004)

"Wij bestaan vanwege het vertrouwen"

Mr. A.W.H. Docters van Leeuwen, voorzitter van het bestuur van de Autoriteit Financiële Markten, was de gastspreker op de Algemene Vergadering van de FOV. De aanwezigen kregen helder uiteengezet waarom er een AFM moet zijn en vanuit welke basishouding die te werk gaat. Daarnaast ging Docters van Leeuwen uitvoerig in op de Wet financiële dienstverlening, die naar verwachting per 1 januari 2005 wordt ingevoerd.
Laatst gewijzigd door Okerene op 03 mar 2005 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

sorry, ik bedoelde willems die meer over KPN wist te vertellen.

Willems


Geplaatst op 11 Nov 2004 16:00 door Willems


--------------------------------------------------------

Advies aan de rechters:

W.V.D. is een forse zwendel.

Bewijs:

KPN fondsen, nagenoeg failliet (in juni 2000 krs 46, bij
verkoop( dec/2000 amper 14) desalniettemin verkocht als betrouwbaar
en solide.

WVD is een hausse prod. verkocht onder baisse omstandig-
heden, wat bij voorbaat wil zeggen: uitsluitend restschulden
voor de beleggers.

Fondsen zij nooit bij Euronext te Amsterdam gekocht, maar op
poef aangeleverd.

Noch bij aankoop, noch bij verkoop van de fondsen bij einde
contract kloppen de aangerekende koersen (samen gemidd verschil 2,9 x 1200 stuks= € 3.360,-- als onverschuldigde restschuld.

U Edelachtbare, het is maar greep uit de volle doos. Op uw verzoek kan de volledige doos aan U toevertrouwd worden!!!


Uwe dienstwillige dienaar.

Laatst aangepast door Willems op 11 Nov 2004 16:06, in totaal 1 keer bewerkt




Okerene :)

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

DERIVATEN EN ACCOUNTANTS - TOEZICHT ABN EN AFM

He, ook toevallig.
Kort stukje geplaatst over derivaten en toezicht ABN en nu al krantenartikelen.
Kan niet mooier.
In de kranten - 3 december 2004

Het Financieele Dagblad:

Zorg toezichthouder over risicohypotheek
Toezichthouders De Nederlandsche Bank (DNB) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) maken zich zorgen over hypotheekverstrekkers die leningen afsluiten zonder de ..

Derivaten gaan expertise accountant te boven
Accountants hebben geen notie wat er precies gebeurt in de wereldwijde handel in derivaten. 'Zeven triljoen dollar aan transacties bestaande uit uitwisselingen ...

kijk ook op: http://www.rtl.nl/financien/rtlz/video/ Registeraccaountant Gert Wesseling: Onafhankelijke accountants bestaan niet.http://www.iex.nl/dailynewsreview/#


Holle derivaten klinken het hardst

Accountants hebben geen kaas gegeten van de wereldwijde handel in derivaten en kunnen geen inschattingen maken van de impact en risico’s daarvan voor een bedrijf. Jules Muis, oud voorzitter van accountantsorganisatie Nivra, vatte het kort samen: zeven triljoen dollar aan transacties bestaande uit risico’s tussen partijen waarbij we eigenlijk niet weten wie het risico neemt of wie wanneer winst neemt. (FD, p.1)

Graag complete tekst plaatsen in apart topics. Abonnement nodig.

Okerene :wink:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

ZO MOEILIJK IS HET TOCH NIET OM DE ADDERTJES ONDER HET GRAS TE ZIEN?

Zeg dit nu niet te hard. De Consementenbond kan daar over meepraten. Hun onderzoek in de GeldGids van november 1999 wees uit dat Korting Kado 0 % kans had op een negatief rendement. (zeker de cijfertjes van Legio-Lease gekregen)
"Diepe dalen tussen gouden bergen – Een kansberekening voor vijf aandelenleaseplannen."
http://www.pay-back.nl/Nieuwsberichten/image002.jpg

Consumenten GeldGids nul procent kans op bijbetalen Korting Kado?

In brieven van Legio-Lease zou staan (zie url onderaan) dat volgens de Consumentenbond (Consumenten GeldGids nov. '99) Korting Kado kans heeft op een hoog rendement en een laag risico. Legio-lease maakte daar dankbaar misbruik van. Maar hieruit blijkt wel hoe misleidend het informatiemateriaal was. Zelfs de Consumentenbond zag destijds kennelijk de onmetelijk diepe valkuilen niet en is er ook in getrapt.

Overigens geeft het overzicht in de Consumenten Geld Gids blz.30 en 31 nov/dec 1999 voor Korting Kado van 10 jaar een gemiddelde opbrengst per jaar van 61 %, 0 % kans op een negatief rendement, 100 % kans op rendement >20% p/j en 0 % kans op bijbetalen na afloop.

U HEBT DUS NIET ALLEEN GEDWAALD!

Dit zal de consumentenbond pijn hebben gedaan. Het geeft natuurlijk wel heel goed aan dat de folders en contracten moeilijk te doorgronden zijn. Goed ter verdediging te gebruiken. Er blijken zelfs opties te zijn gebruikt door Dexia/Legio-(Lease) en dat staat al helemaal niet in de folders en/of brochures.

De vraag is nu waarom Legio-Lease toen niet direct aan de bel hing om de consumentenbond te corrigeren. Ja, die waren wel gek om dat te doen. Dan zouden geen enkele Korting Kado verkocht hebben.

Voer voor juristen.

Boete of Korting bij Korting Kado?

Het is wel erg vreemd dat indien de contracten rendement hadden gemaakt, de maandtermijnen voor de rest van de looptijd werden kwijtgescholden en indien geen rendement werd gemaakt, de termijnen moesten worden doorbetaald. Het is zo dat als de eerste 3 jaar ongunstig verlopen het contract over de hele 10 jaar volledig kansloos is. Dit wordt veroorzaakt door de boete die Dexia berekent over de nog niet verstreken termijnen. Indien je na 3 jaar het volledige maandbedrag moet doorbetalen is het niet meer realistisch om aan te nemen dat het contract over de gehele looptijd nog ooit winst kan opleveren. Een zeer hoog risico dus omdat vrijwel alles van de eerste 3 jaar afhangt. Dus eigenlijk een korte looptijd met zeer hoog risico. Bovendien moet je dus in de folders en de contracten van het product het woord Korting Kado ook interpreteren als een boete voor de klant.

Heeft Korting Kado een verborgen optieconstructie?

Enkele personen zouden een brief van Dexia hebben gekregen waarin zij schreven dat Korting Kado een optieproduct is, waarvoor de klant premie moet betalen. Dexia zou voor zichzelf daarmee het eigen risico afgedekt hebben. In de contracten wordt gesteld dat er alleen rente wordt betaald door de klanten, maar in werkelijkheid is een gedeelte van de maandtermijnen premiebetaling voor de opties. Hierover staat geen letter in de contracten en heb je dus eigenlijk bij aanvang al gedwaald. Volgens deskundigen heeft Dexia waarschijnlijk ook op de contracten put-opties geplaatst en op die manier nog verdiend aan de dalende koersen waarvoor er nu nog 7 jaar lang de premie moet worden opgehoest. Dit alles kun je als klant nooit weten ook al laat je de contracten door een deskundige bekijken.

Het lijkt zinvol Dexia te vragen of uit te laten zoeken of Korting Kado inderdaad een optieproduct is. (Zie in dit verband ook artikel uit het Financiële Dagblad. Optieweek – Dexia zwijgt over geschreven putopties publicatiedatum: 4/1/2003 Prisco Battes)

Niet alleen u maar ook anderen als de Consumentenbond vertonen gaatjes en zijn vergiftigd door de verborgen addertjes onder het gras. Zouden er zich onder de redactieleden van Tros RADAR ook gedupeerden bevinden? Van advocaten heb ik het al wel gehoord.


Okerene :wink:

http://www2.trosradar.nl/forum/viewtopi ... s&start=15

http://www2.trosradar.nl/forum/viewtopi ... t=geldgids

Dit terzijde: Er was in die tijd wel meer niet goed geregeld. Toen de Consumentenbond in november 1999 Web Trader instelde, was de shoppende internetter nog vogelvrij: noch de wetgever noch de branche zelf had de consumentenbescherming goed geregeld .
http://www.consumentenbond.nl/nieuws/pe ... et=nietlid
Laatst gewijzigd door Okerene op 03 mar 2005 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

GEVOLGEN VAN BEURSMALEISE VOOR LEGIO (LEASE) CONTRACTEN

Vanwege de economische groeivertraging stonden in 2000 en 2001 de winstmarges van veel bedrijven al onder druk.

Op 11 september 2001 kwamen daar nog de terroristische aanslagen bij. De boekhoudschandalen in Amerika hadden hun weerklank wereldwijd. Ook ontstonden er politieke spanningen en bleven er dreigingen van terroristische aanslagen. Dit alles had een langdurig negatief effect op de beurskoersen. Dit was van grote invloed op de aandelen-leasecontracten van Legio (Lease).

Hierbij kwam de slechte constructie ervan bij dalende koersen pijnlijk aan het licht. Door de media aandacht werden de contractanten daar met een schok mee geconfronteerd. Winsten verdampten en bleken er torenhoge restschulden te kunnen ontstaan, zonder dat wij er ook maar iets aan konden doen en weet van hadden gehad.

Het bleek dat de contracten met veel te veel optimisme aan de man waren gebracht door Legio (Lease). Hun werkwijze vertoonde velen gebreken. - Zie de publicaties van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hierover en uitspraken van Dutch Security Instituut (DSI).

Commotie rondom uitzending TROS Radar van 25 maart 2002
Het kon dan ook niet uitblijven dat velen hun beklag deden en er uitzendingen van TROS RADAR aan dit onderwerp werden gewijd. Tijdens de uitzending van 25 maart 2002 vielen bij de meeste gedupeerden de schellen van de ogen en eisten opheldering en schadevergoeding. Velen waren erg geschrokken en hebben verbijsterd en met grote verslagenheid zitten kijken.

Dexia/Legio (Lease) viel door de mand. Men had de zorgplicht verzaakt ten aanzien van hun klanten en waren op meer punten de fout in gegaan. In hun folders en ander reclamemateriaal waren o.a. ook versluierende teksten gebruikt. Maar niets van dit alles werd toegegeven.

En dan nog iets “De premie voor het recht en de plicht om het tweede en derde aandelenpakket van deWinstVerDrieDubbelaar te mogen kopen tegen dezelfde prijs als het eerste pakket is gelijk aan het dividend op uw aandelen..”Ja, er stond duidelijk mogen en niet moeten
“De premie voor het recht en de plicht om het tweede en derde aandelenpakket [van de WinstVerDrieDubbelaar] te mogen kopen tegen dezelfde prijs als het eerste pakket is gelijk aan het dividend op uw aandelen.” .... “Zo verdienen uw aandelen voor u de driedubbele koerswinst.” tekst uit folder ‘NIEUW De WinstVerDrieDubbleaar van Legio Lease’ pagina 3 onder kopje ‘Premie WinstVerDrieDubbeling’ o.a. bijgevoegd in een persoonlijke wervingsbrief in1999 VerDRIEdubbel uw winst in slechts drie jaar. “Ontvang al over drie jaar f 22.853,00 belastingvrij.”
Waarom moesten die nieuwe pakketten aandelen dan zo nodig voor die veel te dure prijs worden gekocht? Dat is toch geen mogen meer!

Dexia/Legio (Lease) geeft geen duimbreed toe.

Men kreeg als klant in maart 2002 hun reactiebrief betreffende: “de uitzending van TROS Radar van maandag 25 maart 2002.” Men probeerde hierin de gerezen ongerustheid bij hun klanten te sussen. Dit is bij mij zeker niet gelukt. Ook in mei 2002 kreeg men een brief met uitleg over vragen en antwoorden die door de uitzending van TROS Radar en andere media-aandacht ontstaan waren. Ze probeerden de feiten op een rijtje te zetten en de aantijgingen te weerleggen. Men verduidelijkte:
“.. In deze brief (29 maart j.l.) hebben wij beoogd aan te geven dat wij zelf menen aan de eisen van de toezichthouders (de Autoriteit-FM en De Nederlandse Bank) te voldoen. Het hierboven genoemde onderzoek zal uitwijzen in hoeverre dat overeenkomt met het oordeel van de Autoriteit-FM...”

En wat was het resultaat? Dexia heeft hier nog steeds geen antwoord op gegeven! De AFM ( www.afm.nl ) wel:

copieer en plak onderstaande url zonder en in uw adresvenster browser en <Enter> voor meer informatie

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/doss ... _dexia.xml
21-07-2004 Bestuurlijke boetes wegens diverse overtredingen

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt thans, na volledige heroverweging in bezwaar, op grond van artikel 48m, eerste lid van de Wet toezicht effectenverkeer 1995 (Wte 1995) bekend dat zij op 9 december 2003 aan Dexia Bank Nederland N.V. (Dexia), gevestigd te Amsterdam, zes bestuurlijke boetes, ten bedrage van 9.075 euro per afzonderlijke boete, heeft opgelegd wegens overtreding van de volgende artikelen:

- artikel 35 Besluit toezicht effectenverkeer 1995 (Bte 1995) junctoartikel 30, tweede lid Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999 (NR 1999)
(afrekenprijzen);

- artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 33, tweede lid NR 1999 juncto artikel 7.5 bijlage 7 bij de NR 1999
(reclame-uitingen);

- artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 26 NR 1999
(cold calling);

- artikel 35 Bte 1995 juncto artikel 28, eerste lid, NR 1999
(inwinnen van cliënteninformatie);

- artikel 36, tweede lid, Bte 1995
(cliëntenovereenkomst); en

- artikel 34, eerste lid, Bte 1995 juncto artikel 24 NR 1999 juncto bijlage 4 bij de NR 1999
(administratieve organisatie en interne controle).
Verder wees men op de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Klachtencommissie van het Dutch Securities Institute (DSI). Tot op heden heeft Dexia, ondanks AFM rapporten, verschillende bemiddelingsgesprekken, veroordelingen door DSI ( 2004 ) en rechters geen duimbreed toegegeven.

DE ARROGANTIE TEN TOP!


Okerene :wink:


copieer en plak onderstaande url zonder en in uw adresvenster browser en <Enter> voor meer informatie

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/doss ... hadigd.xml
Laatst gewijzigd door Okerene op 31 jul 2006 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.

ad snoeren
Berichten: 2987
Lid geworden op: 06 jan 2004 21:38

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Okerene

Ik vind jou bijdragen aan dit forum zeer interesant, maar het lukt me niet om alles te lezen.
Waar haal jij in godsnaam de tijd vandaan om dit allemaal bijeen te zoeken en te tikken, Mijn complimenten.

Lfs Ad

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

Beste Ad,

Fijn om te horen dat er aandacht is voor mijn postings. En dat je het interessant vindt is helemaal meegenomen. Mijn achtergrond is overigens bij PayBack en bij Piet bekend. Daar wil ik hier verder niet op ingaan en wil ten behoeve van alle gedupeerden zo objectief mogelijk blijven. Gedrevenheid is het sleutelwoord en hoop dat ik nog het leven heb als Dexia tot betaling gedwongen word. De meeste artikelen zijn al voorbereid en deel die op die manier snel na aanpassing met anderen uit op het forum.

Al vanaf eind 1999 heb ik mijn eigen dossier aangelegd en zo goed als kwaad kon alles bijgehouden. Mens wat is dat een werk! Daarbij komt dat anderen in mijn familie en kennissen ook gedupeerd zijn en mijn hulp ingeroepen hebben nu ik mij erin verdiept heb. Het is echt hemelschrijnend erg. Geloof me.

Na de Tros RADAR uitzending kwam iedereen tot de ontdekking hoe alles zat. Wat moest er gebeuren? Wat konden we doen? Net als bij alle gedupeerden is de vertwijfeling groot. Persoonlijk heb ik veel moeten bijleren. Dat is ook de reden dat ik in zo begrijpelijk mogelijke taal anderen op dit forum voorzie van informatie. Ik weet uit eigen ervaring hoe het is als je met de rug tegen de muur gedrongen wordt door Dexia. Heel veel beginnelingen zijn er, die van de beurs en aandelenhandel niets snappen. Ik neem dat Dexia dan ook bijzonder kwalijk. Het leven van veel mensen is door hen danig verpest en in de war geschopt.

Mijn gezondheid en energie laat me af en toe in de steek. Ik slaap slecht en zal daar toch iets aan moeten doen. Ook de perikelen op dit forum irriteren me mateloos. Slechts enkelen reageren respectvol op andermans postings en zal daarom minder op het forum te vinden zijn. Tros RADAR mailde ik al en waarschuwde ik onlangs voor hacking van dit forum. Daar komt eerst een automatisch antwoord op.

Dit alles heeft er toe bijgedragen dat ik wat afstand neem en wens iedereen veel strekte in hun strijd tegen Dexia en niet te vergeten AEGON. Bedankt!

Okerene :wink:

Ikwaseenbeetjedom
Berichten: 2956
Lid geworden op: 20 nov 2003 11:33

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Ikwaseenbeetjedom »

Okerene

Ik hoop niet dat je te veel afstand gaat nemen van dit forum, want jouw berichten zijn zowat de enige waar nog informatie te vinden is over deze aandelen lease beerput, hoewel je gezondheid voorgaat natuurlijk.

Als je geen reakties krijgt op je postings wil dat niet zeggen dat ze niet gelezen worden. Er zijn veel mensen die alleen maar reageren op onzin en jouw postings zijn dat niet. Niet veel mensen zijn in staat en hebben nog de kracht om zoveel uit te zoeken zoals jij dat doet.

En er zijn natuurlijk mensen (dexianen en anders gestoorden) die trachten dit forum te ontregelen.

Ik hoop nog veel van je te lezen .. :D

Job68
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 okt 2004 21:32

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Job68 »

Beste Okerene,

Nogmaals mijn waardering voor het vele werk dat je doet, en gedaan hebt. Hopelijk ben je in staat om toch nog met enige regelmaat postings te plaatsen. Ik heb ze met veel interesse gelezen, omdat ze inhoudelijk zijn, en informatief.

Het houdt mij scherp en alert, en heeft het mogelijk gemaakt om daar waar dat voor mij mogelijk is, ook dingen uit te zoeken. Mijn tijd is helaas beperkt door een zeer drukke baan. Daarom des te meer waardering.

Je gezondheid is echter heel belangrijk, en ik hoop dan ook dat je je rust zult kunnen terugvinden.

Met vriendelijke groet,
Job68

impact
Berichten: 2157
Lid geworden op: 04 jul 2004 17:04

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door impact »

...
Laatst gewijzigd door impact op 05 dec 2004 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door pluutje »

Okerene,

Nogmaals Festina Lente!!

Clear your mind for a while and sleep well!


Carpe Diem. :wink:
Pluutje

Pikant
Berichten: 327
Lid geworden op: 14 aug 2004 19:08

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Pikant »

Okerene ik heb diep respect voor je. Geweldig hoe je het doet en met je leven omgaat.

Groet.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

Hartelijk dank voor jullie aangename reacties,

Dit is werkelijk balsum voor mijn ziel. Dan weet je weer voor wie en wat je alles doet. Het respecvol bejegenen van anderen geeft mij ook veel voldoening en hoop dat anderen jullie voorbeeld zullen volgen. Het is vaak maar een kleine moeite en het kost niets. Nogmaals bedankt.

Okerene :oops:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

'Bevoegdheden AFM toereikend en afdoende ingezet'
donderdag, 2 december 2004

http://www.juridischdagblad.nl/index.ph ... &Itemid=53

MinFin - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft genoeg bevoegdheden om effectief op te kunnen treden tegen overtredingen van de financiële toezichtwetgeving bij effectenhandel. De bevoegdheden worden door de AFM afdoende ingezet.
Uitbreiding van de bevoegdheden is dan ook niet aan de orde. Minister Zalm schrijft dit in antwoord op kamervragen naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer over de prestaties van de AFM bij het tegengaan van oneerlijke effectenhandel.
De AFM kan op de nodige manieren optreden:

- de AFM heeft de mogelijkheid om aanwijzingen te geven;
- kan een stille curator aanstellen; openbare waarschuwingen geven;
vergunningen intrekken;
- boetes en dwangsommen opleggen en aangifte doen bij het OM.

Met de inwerkingtreding van het wetsvoorstel Marktmisbruik zullen de bevoegdheden nog worden aangevuld.

De financiële instellingen worden periodiek beoordeeld en de AFM reageert op signalen vanuit de markt. In aanvulling hierop heeft de AFM in 2004 een structurele vorm van risicoanalyse ontwikkeld. Verder heeft de toezichthouder de suggestie van de Rekenkamer om willekeurig controles te gaan uitvoeren, overgenomen. Het reguliere toezicht is daardoor pro-actief.

De regering is van mening dat het wenselijk is dat de AFM bij de uitoefening van het toezicht meer openheid kan betrachten. Hiertoe worden in het kader van de Wet op het Financieel Toezicht de geheimhoudingsplicht en publicatiebevoegdheid verhelderd.

Het Rekenkamer-rapport is te vinden op website van de Algemene Rekenkamer:

http://www.rekenkamer.nl

De brief met kamervragen en antwoorden is beschikbaar op het volgende Internet-adres:

http://www.minfin.nl/FM04-1306.doc



Okerene :wink:

Job68
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 okt 2004 21:32

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Job68 »

In het rapport van de Algemene Rekenkamer wordt vermeld hoe de AFM toezicht houdt. Dit gebeurt aan de hand van de volgende controlestrategie (bron: rapport onderzoek Algemene Rekenkamer):

Dit rapport is gebaseerd op de periode 2000-2002.
2.7 Controlestrategie
Door de toename van het aantal controleobjecten en het aantal te
handhaven gedragsregels heeft de AFM eerst een controlestrategie voor
de financiële instellingen ontwikkeld. Deze instellingen sturen de AFM een toezichtsformulier. Daarin vraagt de AFM een evaluatie te maken van de mate waarin zij voldoen aan de regels en of ze voldoende bijdragen aan de toezichtsdoelstellingen. Op basis van deze zelfevaluaties stelt de AFM risicoanalyses op. Daar waar de risico’s op overtreding van de gedragsregels het grootst is, voert AFM systematisch en gericht controles uit. De AFM onderwerpt de ingevulde vragenlijsten aan een plausibiliteitbeoordeling. Op basis van de uitkomsten daarvan en de risicoanalyse stelt AFM de planning van het toezicht vast. Deze controlestrategie stelt de AFM thans in staat gestructureerd toezicht uit te oefenen op de effecteninstellingen en zich minder te laten leiden door incidenten. Op basis van de uitkomsten houdt de AFM gesprekken met het management van de instellingen. Het doel van deze gesprekken is het analyseren van de risico’s voor het gedragstoezicht die voortvloeien uit de strategische doelstellingen van de betrokken instelling. Bij de invoering van de nieuwe taken wordt door het organisatieonderdeel toezichtvoorbereiding een nieuwe controleaanpak ontwikkeld. Vervolgens wordt deze aanpak overgenomen door toezichtuitvoering.
Opmerkelijk is dat het toezicht van de AFM gebaseerd is op de zelfevaluatie van de financiële instellingen zelf. De AFM gaat uit van de zelfverantwoordelijkheid van de financiële instellingen. De mogelijkheid tot het manipuleren van deze zelfevaluatie is aanwezig. Een kwaadwillende instelling kan zich dus zodanig presenteren, dat de AFM niet of te weinig op risicovolle aangelegenheden toezicht kan uitoefenen. Dit uitgangspunt is naar mijn mening een zwakte in de toezichthoudende taak van de AFM. Indien er iets mis is met een financiële instelling komt dit pas aan het licht, als het al is misgegaan. Voorkomen van misstanden is op deze wijze niet of nauwelijks mogelijk. Ook is er sprake van enige naïviteit bij de AFM:
Volgens de AFM is het voor de toezichthouder lastig te beoordelen welk effect haar controles hebben op de gecontroleerde. De indruk bestaat dat de onderzoeken naar gebruik van voorwetenschap en marktmisbruik bij de gecontroleerden (toegelaten instellingen, uitgevende instellingen, beleggers en andere betrokkenen) veelal leiden tot een kritische interne reflectie die bij gebleken tekortkomingen tot een aanpassing in de beheersomgeving leidt. Volgens de AFM is er voor ondernemingen een interne prikkel voor compliance, namelijk de hoge kosten van imagoschade
bij het naar buiten komen van overtredingen. Financiële instellingen
zien reputatieschade als het voornaamste risico voor hun bedrijfsvoering.
Deze houding is er mede debet aan dat financiële instellingen als Labouchere (Aegon) en Dexia veel te lang hun gang konden gaan.

De Algemene Rekenkamer komt met de volgende aanbevelingen:
8.2.1 Beleidsinformatie
De AFM kan de beleidsinformatie verbeteren door:
– de gestelde doelen te operationaliseren;
– een plan van aanpak op te stellen om tot meetbare resultaten te
komen;
– beleidsinformatie te verzamelen en te analyseren over dark numbers,
ontvangen signalen, ingediende klachten en de afwikkeling ervan, voor
risicoanalyse en controle. AFM kan hierbij wetenschappelijke instituten
inschakelen.
8.2.2 Pro-actief handhavingsbeleid
De AFM zou een pro-actiever handhavingsbeleid kunnen overwegen door:
– controles uit te voeren bij de risicogroepen (brokers, insiders en de
beheerders van hun portefeuilles);
– effectentransacties van financiële instellingen te controleren, die
vooraf gingen aan koop- en verkoopadviezen. De minister van Financiën kan overwegen de daartoe benodigde bevoegdheden aan de AFM toe te kennen.
8.2.3 Effectiever sanctiebeleid
De AFM kan effectievere sancties opleggen door:
– bij overtredingen in principe een minimum boete op te leggen en
slechts bij lichte overtredingen van first offenders te volstaan met een
waarschuwing;
– het met de overtreding behaalde voordeel te ontnemen;
– een openbaar sanctieregister in te voeren.
8.2.4 Aanpassingen wet- en regelgeving
De minister van Financiën kan overwegen de wet- en regelgeving aan te
passen om oneerlijke effectenhandel beter tegen te gaan. Daarbij valt te denken aan:
– pro-actieve handhavingsbevoegdheden voor de AFM;
– een meldplicht voor de financiële instellingen voor alle vormen van
marktmisbruik;
– een meldplicht voor financiële instellingen die gebruik maken van een
bevoegdheid om koersen te stabiliseren;
Tweede Kamer, vergaderjaar 2003–2004, 29 635, nrs. 1–2 44
– een openbaar register voor de buitenbeurshandel om de transparantie
van de markt te bevorderen.
8.2.5 Voorlichting voor beleggers
AFM kan mogelijk de voorlichting aan beleggers, als onderdeel van haar
taak om consumenten te beschermen, verbeteren door beleggers actief te informeren over aard en omvang van oneerlijke effectenhandel.
Hieruit kan geconcludeerd worden dat de AFM teveel reageert op ontstane situaties. (Reactief beleid), terwijl het beleid meer gericht zou moeten zijn op het voorkomen van situaties. (Proactief beleid).

Hoewel het rapport van de Algemene Rekenkamer slechts een deel van de activiteiten van de AFM beschrijft (met name oneerlijke effectenhandel, zoals handel met voorkennis), valt er wel iets af te leiden met betrekking tot het probleem van de aandelenlease. Indien de AFM proactief had gewerkt, was eerder duidelijk voor de AFM dat de aandelenlease produkten veel te risicovol waren voor de beoogde afnemers. Er had dan veel eerder gewaarschuwd kunnen worden, teneinde het nu ontstane debacle te kunnen voorkomen.

Met vriendelijke groet,
Job68

pentagonia
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 aug 2003 17:23

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door pentagonia »

RECHTBANK ALMELO


zaaknummer: 59599 ha za 03-670
datum uitspraak vonnis: 1 december 2004 (Pl)

Vonnis van de rechtbank Almelo, enkelvoudige kamer voor burgerlijke zaken, in de zaak van:

de naamloze vennootschap
Dexia Bank Nederland N.V.,
gevestigd te Amsterdam,
eiseres,
verder te noemen Dexia.,
procureur: mr. J. Sleeswijk Visser,
advocaat:mr.H.Post te Helmond


en


[X],
wonende te Almelo,
gedaagde,
verderte noemen [X],
procureur:mr. A.J. Spoor,
advocaat:mr. N.H.A. van Duuren te Leiden.


Het procesverloop.


Na het incidentele vonnis van 26 november 2003 heeft Dexia een conclusie van repliek in conventie, tevens houdende conclusie van antwoord in voorwaardelijke reconventie, tevens akte voorwaardelijke wijziging van eis in conventie genomen.
[X] heeft vervolgens een conclusie van dupliek in conventie tevens antwoord akte wijziging eis, conclusie van repliek in reconventie tevens akte houdende wijziging en vermeerdering van eis genomen.
Vervolgens heeft Dexia een conclusie van dupliek in reconventie tevens antwoordakte wijziging en vermeerdering van eis in reconventie genomen waarop [X] met akte uitlating heeft gereageerd en waarop partijen vervolgens vonnis hebben verzocht.

De verdere beoordeling van het geschil en de motivering van de beslissing.

In conventie.

De vordering.

1. De rechtbank herhaalt hetgeen in het incidentele vonnis van 26 november 2003 is overwogen.

2. Dexia - als rechtsopvolgster van bank LaBouchere N.V. eveneens handelend onder de handelsnaam Legio en op haar beurt rechtsopvolgster van Legio lease B.V. - baseert haar vordering op een zogenaamde aandeIenlease-overeenkomst genaamd WinstVerDriedubbelaar onder contractnummer 74------ (productie 1,2 en 3).

3. Het totaal van de aankoopbedragen van de in die overeenkomst betrokken aandelen bedraagt € 19.410,81, het totaal van de te betalen rente tijdens de looptijd van 36 maanden van deze overeenkomst bedraagt € 4.072,79, derhalve de totaal overeengekomen (lease-)som € 23.483,60.

4. Door het verstrijken van de overeengekomen looptijd is de overeenkomst geëindigd.
In verband hiermee heeft Dexia aan [X] een eindafrekening verzonden voor een totaal bedrag van € 9.402,21 welk bedrag Dexia thans opeisbaar van Cosa heeft te vorderen (productie 4).
Verhoogd met contractuele rente ad 0,96% per maand vanaf 23 september 2002 tot en met 6 juni 2003, buitengerechtelijke incassokosten en btw daarover bedraagt de vordering van Dexia het bedrag van € 11.046,77.

Het verweer.

5. [X] voert - kort samengevat - de volgende weren.
Primair beroept [X] zich op dwaling bij het aangaan van de overeenkomst op grond van artikel 6:128 lid 1 sub abw enJof op grond van artikel 6:228 lid 1 sub wbw subsidiair dat Dexia gezien de wijze waarop en de omstandigheden waaronder de overeenkomst tot stand is gekomen in strijd handelt met de redelijkheid en billijkheid door een beroep te doen op betaling van de restschuld respectievelijk doet zij een beroep op verrekening ter zake van hetgeen zij in conventie moet betalen en in reconventie toegewezen zal krijgen.

In (voorwaardelijke) reconventie.

De vordering.

6. Wegens het schenden door Dexia van haar verplichting uit hoofde van de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999, het niet in acht nemen van de vereiste zorgplicht door Dexia, het voeren van misleidende reclame is [X] van mening dat Dexia ter haren aanzien wanprestatie heeft gepleegd en/of onrechtmatig jegens haar heeft gehandeld waardoor zij schade lijdt ter grootte van de totale door haar aan Dexia gedane betalingen groot € 4.072,60 te vermeerderen met wettelijke rente en een eenmalig bedrag van € 45,38 dat zij omstreeks de 35e maand aan Dexia heeft betaald.
Deze bedragen vordert [X] voor het geval de eis in conventie van
Dexia (deels) mocht worden toegewezen.

Het verweer.

7. Dexia ontkent op enigerlei wijze in strijd met de bepalingen van de Nadere Regeling voornoemd te hebben gehandeld evenmin dat haar te verwijten zou zijn dat zij gebruik zou hebben gemaakt van misleidende reclame en daardoor in strijd zou hebben gehandeld
met artikel 6:194 BW.

De beoordeling in conventie en reconventie.

8. De rechtbank is van oordeel dat het onderhavige aandelenlease-overeenkomst zodanige kenmerken van kredietverlening omvat, dat bepalingen van de Wet Consumentenkrediet van toepassing zijn, welke wet door de rechtbank ambtshalve is toe te passen.

9. Dienvolgens dient de rechtbank alvorens de vorderingen in conventie en reconventie respectievelijk de daartegen gevoerde weren te kunnen beoordelen op het punt van die bepalingen verder te worden ingelicht.

10. Om de zaak verder te kunnen beoordelen heeft de rechtbank met name behoefte aan nadere informatie van de zijde van Dexia.
Nu niet is gesteld of gebleken dat (de rechtsvoorgangsters van) Dexia ten tijde van het sluiten van de onderhavige overeenkomst over een vergunning als bedoeld in art. 9 van de Wet op het consumentenkrediet beschikte, zal de zaak naar de rol worden verwezen teneinde Dexia in de gelegenheid te stellen zich uit te laten of en zo ja gedurende welke periode (de rechtsvoorgangsters van) Dexia een dergelijke vergunning had onder overlegging van bewijsstukken.

11. Iedere verdere beslissing zowel in conventie als in reconventie zal worden aangehouden.


De beslissing.

In conventie en in reconventie:

I. Verwijst de zaak naar de rol van woensdag 29 december 2004 ambtshalve peremptoir voor akte aan de zijde van Dexia als bedoeld in rechtsoverweging 10.

II. Houdt iedere verdere beslissing aan.


Dit vonnis is gewezen door mr. J.H. van der Veer en is op woensdag 1 december 2004 in het openbaar in tegenwoordigheid van de griffier uitgesproken.

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

Zij waren zo druk in de weer geweest om de geldleningen die verstrekt moesten worden te verdoezelen dat ze er zelf in zijn gaan geloven dat een WCK vergunning niet nodig was en zo vergeten hebben die hiervoor aan te vragen.

Okerene :lol:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door Okerene »

IN HET VERLEDEN BEHAALDE RESULTATEN
BIEDEN GEEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST.

De waarde van de belegging kon wel ‘fluctueren’ volgens de folder. Dat daarom de tekst:
‘In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst’
vermeld werd, kon iedereen mee leven. Op geen enkele wijze wordt echter verwezen naar de mogelijkheid dat de gehele inleg volledig verloren gaat of dat zelfs een schuld wordt overgehouden.

Deze algemene, weliswaar verplichte uitspraak dekt dus niet de gehele lading!

Korting Kado met garantiecertificaat

Het bijgevoegde garantiecertificaat bij Korting Kado, getekend door de directeur van Legio-Lease R.Vendel, moest kracht zetten bij deze bewering. Je moest vooral niet denken dat het ook wel eens anders kon uitpakken zoals gebeurd is. Je kon al meedoen met een maandbedrag van f 50,- en kon je met je keuze rekening houden met het feit, dat dividend op de aandelen werd ontvangen, waardoor de netto investering een stuk lager zou zijn.

NERGENS IS ER GESPROKEN OVER EEN MAXIMALE 10 JARIGE GELDLENING!

Zoals gezegd in de folders zou na 3 jaar voor je berekend worden wat de gemiddelde koersstijging was geweest. In de brief wordt er nog wel gezegd: “Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar” zo werd erbij vermeld, “geven wel inzicht in de mogelijkheden.” Briljante vondst om die waarschuwing zo te verbasteren en onschuldig te laten lijken. Dat vond men niet erg. In de regel ervoor schreef men: “De gemiddelde stijging van het aandelenpakket over de laatste 5 periodes van 3 jaar was maar liefst 23% per jaar.”

HET ZOU ALTIJD GOED KOMEN WAS DE BOODSCHAP DIE OVERGEBRACHT WERD.

Zelfs ondersteund met een prachtig garantiecertificaat ondertekend door de directeur. Wat wil je nog meer..

IS DIT NIET DUIDELIJK EEN VOORBEELD VAN MISLEIDING?



Okerene :wink:

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Wie heeft welke vergunning nodig?

Ongelezen bericht door pluutje »

Zij waren zo druk in de weer geweest om de geldleningen die verstrekt moesten worden te verdoezelen dat ze er zelf in zijn gaan geloven dat een WCK vergunning niet nodig was en zo vergeten hebben die hiervoor aan te vragen.{Okerene}


Okerene,

Laten we hopen dat in het verleden ''vergeten reultaten'' nu een garantie worden voor onze toekomst. :D

Pluutje :wink:

Gesloten