LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dell Computers

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door BBCS »

markvanloo schreef:Mag het wel zo zijn dat Dell slechts 90 dagen garantie hanteert op een nieuwe laptop? ik dacht dat dit allemaal 1 jaar moest zijn. Wel heel klantonvriendelijk!
Dell mag gerust 90 dagen garantie geven.

markvanloo schreef:ik dacht dat dit allemaal 1 jaar moest zijn. Wel heel klantonvriendelijk!
Dat heb je heel verkeerd gedacht! :lol:

De minimale garantieperiode is in de Nederlandse wetgeving niet vastgelegd.
De Europese Richtlijn kent wel een minimale garantieperiode van 2 jaar, maar doordat Nederland die regel niet heeft overgenomen is die ook dan niet van toepassing in Nederland.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door axasjaak »

BBCS schreef:
De minimale garantieperiode is in de Nederlandse wetgeving niet vastgelegd.
De Europese Richtlijn kent wel een minimale garantieperiode van 2 jaar, maar doordat Nederland die regel niet heeft overgenomen is die ook dan niet van toepassing in Nederland.
Dat is echt onzin. Op basis van jurisprudentie beslissen de Nederlandse rechtbanken beslissen echt anders. De europese consument heeft drie jaar recht op garantie op electronica zoals laptops. Dit is gebaseerd gemiddelde verwachte economische levensduur.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door BBCS »

axasjaak schreef:
BBCS schreef:
De minimale garantieperiode is in de Nederlandse wetgeving niet vastgelegd.
De Europese Richtlijn kent wel een minimale garantieperiode van 2 jaar, maar doordat Nederland die regel niet heeft overgenomen is die ook dan niet van toepassing in Nederland.
Dat is echt onzin. Op basis van jurisprudentie beslissen de Nederlandse rechtbanken beslissen echt anders. De europese consument heeft drie jaar recht op garantie op electronica zoals laptops. Dit is gebaseerd gemiddelde verwachte economische levensduur.
Mis.
In de Nederlandse wet heeft de consument gedurende de economische levensduur recht op de consumentenbescherming, niet op de wettelijke garantie.

De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie.

Daarbij is het praktisch ook zo dat als de fabrikant maar 1 jaar garantie mag geven, dat de winkelier nooit verplicht kan worden om 3 jaar garantie te geven, immers kan de winkelier die kosten nooit bij de fabrikant declareren.

Via het regresrecht?
De winkelier hoeft dat maar 2 of 3 keer te doen, en die fabrikant is zijn grootste vijand.

Een winkelier die steeds een beroep doet op het regresrecht heeft maar een zeer kort bestaan, dit omdat géén enkele fabrikant of groothandel met die winkelier zaken wilt doen.
Op basis van jurisprudentie beslissen de Nederlandse rechtbanken beslissen echt anders.
Waar is die drie jaar garantie dan op gebaseerd?
Op niks.

De non-conformiteit?
Op loze kreten (als je van de jurisprudenties moet uitgaan.)

De winkelier kan daar niks mee.

In de wet is het zo geregeld dat het product conform de koopovereenkomst moet zijn.

Als men nu gaat zeggen dat de non-conformiteit gebaseerd is op het verwachtingspatroon van de consument, dan krijg je de situatie dat de winkelier daar totaal niks mee kan doen. Immers is het voor de ene consument 3 jaar, de andere 10 en de kwaadwillende zegt gewoon dat hij van een computer verwacht dat die 25 jaar mee behoort te gaan en dat hij dan op grond daarvan rechten kan gaan ontlenen.
Dat kan dus niet.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door axasjaak »

http://consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_ove ... _mee_nemen

Kijk eerst hier maar eens naar. Of heb ik het nu ook bij het verkeerde eind?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door BBCS »

axasjaak schreef:http://consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_ove ... _mee_nemen

Kijk eerst hier maar eens naar. Of heb ik het nu ook bij het verkeerde eind?
Helemaal verkeerd heb je het niet.

De quote:
Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper weigert iets te doen, moet ik hier genoegen mee nemen?
De winkelier is verplicht om gedurende de economische levensduur het probleem op te lossen.
Dus als consument heb je het recht dat het probleem wordt opgelost.
Echter als er in de koopovereenkomst staat dat je maar 1 jaar garantie hebt, heb je maar 1 jaar garantie, maar je hebt wel gedurende 3 jaar het recht om bij de verkopende partij aan te kloppen en de verkopende partij moet gedurende die drie jaar het probleem oplossen.
Daarbij is gedurende de 3 jaar de verkopende partij het aanspreekpunt.

Kort gezegd:
Gedurende de 3 jaar heb je het recht dat het probleem wordt opgelost, maar je hebt niet het recht op 3 jaar garantie.
En het is inderdaad zo dat ook veel juristen dat door elkaar halen.

Echter is het ook zo dat als jij als consument kunt bewijzen dat het probleem tijdens de koop aanwezig was en later openbaarde, dan valt dat onder de non-conformiteit de koopovereenkomst en heb je ook gedurende de 3 jaar recht op kosteloze reparatie of vervanging, maar je hebt geen recht op 3 jaar garantie.

Kun je het nog volgen? :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door BBCS »

Nee. U mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Gaat de computer binnen twee jaar kapot? Dan kan het zijn dat de kwaliteit niet goed is. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk.
Dat klopt ook weer niet.

De enige die je precies kan vertellen wat de verwachte levensduur van een product is, is de fabrikant.
De rechters doen daar geen uitspraken over.

Die regel van de quote is een directe vertaling van de Europese Richtlijn, echter is deze regel niet in het Nederlanse wet overgenomen.
De Nederlanse wet zegt dat als een product binnen 6 maanden kapot gaat, dat je dan mag aannemen dat het product tijdens de koop niet goed was.
Dus volgens het Nederlandse wet is dat 6 maanden en geen 2 jaar.

De kwaliteit niet goed?
Met alle respect, maar aan kwaliteit hangt een prijskaartje, welke de consument op dit moment niet betalen wilt.

Zou je puur op kwaliteit gaan kiezen, dan kun je zowiezo de goedkope producten vergeten.
De aanschafprijs zal behoorlijk omhoog gaan.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door axasjaak »

BBCS schreef:
Nee. U mag verwachten dat een computer langer dan twee jaar meegaat. Gaat de computer binnen twee jaar kapot? Dan kan het zijn dat de kwaliteit niet goed is. De verkoper is hiervoor verantwoordelijk.
Dat klopt ook weer niet.

De enige die je precies kan vertellen wat de verwachte levensduur van een product is, is de fabrikant.
De rechters doen daar geen uitspraken over.

Die regel van de quote is een directe vertaling van de Europese Richtlijn, echter is deze regel niet in het Nederlanse wet overgenomen.
De Nederlanse wet zegt dat als een product binnen 6 maanden kapot gaat, dat je dan mag aannemen dat het product tijdens de koop niet goed was.
Dus volgens het Nederlandse wet is dat 6 maanden en geen 2 jaar.

De kwaliteit niet goed?
Met alle respect, maar aan kwaliteit hangt een prijskaartje, welke de consument op dit moment niet betalen wilt.

Zou je puur op kwaliteit gaan kiezen, dan kun je zowiezo de goedkope producten vergeten.
De aanschafprijs zal behoorlijk omhoog gaan.
Je wordt zeker betaald door het bedrijfsleven om dat te verkondigen?
De geschillencommissie zal heel anders oordelen.

''

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.''

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door BBCS »

Je wordt zeker betaald door het bedrijfsleven om dat te verkondigen?
De geschillencommissie zal heel anders oordelen.
''
Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.''
Volgens deze regels draait de winkelier dan gewoon na de garantieperiode op voor alle kosten van de garantie, terwijl de winkelier die kosten nooit bij de fabrikant kan declareren. Dit omdat de fabrikant niks met de consumentenregels te maken heeft.

En dacht je nu werkelijk dat alle winkelieren dat gewoon doen?
De winkelier die deze regels naleefd heeft geen bestaansrecht.

Daarom zeg ik steeds:

Europa kent de consumenten rechten toe, welke de winkelieren nooit na kunnen komen.
Dus wat heeft het dan voor zin om deze regels aan de consument toe te kennen?

Dat is de kern van alles.

Er wordt steeds geroepen wat de rechten van de consument zijn.
Is mooi. In theorie.

Het is mooi te zeggen dat volgens de theoretische regels de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie. Maar waar is dat dan op gebaseerd? Op niks, op luchtkastelen.
De fabrikanten geven nooit garantie die gelijk is aan de gemiddelde levensduur en zeker niet aan de technische levensduur.
Dus als de fabrikanten niet gedwongen kunnen worden om garantie te geven welke gelijk is aan de gemiddelde levensduur, moet de wetgever ook niet de consument het recht toekennen dat de consument recht heeft op garantie gedurende de gemiddelde levensduur.
In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt.
Klopt.
Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie.
Klopt dus niet. En waar staat dat dan in het wetboek?

Er zit een groot verschil tussen de wettelijke garantie en de consumentenbescherming.
Dat moet je niet door elkaar halen (doen trouwens ook veel juristen.)

Volgens de Nederlandse wetgeving heb je als consument:
- gedurende de gemiddelde levensduur recht op een goed product en is de verkopende partij verplicht om het probleem op te lossen. Dit wilt dus niet zeggen dat je dan ook automatisch recht op garantie hebt!!!! Wordt wel vaak gezegd en dat is dus niet juist.
- Recht dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd wordt. Als het afwijkend is, dan is de verkopende partij verplicht om dit kosteloos te leveren/repareren/vervangen om het product conform de koopovereenkomst te maken. Hieraan zit geen termijn aan verbonden.
- Als de verkopende partij een bepaalde garantieperiode afspreekt en tegen welke condities, dan is de verkopende partij verplicht om daaraan te houden.
- Als het product binnen 6 maanden na aankoop defect gaat, dan mag worden aangenomen dat het product tijdens de koop niet goed was en dus non-conform de koopovereenkomst.
- Bij constatering van een probleem dient de consument zich binnen 2 maanden bij de verkopende partij te melden. Doet de consument dat niet, dan verspeeld de consument het recht om zich te kunnen beroepen op de non-conformiteit.

petron
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2009 17:42

Re: Dell Computers

Ongelezen bericht door petron »

marnancy schreef:Ik heb gewoon een map op mijn computer die zo heet. Dell-ellende.
Ik heb een mini laptop gekocht en heb al een aantal keren vrij genomen omdat het bezorgt zou worden.Telefonisch en per mail bevestigd dat het zou komen.
En je raad het al,nog steeds niks.
Met klachten kan je tercht bij UPS en die kunnen niks voor je doen.Dell kan je uitsluitend in het engels te woord staan met standaard zinnetjes.Hier kan je niks mee.
Ze hebben nu gezegd dat ups kontakt opneemt wanneer het geleverd word,maar ze zeggen niet wanneer ze dat doen.En als je UPS belt weten ze van niks.
Ik ben heel erg benieuwd wanneer ze gaan leveren maar wil iedereen afraden met DELL in zee te gaan.Een bonk frutraties.
Ik heb momenteel dus exact dezelfde problemen met Dell danwel UPS, systeem zou vrijdag geleverd worden, het is nu dinsdagavond en er is nog niets binnen.
Hele dag vrij genomen, maar niets geleverd.
Ik ben dan ook erg benieuwd wanneer ze gaan leveren.... Ik blijf er in ieder geval niet meer voor thuis.

Ik heb spijt dat ik niet eerst even gekeken heb naar de Dell ellende op dit forum, Ik ben er nu ook ingetuind !

Gesloten