LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Let het mij eens uit aub.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
benadeelddoorpolis
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2007 06:21

Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door benadeelddoorpolis »

N.a.v. de Delta Lloyd deal deze week. Ik heb een Delta Lloyd meerkeuzeplan, leg elk jaar ongeveer 800 Euro in. Nu begrijp ik uit de deal dat de kostenstructuur van deze verzekering aangepast gaat worden? Per wanneer? Of blijft de structuur tot het einde van de verzekering hetzelfde en worden dan alle jaren gecompenseerd? Mijn polis loopt nu 10 jaar, dus als ik voor die 10 jaar gecompenseerd zou worden, en de resterende 20 jaar een aangepaste polis zou houden met een meer redelijke kostenstructuur lijkt me dat acceptabel. Maar ik vraag me af of dat de praktijkuitkomst van de deal is....

Wie oh wie?

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door wevera »

Degenen die bij Delta Lloyd een beleggingspolis hebben lopen krijgen volgend jaar (2009) een brief van Delta Lloyd waarin voor hun situatie de regeling van de overeenkomst is uitgewerkt.
Je hoeft dus niets te doen.
Hoe die regeling er voor elke polishouder individueel eruitziet is door een buitenstaander niet te zeggen.

Waarschijnlijk krijg je een klein deel van de kosten terug van de afgelopen 10 jaar. Nl. , per jaar, het meerdere aan kosten dan 2.85% van de poliswaarde aan het einde van het jaar. (het gaat dan om zuivere beleggingskosten niet om "kosten" die premies zijn voor extra verzekeringen in het totale product)
Deze teruggave krijg je dan als de polis tot uitkering komt, dus over 20 jaar.

Verder zal de kostenberekening voor de komende 20 jaar, naar verwachting, iets lager uitvallen dan de afgelopen 10 jaar omdat afgesproken is dat Delta Lloyd in het vervolg, per jaar, maximaal, 2.85% van de poliswaarde aan het einde van het jaar als kosten mag berekenen. In dat maximum van 2.85% tellen eventuele premies voor aanhangende verzekeringen, wederom, niet mee.

Erg duidelijk is dit allemaal niet. Het is dus afwachten op de brief van Delta Lloyd in 2009.

Gegroet, Arie Wever

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door Elias »

Arie:
Erg duidelijk is dit allemaal niet. Het is dus afwachten op de brief van Delta Lloyd in 2009.
Naar mijn mening klopt de eerste zin, helaas.

Maar hoezo afwachten? Heeft Delta Lloyd al "gewonnen" dan ?
Als ik nieuwsbrief 10.9.2008, reg.nr. 21589, goed begrepen heb, gaan de betreffende (bij Stichting WPC ) polishouders eerst nog stemmen over dit akkoord......
Degene die stemt ontvangt 50 euri's "als extra uitkering".
( Het staat er niet bij, maar ik neem aan dat DL voor de stemmers deze "uitkering" voor zijn rekening neemt)

Goh, waar heb ik zo'n procedure toch al eens eerder gehoord.
Oh ja, in de aandelenlease-affaire :?
Waar de gedupeerden zo verschrikkelijk op alle mogelijk manieren door die stichtingen besodemieterd werden !

De geschiedenis herhaalt zich. De Stichtingen, door de veroorzakers omgekocht voor de te goedkope deal, maken hun "achterban" blij met 50 euri's.
Het ligt in de lijn van de verwachting - ook wel eens de doorgestoken kaart genoemd - dat de stemming zo ongeveer 60-40 in het voordeel van DL zal vallen en dat daarmee ook de toon(-hoogte) is bepaald voor alle gedupeerden in de gehele woekeraffaire.

Tenzij de Delta Lloyd - gedupeerden nu als een gewaarschuwd man en vrouw nu eens een keer hun verstand gebruiken en massaal NEE stemmen....
In dat geval krijgen ze toch die 50 euri's, maar kan in het geheim maar moeilijk de uitslag in JA worden gefraudeerd.
In dat geval zullen de Stichtingen WEER eerst om de tafel moeten gaan zitten voor een betere regeling. :wink:

Waarom trouwens nu ineens die haast van de Stichtingen om tot een (veel te goedkope) regeling te komen ????
Min. Bos wilde toch eerst meer duidelijkheid, inzicht en nader onderzoek ?????
Onvoorstelbaar hoe de massa zich weer laat beduvelen....

Heeft Delta Lloyd aan de Stichtingen nu ineens wel die zo belangrijke achtergrondinformatie en volledige inzage gegeven ( eerder afgedaan als inbreuk op de privacy voor de verzekeringsbanken ) ???

Dus Arie, als je bedoeld dat Delta Lloyd al heeft gewonnen en die Stichtingen (als al voorspeld) corrupt zijn, dan moeten we inderdaad maar afwachten wat ze ons gaan dicteren.....

Ik hoop echter dat er massaal nee gestemd gaat worden.
Gewaarschuwd telt voor twee toch ?

flabbergasted
Berichten: 185
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:06

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door flabbergasted »

helemaal mee eens...
door Nee te zeggen kan mijn situatie alleen maar verbeteren denk ik...
maar velen zullen ws denken..."ik wil wel Nee zeggen, als ik weet dat anderen dat ook doen", en tja....dat weet je nooit zeker...

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door peewee »

Ik begrijp er weinig meer van. In de persmedia heeft de voorzitter van de Stichting Woekerpolisclaim (Jeroen Wendelgelst) aangegeven dat zijn Stichting zich er sterk voor heeft gemaakt om dit Delta Lloyd akkoord NIET DOOR DE STROT VAN DELTA LLOYD POLISBEZITTERS GEDRUK ZOU WORDEN. Het is een voorstel dat op vrijwillige basis door een verzekerde geaccepteerd of niet geaccepteerd zou worden. En dat er GEEN Algemeen Verbindendverklaring aangevraagd zou worden bij het Gerechtshof, zoals eerder in de aandelenlease-affaire ten aanzien van de conracten van DEXIA gebeurde.

Waarom ineens deze stemprocedure ? Zonder oogmerk van een WET CAM procedure heeft zo'n stemprocedure geen enkele zin.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door wevera »

Benadeelddoorpolis/Elias
Het kunnen stemmen over de overeenkomst tussen o.a de stichting woekerplisclaim en Delta Lloyd is volgens mijn informatie alleen maar mogelijk voor degenen die zich bij die stichting voor 8 september hebben aangemeld en € 29.50 hebben betaald en een beleggingspolis hebben van Delta-Lloyd.
Degenen van die groep die gaan stemmen krijgen € 50 euro terug.

Als van die groep meer dan 50% tegenstemt verwerpt de stichting woekerpolisclaim alsnog de overeenkomst.

Punt is dat Benadeelddoorpolis misschien helemaal geen deelnemer/donateur is van de stichting woekerpolisclaim en er voor hem of haar niets te stemmen valt, een advies in die richting heeft dan geen zin. Als Benadeelddoorpolis wel deelnemr/donateur is van de stichting dan heeft hij/zij die informatie ook gehad en hoef ik het daarover niet te hebben.

Uit de laatste nieuwsbrief van de stichting woekerpolisclaim, vanmiddag toegestuurd gekregen, blijkt dat, anders dan eerst is vermeld in een andere post, dat het wel degelijk zo is dat er over de compensatie voor het teveel aan ingehouden kosten rendement wordt berekend.
Dus als de polis nog 20 jaar loopt dan kan het compensatie bedrag, afhankelijk van de ontwikkelingen op de beurs, nog een behoorlijke waardeontwikkeling genereren.

Aangezien ikzelf geeen Delta-Lloyd-polis heb kan ik niet stemmen. Als ik wel zou kunnen stemmen zou ik tegen stemmen omdat ik het kostenpercentage, 2.85% van de jaareindwaarde van de polis, elk jaar te hoog vind.
Zeker bij een polis die een totale looptijd heeft van 30 jaar is de kans heel groot dat in de laatste 5 - 10 jaren van de looptijd, bij een gewenste goede waardeontwikkeling 2.85% kosten hoger wordt dan de premie-inleg. Dus dat dan meer dan 100% van de premie aan kosten worden verrekend. Het vervevelende is dat die kans door bijstorting van de compensatie en het rendelmant daarop, ook nog eens groter wordt.

Met vriendelijke groet , Arie Wever

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door Elias »

Waarom ineens deze stemprocedure ? Zonder oogmerk van een WET CAM procedure heeft zo'n stemprocedure geen enkele zin.
peewee,
Vast staat dat Delta Lloyd, in tegenstelling tot Dexia, niet uit Nederland verdwijnt maar doorgaat met zaken doen. En dus niet al te grote schade op mag lopen. En dat moet ook gaan gelden voor de andere, nog grotere boosdoeners.
Veel inhoudelijke vragen over geheime kosten en ondoorzichtige berekeningen, dus niet alleen t.a.v. de hoogte ervan, zijn nog niet eens beantwoord of zelfs in het "overleg" meegenomen. Laat staan bekend en begrepen bij de massa (nog niet) oplettende gedupeerden.
Natuurlijk is er geen behoefte aan de Wet CAM procedure, want dan komt er alsnog te veel boven water wat verborgen moet blijven. De banken moeten dan wel zoveel onzin en uitvluchten gaan verzinnen dat geen mens ze nog gelooft.
Bovendien heeft AFM in 2006 (zie hun "niet openbare" rapport) haar huiswerk al gedaan met de van deze instelling bekende aannames en goedgelovigheid in de eerlijkheid van de banken. Gepleegde overtredingen ? Nee joh, alleen wat computersoftwarefoutjes en wat geneuzel over het verschil in polisadministratie en black-office administratie.
(Sorry, moet natuurlijk back-office adm. zijn.....)

In tegenstelling tot de Dexia-affaire hebben nu de "betrokken" partijen waaronder ook de stichtingen hun werk al goed gedaan. Het deksel van de beerput zit al luchtdicht en onwrikbaar afgesloten en zal/mag nu zeker niet op een kier open gaan.
Min. Bos doet nog even alsof hij toch eigenlijk meer boven water wil halen
De Stichtingen hebben echter nu erge haast om ook voor al die andere banken de voor ons te goedkope toon te zetten.
In de laatste nieuwsbrief geven ze zelfs al aan dat we voor verkeerde voorlichting bij de totstandkoming van de polis tegen de tussenpersoon kunnen gaan procederen, want die hebben dan verkeerd voor- of opgelicht...

Wat een maffiabende!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Let het mij eens uit aub.

Ongelezen bericht door peewee »

Elias, Arie,

Ik begrijp het al. Die stemprocedure is om nog wat meer zieltjes van Delta Lloyd polisbezitters te winnen. Vijftig euro ontvangen voor een investering van 29,95 zo'n meevallertje laat de burger zich niet ontlopen. Althans de alerte burger, die kranten leest en ook de informatie over de woekerpolis-affaire een beetje tot zich laat doordringen. Onder de polisbezitters een zeer kleine minderheid overigens. Bijna twee jaar na het losbarsten van de woekerpolis-affaire geldt nog steeds dat voor blijkbaar 90% van de polisbezitters de hele affaire de reet kan roesten. Te ingewikkeld....., te veel moeite........, schaamte over eigen domheid, boosheid die men vergeet in actie om te zetten..... etc. etc.

Via de ''50 euro, 29,95 euro deal'' verkrijgt de Stichting Woekerpolisclaim (en dit zal ook voor de Stichting Verliespolis gelden !) ACHTERAF alsnog DE REPRESENTATIVITEIT waarover het ten tijde van de onderhandelingen met Delta Lloyd niet eens beschikte.

Gesloten