LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen garantie op Aldi-Medion computer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
MAXIEM

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Chris2000,
De wettelijke garantie zoals geregeld in de europese wetgeving is 2 jaar. Binnen die 2 jaar moet de verkoper zorgen dat de zaak kosteloos wordt gerepareerd.
Geef mij maar even aan waar dat staat of is dat van horen zeggen?

Dit is namelijk onjuist. De nationale wetgever heeft deze richtlijn in 1-5-2003 nog niet overgenomen. De wettelijke bescherming van de consument in WB7 boek 7 bestaat uit twee delen. 1. de wettelijke bescherming in het eerste halve jaar, 2. de wettelijke bescherming na die periode op basis van de economische levensduur van het produkt.

Met vriendelijke groet, Paula

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

De wettelijke garantie zoals geregeld in de europese wetgeving is 2 jaar. Binnen die 2 jaar moet de verkoper zorgen dat de zaak kosteloos wordt gerepareerd.
Dat is een Europese aanbeveling.
De Nederlandse wetgever is daar niet mee meegegaan.
De wettelijke garantie is minimaal een half jaar.
De winkelier en de fabrikant bepalen de rest.
Dus je hebt helemaal geen 2 jaar recht op gratis reparatie.
De klant heeft een koopovereenkomst met de winkelier gesloten, doorverwijzen naar de fabrikant kan dus niet.


De winkelier mag rustig de hulp inroepen van de fabrikant.

wulf
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2005 10:33

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door wulf »

Waarom ga je aan een computer klooien als je er geen verstand van heeft,
In het bios kunnen allerlei instellingen veranderd worden zonder schade als je er verstand van heeft maar dat ontbreekt er bij U aan.
Dan de instalatie van Linux is moeilijk, niet als je er een beetje van weet maar dat beetje heb je schijnbaar niet.

Dan vertel je er ook niet bij waar je allemaal aan geklooit heb,harde schijf verwisseld.meschien de processor er wel uitgehaald of het geheugen en wat nog meer. En dan willen ze nog garantie ook.

Garantiet is voor gebreken aan de hardware bij normaal gebruik,niet omdat meneer er aan zit yte rotzooien.Een goede les om zonder verstand van zaken ergens aan te beginnen.

rhodi
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 dec 2003 21:05

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door rhodi »

@ Wulf :

Leer eens Nederlands typen. :cry:

SPC
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2006 23:33

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door SPC »

Inmiddels weten we bij SPC dat je de 8800-serie met de bios kunt overklokken, zover als de pc nog opstart en dat is 3330 MHz op de CPU en 700MHz op de ram. Hoger gaat niet, want dat start de pc niet op. Je kunt wel nog de smartfan temperatuur verlagen, zodat de cpu fan harder gaat werken.
Er zijn trouwens 2 bios ingangen: 'delete' voor de standaard bios en F11 voor de geavanceerde bios. Nergens kan je de voltages aanpassen.
Wanneer de pc niet meer opstart na wijzigingen in de bios, volstaat het om de clearcmos jumper even te verzetten, of de bios batterij te uit te nemen. Dan staan alle bios settings weer op default.

Het is niet mogelijk om de processor te beschadigen door bios wijzigingen - zelfs met overklokken, omdat de processor is uitgerust met 'thermal throttling' wat wilt zeggen dat wanneer ie te heet loopt, de werkfrequentie drastisch daalt om schade te voorkomen.

In dit specifieke geval is de aangewezen aktie een briefje naar Aldi met een duidelijk geformuleerde klacht over Medion, en dat er aan de bios geknoeid zou zijn is te negeren - zwijg er gewoon over en ontken alles. Linux installeren betekent zeer zeker niet het vervallen van de garantie. De garantiebepalingen gaan niet in op dergelijke details. Het komt er op neer dat je de pc mag openen en de configuratie wijzigen, mits dit zelf doet (en niet door een bedrijf anders dan Medion) én op een oordeelkundige wijze. Kortom je moet wel weten wat je doet en als je iets doet dat duidelijk de oorzaak is van een defect dan vervalt je garantie wél. Dit is ruim te interpreteren maar stellen dat je geen ander OS mag installeren of aan de bios instellingen wijzigen, dat is te vrij en te persoonlijk geïntepreteerd en dat zal ook nergens te vinden zijn in een geschreven richtlijn van Medion.

Er zijn over het halen van je recht bij Medion en Aldi interessante discussies op http://www.supermarktpc.net. Tevens vind je daar meer technische informatie over de Medion pc's, tips, overklokken enz.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

@ Wulf :

Leer eens Nederlands typen.
@ Rhodi:

leer eens niet zo te zeuren....

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Bij onjuist gebruik vervalt de garantie. Dat is een algemeen bekende
regel. Ik begrijp best dat u teleurgesteld bent, maar om nu meteen te spreken over rioolratten gaat mij toch echt te ver. Jammer dat u zich verlaagt tot dit onnodige taalgebruik.
wat een loze opmerking.... hier blijkt totaal geen spraken te zijn van onjuist gebruik...

MXMCE
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 sep 2005 07:00

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door MXMCE »

Geplaatst op 29 Aug 2006 18:08 door Chris2000
--------------------------------------------------------------------------------
Linux is een besturingssysteem dat gewoon
zal moeten draaien op de Medion.
Niks moet, behalve het overeengekomen OS van aanschaf.
Dat linux moet draaien op een Medion is onzin, hooguit dat
het zou kunnen.
Geplaatst op 29 Aug 2006 19:51 door ikbenik
--------------------------------------------------------------------------------
Dus als na 2 jaar de videokaart kapot is en er is twijfel dat de consument
de boel niet heeft overklokt, dan moet de consument zelf met het bewijs
komen dat hij het zelf niet gedaan heeft.
De ondernemer zal het bestaan van feiten of omstandigheden moeten aantonen, welke een beroep op een uitzonderingsbepaling in een garantie rechtvaardigen.

Als de ondernemer er niet in is geslaagd te bewijzen dat de schade is ontstaan door een aan de consument toe te rekenen oorzaak, zal de ondernemer aansprakelijk zijn voor het mankement (garantieclaim).
bron: art. 7:17 BW / art. 7:18 lid 2 BW

Precies wat bedrijven vaak zo proberen om te draaien in hun eigen
(uiteindelijke non-conforme) algemene voorwaarden.

Dus coulant zijn als je je eigen non-conforme AV wil afwijken en dan
de wettelijke gaat volgen, is niet echt coulant ...

Nu wil ik het ook wel weten:
OP: Waarom ga je aan een computer klooien als je er geen verstand van hebt?

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ruvada »

Ik ben lang niet dagelijks online, maar ik vind hier nu heel wat (technische) reacties. Voor zover nog van belang, wil ik nog wel reageren.

@ magel725, wulf, SPC en MXMCE:

Aan het begin van dit item heb ik uitgelegd, dat ik linux wilde installeren. SATA-schijven zijn een nieuw technisch verschijnsel, zeker in de linux-wereld. Ik heb niet een beetje in het wilde weg met de BIOS zitten spelen, maar wat instellingen van de SATA-controller uitgeprobeerd (combined mode, enhanced mode en zo). En ik heb zeker niet aan de pc zitten klooien. Van die geavanceerde BIOS kende ik niet eens het bestaan. Ik vond die BIOS achter delete al wat erg simpel. De helpdesk van Medion liet mij zelf de BIOS weer resetten met de jumper, maar dat was dus ook niet de oorzaak. Alleen maar een smoesje om de garantie in te trekken (dat noem ik dus een rioolratten-streek). Inmiddels heb ik begrepen, dat je voor linux een speciale driver nodig hebt voor de SATA-controller, maar daar ben ik niet meer aan toe gekomen.

@ Christiaan Beijer:
Eén telefoontje met de klacht naar Medion en daarna een afspraak met ICC voor het langskomen van een monteur.
In België ws. Ik heb begrepen, dat men daar iets meer voor de pc betaalt, maar dat de service wel een stuk beter is.

@ Diverse reageerders:

In het algemeen geldt, dacht ik, voor de garantie-termijn ook altijd nog het subjectieve oordeel "de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren". Dat betekent dus, dat je hogere eisen mag stellen aan een duurder en hoogwaardiger produkt (ongeacht de garantie-termijn die de winkelier zelf stelt). Maar ik ben ook maar een leek.
De winkelier mag rustig de hulp inroepen van de fabrikant.
Dat is dus precies wat Aldi gedaan heeft. Aldi heeft kennelijk voldoende zelfkennis om te bepalen, dat je iemand niet met een pc moet terugsturen naar een verkoper van koekjes en wc-papier. Het enige probleem is, dat de Aldi-eigenaar meer service-bereid is dan Medion, omdat zijn image kwetsbaarder is.
Vorige week ben ik toch maar terug gegaan naar Aldi, onder het motto 'nee heb je, ja kun je krijgen'. En ik kreeg waarempel een andere pc toegezegd. Nu nog even wachten op de inlossing.

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

In het algemeen geldt, dacht ik, voor de garantie-termijn ook altijd nog het subjectieve oordeel "de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren". Dat betekent dus, dat je hogere eisen mag stellen aan een duurder en hoogwaardiger produkt (ongeacht de garantie-termijn die de winkelier zelf stelt). Maar ik ben ook maar een leek.



Dat heeft helemaal niets met de garantie op fabricagefouten te maken.
En garantie betekent nu eenmaal problemen door fabricagefouten.

Het probleem nu is dat sommige consumenten hogere eisen aan de producten stellen, maar willen er domweg niet voor betalen.
Dus hogere kwaliteit, hogere prijs! Logisch.

Brussel heeft de mening van: ach, arme consument!
Dus zij zeggen:

"de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren".

valt dus ook onder garantie!

Dit is niet anders dan de verkapte:

De winkelier moet met geld over de balk komen.

De fabrikant geeft bijvoorbeeld 1 jaar garantie.
De consument eist 6 jaar.
Dus mag de winkelier mooi voor de overige 5 jaar gaan betalen!
Dus het doel van het consumentenrecht dat alle kosten voor rekening moet komen voor de fabrikant, wordt mooi mis geschoten!

Brussel! Maak de regels eens af!
Zodat de kosten ook daar komen waar ze horen!

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
De winkelier mag rustig de hulp inroepen van de fabrikant.


Dat is dus precies wat Aldi gedaan heeft. Aldi heeft kennelijk voldoende zelfkennis om te bepalen, dat je iemand niet met een pc moet terugsturen naar een verkoper van koekjes en wc-papier. Het enige probleem is, dat de Aldi-eigenaar meer service-bereid is dan Medion, omdat zijn image kwetsbaarder is.
Vorige week ben ik toch maar terug gegaan naar Aldi, onder het motto 'nee heb je, ja kun je krijgen'. En ik kreeg waarempel een andere pc toegezegd. Nu nog even wachten op de inlossing.
Wat de Aldi doet is de klant gewoon doorschuiven naar de fabrikant.
Dus ze roepen niet de hulp in van de fabrikant.
Aldi doet met HP precies hetzelfde.

Alco
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:29

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door Alco »

Ze hebben wel omzet...garantir tot aan de brug....met alles toch...zielig denk je ..ik ben ik...geen stuiver te verdienen...

alfatrion
Berichten: 21925
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door alfatrion »

ikbenik schreef:Je mag gewoon die verzegeling verbreken en de winkelier/fabrikant mag de garantie dan ook niet afwijzen, omdat de verzegeling van de computerkast verbroken is!
Van een vriend heb ik het mee gemaakt dat de rechter dat als rede zag om de garantie ongeledig te verklaren.
MXMCE schreef:Als de ondernemer er niet in is geslaagd te bewijzen dat de schade is ontstaan door een aan de consument toe te rekenen oorzaak, zal de ondernemer aansprakelijk zijn voor het mankement (garantieclaim).
bron: art. 7:17 BW / art. 7:18 lid 2 BW
Die artikelen schrijven niet voor waar de bewijslast licht. Garantie betekend rechten zonder bijkomende kosten die de consument heeft indien de zaak niet aan de overeenkomst beantwoord. Het wettelijk minium licht op een half jaar, ik meen 7:6a BW. Buiten de garantie periode licht de bewijslast bij de consument.
ruvada schreef:In het algemeen geldt, dacht ik, voor de garantie-termijn ook altijd nog het subjectieve oordeel "de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren". Dat betekent dus, dat je hogere eisen mag stellen aan een duurder en hoogwaardiger produkt (ongeacht de garantie-termijn die de winkelier zelf stelt). Maar ik ben ook maar een leek.
Je hebt gelijk op de benaming na. Garantie zou in houden dat de verkoper, niet de koper, met de bewijlast zit.
ikbenik schreef:Brussel heeft de mening van: ach, arme consument! Dus zij zeggen: "de termijn waarbinnen je redelijkerwijs mag verwachten, dat het product goed zal functioneren". valt dus ook onder garantie!
Hier gaat het niet om garantie maar levensverwachting. Het is niet Brussel maar Den Haag die dit zo heeft geforumuleerd. Brussel heeft de termijn op twee jaar gezet. Den Haag op de werkelijke levensverwachting.

jack dorpmanns
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:06

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door jack dorpmanns »

ik heb ook een garatie probleem bij aldi gehad. Ik heb toen met de klantenafdeling in Best, m.i. is dit de directie secretesse, en deze heeft mij medegedeeld dat ik zonder meer het apparaat 4 mnd oud in het fineaal kon inleveren en mijn geld terugkreeg.

Vwb de Medion Computer. Ik heb eens een Medion Computer bij Media Markt in Heerlen gekocht en wilde inplaats van Windows XP home, hier Windows XP prof opzetten. Dit lukte niet, na een maal omruilen van de pc, deze terug gebracht en het aankoopbedrag retour gekregen. Toevallig was er toen net een sysbeheerder van Media Markt zelf aanwezig. Deze gaf mij toen ongevraagd het advies; gebruiken zoals je hem gekocht heb en geen ander besturingssys aanbrengen. Hierdoor kreeg ik voor mezelf de bevestiging dat het een vereenvoudigd systeem was en er bv geen volledig MSI moederbord inzat maar een uitgeklede versie.

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Hierdoor kreeg ik voor mezelf de bevestiging dat het een vereenvoudigd systeem was en er bv geen volledig MSI moederbord inzat maar een uitgeklede versie
Klopt!
Bij problemen hoef je de moederbordfabrikant ook niet te raadplegen, omdat ze die aparte moederborden niet ondersteunen.

Bij Packard-Hell is het nog erger!
Wil je drivers downloaden, heb je een probleem.
je moet het serienummer intikken en dan wordt er bekeken welke drivers erbij horen.
Drivers?
Welnee! Informatie krijg je.

Ik wil geen informatie! Ik wil drivers!
(die krijg je niet, moet je de computer maar opsturen naar Packard-Hell!)

Dacht het niet!

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ruvada »

Dinsdag heb ik de Medion-pc bij Aldi mogen omruilen voor een nieuwe. Een grote pluim dus voor Aldi in Appingedam!
Blijft over, dat Medion mij voor 72 euro een poot heeft uitgedraaid. Ik begrijp nog steeds niet wat die lui heeft bezield. Als je niet wist, dat klanten en leveranciers er de dupe van zouden worden, zou je zo'n bedrijf toch onmiddelijk falliet wensen.

Overigens heeft die nieuwe pc óók al een ononderbroken hoge fluittoon. Waarschijnlijk van de ventilator. Kan het zijn, dat iedere pc dat heeft, met misschien wat kleine verschillen (zonder hier wat al te technisch te worden)? En zo ja, hebben de meeste mensen hier dan eenvoudig geen last van?

Het gaat mij om de vraag, of het zin heeft om hier een beroep te doen op garantie.

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het gaat mij om de vraag, of het zin heeft om hier een beroep te doen op garantie.
Daar kan ik een heel kort antwoord op geven:

Ja!

Vergeet 1 ding niet.
De garantieperiode vangt niet opnieuw aan.
De oorspronkelijke garantieperiode blijft gehandhaafd.

ruvada
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 jul 2006 13:59

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ruvada »

Ja!
Ik merk, dat je permanent hier de wacht houd :wink:

Bij ventilators heb ik gemerkt, dat het veel uitmaakt op welke plek in de ruimte ze geplaatst zijn. Er ontstaan staande geluidsgolven. Als je met je oor in een rechte lijn van de computer afbeweegt merk je om de ca. 20 cm een maximum en een minimum (nul). Het werkt wel in alle 3 dimensies tegelijk. Je hebt dus zelf een klein beetje invloed op het geluid.

ikbenik

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat heeft te maken met de zogenaamde staande golven.
Dus op de knooppunten heb je bijna geen geluid en op de top is het geluid het maximum.

Stof op de ventilatoren produceren ook heel veer herrie.

Als ik een computer in reparatie heb maak ik ook altijd de computer schoon.
De levensduur is hiermee echt gebaat!

De computer van tegenwoordig is gewoon een stofzuiger!

Ik geef altijd het advies om de computer 1 keer per jaar schoon te laten maken.
Ik kom ook tegen dat defecten in computers wordt veroorzaakt door stof. Want stof isoleert!
Dan kan de electronica de warmte niet kwijt en gaat naar de knoppen.

Ik merk, dat je permanent hier de wacht houd :wink:


Ik ben eigen baas en ik heb mijn zaak aan huis. Ik moet veel gebuik maken van de computer, dus zodoende.

HedenWasIkNuchter
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:22

Re: Geen garantie op Aldi-Medion computer

Ongelezen bericht door HedenWasIkNuchter »

Vrijdag heb ik onder rembours mijn Medion MD8808 pc terug gekregen.
Ik zal mijn recht dus moeten halen met een juridische procedure.
Ze hebben het frontpaneel flink gekrast, drie keer de regiocode van de dvd-recorder gewijzigd, zodat die nog maar twee keer veranderd kan worden en met de vervanging van de voeding (Fortron FSP400-60MDN; ik weet helaas niet wat er in heeft gezeten) zit er nu een ventilator in die voortdurend een harde, hoge pieptoon geeft.
Pieptoon? Niet normaal => heel de boel terugdragen!
Overigens heeft die nieuwe pc óók al een ononderbroken hoge fluittoon. Waarschijnlijk van de ventilator. Kan het zijn, dat iedere pc dat heeft, met misschien wat kleine verschillen (zonder hier wat al te technisch te worden)? En zo ja, hebben de meeste mensen hier dan eenvoudig geen last van?
Wacht als ik het goed begrijp is dit dus de TWEEDE pc die een pieptoon geeft?

Niet normaal => heel de boel terugdragen!
Ik wil geen informatie! Ik wil drivers!
Gelijk heb je. Ik wil ook drivers ! !

Gesloten