LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe kan dat.

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

hoe kan dat.

Ongelezen bericht door irke »

hoe kan het dat ik in nederland voor de zelfde verzekereing als ik nu in belgie heb, 1100 euro per jaar meer betaal?

ik betaal hier 12,50 per 3 maanden!!!
dit is voor een basisverzekering, wil ik een volledige vergoeding als ik bijvoorbeeld langdurig in het ziekenhuis terrecht kom dan betaal ik bij die 12,50 per 3 maanden eenmaal 65 euro op een jaar thats it!

vorig jaar heb ik een operatie gehad en een week in het ziekenhuis geweest moest ik 60 euro bijbetalen.
pas naar de tandarts geweest voor een nieuwe tand, moest ik 100 euro voorschieten waarvan ik binnen een week 92euro vergoed kreeg van het ziekenfonds, terwijl ik in nederland dan meer zou moeten bijbetalen

ik vind het echt schandalig, hoe kan het dat de ziektekosten zo erg verschillen , terwijl de zorg hier ook nog veel sneller beter en persoonlijker is.

begin nederland echt steeds minder aantrekkelijk te vinden om ooit nog eens terug te keren.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door pluisje »

misschien komt dit wel door de regering die heeft erg veel geld voor zich zelf nodig en dat moet toch ergens weg komen niet :wink:


pluisje

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door karr-2 »

Misschien komt het wel omdat er steeds meer mensen komen die gebruik maken van voorzieningen waardoor de kosten steeds hoger worden en dat moet ook ergens vandaan komen he.

Het oude ziektekostenstelsel was een wangedrocht dat niet lang meer vol te houden was geweest.

En als het in Belgie beter is, wat doe je dan hier?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door bot321 »

Staat er toch karr-2 hij zit al in België.
Hij vind het steeds rotter worden in
Nederland om terug te keren.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Misschien moeten we de zorgstelsels van Belgie en Nederland eens naast elkaar leggen om de verschillen naar boven te krijgen?

webmaat
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:12

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door webmaat »

Dag Irke

In Nederland wordt in de zorg (biiv. artsen, ziekenhuisbedden) een kunstmatige schaarste gecreëerd. En wat schaars is, is duur. Hier mag je blij zijn dat je na 2 dagen eindelijk eens een afspraak met de huisarts kunt krijgen.

Daarnaast kost de bureaucratie van de nieuwe zorgwet heel veel geld.

Wees blij dat je in België snel, goedkoop en ook nog vriendelijk geholpen wordt. Daar kunnen wij best jaloers op zijn!

groeten
Webmaat

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Hoe wordt die schaarste kunstmatig in stand gehouden?

webmaat
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:12

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door webmaat »

Tienepien,

Door het aantal opleidingsplaatsen voor artsen te beperken en ziekenhuizen te sluiten of het aantal bedden te verkleinen.

Op de website van http://www.huisartsvandaag.nl wordt in een bijdrage ook over 10% gesproken, wat het standaardtekort aan (huis)artsen schijnt te zijn.

groeten
Webmaat

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar het aantal opleidingsplaatsen is beperkt, omdat het aantal stageplekken e.d. beperkt is, niet omdat met weinig artsen wil. Men is bezig met het aantal plekken uit te breiden...

Jan-E
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 dec 2005 23:24

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door Jan-E »

Tienepien,

Op HuisartsVandaag.nl wordt regelmatig door mensen als Schuiringa gepleit voor het in stand houden van een kunstmatig tekort. Zodra er berichten verschijnen over overschotten of salarisdalingen kun je er donder op zeggen dat er weer pleidooien komen voor het verminderen van de opleidingscapaciteit. En zo houdt de sector het capaciteitstekort in stand en de eigen beloning hoog.

Jan

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

mjah maar dat er mensen op een forum ergens voor pleiten betekent nog niet dat het beleid is toch?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik denk trouwens dat dit absoluut niet de enige en belangrijkste reden is voor het verschil tussen Nederland en Belgie. Maar misschien kan iemand uit Belgie ons vertellen hoe het daar in zijn werk gaat wanneer je bijvorobeeld met een blinde darmonsteking zit.

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door irke »

Geplaatst op 21 Mei 2006 12:31 door karr-2


--------------------------------------------------------------------------------

Misschien komt het wel omdat er steeds meer mensen komen die gebruik maken van voorzieningen waardoor de kosten steeds hoger worden en dat moet ook ergens vandaan komen he.

Het oude ziektekostenstelsel was een wangedrocht dat niet lang meer vol te houden was geweest.

En als het in Belgie beter is, wat doe je dan hier?

Naar boven
nou lijkt me niet echt logisch, juist omdat heel veel grensbewoners in belgie gaan voor een behandeling , omdat je in nederland vaak maanden moet wachten en in belgie binnen een paar weken geholpen word.
wat ik wel weet is dat ze in belgie ook gewoon in de weekenden werken en dat de atrsten betaald krijgen naar hetgeen ze doen.

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door irke »

Ik denk trouwens dat dit absoluut niet de enige en belangrijkste reden is voor het verschil tussen Nederland en Belgie. Maar misschien kan iemand uit Belgie ons vertellen hoe het daar in zijn werk gaat wanneer je bijvorobeeld met een blinde darmonsteking zit.
Naar boven

nou dan bel je gewoon een ambulance en ga je naar het ziekenhuis en word je zo snel mogelijk geopereerd, hetzelfde als in nederland maar wel een stuk goedkoper. :wink:

normaal gesproken met een operatie kan je binnen 2 a 3 weken terecht, iets waarje in nederland soms 7 maanden voor moet wachten.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Ik zie niets boven?


Laten we geen vieze dingen met mieren gaan doen... Hoe zit de gezondheidszorg in Belgie in elkaar? Hebben ze er huisartsen bijvoorbeeld? Zijn er meer artsen beschikbaar? Zijn er meer bedden? Wordt er meer geld uitgegeven etc. etc.

Daar is het goedkoper dan hier. Oke, maar waar zit dat verschil dan in?

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door irke »

ja natuurlijk heb je huisartsen, het is wel zo dat als ik naar de huisarts ga dat ik meteen moet betalen dan gooi ik de rekening in de bus bij het ziekenfonds en krijg het de week erna terugbetaald een consult kost ongeveer 18euro.

een groot verschil zijn zoiezo de prijzen van de producten medijcijnen en dergelijk die zijn in belgie een stuk goedkoper te verkrijgen, en de lonen liggen wat lager, maar dan nog vind ik een verschil van minimaal 1100 per jaar wel heel erg groot.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door tienepien »

Goed je hebt er dus ook huisartsen, dus dat werkt hetzelfde als in Nederland?

Hoe zit het met de apparatuur: hoe worden de MRI, PET en CT scanners er gebruikt? 24uur/dag, beperkt per jaar etc.

Waarschijnlijk zijn het teveel en te ondoorzichtige dingen om hier op het forum naar boven te krijgen. Maar misschien moeten ze dat eens onderzoeken. Ik geloof namelijk dat de gezondheidszorg weldegelijk het geld nodig heeft wat er nu van de bevolking gevraagd wordt, dat er dus niet zoveel premie betaald wordt om andere zaken te financieren. Alleen kan het in het buitenland blijkbaar goedkoper, dus ik het goed om eens te bekijken waar dat aan ligt.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door mr T. »

hoe kan het dat ik in nederland voor de zelfde verzekereing als ik nu in belgie heb, 1100 euro per jaar meer betaal?
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: je betaalt het ook in Belgie. Je ziet het alleen niet. Het stelsel is gewoonweg niet vergelijkbaar. Zo worden er ten behoeve van de ziektekostenverzekering (verplicht) bedragen op het salaris ingehouden in Belgie, terwijl dit in Nederland tot een gering percentage beperkt blijft. Het bedrag dat wordt betaald is niet meer dan de ledenbijdrage aan het ziekenfonds (mutualiteit). Verder is meestal het eigen risico groter in Belgie. Zo geldt doorgaans een eigen risco van 25% voor het honorarium van de arts of tandarts. Ook geldt doorgaans (afhankelijk van de leeftijd) een eigen risico voor (spoedeisende) ziekenhuishulp. Om dit te ontlopen moet er weer worden bijverzekerd. Het gaat dus niet om dezelfde verzekering.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door bot321 »

Mister T vind jij 6,5% een geringe bijdrage.
Soms is het hoger dan de maandelijkse premie.
Het maximale is € 3000 p.j wat je moet betalen
dus voor een hoop mensen is de bijdrage hoger
als de premie.

irke
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jul 2005 12:22

Re: hoe kan dat.

Ongelezen bericht door irke »

mr T

zoals ik al zei de eigen bijdrage is nihil, mijn tandartsrekening was 100 euro waarvan ik 92 euro terug kreeg, een week ziekenhuis ,operatie 60 euro bijbetalen, jaar erop demontage operatie dagopname 10 euro bijbetalen.


ik heb wel de minimale verzekering,
maar als ik 65 euro per jaar bijleg, (het maximale dat je kunt betalen) hoef ik niks bij te betalen alleen een klein gedeelte op de tandartskosten en gebit kronen krijg je niet vergoed onder je 50ste.

het is indd zo dat de werkgever een stuk meer betaald als in nederland, maar daar zit ook andere belasting bij.
als werknemer merk ik dat bijna niet omdat het verschil tussen bruto en netto nihil is .
al zijn de lonen gemiddeld lager , waar ik eerst werkte in de thuiszorg kreeg ik bijgevult door de regering,ong 8,50 per uur totaal op mijn 24ste, (nederlandse thuiszorg 10,24 op mijn 18de)
kreeg 475 terug van belasting en 900euro vakantiegeld.

nu krijg ik bruto 10.37 per uur waarvan netto 10 euro overblijft op een partime inkomen.

en dan nog dat belgie geen schulden heeft zoals nederland, de regering(zelfstandig ondernemer) betaald flink mee.

Gesloten