LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
zoex
Berichten: 407
Lid geworden op: 18 nov 2003 08:37

Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door zoex »

Consumentensite voor geldzaken in de lucht

(Novum) - De consumentenwebsite Geldwaardering.nl is vanaf maandag in de lucht. De site biedt waarderingscijfers en tips bij verschillende financiële producten en is een initiatief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Consumenten kunnen producten en instellingen zelf waarderen.
Consumentensite voor geldzaken in de lucht

De best en slechtst gewaardeerde aanbieders op het gebied van lenen, sparen, verzekeringen en beleggen zijn op de site te vinden. Ook over hypotheken, levensloopregeling en pensioenen is informatie te vinden. AFM-bestuurder Paul Koster zegt maandag in De Telegraaf dat 'aanbieders die er op geldwaardering.nl slecht vanaf komen, vanzelf worden gedwongen om maatregelen te nemen'. "Anders gaat het ze klanten kosten." Volgens Koster is het tegelijk een modern hulpmiddel bij het aanschaffen van een hypotheek of beleggingsfonds.

Verzekeringsmaatschappijen zijn minder positief. Het dagblad schrijft dat directeur van het Verbond van Verzekeraars Eric Fischer voorspelt dat de site 'onherroepelijk' gaat leiden tot schadeclaims aan het adres van de AFM. Vooral zou gevreesd worden voor uitbarstingen van volkswoede, zoals afgelopen jaren rond de aandelenleaseaffaire. Op particuliere websites werden toen zware beschuldigingen geuit aan het adres van lease-aanbieders.

Volgens de AFM zal dat niet gebeuren. "We houden de reacties op de site goed in de gaten. Ook krijgen banken en verzekeraars de gelegenheid om onterechte beschuldigingen te weerspreken", zegt Koster in het ochtendblad.

[Copyright 2006, Novum]

J.L. v. N.
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 mei 2005 11:17

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door J.L. v. N. »

..
Laatst gewijzigd door J.L. v. N. op 22 okt 2006 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjuna*
Berichten: 141
Lid geworden op: 29 okt 2005 12:32

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door Arjuna* »

Dexia is niet eens opgenomen in de aanwezige lijst van aanbieders van financiele produkten!
Kunt u mij vertellen welke produkten Dexia op dit moment nog op de markt brengt?

Of is het de bedoeling dat instanties die in het verleden niet helemaal correct waren ook op de site komen te staan en tot hoever terug dient men dan te gaan?

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door B- »

Kunt u mij vertellen welke produkten Dexia op dit moment nog op de markt brengt?
Niet veel meer, alleen nog lariekoek. :lol:

Arjuna*
Berichten: 141
Lid geworden op: 29 okt 2005 12:32

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door Arjuna* »

Hoe betrouwbaar is deze nieuwe site?[url]
Inderdaad larie!!! :lol:

jll
Berichten: 453
Lid geworden op: 10 feb 2004 21:34
Contacteer:

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door jll »

De site werkt in ieder geval nog voor geen meter...

CashDamageLeader
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 mar 2005 11:45

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door CashDamageLeader »

Goedkope leningen blijken achteraf vaak helemaal niet zo goedkoop. Afgelopen zaterdag in Kassa aandacht voor de werkwijze van bedrijven als Lenen.nl, Frisia en Afab. En wat vindt u: moet er een verbod komen op agressieve leenreclames? Doe de poll van deze week. Verder in deze brief: wat is de favoriete webwinkel van de Kassa-site bezoeker? En doe ook de nieuwe productpeiling over wasmiddelen.

Kassa ging mee met twee mensen die bij respectievelijk Lenen.nl en Becam een lening zochten voor € 15.000. Meneer A heeft een huurhuis en meneer B een koopwoning.

Meneer B krijgt inderdaad een aanbieding voor 1,9 % op basis van een tweede hypotheek. Maar dat percentage geldt maar voor 1 jaar. Daarna gaat hij minstens 3,1 % betalen.

Meneer A krijgt niet de 5,7 % waarmee geadverteerd wordt, maar moet het doen met 7,4 %.

In beide gevallen gaat het om een lening met een looptijd van tien jaar die niet wordt afgelost.

Beleggingsproduct
In plaats van aflossing betaal je maandelijks naast de rente een premie voor een beleggingspolis. Die moet na tien jaar genoeg opleveren om de hele lening af te betalen.


Maar dat is met een beleggingspolis natuurlijk altijd afwachten. Volgens onafhankelijk financieel adviseur Frank van de Venne is de kans buitengewoon klein, gezien de samenstelling van de aangeboden beleggingsportefeuille. Deze mensen zullen na tien jaar waarschijnlijk met een schuld blijven zitten van een paar duizend euro.


Als de premie gewoon als maandelijkse aflossing zou worden gebruikt, zijn de mensen al na 8 jaar van hun schuld af. En dan lopen ze geen enkel risico.


Belangrijkste reden om toch dit product aan te bieden is volgens DSB (moederbedrijf van Becam en Lenen.nl) dan de maandlast laag blijft. Maar uiteindelijk ben je dus slechter af en heeft vooral de DSB voordeel van deze constructie. Er zit namelijk een hoge provisie op zo’n beleggingspolis. Net als op de overlijdensrisicoverzekeringen die deze bank je probeert aan te smeren bij de lening.


Reclame
Sinds 1 januari is de Wet financiële dienstverlening van kracht. Die heeft de regels aangescherpt voor aanbieders van dit soort kredieten. Zo moet de informatie in reclames juist en niet misleidend zijn, stelt Harold Miedema van de toezichthouder AFM. Ook moet bij de aanbieding van zo’n beleggingspolis een financiële bijsluiter worden geleverd, waarin o.a. informatie staat over wat dit product uiteindelijk opbrengt bij verschillende rendementsverwachtingen.


En ook de informatie die tijdens het advies gegeven wordt moet toegesneden zijn op de wensen en de mogelijkheden van de klant – er moet uitdrukkelijk voorkomen worden dat iemand meer leent dan hij aankan.


In overtreding?
Of de AFM bij de werkwijze van DSB en haar dochters overtredingen constateert, mag Miedema niet zeggen. Wel heeft de informatie die Kassa laat zien, de warme belangstelling van de AFM, zegt hij. Wanneer consumenten denken dat kredietverstrekkers over de schreef gaan, moeten ze dat vooral aan de AFM melden. Vanaf maandag opent de AFM de speciale website www.geldwaardering.nl.


Verbod
De linkse partijen in de Tweede Kamer hebben deze week gepleit voor een verbod op radio- en tv-reclame voor leningen. Gerda Verburg van het CDA vindt een algemeen verbod te ver gaan, zegt ze in Kassa. Maar de agressieve en misleidende reclame, daar moet een eind aan komen. Ze verwacht dat het optreden van de AFM daartoe zal leiden. Zo niet, dan moet er nagedacht worden over verdergaande maatregelen.
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=2409856

CashDamageLeader
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 mar 2005 11:45

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door CashDamageLeader »

Instellingen krijgen ster op site AFM

Financiële klaagbox op internet

Toezichthouder: Blunders banken eerder aan licht

door Bart Mos


AMSTERDAM, maandag
Consumenten kunnen vanaf vandaag op internet hun gram kwijt over blunderende banken, vervelende verzekeraars of anderszins in gebreke blijvende aanbieders en hun producten.
Klanten hebben de macht op de nieuwe website www.geldwaardering.nl van de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM). In deze financiele klaagbox op internet kan iedereen zijn ervaringen kwijt en zien hoe anderen over de bewuste financiële instelling denken. Een goede aanbieder krijgt vijf sterren, wie er een rommeltje van maakt één.
„Aanbieders die er op geldwaardering.nl slecht vanaf komen, worden vanzelf gedwongen om maatregelen te nemen. Anders gaat het ze klanten kosten”, voorspelt AFM-bestuurder Paul Koster.
De verwachting is dat met de nieuwe website rampen zoals met aandelenlease of geniepige constructies die achter zogenaamd ’goedkope’ leningen schuilgaan, beter voorkomen en bestreden kunnen worden.

Volgens de AFM-bestuurder is het tegelijk een modern hulpmiddel bij het aanschaffen van een hypotheek, beleggingsfonds of andere financiele zaken.
Niet iedereen is te spreken over de introductie van de site. Verzekeringsmaatschappijen vrezen voor de gevolgen.
„Dit gaat onherroepelijk leiden tot schadeclaims aan het adres van de AFM”, voorspelde directeur Eric Fischer van het Verbond van Verzekeraars onlangs.
Vooral gevreesd wordt voor uitbarstingen van volkswoede, zoals afgelopen jaren rond de aandelenleaseaffaire. Op particuliere websites werden toen zware beschuldigingen geuit aan het adres van lease-aanbieders.
Volgens de AFM zal het zo’n vaart niet lopen: „We houden de reacties op de site goed in de gaten. Ook krijgen banken en verzekeraars de gelegenheid om onterechte beschuldigingen te weerspreken.”

© Telegraaf 2006

￾‰
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 feb 2006 19:49

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door ￾‰ »

Met flink persen kwam ik op de side
maar waar is dat stemhokje toch :?: :(

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door Elias »

Vooral gevreesd wordt voor uitbarstingen van volkswoede, zoals afgelopen jaren rond de aandelenleaseaffaire. Op particuliere websites werden toen zware beschuldigingen geuit aan het adres van lease-aanbieders.
Volgens de AFM zal het zo’n vaart niet lopen: „We houden de reacties op de site goed in de gaten. Ook krijgen banken en verzekeraars de gelegenheid om onterechte beschuldigingen te weerspreken.”
Het loopt nu kennelijk al storm: Als je daar nu inlogt dan krijg je:
Attentie:

Wegens onverwacht grote belangstelling voor www.geldwaardering.nl is deze site momenteel zeer traag. De aantallen bezoekers overtreffen vele malen de verwachting. Wij verontschuldigen ons voor deze situatie en werken aan een oplossing op korte termijn.

U wordt binnen tien seconden automatisch doorverwezen naar de site.
Ik geef ze nog een maand en dan willen ze heel graag van deze miskleun af.

Ze moeten in de eerste plaats de bron aanpakken die de zaak verziekt en niet de gedupeerden het eerst aan hun hartkleppen laten krijgen voordat er een keer iets aan gedaan wordt.

wreker
Berichten: 951
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:59

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door wreker »

Hier krijgen een aantal aanbieders spijt van. Dit wordt een mooie relamezuil. :roll:

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door santygo »

Helemaal mee eens, ben benieuwd op welke plaats Spaarbeleg over wat dagen gaat eindigen.

pluutje
Berichten: 2669
Lid geworden op: 04 aug 2004 00:01

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door pluutje »


Geplaatst op 27 Mrt 2006 20:36 door Elias

Ze moeten in de eerste plaats de bron aanpakken
Klopt.....!
Helaas is het kalf al grotendeels verdronken.

CashDamageLeader
Berichten: 305
Lid geworden op: 04 mar 2005 11:45

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door CashDamageLeader »

‘Financiële klaagbox AFM is farce’

door BART MOS


AMSTERDAM – De website www.geldwaardering.nl van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt onder vuur van financiële aanbieders. Doordat de waardering van banken en verzekeraars op de website eenvoudig te manipuleren is, heeft www.geldwaardering.nl geen enkele waarde, zo menen zij.
AFM presenteerde de nieuwe website onlangs als een hulpmiddel voor de consument bij het maken van moeilijke keuzes tussen verschillende aanbieders van financiële producten. Met behulp van een waarderingssysteem bestaand uit één tot vijf sterren, kan de consument snel zien welke ervaringen anderen hebben opgedaan. Maar aangezien deze ervaringen ook door bankiers en verzekeraars zélf worden ingevuld, zijn de uitkomsten onbetrouwbaar.
„Onmiddellijk dichtgooien. Het is een farce”, meent Eric Reintjens, directeur van verzekeringsmaatschappij Robein. „Ik heb mijn eigen bedrijf gewoon op alle gebieden vijf sterren gegeven. Dat vind ik Robein ook waard, maar het vreemde is dat we daarmee volgens www.geldwaardering.nl direct op nummer één staan. ”

(PAUL KOSTER
… website moet helpen bij maken keuzes …)


Ook het Verbond van Verzekeraars is niet te spreken over de nieuwe klaagbox. „Het zijn willekeurige reacties, maar ze dragen wel het stempel van AFM. Dit past niet in het takenpakket van een toezicht… houder”, aldus het Verbond.

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door B- »

„Onmiddellijk dichtgooien. Het is een farce”, meent Eric Reintjens, directeur van verzekeringsmaatschappij Robein. „Ik heb mijn eigen bedrijf gewoon op alle gebieden vijf sterren gegeven. Dat vind ik Robein ook waard, maar het vreemde is dat we daarmee volgens www.geldwaardering.nl direct op nummer één staan. ”
Natuurlijk meneer Reintjes, maar nu echte klanten gaan reageren staat Robein op nummer 33, of was u hier misschien bang voor?

spaarvarken
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 sep 2004 11:38

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door spaarvarken »

De Afm heeft de site www.geldwaardering pas op 27 maart in een persbericht bij het grote publiek bekend gemaakt.
't Is ongebruikelijk dat bijna alle reacties van voor 27 maart 2006 positief zijn. Wie hebben er dan geweten dat waarderingen gegeven konden worden? Bovendien zijn de ontevreden mensen met een bepaald financieel product, eerder geneigd een reactie te geven dan de mensen die tevreden zijn. Ik zou dus meer negatieve reacties verwachten dan positieve.
Ik zou ook zeggen: "Onmiddelijk dichtgooien die site". Met het geld dat de Afm daarmee uitspaart kunnen ze beter onderzoek financieren, waarmee zulke sites niet nodig hoeven te zijn.

Knor,

Spaarvarken

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door Elias »

Waarschijnlijk heeft AFM al haar "klanten" ( de vergunninghouders ) tevoren aangeschreven/gemaild en uitgelegd hoe je gratis "sterren kon verdienen en zo positieve reclame kon manipuleren " , door personeel en vriendjes onmiddellijk een hoop positieve berichten te laten verzenden...... 8)

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: Consumentensite voor geldzaken in de lucht

Ongelezen bericht door B- »

Geef deze site de tijd, het komt vanzelf goed. :!:

Gesloten