LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijs behandeling mondhygieniste?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Wat berekent jullie mondhygieniste voor een behandeling van ca. 25 minuten (tandsteen verwijderen en instructie) ?

Dit kostte bij mij altijd 45 euro (wat ik heel veel geld vind) en nu kost het plotseling 50 euro. Wat zijn de prijzen bij andere mondhygienisten? Hebben jullie een zelfstandig-werkende mondhygieniste of is ze is dienst van de tandarts?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door bot321 »

Bij de tandarts betaal ik voor 1/2 jaar kontrole
en tandsteen verwijderen € 38 voor tien minuten.
Vind de prijs die U betaald dan wel meevallen.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door jimmie »

Er zijn drie codes die hier van toepassing zijn:

M50 Gebitsreiniging beperkt 12,10
M55 Gebitsreiniging gemiddeld 21,80
M59 Gebitsreiniging uitgebreid 43,60

Voor een gelijktijdige controle door de tandarts komt er dan nog bij:

C11 Eerste periodiek preventief onderzoek € 18,40

Voor bot321 is het dus C11 + M55. Voor mathilde zie ik zo snel even niet welke codes er gebruikt zijn, misschien dat je die even van de rekening kunt halen?

De tarieven zijn overigens vast, zie bijvoorbeeld de volgende site (de codes die met een M beginnen zijn voor de mondhygieniste):

http://www.tandzorgploeg.nl/tarief.htm

Men mag hier trouwens wel van afwijken geloof ik, maar in de praktijk gebeurt het weinig (hoger dan vergoedt de verzekering niet, lager dan snijden ze zichzelf in de vingers).

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb opgezocht wat de declaratiecodes zijn: vorig jaar stond er geen code op de rekning en was het bedrag 47,50 euro. Dit jaar is de code T52 en kost de behandeling 50,80 euro.
Ik hoop dat de verzekeraars zullen inzien dat ze de gebruikte codes moeten controleren (is er een behandeling geweest overeenkomstig de code?) en dat ze de vergoedingen moeten maximeren, want zo blijven de prijzen alsmaar stijgen.

Waarom zien al die zorgverleners (pdotherapeuten, fysiotherapeuten, mondhygienisten etc. ) niet in dat de economische toestand in Nederland weinig florissant is? Bij andere bedrijven gaat het ook niet zo goed. Waarom verhogen deze beroepsgroepen hun prijzen WEL zo sterk?

Het is erg handig als je een dienst verleent, waarvoor de meeste klanten verzekerd zijn!

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door HvdB »

Ik stel voor dat als je op vakantie gaat dit jaar eens een afspraak te maken op je vakantie adres in Griekenland. Uitstekende behandeling tegen 30% van de prijs!

Bonbon
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2006 10:55

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Bonbon »

Op de site tandartsen.nl kun je de tarieven halen van de tandartsen.

Het is zo dat er een minimum en een maximum tarief gegeven wordt, u begrijpt het zeker al ze hanteren allemaal het hoge tarief.

net
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2008 15:33

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door net »

Zeg dat wel en ze kunnen met de codes doen wat ze willen.
Wij zijn maar leken op dat gebied.
En bij tandartsen.nl kunnen ze er niet tegen wanneer je commentaar levert op de hoge kosten die ze maar schrijven en wij maar betalen.
ik snap niet dat de verzekeringen hier niet eens een kijkje gaan nemen in de mond zorg.

:( :( :( :( :( :( :( :(

Miepels
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:23

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Miepels »

Ben ongeveer 15 minuten binnen geweest bij de monghygieniste (op de oproep stond half uur), ze zei dat ik geen tandsteen had maar heeft wel even netjes gepolijst. Ze zei verder dat ik geen gaatjes had en prikte overal in mijn tandvlees. De tandarts was er helemaal niet bij want die was op vakantie. Komt de rekening: C12 (periodieke controle) + M31 (plaque score) + M55 (gebitsreiniging gemiddeld) samen 59,20. Ik bel op dat ik geen plaque score heb gehad (en dan heb ik nog niet eens iets gezegd over dat het gebitsreiniging licht moest zijn). Zegt de tandarts die zelf aan de lijn kwam doodleuk: "ja maar ik moet aan dat bedrag komen voor een half uur anders kan ik daar geen mondhygieniste neerzetten, wees blij dat ik er plaque score bij zet ipv wat anders, want dan zou je nog duurder uit zijn." Ik vind dit echt niet kunnen hoor, dit is toch valsheid in geschrifte???? Bovendien ben ik toch klant? Waar is de klantvriendelijkheid? Mijn verzekering heb ik wel ingelicht (zij moeten betalen) maar die waren erg laconiek... Zo begrijp ik dat de zorgkosten de pan uit rijzen in Nederland ja! :(

Tandarts_
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:10

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Tandarts_ »

Mensen klagen altijd over de tarieven, persoonlijk vind ik ze wel meevallen. Ik denk dat u meer waarde hecht aan het vullen van een gat, dan aan het zorgvuldig weghalen van tandsteen. Dat is onterecht, omdat tandsteen veel schade kan veroorzaken aan het tandvlees. Zo raakt u de dure vulling alsnog kwijt. Daarnaast: zou u zorgvuldig hebben gepoetst, dan zou er geen tandsteen moeten worden weggehaald.

Een tandartspraktijk leeft niet van de buitenlucht, ook daar moet de prestatie worden beloond met een eerlijk tarief. In Europa zijn wij, de Nederlandse tandartsen nog relatief goedkoop. Ik zeg niet dat de tarieven omhoog moeten, maar ze kunnen ook zeker niet omlaag. De materialen en het personeel zijn de grootste kostenposten op de begroting!

Ik hoop dat we ons niet laten verleiden tot verlagingen, ten koste van de kwaliteit.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door kiz »

Een tandartspraktijk leeft niet van de buitenlucht, ook daar moet de prestatie worden beloond met een eerlijk tarief.
Als ik het goed lees wordt er een niet verrichte prestatie gedeclareerd, de tandarts in kwestie geeft dat nog toe ook en vindt dat de patiënt maar "blij moet zijn dat er niet wat anders (duurder) is gedeclareerd". Lijkt me de wereld op z'n kop. Die tandarts ging er bji mij linea recta uit. Ik wil best voor een verrichting betalen, maar niet voor gebakken "buitenlucht".

Tandarts_
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2008 18:10

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Tandarts_ »

Mijn ervaring is dat mensen vaak half luisteren door de telefoon en dus mogelijk verkeerd interpreteren wat wordt gezegd, omdat ze zo bezig zijn met de hoogte van de nota.

Als de tandarts deze quote inderdaad heeft gecommuniceerd, dan neem ik daar afstand van. Ik declareer nooit 'extra om de kosten te drukken'.

De verrichtingen zijn an sich niet verkeerd en netjes (de mondhygiëniste zou ook tandsteen uitgebreid +/- 45,- of een onderhoudscode (T-codes 50 - 100 euro) kunnen declareren)

Persoonlijk vind ik het wel raar dat de mondhygiëniste de controle doet, tegenwoordig zelfs assistentes. Dat lijkt me geen goed idee. We kijken namelijk niet alleen naar gaten... Daarnaast is de tandarts op vakantie? Wie heeft daar de eindverantwoordelijkheid als er zich iets voordoet? Het valt me dus op dat daar niets over wordt gezegd.

Roland64
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2008 18:18

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Roland64 »

Hoi, ben gisteren naar de tandarts geweest. Gebit goed alleen een afspraak maken met de mondhygieniste. Dat vandaag ook gedaan.
Eerst een verhaal over parodontitis en hierna inspectie.
De tandarts had de sockets gemeten en kreeg er een paar met een 3 en een enkele met een 2.
Ik wist niet wat er ging gebeuren. Zoals wel eens vaker gebeurt dacht ik dat ze tandsteen deed verwijderen. Na drie kwartier in de stoel te hebben gezeten vertelde ze me wat ze had gedaan. Ze had van alle tanden en kiezen de socket opgemeten en vertelde me dat ik in 2 of 3 behandelingen van ongeveer een uur per keer de tandsteen verwijderd kan worden. Ook onder het tandvlees. Zij kreeg wel andere waardes. Waardes van socket 6 en zelfs een van 7 waren er gemeten.
Ik vroeg een begroting te maken. € 516,40 zijn de kosten voor dit.
Mijn verzekeraar kan dit voor een gedeelte vergoeden maar dit geldt voor 1 keer per 8 jaar. Ik moet 12 tanden behandeld hebben. Mijn vraag: is dit normaal of ben ik haar' kantoor aan het afbetalen".

glith
Berichten: 241
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:42

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door glith »

Zit ook een gedeelte afbetaling van haar kantoor in :wink:

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ten eerste zijn het pockets, geen sockets en als er idd pockets zijn van 6 a 7mm zijn dan zijn 2/3 behandelingen wel normaal ja.
Ik weet niet of de eerste behandeling ook bij de begroting zat, anders vind ik het tarief wel wat aan de hoge kant. Gewoonlijk kan je op ongeveer 100 euro per uur rekenen.
Ik moet wel zeggen dat de manier van declareren per verzekeraar verschillend is. Als mondhygiënist moet je, je houden aan het contract met de zorgverzekeraar, ook al krijgt de patiënt niet alles vergoed.
Vooral met zorgverzekeraar menzis hebben de meeste mondhygiënisten een probleem.

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Meno »

Ik ga tegenwoordig niet meer naar de tandarts als ik naar de tandarts ga, maar naar de mondhygiëniste.Zij doet de controle .Geen tandarts te zien.Is dat de normale gang van zaken?

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Dat kan ja, een mondhygieniste kan de controle doen en als zij ziet dat er iets moet gebeuren dat doorgeven aan de tandarts.
Ik vind wel dat er ongeveer 1x in de drie jaar röntgenfoto's gemaakt moeten worden door de tandarts en die moet hij dan beoordelen.

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Meno »

Ben jij mondhygiëniste Loesje 2?
Jij vindt dat er éen maal in de drie jaar foto's gemaakt moeten worden? Mijn tandarts deed dat al na twee jaar.Ik heb overigens een prima gebit.Nooit problemen.

marieke2407

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo tandarts

ik heb 17 jr de zelfde tandarts gehad,daarvoor meerdere mijn ouders hadden een verhuistik :D ik ben nu 35..
ik poets 4 a 6 x mijn tanden ,waarom om dat ik veel medicatie slik ..ik wacht na het innemen even een kwartier want ik heb dan ook even iets gegeten en dan poetsen...
nu kwam ik voor de eerste keer bij de nw tandarts,mijn oude tandarts die zijn praktijd was afgebrand en ik kreeg nu een nw,,..en het eerste wat ze vroeg hoe vaak poets je...nou ze vond het wel goed dat ik dat deed,kijk er gaan toch medicatie langs je tanden en ik heb al een rotgebit,neeee niet van het slechte poetsen..aanleg en medicatie he...
maar tot mijn verbazing had ik veel tandsteen...ik zeg tandsteen,ik vroeg er altijd om..ik zei dan altijd gek he?wij hebben nooit tandsteen..nou ze ging het weghalen en polijsten mijn tanden voelen heerlijk!

maar ik ben het niet met je eens dat het van het slechte poetsen komt,weet niet of je echt tandarts bent?
ik rook niet,drink niet ,drink maar 1 bakkie koffie per dag en 2 bakken thee....
de rest water...

groetjes marieke2407

patricia00
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2009 19:20

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door patricia00 »

De mondhygiënist is opgeleid en bevoegd om controles uit te voeren. De overheid heeft deze taken laten opnemen in de opleiding omdat dit kostenbesparend werkt. Ook is zij/hij bevoegd om gaatjes te vullen. Behandelingen die een minderopgeleidde doet, kost ook minder. Helaas is de controle van de overheid niet optimaal om na te gaan of het juiste tarief bij de juiste persoon is toegepast. Dit is ook helaas het geval met het werk van een preventieassistente. Patient weet vaak niet welke persoon ze behandeld wordt en betalen daardoor veel voor een vaak ondeskundige behandeling. Daarom is het belangrijk te vragen wie u behandelt en welke tarief daarbij hoort.

Fabske
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 23:22

Re: Prijs behandeling mondhygieniste?

Ongelezen bericht door Fabske »

Hoi!

Ik ben zelf mondhygiëniste en ik werk met M codes en T codes.
De M codes zijn voor tandsteen boven het tandvlees, de 'gewone' tandvleesbehandelingen. Je hebt dan M50, M55 en M59. De eerste is een gebitsreiniging beperkt, de tweede een gebitsreiniging gemiddeld en de laatste een gebitsreiniging uitgebreid. Ik denk voor een behandeling van 25 minuten waarbij je boven het tandvlees blijft, een M59 gerekend moet worden. Dat is om en nabij de 45 euro.
Als de mondhygieniste echt onder het tandvlees moet gaan om het tandsteen weg te halen dan gebruikt ze een T code. Voor 25 min is dat dan T52 en dat is iets van 53 euro.
Hopelijk ben je nu wijzer geworden!

Groetjes,
Fabiënne

Gesloten