LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pilgebruik, hoelang?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Jelly
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2006 13:55

pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door Jelly »

Hallo,

Ik gebruik nu zo'n 7 á 8 jaar de pil.
Ik heb eerst de Microgynon gehad.
Ben overgestapt op de Trigynon.
In die 7 á 8 jaar heb ik nooit pilcontrole gehad.
En is het wel goed om zo lang aan de pil te zijn?

Groetjes Jelly

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Lieve meid,

Als oude rakker en in de tijd van de sexuele revolutie kernlid geweest bij de NVSH, voorop gelopen bij demonstraties "baas in eigen buik" en toch een man, heb ik het begin en de ontwikkeling van 'de pil' meegemaakt.

Over 'de pil' is altijd wel wat te doen geweest maar dat was meer omdat vrouwen meer de keuze kregen om te vrijen met wie zij wilden en de keuze te hebben wanneer zwanger te raken iets waar fatsoensrakkers fel tegen waren.
Kortom, "de pil" is altijd meer in the picture geweest dan welk ander middel/medicijn dan ook.

Natuurlijk, die eerst anticonceptiepil gaf een wat grotere kans op gespannen borsten, spatadervorming en zo meer maar dat moest dan wel gezien worden in het kader van WEL zwanger worden waarbij die bijverschijnselen van die goeie oude pil veel minder ernstig was dan de bijverschijnselen van de zwangerschap.

Ter geruststelling, het feit dat er nauwelijks problemen (meer) worden gesignaleert (en dit voor het meest gebruikte produkt) moet al een teken zijn dat je de pil veilig over een langere tijd kunt gebruiken!

Af en toe wel even een kleine controle (met uitstrijkje) is voldoende.
Ook af en toe eens tijdens of na het douchen ook een borstcontrole om te voelen of er kleine knobbeltjes zijn gekomen (is géén bijverschijnsel van de pil!!) en verder gewoon op je lijf letten.

Wil je meer (objectieve) informatie ga dan naar de dichtstbijzijnde openbare bibliotheek en haal het boek "Medicijnen"(geschreven door Ivan Wolffers) eens uit het schap.
Daar kun je niet alleen meer informatie vinden over 'de pil' maar ook over andere medicijnen die je te slikken krijgt.

Met vriendelijke groeten:

De ouwe grijze Vrije Vogel

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door eeliane »

Positief zeg...
Moet u zich eens af gaan vragen waarom juist de laatste jaren veel vrouwen van de pil af willen,
meer kans op een trombose/beroerte, zeker in combi met roken en boven de 35 jaar zijn.
Lever afwijkingen komen ook door de pil maar dat is nog niet zo lang bekend.
Ga je idd maar eens orienteren over de pil maar kijk dan niet op de sites van de fabrikanten maar op de site van (ex-)gebruiksters.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Dames toch! Foei!
Heb ik niet gezegd dat er bijverschijnselen zijn?
Heb ik niet gezegd dat af en toe een controle bij de huisarts ook wenselijk is?
Heb ik niet gezegd dat met een zwangerschap de kans op een trombose vele malen hoger is?

Aanvullend dan dat roken uiteraard bij heel veel medicijnen de kans op ernstige bijwerkingen sterk vergroot.
Dat roken zelfs zonder de pil of een ander medicijn zeer ongezond is!

Kortom dames, hou het redelijk.
Niet gelijk katten!!
Als je zoals ik als taxichauffeur een kind naar beneden hoor schoppen dat helemaal alleen en in grote paniek amper 12 jaar bleek te zijn met het kopje ven een baby al er buiten hangend en Pa en Ma niet eens meegingen met dit kind DAN BEN IK VÓÓR DE PIL !!!
Gelukkig was de vroedvrouwenschool van het Onze Lieve Vrouwengasthuis Amsterdam heel dicht bij!!

Dat kind kreeg GEEN voorlichting en wist nauwelijks wat haar overkwam.

In plaats van tegen mij (als man) aan te schoppen verzoek ik uw allen dringend om uw kinderen op een eerlijke en objectieve wijze het sexuele met de drift en met de liefde (vlinders in je buik) ook mee te nemen in de opvoeding.

En ik ben TEGEN creches! En tegen carrièrevrouwen die wel kinderen nemen maar er kennelijk niet de lasten van willen hebben.

Ik heb een stiefzoon opgevoed!! Ook toen zijn "moeder met de noorderzon verdween".
Daarom ben ik prikkelbaar als ik dit soort reacties over mij heen krijg.

Bah!!!

De Vrije Vogel

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door eeliane »

Geen dingen er bij halen die er niet toe doen, ook geen zielige verhalen er bij. En nee dat had je allemaal niet gezegd.
De pil is handig, prima voorbehoedsmiddel maar de schadelijk bijwerkingen zijn er wel zeker!!! Meer dan wij denken hoor!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Tegen dit soort domheid is niet op te boksen.
Weleens zwanger geweest?

Ik ga daar maar niet eens verder op in dan alleen dat een abortus ook een slecht middel is maar nog altijd beter dan een ongewenst kind!!

Indira
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2005 16:11

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door Indira »

heyhey,

en iemand dan wel goede informatie over de Yasmin?
Aangezien het nu al 5 jaar geleden is dat deze pil op de markt kwam...

meer of gelijke risico op trombose met de 2e generatie pil??

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

citerend uit: "Medicijnen"auteur Ivan Wolffers 98/99.

Het meest gebruikt wordt de combinatiepil of eenfasepil. 90% slikt zo'n combinatiepil. Deze pil is ook het betrouwbaarst.
Deze pil heeft zowel het hormoon oestrogeen als ook het progesteron.
Het oestrogeen zorgt in de 1-e twee weken op een natuurlijke wijze dat de borsten meer worden ontwikkeld en er wordt wat meer onderhuids vet vast gehouden.
Het progesteron wordt gevormd in de laatste 2 weken tussen de menstruatiecycli. Het lichaam wordt voorbereid op een zwangerschap.
De borstkloieren worden aktiever en bovendien zorgt dit hormoon er voor dat dat sperma niet de baarmoeder kunnen binnendringen door het ontwikkelen van een slijmprop die de baarmoedermond afsluit.
Van deze Pil zijn er nu 3 generaties.
----------------------------
Iets onbetrouwbaarder is de sequentiepil of tweefasepil.(o.a. Ovanon, Ovidol).
Daarnaast is er de "step-up-pil en de driefasepil
------------------------------
De minipil bestaat helemaal uit een progestageen en is wordt omschreven als erg onbetrouwbaar.
-----------------------------
Zware eenfasepillen. (o.a.)Ovulen. Lyndiol,Ovostat, Pregnon 28, Microgynon 50, Neogynon 21,Neo-Stediril,Stediril-d,Ortho-Novum 1/50

In deze pillen zit in beide gebvallen Ethinylestradiol als oestrogene stof.
Mestranol is een andere oestrogene stof.
De verschillende bedrijven hebben echter meestal een zeer specifieke eigen prostgene eigen stof ontwiikkeld. Organon -Lynestrenol, Wyeth en Schering-Levonolgestrel.
Verder zijn er de chemische protestagenen Noresthisteron en Ethynodiol.
---------------------------------
Lichtere eenfasepillen uit de tweede generatie: o.a. Mini-pregnon, Ministat, Microgynon 30,Stediril 30,Cilest.
Deze middelen hebben als grote voordeel boven de zware eenfasepillen dat ze minder risico's op hart en vaatziekten op latere leeftijd met zich meebrengen.
Ze zijn echter weer beter dan de twee en driefasepillen omdat ze betrouwbaarder zijn.
Na eerst door veel reclame verdrongen te zijn geweest door de 3-e generatie eenfasepillen zijn deze 2-e generatiepillen weer meer op de voorgrond gekomen door berichten van een verhoogde kans op trombose door deze 3-e generatie pillen.

In Duitsland werden voor deze 3-e generatiepillen al waarschuwingen uitgegeven maar de nederlandse waakhond op medicijngebied is nogal van een slaperig soort en blaft pas als Europa hem heeft wakker geschudt.

Deze laaggedoseerde pillen blijken minder betrouwbaar als de vrouw tegelijkertijd barbituraatslaapmiddelen of geneesmiddelen tegen vallende ziekte gebruikt. Deze middelen worden namelijk in de lever afgebroken waar ook de verwerking van de geslachtshormonen plaats vindt.
Ook pil en antibiotica samen kunnen nog weleens problemen opleveren.


Wordt vervolgt

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door eeliane »

Ja en?? Nog steeds is de pil een fijn voorbehoedsmiddel maar toch echt met meer schadelijke bijwerkingen dan men denkt.
Geen dingen gaan citeren die allang al achterhaald zijn, 98/99???

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door HvdB »

Ja, want Eeliane kan het weten. Ze neemt telefoontjes aan voor een dokter.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Indira vraagt naar 'de pil' Yasmin.
Ik ken deze pil niet maar als dit als een nieuw voorbehoedsmiddel wordt gebruikt dan zou dit weleens een z.g. try-cyclische pil kunnen zijn.
Een derde generatie pil waarvan bekend zou moeten zijn dat dit zeker niet zou moeten behoren tot een eerste keuze. Immers;
Try-cyclische pillen bestaan uit wat minder oestrogene stof en wat meer progestogeen hormoon.

Het zijn juist de progestogene hormonen die het bloed wat vetter maken en daarom in sommige gevallen ook schadelijke gevolgen kan hebben voor hart- en bloedvaten.
Bovendien, zoals ik omschreef met 'de pil' Diane 35 moet de vrouw die dit soort tri-cyclische pil gebruikt deze Pil elke dag op vrijwel elk gelijk uur innemen omdat anders een zwangerschap alsnog kan plaatsvinden.

Vrouwen zouden wat "nieuwe" pillen betreft beter wat terughoudender moeten zijn en goed geïnformeerd !!

Later komt nog weleens een bespreking over deze derde generatie pillen en de mogelijke nadelen zoals deze inmiddels bekend begint te raken.

Nee, ik ben géén vrouwenarts maar een doodgewone Vrije Vogel

Zoutelande
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:46

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door Zoutelande »

Die kanovaarder is een charlatan die zich niet met vrouwenzaken moet bemoeien!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Bent u een vrouw?
Zijn alle vrouwenartsen een vrouw?
Nou dan!
Ik citeer alleen maar uit datgene wat Ivan Wolffers schrijft in het standaardwerk voor de bewuste (medicijnen)consument en dat raadt ik U ook zeer beslist aan als u voorzichtig met uw lijf bezig wil zijn!

Maar ja. Aan uw reactie te zien heeft u misschien alleen maar de Mellie Uylders (kruidenvrouwtje) boeken in gekeken, een Readers Digest medische encycloperie in uw boekenkast en weet u dus al een oordeel te geven over wat er wel en niet geschreven mag worden door een man.

Natuurlijk! Het zou ook weleens zo kunnen zijn dat u als apotheker het liefst alleen maar de duurste (nieuwste) medicijnen aan patienten wil verstrekken omdat u daar het meeste aan verdiend terwijl u heel goed weet wie Ivan Wolffers is en daarom een bloedhekel aan die man heeft omdat deze juist waarschuwd voor die nieuwste met patenten beschermde dure geneesmiddelen omdat juist bij die nieuwste geneesmiddelen de bijwerkingen nauwelijks nog bekend zijn.

Geneesmiddelen die ook heel vaak getest worden op jonge gezonde mensen terwijl vaak de doelgroep die (goede) medicijnen het hardst nodig hebben oudere mensen zijn.
En dan weet u ook dat bij oudere mensen de nieren en lever veel langzamer werkt dan bij jongeren.
Met als gevolg stapeling van medicijnen(= is steeds meer medicijn in het bloed blijft) waardoor juist bijverschijnselen en zelfs medicijnvergiftigingen bij die ouderen veel te veel voor komt.

Maar ja, een vrouw hè.

Laten we hopen dat er verstandiger vrouwen zijn die wel willen weten welke voor- en nadelen er aan al die verschillende pillen kleven die er op de markt zijn en waarvan men nu pas de bijwerkingen van deze verschillende pillen zo'n beetje begint te leren begrijpen..

Kijk; er is een spreekwoord;
(en dit slaat lang niet op alle vrouwen !!!)

------Een ezel stoot zich in 't algemeen-----
----- Geen tweemaal aan dezelfde steen----
----- Maar een ezelin dat stomme dier -----
----- Dat stoot zich wel een keer of vier -----


De Vrije Vogel

nupur
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2006 11:49

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door nupur »

Die man weet niet het verschil tussen theorie en praktijk. De theorie is mooi maar, in de praktijk loopt het net even anders. Ik had pas verkering toen ik aan de pil begon, maar ik veranderde enorm, ik werd 10 kilo zwaarder zonder dat ik enorm veel at, en ik werd depresief, en had geen zin in sex, en reageerde extra gevoelig op dingen. Tijdens mijn stop week had ik altijd hoofdpijn, en enorme krampen. ik was ook vaak erg vermoeit. Inmiddels ben ik 4 jaar verder en sinds april gestopt met de pil, ondat ik van veel vrouwen dezelfde klachten hoorde, er zijn zelfs vrouwen die door de pil zo depresief worden dat ze zelfmoordneigingen hebben. En nu ikgestopt ben voel ik me stukken beter. Alle klachten zijn weg en ik ben ook niet meer depresief.
Oke als je 16 ben en je hebt een relatie dan is de pil een goed iets maar ik zou nu niet meer willen gebruiken en bovendien zijn er tegenwoordig goede alternatieven, voor de pil.
En Wat ik dan nog het ergste vind, dat als je als vrouw eindelijk met die klachten naar de huisarts gaat dan zeggen ze dat die klachten, niet van de pil kunnen komen en alleen maar bijverschijnselen zijn die in het begin voorkomen, maar waar ze dan wel vandaan komen dat weten ze ook niet. Laten ze ons vrouwen nou eens serieus nemen en een gedegen onderzoek doen naar langdurig gebruik van de pil en het gevolg er van, en waarom zo veel vrouwen anders net als bij mij deze klachten hebben. En er zijn genoeg andere forums Bijv op het gezondheidsplein.nl waar je meer klachten zoals mij leest.
Als dit echt alleen maar bijverschijnselen zijn van de eerste 2 maanden dan duren die 2 maanden nu al 4 jaar, en er is in die 4 jaar niet een keer bij mij een onderzoekje gedaan ik kon gewoon met een herhaalrecept doorgaan met slikken.

Chani
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:26

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door Chani »

sorry hoor, maar ik vind iedereen hier een beetje kort door de bocht schrijven. Een ieder zal ongetwijfeld menen iets te zeggen wat waar is, maar in mijn ogen wordt er nogal wat overdreven. Een ieder die goed nadenkt kan al weten dat een medicijn nooit 100% goed voor je is. Elk medicijn is een toevoeging aan je lichaam. En alle toevoegingen kunnen bijwerkingen hebben en schadelijk zijn. Echter als je een ziekte hebt kun je je afvragen of het middel erger is dan de kwaal, en dan besluiten dat medicijnen toch echt beter zijn dan de symptomen. Bij de pil gaat het om een gezond lichaam, waar je iets aan toevoegt. Het heeft een doel natuurlijk, en het is ook nuttig, maar het kan bijwerkingen en nare gevolgen hebben. Net als ieder ander medicijn. Als je geen enkele kans op bijwerkingen wilt hebben, dan moet je de pil niet slikken. Maar dan moet je ook geen paracetamol of rennies slikken. Want daar kleven zoals bij alle medicijnen ook bijwerkingen aan. Echter als je neit zwanger wilt worden, of je hebt menstruatiepijn of je bent heel onregelmatig ongesteld, dan kan de pil echt uitkomst bieden. En ja dan loop je risico. Maar als je in een grote stad op straat gaat fietsen loop je ook heel veel risico. Verkeersongevallen komen heel vaak voor, en de lucht die je inademt is ook niet supergezond. Toch nemen we die risico's voor lief meestal. Dat kun je met de pil ook doen. Het blijft toch altijd maar de vraag of je werkelijk die bijwerkingen krijgt of last krijgt van schadelijke gevolgen. Het leven is soms gewoon een gok.
en het is ook weer niet zo dat de pil een enorm risico oplevert. Je kunt naar mijn mening beter 10 jaar de pil slikken, dan een keer onder narcose gaan om je borsten te laten vergroten. Toch hoor je over dat laatste risico een stuk minder. als je de tv aanzet en je kijkt een make-over programma dan lijkt het allemaal fantastisch, maar ik zou persoonlijk nooit onder narcose gaan om een schoonheidsfout te herstellen van dien aard. Toch doen veel mensen dat, maar de pil slikken vinden ze gevaarlijk :?
anyway, mijn boodschap is dus, ja de pil kan bijwerkingen hebben, maar het gaat veel te ver om te zeggen dat de pil slecht voor je zou zijn. Er zijn risico's net als met veel andere dingen, en die kun je nemen of niet.
zo simpel is het.
En als je twijfelt vraag dan je huisarts om een lichamelijk onderzoek.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door pardon »

hoe zit het dan met de prikpil eeliane?

Mroosje
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2005 10:39

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door Mroosje »

Ook ik heb ruim 10 jaar de pil geslikt. Eigenlijk nooit problemen gehad, tot ik een aantal jaren geleden hoge bloeddruk kreeg uit het niets. Natuurlijk denk je dan aan de pil, het is/ was een bekend bijverschijnsel. Echter mijn huisartsen in de afgelopen jaren zeiden dat dit pilgebruik eigenlijk niet d eoorzaak konden zijn aangezien ik al vele jaren zonder problemen de pil geslikt had. Jarenlang betablokkers gehad om de bloeddruk te reguleren.

Nu ben ik sinds een paar maanden gestopt met de pil en met de betablokkers aangezien ik zwanger wil worden. Bloeddruk is een aantal keren gecontroleerd en wat schetst mijn verbazing en vreugde mijn bloedruk blijft goed.
Mij maak je niet meer wijs dat mijn hoge bloeddruk niets te maken had met mijn langdurige pilgebruik. Ik kan me wel voor mijn hoofd slaan vanwege mijn goedgelovigheid richting huisartsen. Nu heb ik jarenlang medicijnen geslikt terwijl het waarschijnlijk niet nodig was. Het stoort me wel dat mijn vorige huisartsen zo makkelijk over de mogelijkheid heengestapt zijn dat mijn hoge bloeddruk door de pil zou kunnen komen.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door tienepien »

Wanneer het gaat om de pil is informatie uit 1998/1999 wat gedateert. Een ander standaardwerk is het Farmaceutisch Kompas, misschien dat je daar wijzer van wordt?

Of misschien moet je gewoon eens je huisarts bellen met deze vraag?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Je moet de pil niet slikken maar gewoon tussen de kniëen geklemd houden. Absoluut geen bijwerkingen :wink:

chamook
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2006 15:14

Re: pilgebruik, hoelang?

Ongelezen bericht door chamook »

:lol: :lol: :lol:

Gesloten