LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind het heel sneu voor al die mensen, die hun hele leven krom hebben gelegen om de klasse-toeslag te betalen, dat het nu ineens wordt afgeschaft. Ca. 25 jaar geleden betaalde je voor een 2A of eersteklas verzkering 50-100% meer dan voor een derde klas particuliere verzekering. Maar ik vrees dat niemand de verzekeraar iets kan afdwingen. Ze kunnen namelijk zelf de premie vaststellen en de (on)redelijkheid hiervan is moeilijk aan te tonen. Ik denk wel dat de verzekraar in feite een enorme winst behaalt, doordat de klasse-verzekering verdwijnt: ze hebben alle premies binnen en hoeven niet meer uit te keren.(want het moment van uitkeren komt als de verzekerde oud is). Is het niet mogelijk om geld terug te vragen? Zou er niet een expert-assurantien in te schakelen zijn, die hiervan een schatting maakt?

~ellie~
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 mei 2005 14:07

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door ~ellie~ »

Mathilde D, ik weet niet veel van verzekeringen maar volgens mij maak je hierboven toch een denkfout.

Zorgverzekeringen worden volgens mij altijd per jaar afgesloten. Kortom: als je in bijv 1996 een klasseverzekering had zou je, als je in 1996 in het ziekenhuis was beland, volgens deze klasseverzekering behandeld zijn, dus in een eenpersoonskamer. Maar dat jij in in een bepaald jaar (of gedurende vele jaren) een klasseverzekering had geeft je volgens mij geen enkele aanspraak op iets in 2006. Een zorgverzekering werkt niet zoals een pensioen waarbij je iets 'opbouwt', het geldt steeds puur voor het lopende jaar. Dat je het geluk gehad hebt die verzekering nog net nodig gehad te hebben, betekent niet dat je als je later oud bent recht hebt op een klasseverzekering, zo zit volgens mij een zorgverzekering niet in elkaar. De mijne althans niet ;) .

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het schijnt dat van de betaalde premies ongeveer 700 euro (= basispremie(1100)-noclaim(255)-gemiddelde eigen risico-korting(145) gereserveerd moet worden voor de periode dat je als verzekerde hogere kosten gaat maken. Iedereen maakt vooral in de laatste maanden/jaren van zijn leven de hoogste zorgkosten. Als daar niet voor gereserveerd wordt, dan komt de verzekering niet uit. Met andere woorden: alle jaren dat je premie betaalt en jong bent, betaal je meer dan je kost. Als je dan extra geld voor een klasseverzekering betaalt, wordt dat extra geld voor een groot deel gereserveerd voor later. Nu komt "later" niet meer:plotseling houdt het op. In feite wordt dan diegene, die al die tijd een extra hoge premie heeft opgebracht, gedupeerd. Als een verzekering per jaar zou werken, dan had niemand een klassenverzekering hoeven nemen. Dan had je pas op je 70-ste verjaardag een klassenverzekering kunnen nemen. Maar zo werkt het niet. Op je 70-ste wordt je niet meer geaccepteerd, omdat je dan gemiddeld meer kosten gaat maken dan dat je aan premie betaalt.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Mk »

Mathilde, dat klopt gewoon niet. Bij verzekeren is sprake van een omslagstelsel: je koopt de financiële gevolgen af van het risico dat je dit jaar iets overkomt. Vroeger kwam dat tot uiting in de premies: hoe jonger je was, hoe minder premie je betaalde.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik ben het er nog steeds niet mee eens, maar ik kan niet zo goed mijn argumenten verwoorden. Er is geen sprake van een omslagstelsel, een verzekeringsmaatschappij moet voldoende dekking voor de toekomst hebben. Daarbij kijkt de maatschappij naar zijn verzekerdenbestand en hoe ouder dit is, hoe meer reserveringen er nodig zijn. Ik ben het ermee eens, dat je niet kan zeggen dat je zelf een spaarpotje vormt. Maar de verzekeringsmaatschappijen behalen wel veel winst uit het stoppen van de klassen-verzekering nu. Daarom zou ik het redelijk vinden (maar ik weet wel dat dit niet zal gebeuren en dat je er ook geen aanspraak op kan maken), dat verzekerden die bijv. 30 jaar verzekerd geweest zijn een deel van de ingelegde premie terugkrijgen. Ik denk ook dat het ZF-systeem en nu dus de verplichte basisverzekering meer kenmerken van een omslagstelsel hebben dan de oude particuliere verzekeringen.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Mk »

Een verzekeraar moet voldoende reserves hebben om lopende verplichtingen aan te kunnen plus natuurlijk een bepaalde buffer. Verzekeren is niet meer dan statistiek: jaarlijks krijgt x% van de Nederlanders een hartaanval; ik heb 1 miljoen klanten en kan dus verwachten dat x% van die 1 miljoen een hartaanval krijgt (er even vanuit gaande dat die 1 miljoen een representatief beeld van de bevolking geeft). Iemand die 30 jaar voor een klasseverzekering heeft betaald, heeft dat dus voor de mensen betaald die er in die periode wel gebruik van hebben gemaakt.

Vergelijk het met een reisverzekering: als je terugkomt en je hebt niks te claimen dan krijg je toch ook de premie niet terug?

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Eindloon / middenloon pensioen anyone ?

Ik sluit mij aan bij het feit dat een verzekerde voor de duur van de verzekering (lees polis) recht heeft op wat hij of zij betaald.

Bekijk het eens in de praktijk,

Twee buren, de ene uitkeringsgerechtigd, weinig geld en de meest voordelige kale verzekering. Ander buur, prototype yup, bakken met geld en alles wat er maar valt te verzekeren is verzekerd.

Beiden belanden in het ziekenhuis na een ferme brand. De zorgverleners bepalen dat de "arme" uitkeringsgeregdigde er zo slecht aan toe is dat hij beter op een kamer alleen kan liggen, dit vergroot zijn kans op genezing. De "rijke" buur is wat sterker en gezonder en heeft die extra rust niet direct nodig en komt op een kamer met vijf anderen te liggen.

Wie zou jij willen zijn ?

Misschien ben ik erg kort door de bocht maar waar het om gaat is dat "klasse" niet van deze tijd is en (in de zorg) niet meer te koop is.

Status is waar het om lijkt te gaan. Schaamt men zich als men geen privé kamer heeft in een ziekenhuis? Wat is er mis mee dat de gestelde diagnose bepalend is voor het "type" kamer? Is dat niet eigenlijk waar het om gaat in het krijgen van nodige zorg?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door mr T. »

Nog steeds mogelijk bij een aantal verzekeraars van Achmea

omecootje
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2006 07:46

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door omecootje »

Als ik niet op een 1 persoonskamer mag dan besluit ik om niet ziek te worden..
Zo zal ik ze krijgen !
Te triest voor woorden. :(

RSG
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2006 22:20

Re: is klasseverzekering 2B of 2A nog mogelijk per 1-1-2006 ?

Ongelezen bericht door RSG »

Klasseverzekering wordt nu ComfortPolis..

Van het internet..

Overweegt u een aanvullende zorgverzekering met een dekking voor een tweedeklaskamer in het ziekenhuis? Die kunt u net zo goed schrappen. Sinds februari mogen ziekenhuizen geen aparte tarieven meer hanteren voor eerste- en tweedeklaskamers.

De klasseverzekering dateert nog uit de tijd van grote ziekenzalen met weinig privacy, laat staan een tv of telefoon aan het bed. Inmiddels zijn kleinere kamers eerder regel dan uitzondering. Bovendien zijn deze van alle gemakken voorzien. Uw basisverzekering dekt deze ziekenhuiszorg. Voor het gebruik van telefoon en tv moet vaak wel worden bijbetaald.

In de praktijk bepaalt overigens de ernst van de ziekte welk type verpleging een patiënt krijgt en niet zijn persoonlijke voorkeuren of verzekering.

Comfortpolis
Voor wie toch verzekerd wil zijn van luxe, bieden sommige verzekeraars een zogenoemde comfortpolis aan. Zij hebben met ziekenhuizen afspraken gemaakt over één- en tweepersoonskamers met extra voorzieningen, zoals een computer met internetaansluiting of à la carte maaltijden. Als het ziekenhuis van uw keuze geen comfortpakket aanbiedt, keert een comfortverzekering een vergoeding per ligdag uit, van bijvoorbeeld 70 euro. Patiënten kunnen daarmee de kosten voor telefoon en televisie aan het bed betalen of een krantje kopen van dat geld.

Gesloten