LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe zorgverzekering

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
peter28

nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door peter28 »

Voor de nieuwe zorgverzekering wordt alleen maar gesproken over de premie van de zorgverzekeraar, nagenoeg niemand hoor je praten over de inkomensafhankelijke premie van 6,5 of 4,4%.
Dit betekent in de meeste gevallen voor alle niet werkende mensen en ouderen een forse inkomensachteuitgang.
Als je de berekening namelijk maakt inclusief de inkomensafhankelijke premie die in veel gevallen en voor veel doelgroepen, niet gecompenseerd wordt, dat de maandlast kan stijgen van € 38,- tot
€ 111,-.
Ik ben WAO-er en krijg bv alleen over de WAO-uitkering van het UVW een compensatie maar niet over mijn arbeidsongeschiktheidspensioen en Wao-hiaat verzekering. Omdat ik ook vanaf 1 jan. geen werkgeversbijdrage meer krijg, gaat mijn besteedbaar maandinkomen omlaag met ca. € 103,-. Was dat de bedoeling van dit kabinet. :evil:

Zou kunnen
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 dec 2005 14:21

Re: nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Zou kunnen »

Ik zou even wachten met trekken van, wellicht onjuiste, conclusies.

Pas als je je "loonstrook" hebt zie je wat je in verhouding tot 2005 over houdt. Vergeet niet dat er namelijk nog andere fiscale maatregelen in de vorm van lagere heffingen zijn.

Overigens hoor je mij niet zeggen dat iedereen er maar op vooruit gaat maar kom terug als je ook echt alle "cijfertjes" binnen hebt.

Hopelijk wordt het voor jou ook iets beter of in ieder geval niet slechter :oops:

Gast

Re: nieuwe zorgverzekering

Ongelezen bericht door Gast »

Wat in elk geval wel is is dat al die rekensites waar je kunt uitrekenen hoeveel jij er op voor- of achteruit gaat, uitgaan van ALLEEN de basispremie.

Tel daarbij dus wat je nu meer betaald voor je aanvullende premie om echt te zien hoeveel je erop voor- of achteruitgaat.

By the way, is het niet zo dat je in de WAO een extra aftrekpost hebt (bijzondere ziektekosten)? Weet niet precies hoe het zit, maar je hebt een drempelbedrag en alles wat daarboven komt kun je aftrekken. Hierbij zitten ook de ziektekostenpremies zowel die jezelf betaalt als die via werkgever of uitkeringsinstantie betaald worden.

Gesloten