LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Aisha

studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Aisha »

In 2001 blijk ik 40 euro teveel te hebben bijverdiend naast mijn studiefinaciering waardoor ik hiervoor nu een boete van 700 euro moet betalen.

Dit teveel aan bijverdiensten had ik niet voorzien, want mijn belastbaar inkomen ligt een stuk lager en dat was wat ik in het oog had gehouden. Helaas kijkt de IB-groep niet naar het belastbaar inkomen, maar hanteert zijn eigen regels voor wat wel en wat niet tot bijverdiensten wordt gerekend.

Nu moet ik, behalve deze 40 euro ook een boete betalen voor het onterecht in bezit hebben van de OV studentenkaart.
Maar in plaats van dit alleen te rekenen over de periode waarin ik over de inkomensgrens ben gegaan (december dus, dat lijkt me logisch op een totaalbedrag van 9150,- euro), wordt dit gerekend over het hele jaar!
Oftwel, ik moet een boete betalen voor 12 maanden onterecht OV-kaart bezit. Dit kost mij 12 x 57,51 euro = 690,12 euro!

Dit is werkelijk belachelijk!

Ik heb inmiddels beroep aangetekend, maar wat ik van lotgenoten begrepen heb is dat de IB groep hier niet gevoelig voor is, want tja, dit zijn nu eenmaal hun regels!

Wout

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Wout »

Zo'n brief heb ik ook gehad vrolijk wordt je d'r niet van. Mag ik vragen op welke gronden je bezwaar hebt gemaakt? Weet je waar ik andere informatie kan vinden om een sterker bezwar te maken?

Aisha

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Aisha »

Vooralsnog heb ik als bezwaar opgevoerd dat ze met mijn inkomen verkeerd hebben. Ik had echt geen enkel idee dat hun toetsinkomen niet gelijk zou zijn aan het belastbaar inkomen.
Dat is alweer een week of 3 geleden. Ik heb nog geen enkel bericht van ze ontvangen (ook geen bevestiging van ontvangst o.i.d.) en ik weet ook niet op wat voor termijn de IBgroep op bezwaarschriften reageert.
Maar goed, als zij te kennen geven dat ik gewoon mag betalen omdat het toetsinkomen dus wel te hoog is, dan zal ik bezwaar maken dat ik die grens pas in de laatste maand overschreden heb en dat het daarom niet gegrond is 12 maanden ov-boete te eisen.
Tevens is het in mijn situatie zo dat mijn inkomen niet goed te schatten is, omdat ik zelfstandig ondernemer ben. Ik kan dus niet schatten dat ik in een bepaalde maand over de inkomensgrens ga en in dat geval tijdig mijn studiefinanciering stopzetten. Dat wordt dan natuurlijk ook een argument.

Op forum.fok.nl is hier ook een topic over. Misschien wordt je daar nog wat wijzer van.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

Tevens is het in mijn situatie zo dat mijn inkomen niet goed te schatten is, omdat ik zelfstandig ondernemer ben
zelfstandig ondernemer wil ook zeggen dat je alles zelf moet betalen wijsneus.
dus zelfstandig ondernemer = geen recht op OV zou mooi worden, ik ben ook zelfstandig ondernemer maar betaal mijn auto en wegenbelasting etc ook zelf jij verdiend dus geen recht op extra's van de staat.

studiefinanciering is voor studenten en niet voor zelfstandige ondernemers ook al studeren ze nog.

Aisha

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Aisha »

zelfstandig ondernemer wil ook zeggen dat je alles zelf moet betalen wijsneus.
Pardon??

Waar staat dat? Studiefinanciering is voor mensen die studeren (wat ik fulltime deed). Daarnaast mag je bijverdiensten hebben, maar niet meer dan 9.000 euro. Daar zat ik dus 40 euro boven.
Of ik dit nou verdiend heb met een bijbaan in loondienst, of met mijn eigen bedrijfje, dat maakt toch echt niks uit hoor wijsneus.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

als jij dat denkt succes ermee jongen.

ik spreek je over een aantal jaren nog wel even als je alles terug mag gaan betalen.

ik zuig dit niet uit mijn duim mijn beste vriend heeft nl in dezelfde situatie gezeten hij had ook zijn eigen bedrijf opgezet en zat ook net boven de grens, boete moeten betalen en nu mag ie nog steeds terugbetalen elke maand.

omdat een eigen bedrijf gezien wordt als inkomen en je dan geen recht meer hebt op studiefinanciering.

met gewoon loondienst wordt dat anders gezien.
als zelfstandig ondernemer houd je ook meer over als dat je voor een baas werkt

GWS

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door GWS »

Heeft de vriend van Gast niet gewoon zijn studie niet (op tijd) afgemaakt? Want ook met inkomen heb je gewoon recht op studiefinanciering, anders zou geen enkele student een bijbaantje mogen hebben?

Aisha

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Aisha »

Beste Gast,

Als je geen verstand hebt van het onderwerp, bemoei je er dan ook niet mee.

Je weet duideljik niet waar je het over hebt.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

een bijbaantje is iets anders als een eigen bedrijf

maar ja ben maar eigenwijs

en nee mijn vriend heeft wel zijn studie afgemaakt en op tijd

GWS

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door GWS »

Gast, er staat duidelijk op de IBG site dat bij inkomsten die meetellen bij het maximaal bij te verdienen bedrag 'winst uit onderneming' hoort.

En ik kan maar een manier bedenken hoe je 'winst uit onderneming' verkrijgt...

henk10

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door henk10 »

Tveel verdiend is teveel verdiend. jammer maar helaas. je weet het vantevoren hoeveel je mag verdienen en toch verdien je meer. En tja, dan krijg je een boete.

Aisha

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Aisha »

Dat begrijp ik Henk,

Het gaat om de hoogte van de boete. 700 euro boete voor 40 euro teveel verdiende bijverdiensten, dat staat toch niet in verhouding?

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

Moet je commissaris van de koningin worden .Dan hoef je bijverdiensten niet op te geven.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

Een vriend van mij heeft precies hetzelfde, wel iets meer meegemaakt, maar ok.

We hadden nog een flyertje uit 2001. Ligt eraan of je het hele jaar je studiefinanciering hebt gehad of niet, als je aan het begin of einde van het kalenderjaar geen studiefinanciering hebt gehad.

Daarnaast moet zou je de ov terug moeten betalen over het aantal maanden dat je de OV onterecht zou hebben gehad. Volgens mij is dit dusw niet over de totale tijd, maar in de maand waar jij inderdaad over €9000,- heengaat.

Zo ver ik weet gaat de ibgroep bij berkening van je inkomen wel uit van belastbaar inkomen (weet niet hoe dit met eigen zaak gaat). Aangezien zij zelf niets hebben, krijgen zij de info van de belasting natuurlijk.

Maar €40,- teveel is natuurlijk geen argument. Ergens is de grens en die moet ook gehanteerd worden. Je kunt niet een grens leggen en dan zeggen, maar als je €50,- erover heen komt dan is dat niet zo erg, aangezien je dan de grens gewoon verlegd. Je doelt misschien op een clouance regeling. Tsja daar kun je natuurlijk altijd op hopen.

Succes in ieder geval.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

De IBG kijkt nu naar je netto verdiensten

Apster

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Apster »

Het lullige van dit hele verhaal vind ik eigenlijk dat de IBG je OV terugbetaling claimt over een HEEL jaar. In januari zit je echt niet boven je maximale verdiensten. Eerlijker is dat je de maanden terug moet betalen als je over de grens heenzit. En dat doen ze dus niet, ze rekenen gelijk 12 maanden=een dikke €700. Makkelijk geld verdienen van het IBG.

henk10

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door henk10 »

Voortaan goed opletten dus. Bekend is bekend.

Gast

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Gast »

ah joh heb ik ook gehad, tellen ze bij je lening op moet je per maand een paar euris meer betalen.

EP

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door EP »

Hallo,

Ik zit in zelfde schuit mbt terugbetalen. Hadden in Groningen zeker geen sluitende begroting :-( nu ik ook niet meer!

Navraag bij IB-groep leert dat indien je een prestatiebeurs hebt en dit langer aanhoudt dan dat je later terug krijgt in vorm van gift (bijv. 7e jaar) èn je meer dan bijverdienvoet bijverdien je terug moet betalen:

1. De lening (dat wist je al)
2. Een boete voor het onterecht hebben van een OV kaart over gehele jaar.

Conclusie: leen liever bij een bank ofzo, geen gezeik later.

Raymond V.

Re: studiefinanciering: boete voor teveel bijverdiensten 2001

Ongelezen bericht door Raymond V. »

Kan iemand mij misschien met het volgende helpen?


In 2001 heeft mijn vriendin telefonisch contact gehad met de IB-Groep, omdat ze dacht teveel te gaan verdienen. Er is toen verteld dat, aangezien ze vanaf september geen SF meer zou ontvangen, ze niet boven het maximum zou uitkomen.

Uiteraard kreeg ze dus wel een vordering vanwege meerinkomen. Telefonische navraag vertelde hetzelfde als in 2001, dus bezwaar ingediend met de verwachting dat het opgelost was.

Niet dus, bezwaar zou dus ongegrond zijn.

Weet iemand hoe het nou zit ; als je geen SF ontvangt, hoort dit toch niet bij het inkomenstijdvak? (Voor de periode t/m augustus blijft ze onder het maximum).

Gesloten