LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zomaar geld afgeschreven

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
silmull
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:51

zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door silmull »

Mijn dochter wordt dit jaar 18 en moet dus zelf een zorgverzekering afsluiten. Menzis, waarbij ze altijd via ons was meeverzekerd, ging er voetstoots vanuit dat zij bij Menzis bleef en had de zorgpremie voor dec. 2014 al op het betalingsoverzicht vermeld.( Wij betalen de premie in 1x). Mijn dochter wilde echter naar Anderzorg i.p.v. Menzis. Ik heb dus in dec. 2013, Menzis gebeld met de mededeling dat zij vanaf december 2014 niet meer klant was en of ze de factuur wilden aanpassen. Het antwoord van Menzis was dat we maar gewoon zouden betalen en dat het bedrag dan wel werd teruggestort!!!! Ik was echter niet van plan om voor iets te betalen waarvan ik weet dat ik er geen gebruik van maak. Na 3x bellen en een hoop ergernis had ik het zover geregeld dat mijn dochter niet alvast moest betalen voor een zorgverzekering die ze toch niet zou afnemen.
Op het digitale overzicht stond haar premie bedrag dan ook op 0 euro. Wat schetst mijn verbazing, ik heb mijn dochter nu aangemeld bij Anderzorg en die zouden haar uit laten schrijven bij Menzis. Krijg ik een schrijven van Menzis dat ik de premie terug krijg die al betaald was???? Blijkt dat ze een factuur hebben gestuurd van 1014 euro en vervolgens 1100 euro hebben afgeschreven. Buiten het feit dat ik baal dat ik dit zelf niet heb gezien, ben ik erg boos op Menzis voor hun achterbakse methoden. Wat denk je dat de renteopbrengst is van al dat teveel geïnde geld. Ik zal toch vast niet de enige zijn.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Weet niet of het wel zo slim is om al een jaar van te voren te beslissen welke zorgverzekeraar je dan zal nemen. Waarschijnlijk was het verstandiger geweest om die maand gewoon bij Menzis verzekerd te zijn en nu rond gaan kijken welke zorgverzekeraar in januari 2015 de beste aanbieding heeft.

silmull
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 12:51

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door silmull »

Niet als ik duidelijk heb aangegeven, geen klant meer te willen zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef:Zorgverzekering sluit je af voor 1 jaar en daar vanuit gaande vind ik het logisch dat Menzis de premie voor uw dochter in rekening brengt, u betaalt tenslotte per verzekeringsjaar.
Even googlen leert dat Menzis niet de enige is die op deze manier ervoor zorgt dat kinderen welke gedurende het verzekeringsjaar 18 worden onverzekerd zijn.
Kan wel zijn dat je voor een jaar betaald maar de zorgverzekering moet in November/December de nieuwe polis sturen en men heeft dan tot 31 januari de tijd om te beslissen of men wil blijven of veranderen. Was toevallig vanavond in Radar. Dus Menzis is best heel voorbarig plus wat ik net lees @silmull een "vreemde" rekening heeft ontvangen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maar exact wanneer wordt uw dochter 18 jaar. In december? Dan zou toch hoogstens voor een maand betaald hoeven worden? De nieuwe verzekering gaat pas in op de eerste van de volgende maand.

witte angora
Berichten: 30925
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik begrijp dat het om een jaarbetaling gaat, in plaats van een maandbetaling? Dan vindt ik het niet vreemd dat je dochter in januari 2014 voor het hele jaar wordt aangeslagen, en dat van die maand december het geld later terug wordt gestort. Vind ik nog vrij normaal ook. Immers, de eerste 11 maanden loopt het sowieso via Menzis, en wie weet veranderd met van gedachten...

Sja, en nu kun je je druk maken over rente trekken over die ene maand, sorry 3% rente van pak hem beet 100 euro is 3 euro. Daar zullen ze rijk van worden!

Wat anderen ook al zeggen: maak je niet druk voor die ene maand, als ze tot 1 januari bij Menzis blijft, kan ze per 1 januari overstappen.

Het lijkt wel of de principes belangrijker zijn dan wat dan ook.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Sja, en nu kun je je druk maken over rente trekken over die ene maand, sorry 3% rente van pak hem beet 100 euro is 3 euro. Daar zullen ze rijk van worden!
Het lijkt wel of de principes belangrijker zijn dan wat dan ook.
Ja, het zijn inderdaad olienoten. Heb het afgelopen voor het eerst (en het laatst) ook een jaar vooruit betaald, krijg €55,00 (3% rente). Volgend jaar maar weer spreiden. Is wel €4,58 minder per maand maar loont niet echt de moeite om eerst spaargeld aan te spreken, dan iedere maand je bedrag weer terug te storten op spaarrekening; de rente is eigenlijk te laag om er echt op 'vooruit' te gaan.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door 16again »

tenormin schreef:Heb het afgelopen voor het eerst (en het laatst) ook een jaar vooruit betaald, krijg €55,00 (3% rente).
-Die 3% is meer korting, voor minder administratie
-Die 3% moet je vergelijken met de rente over een half jaar !!
December betaal je 12 maanden vooruit, voor januari betaal je eigenlijk helemaal niet vooruit.
Gemiddeld betaal je 6 maanden vooruit, vertaald naar jaarrente levert dit dus 6% op.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door tenormin »

16again schreef:-Die 3% is meer korting, voor minder administratie
-Die 3% moet je vergelijken met de rente over een half jaar !!
December betaal je 12 maanden vooruit, voor januari betaal je eigenlijk helemaal niet vooruit.
Gemiddeld betaal je 6 maanden vooruit, vertaald naar jaarrente levert dit dus 6% op.
U heeft een andere rekenmethode dan ik.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Belegger+ »

rosalien14 schreef: Buiten dat, als ze bij mij in december de volledige premie voor het volgend jaar afschrijven betaal ik ook geen vermogensbelasting over dat deel wat afgeschreven is.
En reken je rijk ! Dijsselbloem en Rutte zullen best tevreden zijn met zulke rekenaars in hun landje.
Vermogensbelasting gespaard over vooruit betaalde premie.... 20 euro ? Om dan daarna via premie verhoging en hoger eigen risico tiendubbel teruggepakt te worden.
Groeten van B+

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: zomaar geld afgeschreven

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

silmull schreef: Blijkt dat ze een factuur hebben gestuurd van 1014 euro en vervolgens 1100 euro hebben afgeschreven.
Volgens mij mag dit doodeenvoudig niet. Dit is fraude.

Gesloten