LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvordering uwv

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
koewartje
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 okt 2008 13:41

terugvordering uwv

Ongelezen bericht door koewartje »

Hallo, mijn vrouw en ik zijn beide 80-100% afgekeurd en zijn in de wao, de laatste 7 jaren mochten wij in overleg met het uwv en artsen een baantje nemen, wij bezorgen sindsdien 2x per week post in onze eigen omgeving.
De bijverdiensten geven wij netjes op en betalen ook belasting.
Enkele weken geleden ontvingen wij een brief van het uwv dat ze over een periode van 7 maanden ruim 3500€ wilden terugvorderen, ik heb meteen de salarislijsten van die periode bij elkaar opgeteld en kwam maar tot een bedrag van 3200€, ze willen dus ongeveer 300€ méér terugvorderen dan ik verdiend heb.
Nu komt het volgende; deze week kregen wij een telefoontje van het uwv dat mijn vrouw ook een terugvordering krijgt van 3550€, ook hier hebben wij de salarislijsten bij elkaar opgeteld en mijn vrouw heeft maar 2500€ verdiend. De bedragen zijn allemaal bruto.
We hebben kontakt met het uwv opgenomen en volgens hun komt het door een nieuwe rekenmethode waar wij de dupe van zijn geworden.
Wij hebben bezwaar ingediend maar maken volgens het uwv weinig kans op herziening van deze beslissing. Ik heb een dankbrief gestuurd aan de minister voor het kapot maken van ons leven, hij heeft ervoor gezorgd dat deze maatregel ontstaan is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door crazyme »

Het zal niet de eerste keer zijn dat het uwv er een puinhoop van maakt.

Op welke regel baseren zij de terugvordering?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

crazyme schreef:Het zal niet de eerste keer zijn dat het uwv er een puinhoop van maakt.

Op welke regel baseren zij de terugvordering?
Die opmerking over het UWV raakt kant nog wal. Een losse flodder die niemand helpt.

De vraag is inderdaad om welke regels het gaat. Het UWV heeft misschien regels toegepast zonder er een 'puinhoop van te maken'.

Wellicht kan de vraagsteller wat meer helderheid over de gebruikte rekenmethode verschaffen.
Het lijkt me sterk dat je meer inkomsten terug moet betalen dan je hebt gehad.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

koewartje schreef:Hallo, mijn vrouw en ik zijn beide 80-100% afgekeurd en zijn in de wao, de laatste 7 jaren mochten wij in overleg met het uwv en artsen een baantje nemen, wij bezorgen sindsdien 2x per week post in onze eigen omgeving.
De bijverdiensten geven wij netjes op en betalen ook belasting.
Enkele weken geleden ontvingen wij een brief van het uwv dat ze over een periode van 7 maanden ruim 3500€ wilden terugvorderen, ik heb meteen de salarislijsten van die periode bij elkaar opgeteld en kwam maar tot een bedrag van 3200€, ze willen dus ongeveer 300€ méér terugvorderen dan ik verdiend heb.
Nu komt het volgende; deze week kregen wij een telefoontje van het uwv dat mijn vrouw ook een terugvordering krijgt van 3550€, ook hier hebben wij de salarislijsten bij elkaar opgeteld en mijn vrouw heeft maar 2500€ verdiend. De bedragen zijn allemaal bruto.
We hebben kontakt met het uwv opgenomen en volgens hun komt het door een nieuwe rekenmethode waar wij de dupe van zijn geworden.
Wij hebben bezwaar ingediend maar maken volgens het uwv weinig kans op herziening van deze beslissing. Ik heb een dankbrief gestuurd aan de minister voor het kapot maken van ons leven, hij heeft ervoor gezorgd dat deze maatregel ontstaan is.
Het UWV is wettelijk verplicht om teveel verstrekte WAO uitkering ( bruto) terug te vorderen. Ze hebben geen keuzevrijheid om dit te laten.

Je schrijft dat je de bijverdiensten netjes opgeeft en belasting betaald.
Heb je de bijverdiensten alleen opgegeven aan de belastingdienst of heb je dit ook met het formulier
http://www.uwv.nl/Particulieren/formuli ... 02605.aspx aan het UWV gemeld ?

In 2013 is er een nieuwe fraudewet van kracht geworden waardoor in principe bij een eerste fraudegeval 100% van de teveel ontvangen uitkering als boete wordt opgelegd. Als er alleen sprake is van schending van de inlichtenplicht krijg je maar een boete van 150 euro.

Let wel bij terugvordering dient het UWV rekening te houden met de beslagvrije voet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door ruud_a »

snuffel1 schreef:Normaliter worden de inkomsten met de maandelijkse uitkering verrekend want bijverdiensten worden direct in mindering gebracht. Waarschijnlijk is dat niet gebeurd en dient u de teveel genoten inkomsten terug te betalen. Er is een wezenlijk verschil tussen genoten loon en fiscaal loon, het fiscale loon is beduidend hoger. Uw berekening over die periode van 7 maanden is mogelijk niet correct. Hoe dan ook als u en uw partner teveel aan uitkering hebben genoten wordt dat teveel bruto teruggevorderd.
maar voor alle duidelijkheid:
ik neem aan, dat je die bruto correctie ook weer kunt corrigeren op je belastingaangifte?
en eventueel later middelen over drie jaar, als dat gunstiger uitpakt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas-Jan schreef: Het lijkt me sterk dat je meer inkomsten terug moet betalen dan je hebt gehad.
Toch is dat heel goed mogelijk. Zeker als je per maand rond de 300 euro bijverdient, is de verlaging van je ao uitkering soms hoger dan je bijverdiensten. Kijk anders even op de site van uwv, daar is een rekenmodule waar je een en ander precies kunt narekenen.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door Toppy »

koewartje schreef: Wij hebben bezwaar ingediend maar maken volgens het uwv weinig kans op herziening van deze beslissing. Ik heb een dankbrief gestuurd aan de minister voor het kapot maken van ons leven, hij heeft ervoor gezorgd dat deze maatregel ontstaan is.
Even ho hier.

Ten eerste en dat is al eerder gezegd, heeft u uw inkomsten tijdig doorgegeven aan het UWV?
En als u dat gedaan heeft is er bij u, bij het zien van de maandelijkse specificaties, geen lampje gaan branden omdat uw inkomsten niet verrekend zijn?
Want dat is hét sein dat er bij het UWV een en ander niet goed gegaan is.
Bij het UWV werken mensen die steeds meer werk moeten doen met minder mensen en dan veranderd de wetgeving ook nog eens om de klip-klap.
Een foutje is dus zo gemaakt.
En die mensen zitten er echt niet om de uitkeringsafhankelijke burger te pesten.

En als u het UWV niet op de hoogte hebt gebracht van uw inkomsten moet u toch echt bij uzelf te rade gaan.

Overigens was het heel wel mogelijk dat het UWV wellicht eerder kennis had kunnen hebben van uw maandelijks inkomen uit arbeid. Dan had de 'schade' beperkt kunnen blijven.
Dan neemt overigens niet weg dat het uw verantwoording is en blijft en afgeven op een ander dat hierdoor uw leven kapot gemaakt wordt is een opmerking die hier niet past.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: terugvordering uwv

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@Donna: misschien moet u juist wél eens klip en klaar zeggen wat u van het UWV denkt. Ik heb sterk de indruk dat u persoonlijk slechte ervaringen hebt met het UWV en daarom uw eigen kruistocht voert tegen deze instantie. Tot nu toe blijft het bij gissen en verwondering over uw berichten.
Vertel.

Gesloten