LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verklaring van Erfrecht nodig

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door olaf79 »

hdektep schreef:Begin vorig jaar is onze dochter (24 jaar) overleden. Een maand geleden heb ik de Postbank verzocht om de tenaamstelling van haar postbankrekening te wijzigen en mijzelf (haar vader) als gemachtigde aan te wijzen met toestemming van de overige erfgenamen (mijn echtgenote en de 2 andere kinderen).
Gisteren ontving ik het wijzigingsformulier terug van de Postbank met de mededeling dat er een Verklaring van Erfrecht moet worden overlegd. Er is echter geen verklaring opgemaakt. Het saldo van haar postbankrekening bedraagt 184 euro - het opmaken van een verklaring kost ongeveer 300 euro .... wat schieten we daar dan mee op - was mijn vraag aan een medewerker van de Postbank. Niet veel maar het zijn de regels. Kan dit zomaar? Het komt er dus gewoon op neer dat wij dit geld kwijt zijn ? Er is toch geen mens op deze wereld die eerst 300 euro gaat uitgeven om 184 euro te kunnen krijgen? Het saldo staat toch niet in verhouding met de kosten die we ervoor moeten maken om erover te kunnen beschikken.
En wat als het saldo nou eens negatief was geweest .... dan werden we natuurlijk meteen als erfgenaam aangemerkt.
Wie weet raad?
Hans de Koning
De verklaring van erfrecht heb je mogelijk ook nodig om allerlei andere zaken te regelen voor of namens de erfgenamen. Ik zou die toch laten opmaken want dan kun je nu en in de toekomst altijd bewijzen dat jij de belangen van de erfgenamen mag behartigen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

marcel75 schreef:Kweenie,
De bank zal niets met de bank overleggen. Dat mag hij immers niet. De notaris kan alleen in de akte van levering een verhaal opgenomen hebben waaruit blijkt dat hij zijn huiswerk heeft gedaan met betrekking tot hetonderzoek waaruit blijkt dat de verkoper ook eigenaar is. Dat werkt dus alleen jegens de koper.

Voor alle andere instanties, waaronder een bank, is een verklaring van erfrecht nodig wil je kunnen aantonen dat je bevoegd bent.
Dat is toch precies wat ik zeg? Dat het niet vreemd is dat je voor de verkoop van je huis geen verklaring van erfrecht nodig hebt, maar voor de bank wel?

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door marcel75 »

Kweenie,
Dat lijkt misschien raar, maar de notaris kan zowel een akte van levering als een verklaring van erfrecht opstellen. Is er dus vóór de overdracht van de woning nog geen verklaring van erfrecht opgesteld, dan kan de notaris die verklaring als het ware opnemen in de akte van levering. Op die manier heb je vooraf geen verklaring van erfrecht nodig. Overigens vind ik het persoonlijk een afgang van een makelaar als hij dat niet van te voren heeft aangekaart met een verkoper.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Nogmaals, dat is precies wat ik zeg.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

Ik heb dit jaren geleden ook met mijn vader gehad .Bericht zal nog wel ergens staan .Dit topic loopt dan ook al erg lang .
Als je de inloggegevens hebt gewoon iedere keer wat van de rekening storten ,
Een bank weet nooit als je het niet zelf opgeeft dat degene is overleden .
Nu een paar jaar later .Hij bestaat nog steeds maar er staat nog maar €0.20 .

Ja het is idioot dat ik het zo moest doen maar diverse andere banken vinden een kopie van een verklaring van overlijden (Edit: bedoelde dus niet van erfrecht ) wel al voldoende .
Heb wel alles zonder de notaris gedaan .Dat deze ook niet allemaal zuiver zijn weet ik nog wel van oom .
Laatst gewijzigd door Inter op 07 nov 2012 03:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Kate25
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:51

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Kate25 »

Zelfs met een verklaring van overlijden en verklaring van erfrecht ben ik nu bij ABNAmro al meer dan 5 maanden bezig. De zaken zijn door deze bank nog steeds niet naar behoren geregeld. Word je hier boos om, als je op jouw kosten telefonisch klaagt? Wenst men je niet verder te woord te staan.
ABNAMro beweert in hun folders maar 5 dagen nodig te hebben om bij overlijden zaken voor de erfgenamen en nabestaanden te regelen. Nou, niet dus.
Vlissingen: nee, we hebben geen bericht dat u moeder is overleden. Sta je dus aan de balie met de papieren om de zaak in gang te zetten: nee, als we geen bericht hebben, doen we niets. We weten van niets. Middelburg: Nee, de manager heeft nu thee pauze, als die over is, waarschuw ik hem. Ohhh sorry, wacht u nog steeds? Ben het vergeten te melden. Oh, u heeft andere afspraken? Goes: Nee, ik regel niets want de overlijdingsakte is afgedrukt op geel papier en dat gebruikt een gemeente niet. Dit is een valse aktie van overlijden. (Werd dus doodleuk beschuldigd van fraude! Laat ik nou zelf werken bij een gemeente: er zijn legio gemeenten die niet op geel of groen papier afdrukken...) Deze mevrouw wilde op tijd naar huis ook. (Tja, het was kermis...) Leiden hielp wel, maar vergat de kopies van de documenten te waarmerken. Ik ben vervolgens nog diverse keren afgezeken bij diverse kantoren en het is natuurlijk nog steeds niet goed geregeld... Melden dat je contact op neemt met consumenten organisaties en er een brief naar de directie gaat: opeens kan alles binnen 24 of 48 uur in gang gezet worden.
De brief die richting de directie gaat, is inmiddels ettelijke A-vier-tjes en dan heb ik het nog niet over alle geleden financiele schade, omdat de financiele verplichtingen wel door lopen en nagekomen moeten worden...
Niet dat ik sta te kijken van een dergelijke "service", na alle recente berichten en veroordelingen van de banken wegens bijvoorbeeld samenwerken met S&P om klanten onbetrouwbare producten te slijten, koersen kunstmatig hoog te houden etc etc. En dan nu weer ABNAmro, die doodleuk de bankpassen van klanten blokkeert voor gebruik buiten Europa... als mensen gewoon een jaar niet in buitenland hebben gepind. Het ongeldige excuus? Skimmen - alsof er niet binnen de EU of in Nederland geskimmed wordt! En klanten betalen wel voor een wereldpas.
Waar ik van sta te kijken: dat geen enkele consumentenorganisatie die zegt de belangen van consumenten te behartigen, iets doet en banken eindelijk eens serieus aanpakt.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

Oude Fortis medewerkers ? Die bank stond nou niet echt bekend om zijn goed service .
Helaas is er door aller fusies , overnames en het verdwijnen van Banken uit Nederland ( Argenta gestopt met betaalrekeningen ) niet veel keuze .

En ja een overheid die een staatsbank gaat aanpakken .
Consumenten organisaties doen niets .
Ook nooit wat gedaan aan het betalen van passen .
Helaas hebben partijen in de 2e kamer die hieraan iets willen doen geen meerderheid .


Misschien de ombudsman maar Abn-Amro is helaas geen overheidsbedrijf met ambtenaren .

Erfrechtservice
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2014 15:01

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Erfrechtservice »

Verklaring van erfrecht niet altijd nodig

Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Bij kleine bedragen eisen sommige banken geen verklaring. Het is verstandig hierover contact op te nemen met de bank. Sinds januari 2012 verlangen banken geen verklaring van erfrecht meer als:
  • 1. Er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap;
  • 2. Er geen testament is;
  • 3. En er niet meer dan € 100.000 op de rekening staat.
Tegenwoordig zijn er ook een aantal aanbieders van verklaringen van erfrecht via internet. De tarieven worden vergeleken op: http://www.verklaring-erfrecht.nl/koste ... anbieders/. Waar moet u op letten voordat u een verklaring aanvraagt? Vaak wordt het tarief van de akte opgegeven. Om de procedure schriftelijk af te wikkelen moeten er nalatenschapsvolmachten (ook wel boedelvolmachten genoemd) opgesteld worden. Zijn hier extra kosten aan verbonden? Hetzelfde geldt voor een volmacht aan een van de erfgenamen om alles te regelen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door marcel75 »

@erfrechtservice,
spammerdespam

@vogels,
Omdat de ING bank gewoon de wet volgt en geen gelazer wil omdat ze "per ongeluk" aan een verkeerd persoon het geld hebben meegegeven.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

Er zijn nog wel andere manieren om geen geld te hoeven te geven aan de notaris oplichters met hun achterlijke prijzen .
En dat in ons digitale tijdperk

Maar om nu nog op een topic van bijna 2 jaar terug te reageren

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Inter schreef:Er zijn nog wel andere manieren om geen geld te hoeven te geven aan de notaris oplichters met hun achterlijke prijzen .
En dat in ons digitale tijdperk
Juist in ons digitale tijdperk is het nodig dat notarissen de boel goed regelen....

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

GJvdZ schreef:
Inter schreef:Er zijn nog wel andere manieren om geen geld te hoeven te geven aan de notaris oplichters met hun achterlijke prijzen .
En dat in ons digitale tijdperk
Juist in ons digitale tijdperk is het nodig dat notarissen de boel goed regelen....
Eventjes iets opvragen uit Centraal Testamentenregister (CTR) en dan uit printen .
Het vragen of er een testament bij het (CTR) kost niets .
Dat ik het bij sommige banken bij mijn vader wel moest doen ( ik en mijn broer waren enige erfgenamen ) is volkomen belachelijk .Lees geldklopperij .

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Shine »

Was vroeger dat je in alle gevallen een Verklaring van Erfrecht bij banken moest inleveren, is dat idd sinds 2012 niet meer in alle gevallen zo.
Zie onderstaande overheids website.
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... recht.html
Op de website van de NVB staat hetzelfde en verwijzen naar de pagina bij de rijksoverheid.

Voldoen je aan de regels, dan mag de bank niet om een VvE eisen. Doet de ING dat wel, dan gaan ze buiten hun boekje en kun je een klacht indienen.

Om dus ' erfrechtschrijve' als spammer aan te merken vind ik onjuist en te ver gaan. Hij of zij attendeert gewoon op een nieuwe regelgeving die miv 2012 in is gegaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Inter schreef:
GJvdZ schreef:
Inter schreef:Er zijn nog wel andere manieren om geen geld te hoeven te geven aan de notaris oplichters met hun achterlijke prijzen .
En dat in ons digitale tijdperk
Juist in ons digitale tijdperk is het nodig dat notarissen de boel goed regelen....
Eventjes iets opvragen uit Centraal Testamentenregister (CTR) en dan uit printen .
Het vragen of er een testament bij het (CTR) kost niets .
Dat ik het bij sommige banken bij mijn vader wel moest doen ( ik en mijn broer waren enige erfgenamen ) is volkomen belachelijk .Lees geldklopperij .
Ik heb het niet over de activiteiten van de notaris, maar over dat je juist in deze tijd een notaris nodig hebt om de echtheid te garanderen.

Maar als je het geldklopperij vindt: probeer zelf notaris te worden en ga die diensten voor bodemprijzen leveren. Klanten genoeg lijkt me.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Shine schreef:Voldoen je aan de regels, dan mag de bank niet om een VvE eisen. Doet de ING dat wel, dan gaan ze buiten hun boekje en kun je een klacht indienen.

Om dus ' erfrechtschrijve' als spammer aan te merken vind ik onjuist en te ver gaan. Hij of zij attendeert gewoon op een nieuwe regelgeving die miv 2012 in is gegaan.
Als je goed leest, dan weet je ook dat wat je schrijft onjuist is. De versoepeling houdt in dat banken niet meer altijd verplicht zijn een VVE te vragen. Ze mogen het dus nog steeds wel vragen.

Dit staat zelfs expliciet in het stukje:
De banken maken altijd een individuele afweging of een verklaring van erfrecht, uit het oogpunt van zekerheid, nodig is.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Mallet »

Algemene Bankvoorwaarden (www.nvb.nl)

Artikel 13
2. Na het overlijden van de cliënt kan de bank verlangen dat degene(n) die stelt/stellen bevoegd te
zijn (rechts)handelingen met betrekking tot de nalatenschap van de cliënt te verrichten ten bewijze
daarvan een verklaring van erfrecht, afgegeven door een Nederlandse notaris, en/of andere door
de bank acceptabel geoordeelde documenten aan de bank overlegt/overleggen.

Het klopt dat het niet in alle situaties meer noodzakelijk is bij iedere bank. Er mag dus wel altijd om gevraagd worden als de bank dat nodig acht.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

Mallet schreef:Algemene Bankvoorwaarden (http://www.nvb.nl)

Artikel 13
2. Na het overlijden van de cliënt kan de bank verlangen dat degene(n) die stelt/stellen bevoegd te
zijn (rechts)handelingen met betrekking tot de nalatenschap van de cliënt te verrichten ten bewijze
daarvan een verklaring van erfrecht, afgegeven door een Nederlandse notaris, en/of andere door
de bank acceptabel geoordeelde documenten aan de bank overlegt/overleggen.

Het klopt dat het niet in alle situaties meer noodzakelijk is bij iedere bank. Er mag dus wel altijd om gevraagd worden als de bank dat nodig acht.
Het is maar hoe moeilijk een bank doet .Bij de ene bank was een overlijdensakte al voldoende .Zeker als het maar om een paar euro ging en dat alleen maar om hem op te heffen .

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

:arrow:
Laatst gewijzigd door Inter op 16 feb 2014 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

Dubbel maar kan in dit forum niets zelf verwijderen Dan maar zo
Laatst gewijzigd door Inter op 16 feb 2014 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Verklaring van Erfrecht nodig

Ongelezen bericht door Inter »

:arrow:
Laatst gewijzigd door Inter op 16 feb 2014 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten