LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] werken met behoud van uitkering?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door witte angora »

snuffel1 schreef:Terug komend op de uitkeringsgerechtigden die een kans krijgen om weer mee te doen kan ik maar één ding zeggen pakken die kans.
En daar ben ik het van harte mee eens.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door gilas »

Het probleem met beroepswerklozen is dat ze vaak de regels en mazen daarin beter kennen dan degene die de regels moeten handhaven(Of de gewone werklozen,als ik ze zou mag noemen).
Als je dat wil aanpakken moet je mensen hebben die de regels,mazen en gaten binnenste buiten kennen en die meteen actie kunnen ondernemen zonder weken te wachten.
Er zouden dan ook veel meer onaangekondigde controles moeten zijn en de mogelijkheid om als het nodig is per direct maatregelen te nemen.
Ik ben niet een pessimist maar ik denk dat er altijd wel een groep mensen zal zijn die je kan bestempelen als beroepswerkelozen of mensen die niet bemiddelbaar zijn vanwege welke reden dan ook.
snuffel1 schreef:Terug komend op de uitkeringsgerechtigden die een kans krijgen om weer mee te doen kan ik maar één ding zeggen pakken die kans.
Dat kan ik alleen maar beamen

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Dutchy »

Langzaam maar zeker wordt goedkope arbeid en vrijwel onbetaalde arbeid normaal gevonden.
Geef werkgevers eens ongelijk; een 15 of 16 jarige voor 2,50 tot amper 3 euro per uur betalen of iemand van 23 jaar minimaal 8,57 per uur moeten betalen. Leerlingen en studenten stage laten lopen is aantrekkelijk en een oudere werkloze een aantal maanden mee laten draaien levert ook een heel fikse premiekorting op. Informatie is op de website van de belastingdienst te lezen.

Waar ik persoonlijk bevreesd over ben is dat op den duur het wettelijk minimum loon gaat verdwijnen. Werkgevers in bedrijven raken er steeds meer aan gewend dat je mensen stage kunt laten lopen, in plaats van ze betaald in dienst te nemen. Bij mijn gemeente bijvoorbeeld worden open sollicitaties al niet meer in behandeling genomen, maar stage lopen kan altijd wel. Zowel meeloopstages als afstudeerstages. Werken met behoud van een uitkering in een commerciële werkomgeving wordt ook steeds normaler. Je komt inmiddels al werklozen tegen in winkels en in callcenters, waar ook mensen met een arbeidscontract en pensioenopbouw in dienst zijn.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Bij het bedrijf waar mijn man werkte, namen ze ook alleen verkopers in dienst voor 3 maanden met behoud van uitkering. Die vlogen er dan na 3 maanden uit. Alleen: in 3 maanden kon je in die branche geen goede contacten en dus verkopen opbouwen, dus het bedrijf is afgelopen jaar failliet gegaan, o.m. doordat er niet genoeg klanten waren... In plaats van dat ze investeerden in goede verkopers, wilden ze dus op een koopje zitten en dit was het gevolg.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Dutchy »

De FNV heeft de misstanden die er bestaat bij het werken met behoud van een bijstandsuitkering in een zwartboek gepubliceerd:
http://www.fnv.nl/site/media/pdf/108874 ... br2013.pdf

Inmiddels heeft de FNV ook al een vervolgonderzoek op dit zwartboek gepubliceerd.
http://www.fnv.nl/site/media/pdf/108874 ... werken.pdf

Interessant leesvoer voor diegenen die denken dat het allemaal wel prima geregeld is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door puma73 »

Of het allemaal zo goed geregeld is boeit mij eigenlijk niet, het wordt tijd dat die beroepswerkelozen uit hun hol gerookt worden. Die mensen die het wel makkelijk vinden dat gratis geld, die mogen van mij keihard aangepakt worden in de nieuwe participatiewet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

puma73 schreef:Of het allemaal zo goed geregeld is boeit mij eigenlijk niet, het wordt tijd dat die beroepswerkelozen uit hun hol gerookt worden. Die mensen die het wel makkelijk vinden dat gratis geld, die mogen van mij keihard aangepakt worden in de nieuwe participatiewet.
Denk dat je dat op de manier waarop mensen nu 'te werk worden gesteld' (zie reacties hier op het topic en de verhalen uit het zwartboek) de beroepswerklozen uit hun hol gerookt worden? En vind je dat daarvoor anderen gebruikt mogen worden?
Denk je dat deze regeling als - enige- doel heeft de beroepswerklozen uit te roken?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door puma73 »

Jolijn schreef:
puma73 schreef:Of het allemaal zo goed geregeld is boeit mij eigenlijk niet, het wordt tijd dat die beroepswerkelozen uit hun hol gerookt worden. Die mensen die het wel makkelijk vinden dat gratis geld, die mogen van mij keihard aangepakt worden in de nieuwe participatiewet.
Denk dat je dat op de manier waarop mensen nu 'te werk worden gesteld' (zie reacties hier op het topic en de verhalen uit het zwartboek) de beroepswerklozen uit hun hol gerookt worden? En vind je dat daarvoor anderen gebruikt mogen worden?
Denk je dat deze regeling als - enige- doel heeft de beroepswerklozen uit te roken?
Die zwartboeken van het fnv neem ik altijd met een kilo zout en soms nog meer.

Ik heb nergens beweerd dat deze regeling als enige doel is beroepswerkelozen uit te roken, maar het kan een goede aanzet zijn tot.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Jolijn »

puma73 schreef:
Jolijn schreef:
puma73 schreef:Of het allemaal zo goed geregeld is boeit mij eigenlijk niet, het wordt tijd dat die beroepswerkelozen uit hun hol gerookt worden. Die mensen die het wel makkelijk vinden dat gratis geld, die mogen van mij keihard aangepakt worden in de nieuwe participatiewet.
Denk dat je dat op de manier waarop mensen nu 'te werk worden gesteld' (zie reacties hier op het topic en de verhalen uit het zwartboek) de beroepswerklozen uit hun hol gerookt worden? En vind je dat daarvoor anderen gebruikt mogen worden?
Denk je dat deze regeling als - enige- doel heeft de beroepswerklozen uit te roken?
Die zwartboeken van het fnv neem ik altijd met een kilo zout en soms nog meer.

Ik heb nergens beweerd dat deze regeling als enige doel is beroepswerkelozen uit te roken, maar het kan een goede aanzet zijn tot.
Ik zeg ook niet dat je het beweerd, ik vroeg het je.

En vind je dat daarvoor anderen gebruikt mogen worden?

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Dutchy »

De 'beroepswerklozen' die ik van naam ken zijn al lang aan het werk gezet als schoffelaar, in verzorgingshuizen of bij welzijnsorganisaties.

Werklozen in de bijstand zijn inmiddels ook de gerespecteerde mensen van boven de 40 met jarenlange ervaring, die door een faillissement werkloos zijn geworden. Ik heb ze al meegemaakt als vrijwilligers. Een fabriek in mijn woonplaats met een historie van bijna 100 jaar sloot de deuren en daar gingen alle werknemers. Een aantal vond z'n weg naar een andere baan, maar een grote groep bleef werkloos achter. Behoren deze mensen tot de groep 'beroepswerklozen'? Ik vind van niet.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:Mijn verhaal is wel volledig off topic maar of je nu kort of lang in een uitkering situatie zit er is altijd een mogelijkheid om er weer uit te komen tenminste als je dat zelf wil.
Dat is makkelijk gezegd. Statistieken laten zien dat mensen in de WW hoogste kans hebben om weer aan de slag te gaan. Wanneer je iets mankeert of langdurig werkloos bent dan wordt dit een ander verhaal. Mensen die langdurig werkloos zijn kun je daarmee helpen, maar handicapt zijn niet weg te nemen. Ik was op een van de bijeenkomsten van de vakbond. En de vakbondleider gaf toen aan dat werkgever vroeger met elkaar afspraken dat de een zoveel en de ander zoveel mensen met een vlekje vroeger zouden aannemen. De eisen waar mensen aan moeten voldoen zijn tegenwoordig veel strengen. Als je ook maar het minste of geringste mankeer dan wil men je niet meer hebben. Wanneer iemand in een rolzit dan is dat herkenbaar en is er begrip, maar wanneer je ADHD (drukker) of autisme (sociaal onhandig) hebt dan ziet niemand dat aan je en is er geen begrip.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Dutchy »

Om nu in een callcenter te mogen werken krijgt de sollicitant een berg huiswerk mee naar huis van het uitzendbureau en een lange competentietest van het callcenter zelf, die online ingevuld kan worden.
De sollicitant moet voor het eerste sollicitatiegesprek onder meer een sales pitch schrijven, diverse competentievragen beantwoorden en zich verdiepen in de te verkopen producten van de opdrachtgever voor wie hij aan de telefoon gaat werken. Op het uitzendbureau volgt dan een rollenspel. Degenen die goed worden bevonden gaan naar de volgende ronde.
In 2004 was een kleine toets met vragen over computerkennis al voldoende om aangenomen te worden en de training in het callcenter te mogen volgen.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Dutchy »

Ik zou zeggen "prijs je gelukkig als je nog betaald werk hebt", maar ga niet met een 'de beste stuurlui staan aan wal' houding mensen zonder werk afzeiken. Morgen kan jij je bureau of je locker leeghalen en je melden bij het UWV of de gemeentelijke sociale dienst. Niemand is meer zeker van zijn baan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik heb hier voor ( bijna) iedereen respect,maar ik snap het hele verhaal niet...sorry..Probeer het nog eens ,dan duidelijker,ik zeg eerlijk,ik kan ook erg onduidelijk zijn,maar dit snap ik echt niet...sorry

Rolfer
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 feb 2015 14:20
Contacteer:

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door Rolfer »

Dwangarbeid is het zeker. De overheid gaat veel te ver met deze zaken en heeft meerdere malen verschut gestaan! Zij maken grote fouten en denken dat ze er gewoon mee weg kunnen komen omdat ze de overheid zijn! We moeten maar de handen uit de mouwen steken om de gedupeerde mensen te helpen en om alles te publiceren.
Lees http://www.uwvreselijk.nl en meldpunt:
https://www.facebook.com/MeldpuntMisstandenUitkeringen

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door dhc »

Verschut? Teveel buiten ( in de regen) gelopen?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: werken met behoud van uitkering?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

rozemarijntje schreef:Ik heb hier voor ( bijna) iedereen respect,maar ik snap het hele verhaal niet...sorry..Probeer het nog eens ,dan duidelijker,ik zeg eerlijk,ik kan ook erg onduidelijk zijn,maar dit snap ik echt niet...sorry
Even goede orde ik zie dit,ben hele tijd ff niet geweest,maar hele discussie us weggehaald,lijkt nu net of ik antwoord op bericht uit jan :lol: dat was niet geval,heel veel verwijderd door mod

Gesloten