LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Declaratiefraude in de zorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

O.K. Dutchy je hebt gelijk, maar dan was het deze keer dus "fraude' van de patiënt.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Fraude is misschien niet het juiste woord, ik zou het persoonlijk overconsumptie van zorg noemen. Zorgen dat je elke vorm van zorg krijgt waar je recht op meent te hebben.

Er is helaas een groep zorgconsumenten die min of meer verslaafd is geraakt aan zorg en welzijn. Het was op een gegeven moment tamelijk gemakkelijk geworden om allerhande hulpmiddelen en/of zorg aan te vragen. Het was dan aan een indicatiecommissie om vast te stellen of zo'n hulpmiddel noodzakelijk was. De regels om bijvoorbeeld voor een scootmobiel geïndiceerd te worden waren in de beginjaren nog vrij soepel. Die scootmobiel is steeds meer het reguliere lopen gaan vervangen. Niet met knieproblemen achter een lichtgewicht rollator lopen, maar in een scootmobiel naar de Albert Heijn rijden. En steeds minder bewegen leidt dan weer tot nog meer medische klachten, waardoor er nog meer een beroep moet worden gedaan op die alsmaar duurder wordende zorg.
Laatst gewijzigd door Dutchy op 21 nov 2013 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

doornloosroosje schreef:
vroem schreef: Dat gaat niet over fraude, maar ik vind het wel een goed idee.
Neem daar dan ook sportongevallen bv in op.
Persoonlijke keuzes opnemen in maatwerk aanvullende pakketten. Welke verzekeraar durft dat? ( doet niet ter zake zolang opgenomen in basis..maar goed)
Bedenk wel dat de premie basis maar een beetje zal dalen, maar de premie av, omdat je doelgroep klein is, huizenhoog wordt.

Ze zitten trouwens, om de vraag te beantwoorden, in de basisverzekering uit solidariteitsbeginsel, omdat je nu eenmaal niet Remie ( alleen op de wereld) bent.en zo de premie hiervoor uitgesmeerd kan worden over velen, zodat velen maar een beetje hoeven te betalen in plaats van weinigen veel. Wat voor de meeste mensen wel eens te veel kan zijn.
Helaas is dat beginsel aardig aan het verwateren, met enkele schrijnende problemen tot gevolg.
Hier spreek je jezelf tegen Vroem. Volgens mij bestaat het personifiëren trouwens al voor een groot deel en vormt dat juist het probleem. Dat kwam gisteravond ook tot uiting. Je zou hoogstens uitzondering kunnen maken voor mensen die dure gevaarlijke sporten doen, maar zelfs sporten moet toch gewoon verzekerd zijn, zolang dat algemeen als gezond wordt gezien.
Voor de rest moet een zorgverzekering op solidariteit gebaseerd zijn en de drogredenen van mensen, die zeggen, dat de bereidheid tot solidariteit verminderd wordt door een basisverzekering met ziekten die jij toch niet kunt krijgen, praten dat eigenlijk goed. Daarom geen marktwerking en een overheid, die egoïstische motieven zoveel mogelijk onderdrukt. Anders zitten we straks met één verzekering voor mannen en één voor vrouwen. Waarom zouden mannen moeten betalen voor een hysterectomie... nietwaar? De huisarts en tandarts, die gisteren hun zegje deden, verwoordden het naar mijn smaak goed. Laat alle mensen, die zichzelf een inkomen hebben verschaft door zich tussen de patiënt en de zorgverlener te plaatsen maar eerlijk werk gaan zoeken. Als ze het niet vinden hebben we er misschien wat uitkeringstrekkers bij, maar dat is te prefereren boven dit zootje.
blijkbaar was mijn sarcasme niet sterk genoeg..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Dutchy schreef:Fraude is misschien niet het juiste woord, ik zou het persoonlijk overconsumptie van zorg noemen. Zorgen dat je elke vorm van zorg krijgt waar je recht op meent te hebben.

Er is helaas een groep zorgconsumenten die min of meer verslaafd is geraakt aan zorg en welzijn. Het was op een gegeven moment tamelijk gemakkelijk geworden om allerhande hulpmiddelen en/of zorg aan te vragen. Het was dan aan een indicatiecommissie om vast te stellen of zo'n hulpmiddel noodzakelijk was. De regels om bijvoorbeeld voor een scootmobiel geïndiceerd te worden waren in de beginjaren nog vrij soepel. Die scootmobiel is steeds meer het reguliere lopen gaan vervangen. Niet met knieproblemen achter een lichtgewicht rollator lopen, maar in een scootmobiel naar de Albert Heijn rijden. En steeds minder bewegen lijdt dan weer tot nog meer medische klachten, waardoor er nog meer een beroep moet worden gedaan op die alsmaar duurder wordende zorg.
de regering en uitvoerde instanties weten er ook wel weg mee. Ik heb recent begrepen dat het nu wel meevalt, maar als voorbeeld:

Mijn moeder was rolstoel gebonden, was een maatwerk ding. Toen verhuisde zijn van de ene naar de andere gemeente. Rolstoel moest ingeleverd, en in de nieuwe gemeente een nieuwe gemaakt, ""oude"" was een jaar oud...en ging naar de sloop. Niet eens gedemonteerd voor reservedelen, maar weggeflikkerd. Schijnt nu dus beter geregeld te zijn, maar ik wil niet weten hoeveel geld hiermee gemoeid was.
De apathische houding van de ambtenaren die zich er mee bezig hielden was ronduit stuitend...
weliswaar geen fraude, maar wel iets waarmee ook fors geld wegspoelt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

doornloosroosje schreef:O.K. Dutchy je hebt gelijk, maar dan was het deze keer dus "fraude' van de patiënt.
haal die aanhaaltekens maar weg, valt ook onder fraude in de zorg, het slechter voordoen dan het is omdat je tot op het bot verwend bent geweest en daar niet mee om kan gaan.
Die uren hadden beter aan psychologie voor haar besteed kunnen worden.
..

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Jolijn »

De apathische houding van de ambtenaren die zich er mee bezig hielden was ronduit stuitend...
weliswaar geen fraude, maar wel iets waarmee ook fors geld wegspoelt.

Geld dat toch niet van hun eigen salaris afgaat. Het is 'maar' geld van de gemeenschap en als het potje leeg is, is er voor iemand anders gewoon geen geld beschikbaar meer.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Dat solidariteitsbeginsel in de zorg is met de huidige hoge maandelijkse premies niet langer te handhaven. We praten niet over een verzekering van een paar eurootjes premie per maand. De mens is nou eenmaal egoïstisch ingesteld, en bovendien is iedereen momenteel bezig om het hoofd boven water te houden. Elke euro die je kunt besparen is dan meegenomen. En als dat alleen nog maar bereikt kan worden door het hoogste eigen risico te nemen, dan is dat niet anders. Naar aanvullende zorgverzekeringen kijk je dan al helemaal niet.

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

Sommigen gaan het hier nu hebben over één patiënt die zorg vraagt die het niet echt nodig heeft. Daar ging de uitzending niet over en volgens mij veroorzaken deze niet de enorme zorggroei van de laatste jaren. Of zijn dat zorgverleners die het weer willen afschuiven op de burger? inplaats van op zichzelf?
Eén fysiotherapeut die bij één patiënt ZEVENTIG behandelingen onterecht indient en dat ongetwijfeld bij vele van zijn patiënten doet, dat haalt pas aan. Huisartsen die 80% MEER zijn gaan verdienen sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel, dat werd ook genoemd in de uitzending. Dat zijn pas zaken die aanhalen, niet die enkele patiënt die meer zorg vraagt dan strikt noodzakelijk. Pas waren nog de instellingen aan de beurt. Instellingen die de situatie van patiënten aandikten om zo meer geld te krijgen.

Zit de fysiotherapeut die 70 behandelingen uitschreef werkloos thuis? waarschijnlijk niet en heeft hij deze week weer zogenaamd een 200 urige werkweek gedraaid.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

rednier schreef: Zit de fysiotherapeut die 70 behandelingen uitschreef werkloos thuis? waarschijnlijk niet en heeft hij deze week weer zogenaamd een 200 urige werkweek gedraaid.
Sja...

5 uur bij de FBTO gedeclareerd
12 uur bij Achmea
8 uur bij Zilveren Kruis
17 uur bij Menzis
2 uur bij de Univé
22 uur bij CZ
3 uur bij de Friesland

En ga zo maar even door...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jolijn schreef:De apathische houding van de ambtenaren die zich er mee bezig hielden was ronduit stuitend...
weliswaar geen fraude, maar wel iets waarmee ook fors geld wegspoelt.

Geld dat toch niet van hun eigen salaris afgaat. Het is 'maar' geld van de gemeenschap en als het potje leeg is, is er voor iemand anders gewoon geen geld beschikbaar meer.
Het zijn net gewone werknemers, die ambtenaren....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dutchy schreef:Dat solidariteitsbeginsel in de zorg is met de huidige hoge maandelijkse premies niet langer te handhaven. We praten niet over een verzekering van een paar eurootjes premie per maand. De mens is nou eenmaal egoïstisch ingesteld, en bovendien is iedereen momenteel bezig om het hoofd boven water te houden. Elke euro die je kunt besparen is dan meegenomen. En als dat alleen nog maar bereikt kan worden door het hoogste eigen risico te nemen, dan is dat niet anders. Naar aanvullende zorgverzekeringen kijk je dan al helemaal niet.
Zorgpremies zijn slechts een klein deel van de totale zorgkosten. Het overgrootte deel van de zorgkosten wordt door de overheid bepaald en wordt geïnd via de belastingen en premies. Dus de solidariteit wordt ons nog steeds stevig opgedrongen. Solidariteit is dan ook niet het juiste woord in deze context. Solidariteit suggereert dat het vrijwillig gebeurt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Rednier, die ene patiënt geldt als voorbeeld, net zoals die ene en die paar anderen in de uitzending dat waren. Daar zit m.i. geen verschil in.

Is slechts ter illustratie, wordt door velen ook veel makkelijker begrepen dan een wollig politiek correct verhaal.

erwinhelm
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2013 22:49

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door erwinhelm »

Ja het is allemaal heel erg dat fraude gebeuren. Wat hebben we het weer zwaar met z'n allen.
Fraude ik praat het niet goed, en natuurlijk zullen die mensen gepakt worden. Beetje jammer dat alleen maar 1 kant word belicht.
Fraude kost ons miljoenen. En de zorg is al zo duur en word steeds duurder. Of toch niet ?
Prijzen van behandelingen van tandarts, dokter en fysiotherapeut gaan jaarlijks bijna niet met de inflatie mee.
Maar goed de zorg word eigenlijk te duur of toch niet ?
Maakte de menzis in 2012 niet iets van 140 miljoen euro winst? Geen omzet maar winst. Achmea maakte nog veel meer winst was het niet. En elk jaar word onze polis duurder.
Fraude ? wie belazerd wie hier.
Maar goed zelf een ziekenhuis heeft niet zoveel macht als een zorgverzekeraar. Misschien zelfs zoveel macht dat zelfs een programma als Radar niet heel even de andere durft te belichten ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Ook daar heb je helemaal gelijk in. Einde van het jaar is het helemaal feest aan de telefoon van mensen die vragen wat er dit jaar nog gedaan kan worden om het budget van de av op te maken want verder hadden we nog niets gedaan toch dit jaar? Nee mevrouw dat klopt, omdat er niets aan de hand is...
Mensen zijn in hoge mate ook zelf verantwoordelijk voor kostenstijgingen , door erg berekenend met de av polissen om te gaan.

Dat van ontoereikende inflatiecorrecties klopt, en daar zit nog veel meer achter, wat te ver gaat om hier te belichten.

Kostenstijging komt door veel meer factoren , net zoals nu de kostendaling die ingezet is zeer waarschijnlijk van korte duur is, door uitstel van noodzakelijke dingen zal er een explosie aan ellende komen. En dan zijn die mensen die met een hoog eigen risico en geen av gegokt hebben wellicht zwaar de pineut.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Radar »

Een aantal berichten verwijderd i.v.m. off topic gaan

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Vanuit mijn eigen ervaring als zorgverlener denk ik eigenlijk dat het systeem gewoon te moeilijk is. Ik snap zelf die rekening die de patient krijgt helemaal niet, er staat vanalles op wat blijkbaar uitgevoerd is, maar ik kan het niet eens plaatsen, laat staan de patient.

Omdat het zo vreselijk gecompliceerd is denk ik eigenlijk dat min of meer niemand in staat is bij complexe zorg om überhaupt te controleren of het klopt, waardoor fraude eigenlijk heel makkelijk wordt. Maar waardoor ook de schijn van fraude heel snel gaat bestaan.

als dat systeem nou eens wat simpeler kon was ik gelukkig

isabel

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat zal denk ik voor heel Nederland gelden Isabel dat als het nu wat
simpeler werd en vooral duidelijker dat zou de mensen gelukkig maken.

witte angora
Berichten: 30918
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

vroem schreef:Ook daar heb je helemaal gelijk in. Einde van het jaar is het helemaal feest aan de telefoon van mensen die vragen wat er dit jaar nog gedaan kan worden om het budget van de av op te maken want verder hadden we nog niets gedaan toch dit jaar? Nee mevrouw dat klopt, omdat er niets aan de hand is...
:lol: :lol:

bouten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2013 15:28

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door bouten »

Ik heb als bewindvoerder bij een cliënt een onterechte 'verdoving' uit een tandartsrekening gehaald. Hun reactie: o ja, nu zie ik het, nee, dat klopt niet, verscheurt u die factuur maar, dan krijg u een nieuwe....
Mijn collega heeft privé hetzelfde gehad: bij haar dochtertje stond een verdoving die nooit had plaatsgevonden. Hun reactie was gelijk aan voorgenoemde: factuur verscheuren, er komt een nieuwe....

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Ik kom wanneer ik mijn administratie nakijk wel eens tegen dat ik dingen vergeten ben..werkt beide kanten en op. Ook heb ik wel eens dat ik per ongeluk iets verkeerd invoer( koppeling codes) of een bedrag techniek verkeerd ingevoerd heb. Nu controleer ik alles einde dag dus dat komt boven water, maar zeker bij grotere praktijken is het iemand andres dan de behandelaar die de codes invoert. En wanneer het wel in plan stond is het makkelijk per ongeluk doorgevoerd..is nog geen fraude tenzij het structureel gedaan wordt, maar dan moet de hele praktijkadministratie doorgelicht.

Gesloten