LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] school gooit alles weg!

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

Even wat achtergrond info:

Ik heb 1,5 jaar lang een opleiding gevolgd.
Bij aanvang wist de school van mijn beperking af maar ze toonden meer en meer onbegrip. Er was geen begeleiding en niks mogelijk wbt extra tijd bij praktijk toetsen en vrijstelling van uren.
Want ze waren van mening dat de problemen niet door hun onbegrip kwam maar door ongemotiveerdheid van mijn kant. Helaas :?
Helaas doordat de eisen steeds verder werden aangeschroefd kreeg ik een burn-out en moest ik stoppen met de opleiding.

In de tijd die volgde heb ik meerdere malen contact gehad met school. Daarin oa genoemd dat er nog spullen van mij liggen, zoals het belangrijke stage verslag.
En iedere keer was het antwoord dat ze dat moesten zoeken en het niet zo voor handen hadden liggen.
Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om de opleiding in thuisstudie af te maken in combi met stage. En om vrijstellingen te krijgen heb ik dat stage verslag nodig plus andere bewijzen zoals cijferlijsten.
Dus daar weer achteraan geweest.
En nu het antwoord: Ze hebben alles weggegooid! Ja want ik was het niet komen ophalen dus vorige maand hebben ze alles weggegooid :shock:
Nou ja zeg, ben er meerdere malen achteraan geweest en toen moesten ze het nog opzoeken!
Dit is wel heel erg balen want dat betekent dat ik geen vrijstelling kan krijgen voor oa meer dan 300 stage uren (een paar maanden stage) en alles overnieuw moet doen.
En dat door een ander!

Is er iets wat ik hier nog aan kan doen?
Want ben echt zo boos he, juist die vrijstellingen kunnen mij zoveel energie besparen zodat deze opleiding nu wel goed afgerond kan worden.
En nu dit!
Zijn er stappen die ik kan ondernemen?

MAXIEM

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ruchama27

Als je de schade ook in euro's kunt uitdrukken en je een rechtbijstandverzekering hebt, dan zou ik die verzekeraar inschakelen. Wedden dat dan jouw spulletjes ineens niet weggegooid zijn.

Maxiem.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door dhc »

wedden van wel...?

Misschien kan iemand uitleggen hoe je dit probleem in euro's kan uitdrukken?
Read misschien?

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

De schade die ik sowieso op loop is dat ik een half jaar langer stage moet lopen.
Ik heb een wajong uitkering, en als ik de studie met stage afmaak blijf ik op voorlopig zo rond de 80% van het minimumloon. Terwijl als ik de opleiding af heb ik zo'n 120% van het minimumloon kan verdienen, ik mis dus een half jaar lang maandelijks 40% aan inkomsten.
Met toetsen is het moeilijk te zeggen, want weet niet van welke ik wel of niet vrijstelling had gekregen. Maar per toets kost het 50 euro

Heel veel dingen gingen op school digitaal. Mijn account is gewist maar wellicht dat iemand van dat computergebeuren daar op school nog wel gegevens kan opvissen?
Kan het sowieso vragen natuurlijk. Zal er niet alles mee terugkrijgen, maar misschien wel de cijferlijst van alle toetsen die ik heb gedaan.

MAXIEM

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

ruchama27

Die 40% inkomstenderving lijkt me een reële basis. Dat komt dus al gauw neer op pakweg 3000 euro op jaarbasis. Als je dus juridische hulp kunt krijgen, dan is het echt wel de moeite waard om dit instituut in rechte te betrekken (dagvaarden).

Sukses, Maxiem.

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door m.wil »

Heeft je stageadres niet een exemplaar van je stageverslag?
Het moet in ieder geval bewijsbaar zijn dat je stage hebt gelopen via je stage adres.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Helaas doordat de eisen steeds verder werden aangeschroefd kreeg ik een burn-out en moest ik stoppen met de opleiding.
Wat is het jaar dat je gestopt bent met de opleiding ?

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

Ik ben vorig jaar gestopt 2010
Heb meerdere malen naar de spullen gevraagd na die tijd, iedere keer moesten ze het dus opzoeken
Ik heb nu net een mail gekregen dat ik er nooit naar gevraagd zou hebben dus hebben ze het weggegooid. Nou en dat klopt dus niet, ben daar regelmatig geweest omdat ik het terug wilde.
En mijn moeder was bijna altijd mee, die kan dat beamen

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Heb je zelf geen kopieën van je werk op je computer staan?
Dan laat je deze toch opnieuw tekenen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door dhc »

ruchama27 schreef: Terwijl als ik de opleiding af heb ik zo'n 120% van het minimumloon kan verdienen, ik mis dus een half jaar lang maandelijks 40% aan inkomsten.
.
Dat snap ik ff niet, ik gun je alles maar sinds wanneer wordt er een baangarantie afgegeven?
Lijkt me "whishful thinking"....

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

Over de baangarantie:
Ik heb al eerder in de zomer als vakantiekracht en stagiair gewerkt in deze apotheek. Ze kennen mij en ik ken hun.
ik kom bij de apotheek in dienst (dus ook op de loonlijst) in eerste instantie als stagiair
Maar na de opleiding mogelijk voor vast en meer uren waardoor mijn inkomen zal stijgen tot zo'n 120% van het minimumloon

Ik heb wel een aantal dingen in de pc staan, maar niet datgene wat belangrijk is.
Alle stage opdrachten zijn op stage gemaakt en waren grotendeels praktijk opdrachten. Dus dat kun je niet zo even weer opnieuw laten tekenen helaas.
Ondanks dat ik dus in deze apotheek heb stage gelopen.
Want ik heb totaal geen bewijs of ik bijvoorbeeld opium recepten kan maken en drankjes en medicijnen met goede voorlichting kan afleveren.
Plus dat ik gewoon het aantal uren stage moet lopen die voor de opleiding staat, waardoor voor mij dus de opleiding 6 maanden langer duurt dan wanneer dat niet had gehoeven ivm vrijstelling voor het aantal stage uur die ik al gehad heb

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door dhc »

Maar na de opleiding mogelijk voor vast en meer uren
Is dus lang niet zeker, wacht maar ff af zou ik zeggen.

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

dhc schreef:
Maar na de opleiding mogelijk voor vast en meer uren
Is dus lang niet zeker, wacht maar ff af zou ik zeggen.
Neemt niet weg dat ik zeker weten 6 maanden langer 80% van het minimumloon als inkomsten heb
Terwijl ik in diezelfde tijd ook 120% als inkomsten kan hebben
En daar gaat het dus om. Die 6 maanden gegarandeerd 80% ipv meer door iets wat school heeft veroorzaakt
Plus het feit dat ik dus 1,5 jaar studie voor niets heb gedaan
Daar ging mijn vraag ook over, wat kan ik hier aan doen?
Welke acties kunnen evt de schade beperken?

jeroen-p
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2011 00:27

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door jeroen-p »

Is hier je burnout niet de oorzaak van je inkomstenverderf? En als je in gesprek gaat bij je mogelijke vaste baan wat zeggen zij mbt je stageverslag? Ze weten dat je alle uren hebt volgemaakt (300) en dat je het verslag hebt gemaakt.. Wat houdt hun tegen om je alsnog in dienst te nemen?

Zij mogen zelf bepalen wie ze in dienst nemen ongeacht opleiding

superklaver

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door superklaver »

Ik las dat je een wajong heb. maar hoe zou jij met je wajong boven het minimumloon uit kunnen komen? Ik heb zelf ook een wajong uitkering. ben volledig afgekeurd, maar werk max 20 uur per week. dit in overleg met het uwv. maar ik kom niet eens aan het minimumloon. alles wat ik verdien wordt verrekend met de wajong. ik denk dat je misschien wel aan die 120 procent zou kunnen komen, maar dan krijg je geen wajong meer. en na volgens mij 5 jaar kan het uwv een herkeuring vragen om te kijken of je nog wel recht hebt op een wajong.

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

@Jeroen, de apotheek weet dat, maar wettelijk gezien heb ik geen bewijs dat ik die uren ook allemaal heb stage gelopen. Het contract is er, maar wie zegt dat ik de stage heb volgemaakt?

@superklaver, Ik ben ook volledig afgekeurd, het heeft met de klasse van wajong en mate van loon dispensatie te maken plus de CAO van je werkzaamheden te maken hoeveel inkomen je kunt krijgen in de wajong.
De apotheek heeft een goede CAO. Je kunt maximaal 120% verdienen in de wajong.

De burnout die ik had is niet de reden van wajong, het is een onderliggende aandoening die er voor zorgt dat ik minder belastbaar ben. De burnout is wel een extra bewijs voor de wajong dat ik dus hulp nodig heb en minder aan kan. School wilde daar toen ik eenmaal was aangemeld en studie volgde niets van weten. Ze wilden geen rugzakje aanvragen want dat was niet nodig (ondanks mijn wajong). Ja ze wilden het rugzakje pas aanvragen toen het al te laat was. En mijn uitval op school was volgens hun ongemotiveerdheid ipv overbelasting.
En je kon praten wat je wilde, maar je praatte tegen een muur.

edit: ik zie nu op de site dat je tegenwoordig nog 100% van het minimumloon kunt verdienen in de wajong. Dat was eerst anders. Kennelijk is dat gekomen met de nieuwe wajong? Ik val nog onder de oude en toen werd mij altijd verteld (en stond ook op de site toen) dat het 120% was.

edit 2: op deze site wordt nog wel verteld dat je 120% kunt verdienen:
http://www.weldergroep.nl/uitkeringen/wajong
Laatst gewijzigd door ruchama27 op 16 feb 2011 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Goodje
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 feb 2011 21:04

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door Goodje »

ruchama27 schreef:Even wat achtergrond info:

Nu heb ik de mogelijkheid gekregen om de opleiding in thuisstudie af te maken in combi met stage. En om vrijstellingen te krijgen heb ik dat stage verslag nodig plus andere bewijzen zoals cijferlijsten.
Dus daar weer achteraan geweest.
En nu het antwoord: Ze hebben alles weggegooid! Ja want ik was het niet komen ophalen dus vorige maand hebben ze alles weggegooid :shock:
Nou ja zeg, ben er meerdere malen achteraan geweest en toen moesten ze het nog opzoeken!
Dit is wel heel erg balen want dat betekent dat ik geen vrijstelling kan krijgen voor oa meer dan 300 stage uren (een paar maanden stage) en alles overnieuw moet doen.
En dat door een ander!

Is er iets wat ik hier nog aan kan doen?
Want ben echt zo boos he, juist die vrijstellingen kunnen mij zoveel energie besparen zodat deze opleiding nu wel goed afgerond kan worden.
En nu dit!
Zijn er stappen die ik kan ondernemen?
Het bedrijf waar je de stage heb gelopen heeft die niet nog een kopy of kan die niet op papier zetten dat je daar stage gelopen hebt van tot?
Groetjes Jos

ruchama27
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2011 20:53

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door ruchama27 »

Ik heb ondertussen wel het volgende ontdekt over de wettelijke bewaartermijnen van studie gegevens, school is hierin in overtreding:

Een leerlingdossier bestaat onder meer uit informatie over de onderwijskundige en algemene begeleiding van de leerling zoals uitslagen van toetsresultaten en verslagen van gesprekken met ouders. Daarnaast zitten in een leerlingendossier administratieve gegevens zoals verzuim-, in- en uitschrijvingsgegevens en gegevens van leerlingen en hun ouders die nodig zijn voor het berekenen van het formatiebudget. In het algemeen geldt voor leerlinggegevens een bewaartermijn van 2 jaar nadat de leerling de school verlaten heeft. Er zijn echter bepalingen in de onderwijswet- en regelgeving die een langere termijn voorschrijven. Zo geldt bijvoorbeeld voor het primair en voortgezet onderwijs dat gegevens over absentie, in- en uitschrijving 5 jaar bewaard moeten blijven nadat de leerling is uitgeschreven

jeroen-p
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2011 00:27

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door jeroen-p »

Dat zie je verkeerd.

De wet stelt geen eisen aan een school over het bewaren van verslagen en dingen.

Dat stukje tekst moet je lezen alsof het de belastingdienst is, gegevens die bepalen hoeveel geld iemand krijgt of moet uitgeven en daarbij gegevens die dat ondersteunen. Daarnaast alle belangrijke gegevens die van belang kunnen zijn bij een overstap naar een andere school (verzuimbriefjes e.d.). Dit heeft dus niets te maken met werkstukken, stageverslagen of wat dan ook.

Dan zou je je kunnen voorstellen dat als ze bij een school met 1200 leerlingen alles moeten bewaren van de mensen die erop zitten en ook nog is van de mensen die al 2 jaar van de school af zijn wat voor een archieven die moeten hebben...

jeroen-p
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2011 00:27

Re: school gooit alles weg!

Ongelezen bericht door jeroen-p »

ruchama27 schreef:@Jeroen, de apotheek weet dat, maar wettelijk gezien heb ik geen bewijs dat ik die uren ook allemaal heb stage gelopen. Het contract is er, maar wie zegt dat ik de stage heb volgemaakt?

@superklaver, Ik ben ook volledig afgekeurd, het heeft met de klasse van wajong en mate van loon dispensatie te maken plus de CAO van je werkzaamheden te maken hoeveel inkomen je kunt krijgen in de wajong.
De apotheek heeft een goede CAO. Je kunt maximaal 120% verdienen in de wajong.

De burnout die ik had is niet de reden van wajong, het is een onderliggende aandoening die er voor zorgt dat ik minder belastbaar ben. De burnout is wel een extra bewijs voor de wajong dat ik dus hulp nodig heb en minder aan kan. School wilde daar toen ik eenmaal was aangemeld en studie volgde niets van weten. Ze wilden geen rugzakje aanvragen want dat was niet nodig (ondanks mijn wajong). Ja ze wilden het rugzakje pas aanvragen toen het al te laat was. En mijn uitval op school was volgens hun ongemotiveerdheid ipv overbelasting.
En je kon praten wat je wilde, maar je praatte tegen een muur.

edit: ik zie nu op de site dat je tegenwoordig nog 100% van het minimumloon kunt verdienen in de wajong. Dat was eerst anders. Kennelijk is dat gekomen met de nieuwe wajong? Ik val nog onder de oude en toen werd mij altijd verteld (en stond ook op de site toen) dat het 120% was.

edit 2: op deze site wordt nog wel verteld dat je 120% kunt verdienen:
http://www.weldergroep.nl/uitkeringen/wajong
Is het wettelijk verplicht dan om je stage vol gemaakt te hebben om daar in dienst te komen??? Ik snap dat er twijfels over zijn maar de wet zegt daar zeker niets over.

Daarnaast bedoelde ik dat de burn-out de reden was dat je met school stopte, en dus indirect de reden dat je geen vaste baan krijgt omdat je "het niet afgemaakt hebt". Maar goed dit doet niet ter zake op dit moment.

Ga anders is naar het juridisch loket, vaak zijn daar de mensen aanwezig die jou precies kunnen vertellen hoe de wet in elkaar zit en wat je zou kunnen doen om de schade te beperken dan wel het probleem op te lossen

Gesloten