Occasion schokt tijdens wegrijden

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Teresagarcia
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2024 11:48

Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Teresagarcia »

Ik heb juli 2022 een Dacia Sandero Stepwat gekocht uit 2018 met 29.000 km.
Na een paar maanden begon de koppeling tijdens het wegrijden te schokken, steeds heftiger.
Na een paar maanden slipte ik ook nog eens met mijn rem door dus ik besloot deze naar de Van Mossel dealer te brengen.
Ik heb maanden moeten wachten omdat ze het heel druk hadden en geen spoed had.
Rem bleek uiteindelijk wel flinke spoed te hebben, was compleet versleten. Hij is vervangen en ik heb de helft moeten betalen want, hij kan dus in minder als 1 jaar door mijn eigen schuld versleten zijn….
Monteur heeft gelijk ook een testrit gemaakt voor de schokkende koppeling. Hij schokte lichtjes. Omdat er nog Bovag garantie op zat hebben zij de koppeling vervangen.
Na een paar maanden begon de koppeling weer hetzelfde te doen. Na het bellen bleek dus dat dit een vaker voorkomend probleem is. Ze kunnen wel elke keer de koppeling vervangen maar het blijft terugkomen werd mij aan de telefoon verteld. Of dat mij dit nooit is verteld vroeg meneer aan de telefoon. Als mij dit verteld was had ik de auto niet gekocht.
Ik ben na een aantal weken geleden voor een nieuwe testrit gegaan, hij schokte lichtjes maar, dat is acceptabel. Toevallig schokt hij niet heftig als de monteur een testrit maakt. Toen ik naar de garage reed heeft hij het wel eventjes gedaan. Helaas is het niet altijd. Soms schokt hij achter elkaar, soms een dag niet of dan wel eventjes en dan niet. Het is op deze manier moeilijk te bewijzen dat hij best heftig kan schokken tijdens het wegrijden.
Mijn vraag aan de dealer of ik de auto in kan ruilen en zij mij tegemoet kunnen komen… heb ik een erg trieste inruilprijs gekregen. Een prijs wat onder de waarde van mijn auto ligt.
Zij kunnen geen passende oplossing bieden omdat, het acceptabel is dat de Dacia en Renault auto’s lichtjes schokken tijdens het wegrijden.
Ik zit nu met de gebakken peren en een erg irritante koppeling elke dag.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door riddert »

Dat is dan even zo. Meestal went het wel. Veel plezier van de wagen.

rwolters
Berichten: 1616
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door rwolters »

Als het een eigenschap van Renault/Dacia is moet dat simpel te controleren zijn met een andere auto van die merken. De vorige eigenaar heeft overigens niet veel kilometers per jaar gereden. Grote kans dat het dan veel kleine ritjes waren, wat niet goed is voor de koppeling en remmen.

En v.w.b. de inruilprijs: wat hebben ze geboden? Er zit uiteraard een verschil tussen een inkoop- en verkoopprijs.

witte angora
Berichten: 30924
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door witte angora »

Teresagarcia schreef:
08 mei 2024 12:05
Mijn vraag aan de dealer of ik de auto in kan ruilen en zij mij tegemoet kunnen komen… heb ik een erg trieste inruilprijs gekregen. Een prijs wat onder de waarde van mijn auto ligt.
Kijk hier maar eens naar. Best kans dat je ervan schrikt. Komt het geboden bedrag een beetje in deze richting? Ik dacht vorig jaar een redelijk bedrag voor mijn auto te hebben betaald, het bleek exact te zijn wat hier in de koerslijst stond. Wist ook meteen wat de vorige eigenaresse ervoor gekregen heeft. En weet ook dat ik nog even door blijf rijden.

https://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij komt dat schokkerige door het elektrisch pedaal in de Dacia. Een beetje anders gebruik van het pedaal kan dat al minder maken.

Thijs124
Berichten: 803
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb een Dacia Sandero Stepway 0.9 driecilinder handschakeling 5 versnellingen van 2018 met 78000 km. Er schokt echt niks met wegrijden. Zelfs veel prettiger dan mijn eerdere Kia Rio. Dit is echt geen Dacia of Renault eigenschap. Met 70000 km heb ik de remblokjes voor laten vervangen door een vriend, ca 100 euro materiaal kosten. Rem slijtage valt natuurlijk nooit onder garantie. Ik heb hem 2,5 jaar en er ik meer km met caravan dan zonder.
Ik vind het een geweldige caravan trekker. Hij heeft wel genoeg toeren nodig. 2100 is het laagste om prettig te rijden maar dan doet de turbo tenminste mee. Dus veel schakelen.

Heb jij misschien een automaat? Daar heb ik wel vaker van problemen gehoord.

Thijs124
Berichten: 803
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Thijs124 »

@Nyogeth Koppelingspedaal werkt bij mij toch hydraulisch dacht ik? Stuurbekrachtiging werkt wel electronisch maar prima.

Thijs124
Berichten: 803
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Thijs124 »

@Nyogeth, dit bewijst toch de hydraulische bediening?

https://www.mister-auto.nl/gv/hydraulis ... ero/56781/

bennie02
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door bennie02 »

ik ben aan mijn 2e dacia sandero stepway maar ik heb nog geen last gehad van schokken tijdens het weg rijden?

Nevyn
Berichten: 1305
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb ook een Dacia Stepway uit 2018 die ontzettend goed bevalt.
Dat schokken ken ik wel, maar na een paar maanden geleerd hier mee om te gaan. Het si echt even aan de auto wennen

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Thijs124 schreef:
08 mei 2024 14:28
@Nyogeth, dit bewijst toch de hydraulische bediening?

https://www.mister-auto.nl/gv/hydraulis ... ero/56781/
Nou, het bewijst dat de koppeling met een druklager bedient wordt. Hoe die druklager aangestuurd wordt, dat weet ik ook niet. Ik zie tegenwoordig vaak elektrische pedalen voorbij komen. Gaspedaal, maar ook koppeling. Het zorgt namelijk voor lagere emissies.

Thijs124
Berichten: 803
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Oke, ik ga het uitzoeken!
Dit is de passende auto. Wat zit dat allemaal verstopt. Lijkt toch hydraulisch, maar mis bij mijn auto dat duidelijk potje zoals bij de rem.
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /12481636/

Teresagarcia
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2024 11:48

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Teresagarcia »

Ik heb de auto in juli 2 jaar.
Heb geprobeerd om anders om te gaan met de koppeling maar, als hij heftig schokt dan kan ik proberen wat ik wil maar, hij blijft het helaas doen 😔
Hij doet het alleen als hij in 1 staat en ik weg wil rijden.
Inruilprijs €8250 en de marktwaarde was op dat moment €10.700. Nu begrijp ik dat de dealer lagere inruilprijs zal geven maar, de bedoeling was dat zij mij tegemoet zouden komen wetend van het probleem.

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe doet deze het als de auto warm is? Anders zou het eventueel ook nog zo kunnen dat dit komt door het fenomeen 'vochtige koppelingsplaten'. Dat kan doordat er condens in komt, maar ook door een olielekkage die erop drupt.

Mijn gok is nog steeds het koppelingspedaal. En daar kan ook gewoon iets fout mee zijn.

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:
08 mei 2024 18:07

Mijn gok is nog steeds het koppelingspedaal. En daar kan ook gewoon iets fout mee zijn.
Alleen bij 1 versnelling?

Teresagarcia
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2024 11:48

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Teresagarcia »

Als de auto warm is doet hij het iets minder maar, er zijn dagen dat hij het achter elkaar doet, ook met een warme motor.
Nu moet ik wel zeggen dat de koppeling vorig jaar is vervangen met het verhaal dat zij voordat ik de auto kocht een thermostaat hebben vervangen en waarschijnlijk olie in de koppeling terecht is gekomen waardoor hij dus schokte.
Deze koppeling die er nu in zit is nog geen jaar oud.
Hij doet het alleen in de 1e versnelling.

Nevyn
Berichten: 1305
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ga eens naar www.problemcar.nl

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door cherokee »

Schokkende koppelingen bij wegrijden komt vaker voor, niet alleen bij Dacia. De oorzaak is een niet goed functionerende drukgroep. Hierdoor gaat de koppeling bij het aangrijpen als het ware stuiteren i.p.v. soepel van slip naar vaste verbinding te gaan.
Ik lees dat de koppeling is vervangen. De koppeling bestaat echter uit de koppelingsplaat, de drukgroep en het druklager. Ik vermoed dat men de plaat wel heeft vervangen, maar de drukgroep en het druklager niet. En dan heb je weliswaar een nieuwe koppeling, maar het probleem is er nog steeds.

Justmeagain
Berichten: 544
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Occasion schokt tijdens wegrijden

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Misschien is de installatie van een Pedalbox wel een optie. Deze regelt uw gaspedaal optimaal in. Het optrekken wordt voor u zo ingesteld dat u het prettig vindt. Mijn vorige auto had er al eentje inzitten toen ik hem kocht.
Mijn huidige auto heb ik hem gelijk in laten bouwen. Kosten tussen 200-250 euro.

Plaats reactie