LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente afkopen of uitkeren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
BJa
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2006 16:06

Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door BJa »

:?: Help !!! Kan iemand raad geven hoe het zit met lijfrenteafkoop.
Ik heb een lijfrente bij Fortis ASR (mixfonds) en inmiddels premievrij laten maken. Ik heb me toen laten voorlichten door een fijne collega inmiddels excollega en diens vriend heeft me deze constructie voorgesteld. Niks mis natuurlijk, maar als de premiespaarregeling eruit ligt wel. Ik heb in de jaren 1997 t/m 2000 al mijn premiespaarcenten + loonspaarcenten in de lijfrente gestopt. Dit was om en nabij 15755,88 guldens inmiddels 7161,76 EUR. Dit bedrag heb ik die vier jaren ook afgetrokken van de belasting. Op 3 februari 2005 was de waarde hiervan 3454,97, inmiddels weer iets hoger. Nu blijkt als je het wil afkopen dat er allerlei dingen om de hoek kom kijken. Mijn verzekeringsagent heeft het mij uitgelegd, maar ik snap er nog niks van. Mijn vraag is kan er iemand in gewoon Nederlands mij vertellen wat er zal gebeuren als ik besluit om het af te kopen of moet ik het laten staan tot mijn 65e en dan laten uitkeren. Wat is wijsheid. Trouwens ik heb het overlijdensrisicodekking van mijn polis laten verwijderen.
:idea:

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door wallybally »

Ik zou hem afkopen. Kost je wel je belasting. En ook revisierente, maar deze valt op zich wel mee. Men roept altijd 20%, echter in de AWR 30i-3 wordt een andere regeling genoemd. Als hij niet ouder dan 10 jaar is, is deze te gebruiken.

BJa
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2006 16:06

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door BJa »

thanks, voor je snelle reactie. Ik ben maar een domme hollander, maar wat houdt AWR 30i-3 in ? En weet je ook alles berekend wordt m.b.t. belastingen.

Bink007
Berichten: 90
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:22

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door Bink007 »

Algemene Wet inzake Rijksbelastingen artikel 30i lid 3

BJa
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2006 16:06

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door BJa »

Ik zou graag willen weten hoe het met belastingzaken in elkaar zit !
Waar wordt er nou belasting van ingehouden, afkoopsom of wat ik toendertijd in die 4 jaren van belasting afgetrokken heb.

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door wallybally »

De verzekeringsmij had belasting (hoogste percentage) in, alsmede 20% revisierente. Op het moment dat je alles netjes in de aangifte hebt verwerkt, kun je een verklaring van de belastingdienst krijgen dat alles is afgewikkeld. Vervolgens kun je met die verklaring het geld van de verzekeringsmij terugkrijgen. Dus het verschil in belastingpercentage en in revisierente kun je dan terug krijgen.

@ndre
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2006 20:20

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door @ndre »

hallo
ik heb bijna 7 jaar geleden een gouden handdruk gekregen(F81000,-)
dit geld is direct zonder aftrek van inkomstenbelasting naar de fortis gegaan,nu wil ik er mee stoppen maaaar tot mijn verbazing en woede moet ik behalve 52% belasting ook nog eens 20% revisierente betalen kijk dat van die 52 % dat is logisch maar die 20% is ronduit diefstal.....
in alle voorbeelden die ik tot nu toe heb gelezen is er vaak sprake aftrek van de betaalde premie,s bij mij is dat dus niet zo ,wie o wie weet hoe dit zit,zelfs de belasting en de Amev geven steeds verschillende uitleggen van de regelingen.
hoe zit het met die 10 jaar regeling en hoe zit het met de teuggave.......maar belangrijker hoeveel moet je nu onder aan de streep eigelijk betalen 52% of 72%??????

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door Gerborgh »

@ndre, Dat er bij afkoop een belastinginhouding moet plaatsvinden is wel logisch: als je op het moment van afscheid nemen van je oude werkgever de koopsom direct in handen had gekregen, was deze uitkering ook direct belast geweest. Of de 52% inhouding terecht is kan pas na vaststelling van je aangifte over het belastingjaar worden bepaald. Als de verzekeraar met de inhouding van de 52% te veel heeft ingehouden en afgedragen aan de fiscus, krijgt je het teveel betaalde van de fiscus terug.

Op het moment van afsluiten kon je overigens niet weten dat bij afkoop van een gouden handdrukpolis er naast de inhouding van belasting ook revisierente ingehouden zou worden: deze regeling is per maart 2005 van toepassing en moeten verzekeraars vanaf dat moment dan ook toepassen. De Belastingdienst legt deze claim op om misbruiksituaties te voorkomen (denk aan situaties waarbij je je inkomen zo kan beïnvloeden dat je de gouden handdruk uit laat keren op een moment dat je in de laagste belastingschijf komt te vallen, terwijl je normaal in een hogere schijf valt.)

Er zijn overigens gevallen bekend waarbij de fiscus afziet of gedeeltelijk afziet van inhouding van revisierente. Met name als de belastingplichtige heeft kunnen aantonen dat door nu af te kopen de fiscus geen nadeel heeft ondervonden. Misschien heb je een goede belastingadviseur die je hierbij van dienst kan zijn? Succes in ieder geval!

matsudo2
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2006 16:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door matsudo2 »

Help !!! Kan iemand raad geven hoe het zit met lijfrenteafkoop.
Ik heb een lijfrente bij Fortis ASR (mixfonds) en inmiddels premievrij laten maken. Ik heb me toen laten voorlichten door een fijne collega inmiddels excollega en diens vriend heeft me deze constructie voorgesteld. Niks mis natuurlijk, maar als de premiespaarregeling eruit ligt wel. Ik heb in de jaren 1997 t/m 2000 al mijn premiespaarcenten + loonspaarcenten in de lijfrente gestopt. Dit was om en nabij 15755,88 guldens inmiddels 7161,76 EUR. Dit bedrag heb ik die vier jaren ook afgetrokken van de belasting. Op 3 februari 2005 was de waarde hiervan 3454,97, inmiddels weer iets hoger. Nu blijkt als je het wil afkopen dat er allerlei dingen om de hoek kom kijken. Mijn verzekeringsagent heeft het mij uitgelegd, maar ik snap er nog niks van. Mijn vraag is kan er iemand in gewoon Nederlands mij vertellen wat er zal gebeuren als ik besluit om het af te kopen of moet ik het laten staan tot mijn 65e en dan laten uitkeren. Wat is wijsheid. Trouwens ik heb het overlijdensrisicodekking van mijn polis laten verwijderen.

Met deze gegevens kan ik in ieder geval melden dat afkoop tot niets gaat leiden. Je moet belasting betalen over 7.161 euro. En als je dat keer pak m beet 40% doet, houdt je ongeveer 400 euro over. Als je dan ook nog revisierente betaalt, en dat moet je. Dan is je opbrengst minder dan 0.......

BJa
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 okt 2006 16:06

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door BJa »

Beste Matsudo2, Thanks voor uw reactie, maar kan je ook aangeven wat de andere opties zijn om gunstig door te sparen b.v. is het mogelijk om de lijfrentepolis om te zetten naar b.v. kapitaalverzekering of spaarregelingen.....

matsudo2
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2006 16:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door matsudo2 »

Ik ben helaas geen verzekeringsadviseur. Ik zit beroepsmatig aan de andere kant. Elke vorm die je kiest mag van de verzekeringsmaatschappij, maar niet van de belastingdienst. Nou ja, het mag wel, maar dan moet je wel afrekenen. En dat betekent precies hetzelfde, of je nu doorspaart op een andere manier, of je koopt het af. Het kost je een godsvermogen. Een veel lagere premie gaan betalen is vaak een van de minst onvoordelige opties. Ik denk dat je het allerbest gewoon je tijd kan gaan uitzitten, eventueel de premie verlagen. Maar veel meer valt er niet te kiezen.

Anna2
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2006 07:21

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door Anna2 »

Matsudo...je zit een heel eind in de juiste richting. Voor alle duidelijkheid leg ik toch nog even precies uit hoe dat precies werkt met de inhoudingen.
Koop je een lijfrenteverzekering af (mits geen oud regime natuurlijk), dan betaal je idd progressief belasting over de totaal betaalde premies + de eventuele waardevermeerdering. Die premies zijn immers ook in mindering gebracht op je belastbare inkomen. Daarnaast betaal je een revisierente van 20% van de waarde in het economisch verkeer (afkoopwaarde dus).

Eerder werd verwezen naar AWR etc en werd gezegd dat het allemaal wel meevalt als de polis maar niet ouder is dan 10 jaar. Zo letterlijk kun je dat niet nemen. De verzekeraar is volgens deze wet aansprakelijk voor de inhoudingen. Uit voorzorg houdt een verzekeraar alles in (dus 52% progressief en rr van 20%). De bewijslast ligt bij de verzekeringnemer, als hij van mening is dat de inhouding lager moet zijn. Mocht de fiscus het daarmee eens zijn, dan volgt natuurlijk gedeeltelijke restitutie. Voorwaarde is idd dat de polis niet ouder dan 10 jaar mag zijn. Argument daarbij is dat het feitelijk geleden renteverlies door de fiscus daardoor lager is.

matsudo2
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2006 16:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door matsudo2 »

Hoi Anna,

Ik ben het helemaal met je eens. Maar waar ga ik de mist in? Met andere woorden, zeg ik iets verkeerd?
Het is namelijk mijn werk en ik heb hier elke dag mee te maken. Misschien heb ik iets verkeerd in mijn antwoord gezet. Maar als het goed is vertel ik het precies juist. Over het inhouden van de verzekeringsmaatschappijen, het komt er op neer dat die gasten maar wat doen. Meestal nemen ze 72% van de afkoopsom. Maar de fiscale claim kan veel hoger liggen. Ik heb een fiscale claim meegemaakt van 178% van de afkoopsom.

matsudo2
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2006 16:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door matsudo2 »

Anna, je betaalt geen belasting over de betaalde premies en de waardevermeerdering. Je betaalt belasting over de in aftrek gebrachte premies en de waardevermeerdering. Tenzij, je de premieaftrek bewust achterwege hebt gelaten, want dan betaal je alsnog over de betaalde premies en de waardevermeerdering belasting. Revisierente gaat altijd over de met de in aftrek gebrachte premies (of de betaalde premies, als je de aftrek bewust achterwege hebt gelaten) samenhangende afkoopwaarde. Na 2001 gold de aftrekplicht overigens niet meer.

Anna2
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 nov 2006 07:21

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door Anna2 »

Ja. Klopt. Maar in dit geval waren alle betaalde premies in mindering gebracht op het inkomen. Vandaar dat ik het zo geformuleerd heb.

Overigens..je reactie is nu een stuk duidelijker en beter geformuleerd dan de vorige. Had je het zo omschreven, dan had ik natuurlijk niet hoeven reageren... ;)

matsudo2
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 nov 2006 16:02

Re: Lijfrente afkopen of uitkeren

Ongelezen bericht door matsudo2 »

Gelukkig Anna! Ben blij dat we eruit zijn. Ik hoop dat de topicstarter genoeg info heeft.

Gesloten