LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
GeSp

Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door GeSp »

Steunpunt voert actie tegen Sprintplan Aegon
door Nico Hoffer

17 JULI 2003 - DEVENTER - We hadden al Dexia en Legiolease; verliesgevende beleggingsconstructies. Nu ligt ook Sprintplan van Spaarbeleg/Aegon onder vuur. ‘We zijn dom gehouden; de kleine man wordt weer eens gegrepen.‘, zegt Henk de Ruyter uit Deventer. Hij startte een landelijke actie: Steunpunt Gedupeerden Spaarbeleg.

‘Dat lijkt me wel wat‘ dacht Henk de Ruyter een paar jaar geleden toen een luxe folder van Spaarbeleg/Aegon in zijn bus gleed. Hij tekende voor vijf jaar in, met een maandelijkse inleg van 100 gulden, 6000 gulden totaal, die hem - zo voorspelde de folder ronkend - al gauw zo‘n 13.500 gulden zou opbrengen.

In plaats van die winst vreest De Ruyter dat hij over twee jaar geen 13.500 gulden (circa 6000 euro) zal vangen, maar slechts een paar honderd euro, dus: ‘dik verlies.‘

Het Sprintplan van Spaarbeleg loopt vijf jaar, minimale inleg 100 gulden per maand, oplopend tot maximaal 600 gulden. Zo‘n 100.000 Nederlanders deden aan het product mee. Henk de Ruyter: ‘We werden gelokt met woorden als Aegon, solide instelling; Spaarbeleg, met de nadruk op sparen met een beloofde rente van zo‘n 8.3% en door het woord Garantiewaarde. Je zou je inleg altijd terug krijgen. Dat gaf je als kleine man een veilig gevoel, eindelijk een product waar je je geen buil aan kon vallen.‘

Maar de financiële praktijk is harder, ondervindt De Ruyter. Dat komt niet alleen door 11 september 2001, de Irak-oorlog en de algehele malaise op de internationale beurzen. Dat komt ook door de misleidende of onvolledige ‘reclame‘ van Spaarbeleg/Sprintplan, zo zegt de Ruyter.

SMS‘‘JE

‘Vorig jaar op vakantie kreeg ik een sms van mijn zoon Alex: ‘Sprintplan is een ramp,‘ schreef hij. Wat bleek: hij had zelf drie Sprintplannen in gang gezet, elk met een inleg van maandelijks 400 gulden. Een verzekeringsadviseur analyseerde zijn financiële positie: ‘Sprintplan is slecht; je denkt dat het straks uitbetalen is, maar als het tegenzit wordt het bijbetalen,‘ zei die man.

Vanaf dat moment beten Alex en Henk de Ruyter zich in Sprintplan vast. Ze lazen ‘alle kleine lettertjes‘, plaatsten advertenties in landelijke dagbladen, hingen oproepen op in supermarkten, bouwden met hulp van Marco Klijer (www. stichting-gesp.nl) een eigen website, legden contact met advocaten. Ze kregen, zegt Henk de Ruyter nu, zo‘n 1300 reacties van verontruste ‘Sprinters‘. Ze richtten de Stichting Gedupeerden Spaarbeleg op, schreven de Stichting in bij de kamer van Koophandel en hielden - op 5 juli - een eerste deelnemersvergadering. Ruim 100 mensen meldden zich in het dorpshuis van Baambrugge bij Abcoude. Verontwaardiging alom. ‘Aegon moet aangepakt worden.‘

De Ruyter: ‘Ons doel is Aegon/Spaarbeleg zo snel mogelijk voor het hekje van de rechter te krijgen. We verwijten ze een aantal dingen. Slechte, onvolledige voorlichting over Sprintplan; de mensen is een te vette worst voorgehouden. Ze zijn niet openlijk gewezen op werkwijze en risico‘s van het spaarsysteem, dat gebeurde pas achteraf.‘

VERWIJT

De Ruyters grootste verwijt: ‘Ze hebben nooit verteld dat we in feite geld leenden via Aegon. Ze lokten ons met de mededeling dat vanaf het begin een ‘groter kapitaal‘ dan onze persoonlijke inleg voor ons aan het werk ging. Wat bleek: Voor iemand die 100 gulden per maand inlegde, leende Spaarbeleg een bedrag van 15.000 gulden, voor iemand die 600 gulden inlegde, leende Spaarbeleg 90.000 gulden. Van onze inleg werd de rente betaald. Spaarbeleg/Aegon, deskundig op dat gebied zoals ze zelf zegt in haar folders, kocht aandelen in, in fondsen die niet ‘stuk‘ konden gaan. Maar uiteindelijk ging het wel stuk en daar zijn wij de dupe van. Nooit verteld, vooraf. Dus misleiding.‘

Meer informatie: http://www.stichting-gesp.nl

zoe
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jul 2003 11:54

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door zoe »

Als Sprintplan gedupeerde kunt u zich gemakkelijk aanmelden via de nieuwe site van Vereniging Consument & geldzaken:

http://sprintplanclaim.nl

Ik raad allen aan dit te doen, want hoe meer aanmeldingen op één centraal punt hoe beter.

Ook als u al lid bent van Vereniging Consument & Geldzaken kunt u zich daar aanmelden.

Ik hou mensen via een mailinglijst op de hoogte van ontwikkelingen, mocht u dit op prijs stellen stuur mij dan een e-mail:

[email protected]



zoe
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jul 2003 11:54

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door zoe »

UP?

Gast

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door Gast »

Sodemieter toch op met dit gezeik.

Gast

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door Gast »

gewoon rustig blijven :!:

Gast

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door Gast »

Dat maak ik zelf wel uit :x





Gast

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door Gast »

ok dat zal ik ook doen :lol:

Glen De Clercq

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door Glen De Clercq »

Hallo ik ben Glen en heb 3x sprintplan en een spaarbeleg contracten , door naar het programa radar te kijken , ben ik mij gaan afvragen als ik toen der tijd de juiste keuze heb gemaakt, voorlopig betaal ik nog elke maand al 4 jaar aan sprintplan , en 7 jaar aan spaarbeleg, is er iemand die mij wat meer informatie kan geven over zaken , en zijn er ook positieve berichten ?
Mijn Mail is : [email protected]

Bij voorbaat mijn dank

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Steunpunt voor Sprintplanners van Spaarbeleg (Aegon)

Ongelezen bericht door ad »

Glenn,

Van die Sprintplannen hoef je niet veel meer te verwachten als je contract nog maar een jaar loopt.
Verstandig om je aan te melden bij de stichting gedupeerden Sprintplan
www.stichting-gesp.nl

Groet, Ad

Gesloten