LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente polis bij Aegon

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
tobnooit
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2010 12:23

Lijfrente polis bij Aegon

Ongelezen bericht door tobnooit »

Kan iemand mij uit de brand helpen?? Of heeft iemand dezelfde ervaringen??

Mijn man heeft een lijfrente polis afgesloten bij Aegon. Hij heeft/had daar ongeveer al 10.000,-- euro aan betaald maar door de recessie zag hij zijn geld "verdampen".
Vorig jaar maart was de som geld die er stond al met 5800,-- euro geslonken. Blijft er 4200,-- euro over. Hij wilde die polis premievrij maken maar nu hebben ze bij Aegon niet alleen premievrij gemaakt maar ook zgn vrij gegeven mits mijn man met een vrijwaring komt van de belasting. Als hij dat niet doet krijgt hij niet zijn resterende geld terug.
Nu heeft hij een belasting formulier ingevuld maar nog niet doorgestuurd.
Hieruit blijkt dat hij eerst 3600,-- euro belasting moet betalen en dan pas dat geld van Aegon terug krijgt. Per saldo blijft er dus maar 600,-- euro over. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van je geld opzij zetten voor een oudedags voorziening en dan op deze manier je geld kwijt raken. Hij heeft nota bene al belasting betaald over het geld wat hij ingelegd heeft.
Nu is mijn vraag: hebben hier meer mensen ervaring mee, klopt het dat je zoveel belasting moet betalen en is het nog wel raadzaam om überhaupt aangifte te doen? Graag uw reactie.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Lijfrente polis bij Aegon

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

tobnooit schreef:Kan iemand mij uit de brand helpen?? Of heeft iemand dezelfde ervaringen??

Mijn man heeft een lijfrente polis afgesloten bij Aegon. Hij heeft/had daar ongeveer al 10.000,-- euro aan betaald maar door de recessie zag hij zijn geld "verdampen".
Vorig jaar maart was de som geld die er stond al met 5800,-- euro geslonken. Blijft er 4200,-- euro over. Hij wilde die polis premievrij maken maar nu hebben ze bij Aegon niet alleen premievrij gemaakt maar ook zgn vrij gegeven mits mijn man met een vrijwaring komt van de belasting. Als hij dat niet doet krijgt hij niet zijn resterende geld terug.
Nu heeft hij een belasting formulier ingevuld maar nog niet doorgestuurd.
Hieruit blijkt dat hij eerst 3600,-- euro belasting moet betalen en dan pas dat geld van Aegon terug krijgt. Per saldo blijft er dus maar 600,-- euro over. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van je geld opzij zetten voor een oudedags voorziening en dan op deze manier je geld kwijt raken. Hij heeft nota bene al belasting betaald over het geld wat hij ingelegd heeft.
Nu is mijn vraag: hebben hier meer mensen ervaring mee, klopt het dat je zoveel belasting moet betalen en is het nog wel raadzaam om überhaupt aangifte te doen? Graag uw reactie.
Dit onderwerp is al vaker behandeld. De Aegon is op grond van de Wet loonbelasting inhoudingsplichtig. Zij reserveren voor de fiscus 52% loonbelasting plus 20% revisierente. Bij de aangifte in het jaar daarop vult u de verkregen uitkering in. Dan wordt bekeken welk bedrag u daadwerkelijk moet betalen en verkrijgt u teveel betaald geld terug.

U zegt dat de polis EUR 4.200 waard is. Dat is knap lullig want tot een bedrag van EUR 4.146 aan uitkering is geen revisierente verschuldigd (3.126a lid 5 Wet ib 2001). Misschien kan Aegon er nog wat kosten opzetten?

Gesloten