LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] coulance voorstel sprintplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

Hallo,

Ook ik ben een van de sprintplan gedupeerde. Ik heb tussen 2000 (was bij afsluiten een 19 jarige student die dacht te sparen) en 2005 deelgenomen.
Inmiddels ben ik zelf het contact met aegon aangegaan (inmiddels ook inkomensgegevens van het jaar 2000 opgestuurd) en deze week heeft aegon me een coulancevoorstel gedaan. Hun aanbod is dat ik de helft van mijn inleg terugkrijg.
Nu is dit natuurlijk beter dan niets! In de brief met het coulancevoortsel staat echter wel dat als ik teken, ik aegon kwijting verleen en afzie van verdere rechtsgang.

Weet iemand of je nog verder met aegon kan onderhandelen over het coulancevoorstel of is dit echt 'take it or leave it'? En die kwijting, is dat rechtsgeldig? Stel dat over 5-10 jaar toch nog ooit een andere uitspraak wordt gedaan t.a.v. sprintplan (wat ik nu niet verwacht), kan ik daar dan echt niets meer mee?

ik snap dat niemand me kan adviseren dit aanbod wel of niet aan te nemen, maar misschien zijn er wel mensen die hier al meer ervaring mee hebben??
In ieder geval alvast bedankt!

Gelukkigkinderloos
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2011 07:13

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door Gelukkigkinderloos »

Het is toch bizar in het geval van een coulanceregeling vraagt aegon het hemd van het lijf.
Zelf ben ik 14 jaar geleden gestart met het te smerig voor woorden sprintplan.
Ik zou wel 8 stukken moeten doorsturen, alsof ik nog gegevens heb van 14 jaar geleden en ook al had ik het wel......
En dan het risico dat ze met 25-30 % aankomen, dat lees ik namelijk vooral bij een "coulance" regeling.

Het is weer eens omgekeerde wereld: het meer dan schofterige aegon moet maar eens met de billen bloot en wel vandaag nog !

pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

Ik heb tussen 2000 tot 2005 steeds fl 200,- per maand ingelegd (ong. €90,-). Uit mijn inkomensgegevens (die ik gelukkig nog kon terugvinden) blijkt dat mijn volledige belastbare jaarsalaris dat jaar (2000) bestond uit fl 4875,- (dankzij bijbaan en stage) en ik ongeveer €100,- (fl 220,-) op mijn betaalrekening had staan.
Uit de reactie van Luc Jurgens maak ik op dat ik eigenlijk meer terug zou moeten krijgen? Zou ik dat gewoon zelf bij Aegon kunnen proberen, zoals ik dat tot nu toe ook heb gedaan?
Alleen dat stukje van de geldlening en de rente begrijp ik niet helemaal. Ik weet dat sprintplan zo werkte, maar waar kan ik terugvinden welk deel van die fl 200,- geldlening was en wat rente? Staat dat gewoon op de afschriften? (die heb ik hier namelijk niet bij de hand)

Aangezien het voor mij om een hoop geld gaat wil ik er wel werk van maken. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de reacties en meneer Jurgens; als ik er niet uitkom met AEgon maak ik heel graag gebruik van uw aanbod :-)
Laatst gewijzigd door pientje83 op 14 nov 2011 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

De maandbetaling bij een Sprintplan bestaat voor 100% uit rente over de hoofdsom van de lening die u, mogelijk zonder dat u dit wist, bent aangegaan !

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

Okay, correctie op mijn vorige bijdrage. 'Op papier hebt geleend''. Of er daadwerkelijk geld is uitgeleend (en hoeveel) door Aegon, zal nog moeten blijken.

pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

Aah, nu snap ik het :wink:
Ik heb op de overeenkomst gekeken. Volgens deze berekening had ik dan fl 200+ (fl 30000/60) = fl 700,- per maand vrij te besteden moeten hebben. Dat had ik natuurlijk niet. Ik ga Aegon maar weer een brief sturen en vragen om 70% vergoeding + rente. Graag zou ik dan verwijzen naar die eerdere uitspraak van de rechter. Kan ik dat ergens terugvinden?

pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

Heel erg bedankt! Ik ga weer eens aan een brief zitten. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het afloopt....

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Tof dat gelijkheidsbeginsel, dat in gelijke gevallen gelijk geoordeeld moet worden.

sylvia1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door sylvia1974 »

pientje83,
heb je al bericht ontvangen van Aegon?
Ik twijfel namelijk zelf ook om een poging richting Aegon te wagen om (een gedeelte van) mijn inleg terug te ontvangen.

we hebben 3jaar geleden Beursklacht in de arm genomen om een juridische procedure namens ons te starten en daarvoor €400,- betaald.
Nu dienen wij bewijzen aan te leveren dat we op het moment van aangaan van het sprintplan contract niet daadkrachtig genoeg zouden zijn en daar heb ik nogal moeite mee.
Na 10 jaar dien ik zelf met bewijzen te komen, terwijl ik alle papieren en gegevens reeds naar Beursklacht heb gezonden en zij ook een aantal keren met onjuiste gegevens, berekeningen hebben gemaakt.
Indien ik niet voor de aangegeven termijn reageer dan gaan zij ervan dat wij akkoord gaan met de berekening en de benutte gegevens en dat zij op generlei wijze aansprakelijk zijn voor mogelijke gevolgen van het uitblijven van een reactie mijnerzijds en de daaruit voortvloeiende behandeling als we akkoord zouden gaan met de draagkrachtbepaling.

Bij akkoord gaan met de draagkrachtberekening zullen zij ons een eindafrekening doen toekomen die betrekking heeft op het verschuldigde prestatieloon en het salarisgemachtigde. (€196,-!!!)

Heeft iemand advies in deze wat ik het beste kan doen??

pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

Beste Sylvia,

Inmiddels heb ik toevallig deze week bericht gekregen. Na aanleiding van de brief die ik half november stuurde (met dank aan alle tips van hier), doet Aegon nu het voorstel om 60% van de inleg te vergoeden. In het telefoongesprek heb ik nog wel gevraagd naar de 70%+wettelijke inleg, maar Aegon gaf aan dat ik dan een rechtzaak aan moest spannen. Aangezien wij geen rechtsbijstandverzekering hebben die dit dekt, en ik het hele hoofdstuk graag wil afsluiten, ben ik akkoord gegaan.
Het blijft een beetje zuur, maar dit voorstel van Aegon was toch zo'n €500 hoger. Al met al ben ik wel blij dat ik het kan afsluiten.
Nu alleen nog wachten wanneer ze het overmaken...... :roll:

pientje83
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:34

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door pientje83 »

PS Over het biljet van proces. Dit heb ik toen ook geprobeerd aan te vragen bij de balstingdienst. Ik kreeg echter doodleuk te horen dat ze dat van het jaar 2000 niet meer hadden, omdat ze waren overgestapt op een ander systeem?? Na goed speuren vond ik thuis nog wel de aangifte van dat jaar een loonstroken van stage, die ik heb opgestuurd naar Aegon.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt bij de belastingdienst :!:

sylvia1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door sylvia1974 »

Ik heb de biljetten van proces nog in huis, want deze moest ik ook aanleveren bij Beursklacht zodat zij een totaal dossier van onze zaak konden vormen.
Ik kan deze dus overleggen aan Aegon en zou ze dus een brief kunnen sturen.
Is er een voorbeeld die ik zou kunnen gebruiken?

Ik denk dat ik dit wel met spoed moet doen, omdat ook Beursklacht nu aangeeft dat ik snel moet reageren omdat zij anders het dossier zullen sluiten en mij nog een leuke rekening zullen sturen :(
Op het moment van afsluiten waren we met zijn tweeen en ouder dan 18... beursklacht heeft ook aangegeven dat op basis van onze inkomens eruit zal komen dat we ten tijde van het afsluiten, draagkrachtig genoeg waren.
wat zijn dan de vooruitzichten om het zelf te proberen bij Aegon??

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door felixbeijer »

hangt er van af wat je aangeeft als reden.
Ik ga nu voor misleiding obv veel te hoge fondsrendementen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1441178
Heb zelf woekerpolissen maar het zou voor alles van dat "bedrijf" moeten opgaan.

Dwaling kan natuurlijk ook, en het moment dat je mijn link leest is het moment van ontdekken.

Gaat hoe dan ook pijn doen!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

@Sylvia1974,

Zie overigens ook het antwoord op VRAAG 37 op de pagina VEELGESTELDE VRAGEN op www. sprintplanclaim.nl waaruit blijkt dat de Vereniging Consument & Geldzaken afraadt om in dit stadium al op enigerlei coulance-aanbod (een fooitje) van Aegon in te gaan. De rechtsstrijd is nog niet ten einde.

sylvia1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door sylvia1974 »

@ peewee
ik heb even op de site gekeken maar dit is niet helemaal geupdate toch?
Ik zag dat Pientje83 pas een brief van Aegon heeft ontvangen.
Ik ga eens kijken wat ik kan doen...
Is er een standaard brief die ik kan gebruiken?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door peewee »

sylvia1974 schreef:@ peewee
ik heb even op de site gekeken maar dit is niet helemaal geupdate toch?
Volgens mij staan de belangrijkste zaken toch wel op deze website. De leden van VC&G worden inderdaad via het ledenblad op de hoogte gehouden.

sylvia1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door sylvia1974 »

prima peewee ik ga er toch echt over nadenken om Aegon zelf aan te schrijven. IK ga ook beursklacht even bellen met de vraag wat akkoord gaan met de draagkrachtbepaling voor consequenties heeft voor mijn zaak...

sylvia1974
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jan 2012 15:02

Re: coulance voorstel sprintplan

Ongelezen bericht door sylvia1974 »

ik heb contact gehad met Beursklacht vandaag en we kwamen tot de ontdekking dat ik de overeenkomst alleen ben aangegaan, maar bij alle berekeningen van draagkracht wordt ook uitgegaan van het inkomen van mijn partner.
Op moment van afsluiten was ik niet gehuwd, was er geen samenlevingsovereenkomst, maar woonden we wel samen. Hoe kan zijn inkomen dan worden meegenomen in alle berekeningen?
ik moest een uittreksel uit het basisregister opsturen en die is van 2009, daarop staan wel onze beider namen omdat we toen ook getrouwd waren maar dat zijn we pas in 2006...
Wat zijn nu mijn kansen, kan ik pleiten voor eega vernietiging bij Aegon? waarschijnlijk zal ik veel te laat zijn, maar zowel Aegon als Beursklacht hebben ons hier nooit op gewezen :(

Gesloten