Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MarkBerkhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2023 09:08

Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door MarkBerkhof »

Onlangs vloog ik met United Airlines van Amsterdam naar Auckland, Nieuw-Zeeland. Hierbij maakte ik 2 overstappen: in Houston (VS) en Sydney (Australië). Helaas werd mijn vlucht van Houston naar Sydney (afstand +/- 13.500km) geannuleerd door een technische storing. Dit kreeg ik te horen toen ik al aan boord was. United Airlines was in staat mij op de eerstvolgende vlucht te boeken, een dag later. Ook werd ik voorzien van een hotelkamer en een taxi naar dit hotel.

Nu vraag ik mij af: kan ik voor deze vlucht compensatie van €600 eisen? Ofwel, telt deze vlucht als 'vertrokken vanuit Europa' en valt het dus onder de verordening EU 261/2004? Mijn vlucht voldoet aan alle eisen voor een compensatie, ik weet enkel niet of het telt als een Europese vlucht. Ik ben immers wel uit Amsterdam vertrokken...

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je drie losse vluchten geboekt of is er één overeenkomst?

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik moest het ook even opzoeken, maar als ik het voorbeeld op www.euclaim.nl/aansluitende-vlucht-gemist lees dan geldt verordening EU 261/2004 ook bij een overstap buiten Europa.

Een belangrijkste voorwaarde is wel dat u 1 ticket gekocht hebt van Amsterdam naar Aucklan (Nieuw-Zeeland).

Indien de luchtvaartmaatschappij niet aan wilt meewerken kunt u behalve bij diverse claim bureaus ook terecht bij uw rechtsbijstandverzekering.

Kokka1
Berichten: 415
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Seinhuis schreef:
24 feb 2023 14:44
Ik moest het ook even opzoeken, maar als ik het voorbeeld op www.euclaim.nl/aansluitende-vlucht-gemist lees dan geldt verordening EU 261/2004 ook bij een overstap buiten Europa.

Een belangrijkste voorwaarde is wel dat u 1 ticket gekocht hebt van Amsterdam naar Aucklan (Nieuw-Zeeland).

Indien de luchtvaartmaatschappij niet aan wilt meewerken kunt u behalve bij diverse claim bureaus ook terecht bij uw rechtsbijstandverzekering.
In de aangehaalde link staat dat als je eerste vlucht vertraging heeft, je mogenlijk recht heb op compensatie. Bij Ts was het de tweede vlucht die uitviel

MarkBerkhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2023 09:08

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door MarkBerkhof »

Ik heb inderdaad 1 ticket van Amsterdam naar Auckland gekocht. Het was de tweede vlucht van Houston naar Sydney dat verviel.

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat valt mijn inziens onder de verordening, zodat je recht hebt op een schadevergoeding gebasseerd op de afstand tussen Amsterdam naar Sydney en de vertraging.

rwolters
Berichten: 1643
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door rwolters »

Op de euclaim website kan je je vluchtgegevens invullen als eerste check of je in aanmerking komt voor een vergoeding.

MarkBerkhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2023 09:08

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door MarkBerkhof »

alfatrion schreef:
25 feb 2023 11:20
Dat valt mijn inziens onder de verordening, zodat je recht hebt op een schadevergoeding gebasseerd op de afstand tussen Amsterdam naar Sydney en de vertraging.
"Bij twee aansluitende vluchten kan het voorkomen dat uw tweede vlucht vertraging heeft. U mist dan niet de aansluitende vlucht, maar komt wel met een vertraging van meer dan drie uur aan op de eindbestemming. Sinds mei 2018 heeft het Europees Hof bepaalt dat passagiers ook in deze situatie recht hebben op een vergoeding tot €600 per persoon. U heeft dan ook recht wanneer u vanuit een EU-land vertrekt, maar de overstap plaatsvindt buiten de EU." - aldus EUclaim.

Het lijkt er dus op dat ik wel vergoeding krijg.
Enig idee hoe ik dit het beste kan aanvliegen? :D

alfatrion
Berichten: 21945
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Brief sturen zelf of door vertegenwoordiging
- Naar de rechtbank met of zonder vertegenwoordiging
- Claimorganisatie inschakelen

Seinhuis
Berichten: 2388
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

MarkBerkhof schreef:
26 feb 2023 01:06

Het lijkt er dus op dat ik wel vergoeding krijg.
Enig idee hoe ik dit het beste kan aanvliegen? :D

Neem contact op met klantenservice waar u de vliegtickets gekocht hebt, of direct bij de luchtvaartmaatschappij.

Indien hun de vordering afwijzen dan kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Indien u geen rechtsbijstandverzekering hebt dan kunt u kiezen om zelf naar de rechter te gaan of bij een claimbureau in zee te gaan.

De meeste claimbureau's werken met no cure no pay, maar houden wel een bedrag in indien er geld uitgekeerd wordt.
U moet binnen 2 jaar nadat de vliegtuig vanuit Nederland is opgestegen de claim indienen.

MarkBerkhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2023 09:08

Re: Compensatie bij deels geannuleerde vlucht

Ongelezen bericht door MarkBerkhof »

Bedankt voor alle reacties! Ik ga hiermee aan de slag.

Plaats reactie