LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ikbenik

Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik merk dat veel consumenten het verschil niet kennen tussen de vaste telefoon en VOIP (onder andere IPB).
Vandaar dat ik het nog eens allemaal op een rijtje gezet heb: :)



VOIP en internet gaan via hetzelfde netwerk.

Dus als er vertraging op het internet plaatsvind, dan treedt dit bij de VOIP-gesprekken ook op.

Bij VOIP gebeurd er precies hetzelfde als bij een bestand downloaden, een internet pagina oproepen enz.

VOIP betekent niets anders dan praten via internet.

VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als van de vaste telefoonlijn.

Veel consumenten vinden dat VOIP de dezelfde kwaliteit moet hebben als van de oude vaste telefoonverbinding.

Echter mogen ze dit vinden, maar je kunt er niets aan veranderen.

Wat er nu gebeurd is dat veel consumenten gaan klagen, omdat ze veel teleurstellingen hebben.


VOIP heeft niet de dezelfde kwaliteit als de oude analoge telefoonlijn, is veel minder betrouwbaar als de oude analoge telefoonlijn.
Heeft ook een aantal ongemakken.
En dat is VOIP eigen.

Quote:
VOIP is volgens mij een andere dienst dan internet-plus bellen. Men garandeerde ons dezelfde kwaliteit en dat zijn ze niet nagekomen.

Dat wordt heel vaak gesuggereerd, maar is dus niet zo.

VOIP = Voice Over Internet Protocol.

En internet-plus bellen is dat ook.

Veel mensen denken dat je bij IPB dus 2 verschillende lijnen hebt:
- internet
- telefoonlijn.

Echter is IPB niets anders dan internet en VOIP ineen.

Bij de "oude" telefoon en internet heb je ADSL en een telefoonlijn.
Bij IPB heb je alleen de internetlijn en vervalt dus de vaste telefoonlijn.


Een technisch verhaal:

Bij de vaste telefoonlijn (analoog en ISDN) heb je een rechtstreekse verbinding met je gesprekspartner. Dit is een heel eigen netwerk die heel betrouwbaar is en hoge geluidskwaliteit.

VOIP is totaal iets anders. Dit loopt in tegenstelling wat veel consumenten denken niet via de vaste telefoonnetwerk, maar via het computer/internet netwerk van de provider.
Bij VOIP heb je ook géén rechtstreekse telefoonverbinding, maar wordt het gesprek aan jouw kant in hele kleine stukjes gehakt en via pakketjes het computernetwerk opgestuurd.
Deze pakketjes gaan via diverse switshes/routers en netwerkverbindingen naar jouw gesprekspartner. Daar aangekomen worden de pakketjes weer samengevoegd tot 1 geheel en jouw gesprekspartner kan horen wat jij gezegd hebt.
Deze techniek wordt ook gebruikt bij het downloaden van bestanden en e-mail.
Echter als op het computernetwerk het heel druk is (internet, e-mail, internet-tv en VOIP-gesprekken) kan het gebeuren dat er vertraging optreedt. En dat kan resulteren dat je jouw gesprekspartner veel later hoort of dat er pakketjes zoekraken.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door queenfan »

Ik wilde net hetzelfde doen :lol: :lol: , ik heb ook zo vaak uitgelegd wat het verschil is.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik hoop dat die eeuwige gezanik van de consumenten nu eens is afgelopen wat betreft dat gezanik over de kwaliteit van de VOIP-gesprekken! :evil: :evil: :evil:

dutchessy
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 okt 2005 00:11

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door dutchessy »

Beste ikbenik,

Ik heb mijn eigen er niet echt in verdiept, maar vind het wel handig om ff te weten.
Nu snap ik waarom ik soms een echo hoor.
Niet dat ik me daar druk over maak, als de ander me maar goed kan verstaan, ben ik tevreden, daar mijn telefoonkosten veel lager zijn als vroeger.

Zeer bedankt voor de uitleg! :P

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Graag gedaan hoor! :lol:

Zelf bel ik ook via VOIP en wel via VOIPBUSTER.
Dus ik bel via de computer.
Het scheelt inderdaad een hoop geld.

Echter veel klachten die de consumenten bij IPB hebben, heb ik ook bij VOIPBUSTER.

De experts op het gebied van VOIP zeggen ook dat VOIP GÉÉN vervanger is van de vaste telefoon, maar wel een aanvulling.

De experts zeggen ook dat de ongemakken van VOIP er gewoon bij horen.
En als je perse bereikbaar moet zijn, dan is het onverstandig om compleet over te stappen op VOIP.

Echter als je de ongemakken voor lief neemt en je hebt een mobiele telefoon, dan is het overstappen op VOIP een goede keus.

Zelf heb ik een vaste telefoon met ADSL en ik bel vaak via VOIP.


Het probleem nu is dat de consumentenorganisaties beweren dat de consumenten alles bepalen.
Met alle gevolgen van dien.

Ik zal het anders zeggen:

Wat de consumenten nu van VOIP eisen is hetzelfde als je met een kleurenlaserprinter foto's wilt gaan afdrukken met foto kwaliteit.

Echter de techniek leent zich er niet voor.
Dus je kunt het als consument wel eisen, maar dat heeft totaal géén zin.

Met IPB is het precies hetzelfde.
Je kunt en mag als consument niet eisen dat IPB (VOIP) de dezelfde kwaliteit en betrouwbaarheid heeft als de vaste telefoon.

In dit geval hebben de consumenten een veel te hoge verwachting die nooit vervult kan worden.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

Is er een verschil in kwaliteit tussen de telefoniedienst van Qfast Services en van KPN?
De technische specificaties van BBNED zijn zodanig dat u geen enkel kwaliteitsverschil zult ervaren ten opzichte van de KPN telefoniedienst. Ook functies als 112, *21, *61 en *67 worden door de dienst van Qfast ondersteund.


http://www.bbned.nl/telefonie/faq.shtml

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daar heb je Dr. SPAM weer! :evil: :evil: :evil:

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Bla, bla, bla, bla, -> verkooppraatjes Dr. SPAM! :evil:

DSL-technologie (Digital Subcriber Line), die de traditionele koperen telefoonlijn geschikt maakt voor het transporteren van dataverkeer, werd tot nu toe alleen gebruikt voor snel en kwalitatief internet tegen een vaste prijs. Het is nu ook mogelijk om te bellen via een DSL-netwerk.

Bij VOIP wordt géén gebruik gemaakt van de telefoonnetwerk, maar van het computernetwerk (internet).

ISDN maakt wel gebruik van het telefoonnetwerk.
ISDN is de digitale versie van de analoge telefonie.
VOIP is géén vervanger van ISDN en ook géén opvolger.

Oke Dr. SPAM!
Met ADSL en telefonie heb je 2 netwerken nodig.
Met de komst van VOIP wordt de oude vaste telefoonnetwerk overbodig.
Immers gaan alle VOIP-gesprekken via het ADSL netwerk en niet via de vaste telefoonnetwerk!

Ik geef de werkelijke praktijkgerichte technische uitleg.

Jij geeft de verkooppraatjes regelrecht van de site van BBNET.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zeg jij maar U tegen mij en het is bbned en geen bbnet
Punt 1:
Het is inderdaad BBNED ipv BBNET. Mijn excuses.

Punt 2:
Ik blijf gewoon jij zeggen.

Punt 3:

Volgens mij ben je zelf eigenaar van BBNED.
Puur omdat je het zo promoot. En zulke promoties zijn hier niet toegestaan.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob de Mol

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Rob de Mol »

Kan dat niet ontvangen jammer klinkt goed :!:

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door queenfan »

O Dr O, ken je Scarlet One nog??????? deze liep ook (en volgens mij nog steeds) via het zo door u geprezen BBNED.

Weet je hoeveel problemen daar mee waren?????

I rest my case.

Nogmaals Bellen via een ADSL lijn of via een breedband verbinding is VoIP, je hebt geen vaste verbinding.
Bij de oude telefoniesysteem zoals PSTN en ISDN wordt er als je gaat bellen een gegarandeerde verbinding opgebouwd tussen a en b, deze was gegarandeerd.

Nu is het met internetbellen (VoIP) dit niet meer te bereiken immers zodra je via een ADSl/Breedbandmodem gaat bellen wordt je gesprek in een grote bak die het internet heet gegooid en via switches, gateways, routers enz uiteindelijk naar de gene met wie je wilt bellen getransporteerd.
Doordat het loopt via meerdere schijven is het afhankelijk van de afstand, drukte, bandbreedte enz dit zorgt er voor dat de kwaliteit minder wordt.

Dit alles geldt voor (in Nederland) bredbandverbindingen zoals via @Home, UPC, Casema, Multikabel enz. als bij ADSL verbindingen zoals op het netwerk van KPN en uw veel geprezen BBNED.

VoIP is nooit gegarandeerd en is qua kwaliteit nooit gelijk aan en er is altijd de bekende vallen van bitjes, en als jij een bedrijf heb met 55 werknemers zonder problemen met de telefoonverbinding heb je vast geen VoIP.


Dr O ga anders eens naar www.google.nl zoek op VoIP en lees eens iets over VoIP, scheelt een hoop.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dr O ga anders eens naar www.google.nl zoek op VoIP en lees eens iets over VoIP, scheelt een hoop.
En mij te betichten dat ik niets weet... :evil: :evil: :
Joh je hebt echt geen verstand ikbenik je kletst maar en kletst maar met je eigen winkeltje in je huiskamer en je bijstandsuitkering.....KPN is done..

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het probleem is, jij denkt als een winkelier en ik als ondernemer en bij die club (bbned) hebben wij als onderneming alles ondergebracht....dat zal het verschil zijn.
Nee hoor! :wink:

Jij denkt als verkoper en als vertegenwoordiger.

Ik als monteur.

Jij brengt het met mooie verkooppraatjes en ik als praktijkgerichte monteur die gewoon de werkelijkheid aangeeft zonder mooie praatjes, maar met de keiharde werkelijkheid.

Het enige wat jij doet is het propagandavertalen oprakelen die zo op de site staan.

Ik heb tuurlijk de site ook goed gelezen en ik zie daar alleen maar mooie propaganda (verkoop) praatjes staan!
en ik als ondernemer en bij die club (bbned) hebben wij als onderneming alles ondergebracht
Dus je durft geen eventuele negatieve uitspraken te doen.
Het enige dat jij doet is alleen positieve praatjes vertellen zonder echt in te gaan op de technische kant.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door ikbenik »

Maar ik stoor me aan je eigenwijze manier over garanties
Geef dan voorbeelden.

Dr.O
Berichten: 74
Lid geworden op: 27 sep 2006 19:32

Re: Uitleg verschil vaste telefoon - VOIP (+IPB)

Ongelezen bericht door Dr.O »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Dr.O op 23 mar 2007 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten