LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marieke26 »

Volgens mij ben ik neit de enige die weinig huurtoeslag heeft gehad tot nu toe. Ik heb al meerdere malen contact gehad met de belasting dienst zonder effect...

Klopt het dat ze pas vanaf 1 april iedereen die te veel of te weinig heeft gehad kan coriseren?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

Als de huurtoeslag op de beschikking is toegekend op basis van de door jou aangeleverde gegevens zoals de hoogte van de huur en zo, dan zal je hetzelfde bedrag blijven ontvangen als nu.

Maar als je een beschikking hebt gehad met een voorlopige toekenning, dan is er gewoon een uit de lucht gegrepen bedrag aan je toegekend. Op de beschikking die voor 1 april nog zou moeten komen, zou een nieuw bedrag moeten komen te staan; een bedrag dat WEL op basis van de door jou aangeleverde gegevens berekend is.

marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marieke26 »

Zover ik weet is de zorg en huurtoeslag altijd een voorschot...en dus voorlopig.
Ik heb precies hetzelfde inkomen als vorige jaar..eerder minder en krijg toch veel minder huurtoeslag dan huursubsidie. Ik heb mijn gegegevens goed dorogegeven.
Ik weet van meer mensen dat ze gene goed bedrag krijgen.

Dus lijkt me logisch dat ik per 1 april genoeg krijg...en met terugwerkende kracht wat ik te weinig heb gekregen?

Heb al vaak de belastingdienst hiervoor gebeld..maar zonder resultaat

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

punt is dat het bedrag op de beschikking die ik heb gekregen nog niet is gebaseerd op mijn woongegevens en inkomensgegevens, maar een uit de lucht gegrepen bedrag is.

Ik vroeg me daarom af of dat mogelijk bij jou ook het geval was en dat je daarom moet wachten op de beschikking die WEL is gebaseerd op de door jou aangeleverde gegevens.

marieke26
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 sep 2005 11:49

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marieke26 »

aha...ja ik ken ook veel situaties zoals die van jou....

Ik heb weer gebeld vandaag..en ik rkijg waarschijnlijk ook een neiuwe beschikking, maar de telefooniste begreep ook neit hoe het kwam dat ik te weinig kreeg..

hafever
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 mar 2006 11:19

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door hafever »

Het kan nóg erger met de huurtoeslag:
Door mij elektronisch aangevraagd (5-01 ivm verhuizing) en tot op heden
nog niet eens een beschikking met voorlopige toekenning.
Wél ontvangen de voorlopige en definitieve toekenning van mijn
zorgtoeslag.
Ik heb vandaag een hele boze brief aan "Heerlen'' geschreven, want die
''******'' van de belastingtelefoon kunnen niets voor je uitzoeken (of
willen dat niet omdat het te veel (?) werk is).

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Op dit moment (19 april) moet bij mijn moeder (65+) ook nog steeds de definitieve huurtoeslag binnenkomen. En we hebben er al tientallen telefoontjes met de belastingtelefoon opzitten. Ook in januari al bezwaar aangetekend tegen de voorlopige toewijzing, maar ook daarop niets gehoord. Het laatste telefoontje werd beloofd dat voor 7 april iedereen bericht zou hebben gehad of als er niet genoeg gegevens bekend waren een brief met verzoek om meer informatie zou komen.

Zij krijgt nu een fictief-bedrag, wat 80 euro per maand minder is dan in december, en dat is een heleboel geld voor iemand met alleen AOW. En dat terwijl ruim op tijd de boel aangevraagd is via internet. De aanvraag is ook goed binnengekomen, dat is wel bevestigd via de belastingtelefoon, maar het wordt gewoon niet verwerkt ....

Als burger kun je blijkbaar helemaal niets doen tegen deze gang van zaken, terwijl je hierdoor in financiele problemen raakt en je spaarcenten moet opmaken om rond te kunnen komen. Schandalig !

Heeft iemand nog tips waardoor we dit toch kunnen bespoedigen ?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

nee, ik heb PRECIES hetzelfde probleem (ok, niet helemaal precies).

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Frankkk: je hebt dus ook nog helemaal niets gehoord van de belastingdienst ??
Ik ga morgen maar weer eens bellen, maar ik vrees dat ik het standaard antwoord weer krijg.

Wanneer worden hier eens kamervragen over gesteld ??? :cry:

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Frankkk »

wel iets gehoord en vandaag ook weer verkeerde bedrag overgemaakt gekregen.

Wel een voorlopige gehad die met de natte vinger was gemaakt, maar nog niet eentje die op mijn echte huurgegevens is gebaseerd. Deze zelfs voor een iets anders adres. De brief is wel juist geadresseerd, maar er is een iets afwijkend 'Adres voor Huurtoeslag'

Zolang ik niet mijn juiste adres op de beschikking zie, blijf ik het in de gaten houden.

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Vandaag opnieuw gebeld. Nadat ik de vorige keer te horen kreeg dat alles verzonden zou worden bleek nu dat er helemaal nog geen veranderde status was, ofwel de afhandeling van huurtoeslag is nog helemaal niet klaar. En dat had uiterlijk 1 april moeten zijn gebeurd....

De juffrouw van de belastingtelefoon heeft nu "een notitie gemaakt" en er zou nu wat gaan gebeuren. Maar dat werd mij de afgelopen maanden al steeds gemeld.

Ik wordt erg droevig van deze gang van zaken...... Maar het enige wat je kunt doen is afwachten.

Rodo
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2005 21:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door Rodo »

Ik was vandaag mijn bankrekening aan het checken, zie ik dat ik van de belastingdienst een bedrag van €355,- heb gehad. Met de omschrijving huurtoelag Jan - Mei.

Lijkt er dus op dat ze eindelijk uitgerekend zijn bij de belastindienst.

marjal
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 aug 2005 18:04

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marjal »

Wees blij wij hebben recht op 335 euro per maand en hebben nog niets ontvangen...grrrrrrrrrrrrrr

marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

Het kan nog veel erger ...
Ik alleenstaande moeder met 2 kleine kinderen (4 jr en 1 jr)
in februari van dit jaar verhuisd.

Na een telefoontje waar huurtoeslag bleef zou dit op 1 april worden
overgemaakt met terugwerkende kracht.
Nu 26 april ook nog steeds geen definitieve beschikking en dus
ook geen dubbeltje ontvangen nog :cry:

Hierdoor moet ik nu morgenochtend naar de Sociale Raadslieden toe
om met hun een lening van de Kredietbank te bespreken ...
Rekeningen blijven nu liggen en huurachterstand dreigt doordat ik
al maanden geen huursubsidie hebt ontvangen maar wel moest
verhuizen.

Dit is te erg voor woorden en het word wat mij betreft hoog tijd dat
er actie gaat worden ondernemen, want ik dreig nu dus financieel
helemaal de weg kwijt te raken.

Was ik maar nooit verhuisd :evil: !!!

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door pluisje »

tja dit hoor ik heel veel, triest dat dit in nederland gebeuren kan.
ik hoop dat er snel een oplossing komt voor jou en je kindjes.

pluisje

marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

Ik ben afgelopen donderdag bij de Sociale Raadsleden geweest in mijn
gemeente, en mijn huurtoeslagprobleem voorgelegd.

Ze vonden wel dat ik daar beetje te laat mee aankwam, hadden ze geijk in.
Vandaag is het 29 april, ze zouden proberen voor mij om een voorschot te krijgen op de huursubsidie die ik al sinds 31 december misloopt door traagheid bij de belastingdienst, te verkrijgen afgelopen donderdag of vrijdag. Ik zou daarover gebeld worden dan.

Gisteren probeerde ik nog wat boodschapjes te doen, maar mijn saldo op pinpas deed het al niet meer.
Ik had nog ietsies cash in mijn portemonnee, dus boodschappen voor wat ik nog aan cash had en de rest laten aftrekken bij de kassa.

Daarna heb ik nog wat geld van een goede vriend kunnen lenen om
de komende weken (niet veel hoor) van te kunnen gaan eten met de kleintjes.
Ik zal boodschappen moeten doen met 2 kleintjes (4jr en 1jr) gedurende 3 weken á 25 euro per week van geleend geld.

Dit alles omdat ik vanaf 31 december - 1 januari geen huurtoeslag, wel
aangevraagd, niet meer ontvangen hebt.
Belastingdienst beloofde in december - januari dat er 6 weken overheen zouden gaan.
Not dus!

Mijn huur is betaald tot 15 mei, een week later pas vakantiegeld en uitkering.

Vandaag konginnendag ben ik met de kinderen naar een simpel speeltuintje geweest hier in de buurt en heb ze daar uren laten spelen.
Omdat ik mij simpelweg een eenvoudig ijsje of speeltje niet meer kan veroorloven.

En dit alles omdat ik met een miniuminkomen en vanaf 31 december al geen huurtoeslag hebt ontvangen meer....
Leve Nederland!

Mijn reserves zijn op, alles op inmiddels....
Duim en hopen maar dat de belastingdienst wat sneller wil werken.

:? :? :?

marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

Ik weet het niet meer wat te doen nog met 2 kleintjes hier ....
Zit totaal aan de grond financieel nu en hoop dat aankomende week
de Sociale Raadsleden nog wat kunnen doen voor ons.
MIjn resereves zijn totaal op nu.
Er is niets meer!

En dit alles door de huurtoeslag...
Vrdomme!

Help !
Laatst gewijzigd door marinique op 29 apr 2006 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Heel triest allemaal, zeker ook jouw verhaal Marinique :cry:

Na mijn laatste (zoveelste) telefoontje op 20 april werd mij verzekerd dat er nu extra aandacht aan geschonken zou worden en dat ik binnen enkele dagen opgebeld zou worden. Maar je raadt het al ... nog niets ontvangen en nog niemand gebeld .....

Via de belastingtelefoon kom je gewoon niet verder. Ik zou willen dat je normaal naar de juiste afdeling van de belastingdienst kon bellen om te vragen hoe het er nu mee staat.

6 weken na 1 januari zou het bij ons ook afgehandeld moeten zijn, en nu is het eind april .....

marinique
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2006 18:38

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door marinique »

Ik weet er nu alles van SeeC.

Ik roep hierbij Tros Radar ook op om hieraan aandacht te gaan besteden in één van hun uitzendingen!

Mijn huur is nog betaald tot 15 mei, maar geld is er niet meer door
laksheid van de belastingdienst !

Januari kreeg ik door een verhuizing de toezegging van 6-8 weken.
Not dus!

Begin maart gebeld, kreeg een, dacht ik, leuke medewerkster, die alles op 1 april met spoed zou overmaken, ze leefde met ons mee.
Niet gebeurt dus :(

Afgelopen woensdag weer gebeld, en dit keer een medewerkster die zich verontschuldigde voor haar voorgaande collega haar uitspraken, en vertelde dat alles uiterlijk op 20 mei as word overgemaakt .........

Ik trek het financieel niet meer helaas hierdoor, geen tot weinig eten meer voor 2 kleine kinderen.

Mocht er op 20 mei weer geen huurtoeslag komen wederom, dan volgt er voor ons 2 maanden daarna uitzetting in woning.

"Belastingdienst ....... leuker kunnen we het niet maken ........."


Wil het panel van Tros Radar hier alsjeblieft een item over wijdden?"


................................

seeC
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2005 22:55

Re: Huurtoeslag

Ongelezen bericht door seeC »

Ik heb gisteren wederom gebeld met de belastingtelefoon, weer hetzelfde verhaal: er wordt nog hard aan gewerkt en afwachten maar. Na doorvragen van mijn kant kon er wel een terugbel-afspraak gemaakt worden, waarbij ik binnen een paar dagen teruggebeld zou worden door iemand van de afdeling die aan huurtoeslagen werkt.

Tot mijn verbazing werd ik vanmorgen al teruggebeld door een meneer die vertelde waar het nu mis gaat. Er is een achterstand ontstaan doordat er een nieuw computerprogramma gebruikt wordt wat niet goed werkt. Hierdoor is een enorme achterstand ontstaan en zijn sommige aanvragen gewoon blijven hangen.

Op mijn vraag waarom in de pers gemeld wordt dat de problemen nu sinds 1 april onder controle zouden zijn, vertelde hij dat dit zeker niet het geval is, er zijn nog veel problemen, maar ten opzichte van miljoenen aanvragen is dit maar een heel klein deel en klopt het dus wel dat over het algemeen alles nu geregeld is, maar voor de duizenden "probleemgevallen" is dat natuurlijk volkomen anders gezien vanuit hun standpunt.

De meneer kon precies vertellen wat het echte bedrag moest zijn, en dat klopte met wat ik zelf al berekend had. Er wordt nu een spoedbetaling gedaan als een soort extra voorschot voor de maanden die al verstreken zijn. De afhandeling van de definitieve beschikking kan nog weken duren, maar als alles goed gaat nu is dat geen financieel probleem meer en wachten we daar maar rustig op.

Dus Marinique, laat je ook terugbellen door de belastingdienst en als je aanvraag daar wel is, en ook klopt, maar alleen ligt te wachten op verwerking, dan maken ze via een spoedbetaling het tekort over.
Die toezegging geeft meer vertrouwen dan de toezegging van de belastingtelefoon-juffouw want die kan het alleen maar doorgeven en niet zelf iets regelen, wat die afdeling die je terugbelt wel kan doen.

Gesloten