LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] trage computer

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
sarah
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jul 2005 19:42

trage computer

Ongelezen bericht door sarah »

de computer is erg traag geworden, dit terwijl die in het begin veel sneller was, ik weet niet hoe dit komt of wat ik er aan kan doen, heeft iemand tips om mijn computer weer op normale snelheid te brengen ??

sarah

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: trage computer

Ongelezen bericht door gjvisser »

probeer het eens met google. Heel veel tips te vinden:

http://www.google.com/search?client=saf ... 8&oe=UTF-8

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Chris »

Lijkt mij een virus adware en andere info die je niet hebt aangevraagd.
Google even naar Hitman pro is een programma waar vanalles in 1 zit en je kunt deze 30 dagen gratis gebruiken.
duurt even om het te installeren en het duurt zeer lang om een computer te scannen.
Als het programma scand moet je de muis niet aanraken het programma regeld alles zelf.
als laatste ga je de trashcans leeg gooien die moet je wel handmatig doen.

En mocht dat geen optie zijn dan is een volledige nieuwe installatie mischien een optie.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Kijk eens op de volgendse site, daar staan een heleboel tips die je wel kunt gebruiken.

www.schoonepc.nl

Uncle Willy

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Draait je PC Windows XP?

Misschien dat dit helpt... Ga naar Start > Programma's > Bureau Accesoires > Systeem Werkset, hier staan Schijfopruiming & Schijfdefragmentatie. Draai deze beide programma's in de hierbovenstaande volgorde.

Bij schijfopruiming C: kiezen alles aanvinken dat meer dan 0KB is, dan op OK klikken.

Bij schijfdefragmentatie C: kiezen en onderaan op defragmenteren klikken, dit kan even duren.

Verder weet ik niet hoe goed je met computers bent, maar dit kan je ook proberen. Ga naar de volgende mappen en maak ze zo leeg mogelijk, niet alles is te verwijderen.

C:\WINDOWS\Temp
C:\WINDOWS\Downloaded Installations
C:\Documents and Settings\je gebruikersnaam\cookies


Wat ingewikkelder zijn de volgende, hier moet je in explorer eerst naar Extra > Mapopties > Weergave en dan onderaan Verborgen bestanden en mappen weergeven aanzetten, dan op OK klikken. Nu kun je ook naar:

C:\Documents and Settings\je gebruikersnaam\Local Settings\

In deze map kom je weer een map Temp tegen, maar ook Temporary Internet Files. Maak deze ook allebei zo leeg mogelijk.

C:\WINDOWS\PREFETCH kun je ook 1x in de drie maanden leeg maken zodat je PC sneller opstart.

En download deze, als je ze niet al hebt:
Lavasoft Ad-Aware SE Personal
Microsoft Anti-Spyware Beta
Draai met beide een scan en verwijder alles wat ze tegenkomen

Ook een aanrader is Tune Up Utilities 2006 (Dit is een trial versie), bij dit programma raad ik aan de 1-click maintenance te gebruiken.

Na al dit zou je PC weer een stukkie sneller moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Wouter_Oud op 16 jan 2006 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

janM
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2006 00:24

Re: trage computer

Ongelezen bericht door janM »

Het is adware.
Gebruik GEEN HITMAN !!!
Deze laat diverse poorten open staan !!!
Lavasoft Ad-Aware SE Personal en Spybot zijn wel goed.

skip2
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2006 15:16

Re: trage computer

Ongelezen bericht door skip2 »

janM, probeer ook eens www.CCleaner.com is freeware.Je kan ook het probleem eens voorleggen op het forum van www.hijackthis.nl. ik heb van deze 2 site's heel goede ervaring en medewerking gehad in het oplossen van div. problemen.
Succes.

Skip2

gekido
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2005 19:35

Re: trage computer

Ongelezen bericht door gekido »

Wat betreft Spybot, 1 ding vind ik raar, alles wat ie tegenkomt lost ie op, alleen de registersleutels blijven nog steeds staan. Na rebooten en een nieuwe search vond ie precies dezelfde keys weer. Na handmatig allemaal te removen was het opgelost.... Kan aan mij liggen maar vind het wel raar....

Valor.nl
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2006 21:05

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Valor.nl »

Het is adware.
Gebruik GEEN HITMAN !!!
Deze laat diverse poorten open staan !!!
Lavasoft Ad-Aware SE Personal en Spybot zijn wel goed.
Dat Hitman poorten oplaat staan is de grootste onzin!

Hitman is een ideaal programma voor beginnende PC gebruikers om de rotzooi die door internet gebruik op de pc wordt geplaats op te ruimen. Het enige wat je hoeft te doen is Hitman te installeren en te starten en vervolgens te wachten tot dat deze klaar is met scannen/opruimen

De programmas Ad-Aware en Spybot worden alle bij gebruikt door Hitman om de computer op te ruimen.

DJD
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 okt 2005 10:41

Re: trage computer

Ongelezen bericht door DJD »

De oplossing is de hele hardeschijf formateren, je bent wel ff alles kwijt maar ja documenten kun je een back-up van maken, maar hij is weer lkkr snel.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

De programmas Ad-Aware en Spybot worden alle bij gebruikt door Hitman om de computer op te ruimen.
Maar ze werken allebei beter als je ze los installeert.

Verder installeert Hitman Pro van een aantal programma's slechts trials en heb je helemaal geen controle over wat er gebeurd.
Daar houden de meeste mensen niet van en dat maakt het voor beginners niet veel duidelijker.

De meningen over Hitman Pro verschillen, maar de meeste mensen zijn, zacht gezegd, niet heel positief.

michel93
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 jan 2006 18:53

Re: trage computer

Ongelezen bericht door michel93 »

Of je hebt veel programma's erop (die nemen ruimte in beslag)
Of je hebt spyware erop en andere troep.

Geen nood, gewoon Hitmanpro downloaden (is gratis) en die gooit al het spyware er zo af. (www.hitmanpro.nl)

Jeroensky
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2011 20:31

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Jeroensky »

Waarom kiezen jullie een besturingssysteem die al die onderhoud en beveiliging nodig hebben?

Men zecht wel van windows, dat is makkelijk, nou ikzelf ben 3 maanden geleden overgestapt , ik heb op m'n computers alle persoonlijk data gecopieerd naar externe harddisk(usb stick DVD-R kan ook), en vervolgens een Linux distributie er op geinstalleerd (LinuxMint of Kubuntu hebben mooi bling gehalte, en na standaard installatie is al het noodzakelijke aanwezig, webbrowser met flash support, mediaplayer, messenger, email, office, noem maar op).
Ik geniet nu elke dag van een computer, die gewoon werkt. Een van de PC's heeft al 8 maanden Kubuntu, en het is nog net zo snel als voorheen, ook na veelvuldig installeren en verwijderen van software.

Dat men zecht Linux is moeilijk, dat is een gedateerde uitspraak, veel distributies zijn tegenwoordigerg makkelijk te installeren. maar natuurlijk wel eerst al je data copieren naar externe bron, want veranderen van besturingssysteem is bijna altijd, hardeschijven van andere bestandsysteem voorzien, dus wordt alles eenmalig gewist.

Ikzelf installeer Linux voor kenissen, omdat het voor de leek nogal een stap is (alsof je voor het eerst windows ging installeren). Die zijn heel blij. De programma's heten anders, maar doen hetzelfde.
Als Linux update, update het alle programma's, niet zoals bij windows alleen van Microsoft.
Gratis te gebruiken Linux versies zijn altijd legaal, dus dat gedoe vak key invullen en genuine advanced meuk is er niet ;-)
je hebt ook geen virusscanner nodig. Linux (en ook OS-X van Apple computers) zijn op Unix gebaseerd, en hebben een veel veiligere user omgeving. Dus windows virussen werken niet op Linux en OS-X(en andere Unix varianten).

Jammer dat men zich zo laat indoctrineren door MS marketing dat het zgn beste is. geloof me er is beter en hoeft niks te kosten.
En een computerwinkel die windows aanbeveeld en niks weet van Linux of OS-X : Ga aub naar andere computerwinkel, want je hebt te doen met amateurs die je portemonnee omkeren. ;-)

Voorbeeldje hoe simpel Linux installeerd.
Je download een Iso image. Zoals je weet is een iso bestand een copie van een CD of DVD (afhankelijk van groote image).
je brand die image op DVD. Vervolgens copieer je al je persoonlijke data (muziek/film/documenten/etc.) naar externe harddisk/DVD/usbstick.
Dan laat je de gebrande Linux DVD in computer (in CD/DVD drive die opstart als computer aangaat) en herstart je de computer.
Als het Linux DVD betreft met LiveDVD/Cd functie zal computer direct vanaf DVD/CD starten zonder je harddisk(bv windows) te wijzigen. Nadat het gestart is ervaar je Linux, maar niet op volle snelheid omdat een DVD/CD trager is dan hardeschijf.
Als je vervolgens op desktiop icoon klik om Linux te installeren op harddisk, dan installer je Linux en zal windows verwijderd worden.

Enkele simpele distributies zijn: http://www.linuxmint.com/ / http://www.kubuntu.org/ of doe een test http://www.zegeniestudios.net/ldc/index.php?lang=nl om uit te zoeken welke distributie bij je past. Maar vrees niet, in principe kan elke distributie zo gemaakt worden zoals jij wilt, aldoende leer je en merk jedat je volledig vrij bent in aanpassen. belangrijk is dat je distributie voor je type architectuur is, maar bijna iedereen gebruikt pc (Ix86 , of 64bit processor pc I86_x64).
Vraag eventueel hulp met installeren van Linux, eenmaal geinstalleerd is het erg makkelijk te gebruiken.
Indien je desinteresse hebt in computers, je wilt het simpel, maar wel de veiligheid van Linux / OS-X (dus niet gevoelig voor windows virussen en ongewenste software) dan kan je ook kiezen voor de kant en klare & hulp op afstand SimPC http://www.simpc.nl/

Overigens kunnen Linux computers ook windows games & software draaien.
Hier een lijst voor de beginner, wel gedateerde lijst, maar geeft je indruk van Linux programma wat zelfde doet als windows programma: http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Lin ... s_software

Microsoft houd je met Windows alleen maar afhankelijk (vendor lockin). je leert er ook niet van hoe een computer werkt, dus blijf je afhankelijk.
Indien je windows blijft gebruiken, dan ook niet zeuren over onveiligheid, vele onderhoud, ongewenste software en virussen...

Jeroensky
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2011 20:31

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Jeroensky »

michel93 schreef:Of je hebt veel programma's erop (die nemen ruimte in beslag)
Of je hebt spyware erop en andere troep.

Geen nood, gewoon Hitmanpro downloaden (is gratis) en die gooit al het spyware er zo af. (http://www.hitmanpro.nl)
Dan wordt je windows computer weer traag van al die tools die door hitman pro draaien, overigens vraag ik me af of hitman pro wel zo eerlijk is(wat wordt er over jou computer gestuurd naar 3en, nee gewoon besturingssysteem nemen die al die zgn onderhoud meuk niet nodig heeft ;-)

Jeroensky
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2011 20:31

Re: trage computer

Ongelezen bericht door Jeroensky »

Sorry. Ik zag uitzending op TV, endacht van, daar gaan we weer, niet verder kijken dan 1 merk besturigs systeem.
Ik op forum zoeken naar onderwerp, en vond zodoende dit topic.
Had er even geen erg in dat het zo oud topic was.
Wel cynisch dat na al die jaren het probleem nog steeds speelt , en dus 3 windows versies verder er weinig veranderd is . (dus niet beter zoals MS reclame aangeeft)

Ik weet wel waarom, MS is niet innovatief(remt innovatie door patenttrol gedrag) en handhaaft onvolkomenheden zodat er markt ontstaat(lees consument betaald) voor antivirus en systeem onderhoud software, triest dat de consument dit accepteerd en dus ervoor kiest. Sonde van je geld.

Ach ja beter laat dan nooit neutraal laten informeren. :lol:

john2424
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2010 00:41

Re: trage computer

Ongelezen bericht door john2424 »

laat de gratis versie van malwarebytes eens scannen op de computer.

jeroen-p
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 feb 2011 00:27

Re: trage computer

Ongelezen bericht door jeroen-p »

Al die freeware programma's lossen helemaal niets op. Zo detecteren ze verschillende programma's die nodig zijn voor je processen, geluid en dergelijke, als virus.

Wat ik zou doen, en dan ligt het er een beetje aan of je Windows 7 of iets dat ouder gebruikt dan dat, al je belangrijke gegeven tijdelijk op een externe schrijf zetten. Pc volledig formateren (alle schijven ook partities als je die hebt), nieuwe windows erop, updates doen als die er zijn.. goeie videokaart drivers erop (scheelt ook een hoop vooral als je wat nieuwere pc hebt) en je belangrijke bestanden weer terug zetten.

Ga niet zitten prutsen met gratis programma's of met antivirus (gratis) want die maken je computer juist langzaam en hopeloos.

Let wel op dat je je firewall goed instelt als je geen antivirus neemt en een goeie versie van Windows Defender!:)

john2424
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2010 00:41

Re: trage computer

Ongelezen bericht door john2424 »

jeroen-p schreef:Al die freeware programma's lossen helemaal niets op. Zo detecteren ze verschillende programma's die nodig zijn voor je processen, geluid en dergelijke, als virus.

Wat ik zou doen, en dan ligt het er een beetje aan of je Windows 7 of iets dat ouder gebruikt dan dat, al je belangrijke gegeven tijdelijk op een externe schrijf zetten. Pc volledig formateren (alle schijven ook partities als je die hebt), nieuwe windows erop, updates doen als die er zijn.. goeie videokaart drivers erop (scheelt ook een hoop vooral als je wat nieuwere pc hebt) en je belangrijke bestanden weer terug zetten.

Ga niet zitten prutsen met gratis programma's of met antivirus (gratis) want die maken je computer juist langzaam en hopeloos.

Let wel op dat je je firewall goed instelt als je geen antivirus neemt en een goeie versie van Windows Defender!:)
jou antwoord slaat ook nergens op. per defenitie alle gratis software afschrijven. er zijn genoeg goed werkende gratis software. maar programma's zoals hitman die maken alleen maar problemen

maar er zijn ook werkende tools. zoals dat ik uit eigen ervaring malwarebytes gebruik. verschil tussen de gratis en betaald versie is dat de betaald versie realtime beveiliging bied en de free niet. deze draai ik naast mijn viruscanner

natuurlijk is formateren en opnieuw installeren de beste optie. die zou ik ook overwegen. maar het scannen met dit soort software (lees ook wel virusscanner) houd het systeem ook schoon

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: trage computer

Ongelezen bericht door tennis »

jeroen-p schreef:Al die freeware programma's lossen helemaal niets op. Zo detecteren ze verschillende programma's die nodig zijn voor je processen, geluid en dergelijke, als virus.

Wat ik zou doen, en dan ligt het er een beetje aan of je Windows 7 of iets dat ouder gebruikt dan dat, al je belangrijke gegeven tijdelijk op een externe schrijf zetten. Pc volledig formateren (alle schijven ook partities als je die hebt), nieuwe windows erop, updates doen als die er zijn.. goeie videokaart drivers erop (scheelt ook een hoop vooral als je wat nieuwere pc hebt) en je belangrijke bestanden weer terug zetten.

Ga niet zitten prutsen met gratis programma's of met antivirus (gratis) want die maken je computer juist langzaam en hopeloos.

Let wel op dat je je firewall goed instelt als je geen antivirus neemt en een goeie versie van Windows Defender!:)

Het zou toch te gek zijn, dat iedereen, als de computer trager wordt het OS opnieuw zou moeten opzetten.
Een goed draaiende pc heeft te maken, dat deze op tijd wordt opgeschoond, er zijn genoeg programma, en gefragmenteerd.
Tevens kijken of er nieuwe drivers voor het hele systeem zijn.
En wat het euvel is, dat vele mensen programma installeren welke zij/hij misschien eens nodig hebben.

Gesloten