LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
TwinsisterWendy
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:49

Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door TwinsisterWendy »

Ik kreeg net in de bus een naheffing huurtoeslag van 2007. Ik ben woest, wanneer houden ze daar nou eens mee op? Ik heb in de afgelopen jaren al minstens 5 naheffingen gehad en nu nog 1 na 7 jaar?? Mag dat uberhaupt wel? Ik heb gebeld en zij beweerde dat dat mocht, maar ik kon niet te horen krijgen waarom ze na 7 jaar besluiten dat ik nog maar eens moet dokken, want er was weer eens een storing. Wat denken jullie hiervan?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Of dit mag is natuurlijk mede afhankelijk op welke datum uw aanslag over 2007 bij de belasting binnen was en wanneer tenslotte de definitieve aanslag aan u is opgelegd. Mocht er later geconstateerd worden dat er fouten in de aangifte zaten, mag dit gecorrigeerd worden.
Laatst gewijzigd door Jantje7 op 13 mei 2014 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door fisbel »

Ik werd vandaag gebeld door een client met hetzelfde probleem: huurtoeslag 2007 terugbetalen.
Oorzaak is mogelijk een 'op hol geslagen' belastingcomputer. Over 2007 zou volgens client het tienvoudige aan inkomen zijn vastgesteld in vergelijking tot het werkelijke inkomen client.

Het fijne weet ik er niet van. Ik heb met client een afspraak gemaakt.
Want er moet (volgens de Belastingtelefoon - informatie client) ondanks de veronderstelde fout van de belastingdienst wel een bezwaarschrift worden ingediend. Inclusief, als het kan, bewijzen van het fiscaal inkomen 2007 (....) Mogelijk dat de naheffing ook voor u een fout betreft.

Henny1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2014 18:43

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Henny1980 »

Ook ik heb vandaag een naheffing huurtoeslag + zorgtoeslag van 2007 (??) in de bus gekregen van maar liefst 2.536 Euro en of ik die eventjes snel wilde terug betalen! Ik zag al gelijk dat deze naheffing gebaseerd was op een jaarloon wat totaal niet klopte, ik had in die tijd namelijk een bijstandsuitkering en geen riant salaris boven de 2.100 p mnd waar dit alles op gebaseerd was.. Dus ik de belastingtelefoon gebeld. Na ruim een kwartier gewacht te hebben, kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn, maar die kon me niet vertellen waar ze dat zogenaamde jaarloon vandaan getoverd hadden, dus werd ik doorverbonden met iemand die dat wel zou kunnen vertellen. Maar nee, die kon dat ook niet, dus moet ik volgens hem een bezwaarschrift in gaan dienen (net alsof je niets anders te doen hebt, maar goed...) Dan vraag ik me toch af hoe het in hemelsnaam mogelijk is, dat een overheidsinstantie niet goed gekoppeld is aan een andere overheidsinstantie zoals Sociale Zaken... Dat klopt toch niet? En hoe komen ze aan dit jaarloon bedrag, zomaar uit het niets dan? Dan denk ik gelijk aan dementerende bejaarden die in zo'n geval zich een hoedje schrikken, of het helemaal niet meer weten en dit bang gemaakt en braaf het bedrag over gaan maken... Een heel groot geluk voor mij: Ik heb het jaaroverzicht van 2007 God zij dank nog in mijn bezit, dus hoef ik niet lang te zoeken om mijn gelijk te halen.. Maar voor andere mensen kan dit een hele rompslomp betekenen. Schandalig!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door olaf79 »

En we o wee als je als brave burger een foutje maakt. Gelijk boete...
Misschien rekening sturen voor alle tijd die we voor de belastingdienst werken?

Henny1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2014 18:43

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Henny1980 »

Ja, dat zou misschien wel helpen om hun 'werk' zorgvuldiger te laten doen, hahaha!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door fisbel »

PERSBERICHT

Onbegrijpelijke terugvorderingen huur- en zorgtoeslag 2007

Almere - Op woensdag 14 mei 2013 hebben zich vijf Almeerders bij de Sociaal Raadslieden gemeld die de huur- en zorgtoeslag 2007 volledig terug moeten betalen. Het gaat om Almeerders die in 2007 een bijstandsinkomen hebben gehad. De Belastingdienst Toeslagen hanteert een inkomen van meer dan € 170.000. De Belastingdienst kon telefonisch geen uitsluitsel geven over de exacte het inkomen 2007 van de Almeerders.

“Een bijstandsgerechtigd gezin had in 2007 een fiscaal jaarinkomen dat niet hoger was dan € 18.500. Bij dat inkomen had een huurder recht op de maximale huur- en zorgtoeslag. Sinds vandaag komen bij de Sociaal Raadslieden meldingen binnen van Almeerders die de volledige huur- en zorgtoeslag van 2007 terug moeten betalen. Volgens de Belastingdienst Toeslagen zouden die Almeerders meer dan € 150.000 hebben verdiend in 2007.”, zo laat sociaal raadsman John van der Pauw weten.

De eerste Almeerder die zich meldde kwam vandaag naar het open spreekuur van de Sociaal Raadslieden. Daar was ze om 6.30 uur present. Er bleken toen al vier Almeerders te wachten voor een plek op het open spreekuur.

“Bij dit soort besluiten gaat het vaak om de juistheid van de gegevens over het inkomen.”, meldt John van der Pauw. ‘Dus hebben we direct met de Belastinginspecteur gebeld. Die stelt de inkomens van burgers vast.”

Het inkomen is vaak af te lezen van de jaaropgaven van werkgevers en uitkeringsinstanties. Anders maakt een aanslag inkomstenbelasting duidelijk wat iemand’s jaarinkomen is.

“Bij de Belastingdienst kon men alleen maar melden dat er voor de Almeerse geen aanslag inkomstenbelasting was vastgesteld. De Belastingdienst kon ook vertellen dat de Almeerse geen aangifte voor de inkomstenbelasting hoefde in te leveren. Ze had ook geen aangifte ingediend. Er is dus geen aanslag inkomstenbelasting. Op een jaaropgave 2007 van Sociale Zaken staat geen inkomen van € 150.000 of meer. Omdat het om een oud jaar gaat kon de Belastingdienst niet melden welk belastbaar inkomen voor 2007 geregistreerd is.”

“De Belastingdienst zal de Almeerse nu een IB60-formulier toesturen. Dat hebben we nodig om de fout met een bezwaarschrift recht te kunnen zetten.”, laat sociaal raadsman John van der Pauw nog weten.

Intussen hebben zich meer Almeerders bij de Sociaal Raadslieden gemeld met het zelfde probleem.

joro1
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2014 12:24

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door joro1 »

Gisteren een correctie gekregen van huur en zorgtoeslag 2007.
Deze toeslagen zijn uitgekeerd aan mijn schoonouders die respectievelijk 1 en 3 jaar geleden zijn overleden.
Het totaal bedrag dat terugbetaald moet worden is 1429 euro.
Direct met de belasting dienst gebeld maar die konden mij niet uitleggen waar door dit ontstaan is. Na 6 keer doorverbonden te zijn en ik alleen maar vage kreten hoorde zoals het inkomen of de huur zal wel gewijzigd zijn laaide de discussie zo op dat de telefoon erop gegooid werd. Leuker kunnen we het niet maken. Het inkomen kan niet gewijzigd zijn want mijn schoonouders hadden een klein pensioen en hun AOW.
De bewijslast ligt nu dus bij mij. Ik moet bij de pensioenfondsen en SVB de inkomen gegevens en bij de verhuurder de huurgegevens boven water zien te krijgen want ik heb deze gegevens niet.
Ik wel al een bezwaar schrift gemaakt verwijzend naar AWIR artikel 21 lid 2.
Het is toch van de gekke dat de belasting dienst zoveel jaren later nog een vordering kan maken.
We praten over 2007 dus de juiste inkomen gegevens zouden toch in 2008 bekend moeten zijn geweest.
Dan praten we dus over ruim 6 jaar later.

Ik zie reeds een heleboel problemen over de terugbetaling verschijnen en vraag ik mij dus af kan de belastingdienst een fout gemaakt kan hebben.
Hoe gaat dit verder. Ik hoop op een oplossing want dit valt erg koud op mijn dak.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door fisbel »

@vogels: het bericht vond ik als bijlage in mijn mailbox. Is ongewijzigd overgenomen.
Het inkomen van mijn (bijstands)client is voor 2007 op ruim € 150.000 gezet (...) Werkelijk inkomen ruim € 13.000

Met name of uitsluitend mensen die in 2007 geen aangifte hebben gedaan en een bijstandsinkomen genoten hebben deze brief ontvangen.

@Joro1:
Voordat je alle moeite doet om inkomensgegevens 2007 te verzamelen:
Heb je al geprobeerd of het mogelijk is een IB-60 verklaring via de Belastingtelefoon op te vragen. Met daarin vermeld het inkomen van 2007. Huurgegevens lijken me niet relevant. Het gaat om de hoogte van het inkomen 2007.
In het bezwaarschrift verwijzen naar AWIR artikel 21 is waarschijnlijk zinloos.
De Belastingdienst zal zich beroepen op artikel 20 van de AWIR. In dit artikel wordt geen termijn genoemd.
Herziening tegemoetkoming wegens alsnog beschikbaar komen of wijziging fiscale gegevens na toekenning. Lees hier

In dit artikel wordt geen termijn genoemd. Sociale Raadslieden Almere is er overigens van overtuigd dat hier het automatiseringsproces debet is aan deze knullige vertoning. Lees: iemand heeft op de verkeerde knoppen gedrukt. Het is mijns inziens nogal ambtelijk en formeel dat, zolang de fout niet helder is bij de dienst, er uitsluitend als 'oplossing' het bezwaarschrift wordt genoemd. Roepen dat zij afhankelijk zijn van aangeleverde gegevens (Sociale Dienst?) is gemakzuchtig en niet erg klantvriendelijk.

Bella33
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:54

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Bella33 »

[/bOok ik heb zo een naheffing ontvangen. Ik woon in Brabant. Heb meteen de belastingsdienst gebeld en men vertelde mij dat ik een bezwaarschrift moest indienen. In het jaar 2007 genoot ook ik een uitkering. Mijn inkomen zou 31704 euro geweest zijn. Sjonge, als dat het jaarlijkse inkomen zou zijn met een uitkering, ging ik meteen weer de bijstand in. Een medewerker van de dienst vertelde me ook dat er die dag meerdere mensen hadden gebeld en dat ze zoekende waren naar de oorzaak van de brieven. Echter moest ik toch ook wel een bezwaar indienen met voldoende bewijs.
Gelukkig heb ik alle jaaropgaves tot 2000 nog, maar het is godsgeklaagd dat dit nodig is. Kost je een hoop stress, printer inkt en kosten (7,95) voor het verzenden van de aangetekende brief, want je kan anders niet bewijzen dat je de hele handel verstuurd hebt omdat ze daar nog al es wat kwijtraken.
Nu ik dit hier allemaal zo lees, ben ik toch ook weer gerust dat alles in orde zal komen, ik ben niet de enigste en het is dus idd een fout (alweer) van de belastingsdienst.
Leuker kunnen ze het niet maken toch?]

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Ulbe »

Hier nog iemand die even € 2043,- terug moet betalen over zorg- en huurtoeslag van 2007,

Ik had in die tijd in januari een baantje dat slecht verdiende en de bijstand zuiverde dit aan tot een uitkeringniveau, februari echter kreeg ik vast werk en verdiende hiermee € 950,- per maand, armoede troef dus, eindjes aan elkaar knopen dus,

2 dagen terug kreeg ik herberekening van de belastingdienst binnen over 2007 dat ik de huur- en zorgtoeslag terug moet betalen, met als reden dat ik € 31475 in dat jaar zou hebben verdiend, dit klopt natuurlijk niet en heb de belastingdienst gebeld, deze kon het hoge bedrag niet herleiden dus stuur maar een bezwaarschrift op en dan wordt pas alles uitgezocht hoe dit kan,

ik heb mijn bankafschriften, jaaropgaven, en loonstrookjes kunnen vinden uit dat jaar, dus ik kan wat overleggen,

je krijgt echt een rolberoerte wanneer je dit binnenkrijgt, breed heb ik het niet en woon in een oud rottig huurhuis, en rijdt in een oud wagentje dat geen drol meer waard is, ik ga in bezwaar en hoop dat alles goed komt, ik kan het geld niet missen, ben al lang blij dat ik niet de enige ben die dit overkomt,

Ik laat weten hoe het verloopt aan mijn kant,

vriendelijke groeten,

Ulbe.

Henny1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2014 18:43

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Henny1980 »

Zoals ik voorheen al vertelde, heb ik ook zo'n naheffing van 2007 gekregen. Nu hoor ik dat in precies dezelfde straat waar ik woon (Tilburg) minimaal 2 andere huishoudens zo'n naheffing huurtoeslag + zorgtoeslag hebben gekregen. Het vreemde van dit alles is, dat wij met zijn drietjes zogenaamd precies hetzelfde jaarloon zouden hebben gekregen, terwijl wij met zijn allen in die tijd een bijstanduitkering hadden... Ra ra, hoe kan dat?

En nu zitten wij met de gebakken peren... Een hoop zinloze telefoontjes, bezwaarschrift indienen, aangetekend versturen (ja, hallo zeg!) en dit allemaal van een minimumloon...

Henny1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mei 2014 18:43

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Henny1980 »

Henny1980 schreef:Zoals ik voorheen al vertelde, heb ik ook zo'n naheffing van 2007 gekregen. Nu hoor ik dat in precies dezelfde straat waar ik woon (Tilburg) minimaal 2 andere huishoudens zo'n naheffing huurtoeslag + zorgtoeslag hebben gekregen. Het vreemde van dit alles is, dat wij met zijn drietjes zogenaamd precies hetzelfde jaarloon zouden hebben gekregen, terwijl wij met zijn allen in die tijd een bijstanduitkering hadden... Ra ra, hoe kan dat?

En nu zitten wij met de gebakken peren... Een hoop zinloze telefoontjes, bezwaarschrift indienen, aangetekend versturen (ja, hallo zeg!) en dit allemaal van een minimumloon...
Het lijkt mij duidelijk dat er een grove fout in het 'systeem' zit...

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door Mk »

http://www.belastingdienst.nl/belangrij ... prive.html

Belangrijk nieuws


Ten onrechte verstuurde brieven toeslagen 2007
15-05-2014
De Belastingdienst heeft verschillende signalen ontvangen van mensen die mogelijk onterecht een brief hebben ontvangen met een terugvordering van de huur- of zorgtoeslag over 2007. De eerste indruk is dat het gaat om maximaal 30.000 onterecht verstuurde brieven.

Het gaat specifiek om brieven:

- met een datum van 15 mei 2014
- die gaan over een herziene definitieve berekening huurtoeslag 2007 of
- een herziene definitieve berekening zorgtoeslag 2007

Hebt u zo'n brief ontvangen, dan kunt u ervan uitgaan dat het een onterechte terugvordering betreft. U hoeft niets te doen, wij herstellen dit en u ontvangt een excuusbrief van ons. Ook eventuele hierop volgende brieven over deze specifieke terugvordering van de huur- of zorgtoeslag 2007, kunt u als niet verzonden beschouwen. Als er meer informatie bekend is, kunt u dit terugvinden op www.toeslagen.nl.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Naheffing huurtoeslag na 7 jaar

Ongelezen bericht door fisbel »

@Mk:
Bedankt voor het doorgeven van het belangrijk bericht van de Belastingdienst.
De correctie vind ik wel wat laat. Inmiddels zullen al tien- of hondertallen een bezwaaschrift hebben ingestuurd. De kosten van deze fout moet de gemeenschap toch al gauw een enkele ton kosten.

De fout doet sterk denken aan de situatie in december in Amsterdam, toen uitkeringen uit een Amsterdams "woonlastenfonds" sterk opgeblazen werden door toevoeging van nullen. Kennelijk werken er op bepaalde momenten mensen aan een applicatie waarbij zij óf de computer óf de toepassing niet begrijpen. En soms gaat dat zonder zorgvuldige of deskundige controle de deur uit. (want er moest weer bezuinigd worden en als je dat doet op controlefuncties valt dat niet zo op aan de buitenwereld). Alleen nu vraagt de overheid in plaats van dat ze weggaf, dus nu is de reactie een stuk lauwer.

Gesloten